1.Turun kaupunki, Työterveyshuolto
2.Tulospalkkion piiriin kuuluva henkilöstö
Tulospalkkion piiriin kuuluu Työterveyshuollon koko henkilökunta.
3.Tulospalkkiokriteerit:
•Palvelukyky
•Taloudelliset tulokset
•Vaikuttavuus
•Innovatiivisuus
•Henkilöstötulokset
Työterveyshuollon mittarit ja niiden painoarvot
Kriteerit | 0 % taso | 100 % taso | Painoarvo |
1.Palvelukyky |
3,7 |
3,9 |
0,3 |
2.Taloudelliset tulokset •Työterveyslääkärit •Erikoistuvat lääkärit •Työterveyshoitajat/kuntoutussihteerit •Työterveyspsykologit •Työfysioterapeutit •Kuntohoitaja •Sairaanhoitaja Ajanvaraus, tekstinkäsittelijät, laskutus sekä muut |
65 % 60 % 50 % 55 % 55 % 50 % 50 % |
70 % 65 % 55 % 60 % 60 % 55 % 55 % |
0,4 |
3.Vaikuttavuus |
85 % |
95 % |
0,2 |
4.Innovatiivisuus |
Nykytila on kuvattu |
Nostettu esille kehittämisehdotukset ja laadittu suunnitelma etenemiselle |
0,1 |
Tulospalkkion maksamisen edellytyksenä on, että 100 %:n tavoitetaso saavutetaan vähintään kahdella kriteeristön neljästä alueesta ja 0 %:n taso vähintään kolmella kriteeristön neljästä alueesta. Lisäksi edellytetään, että taloudellisten tulosten alueella saavutetaan vähintään 0 %:n taso.
4.Tulospalkkion suuruus
Tulospalkkio on enintään 5 % työterveyshuollon palvelukeskuksen palkkasummasta. Tulospalkkiota maksetaan edellyttäen että saavutettu tulos ylitetään. Palkkio määräytyy kunkin tavoitteen osalta erikseen tavoitteen toteutumisen suhteessa.
Tulospalkkio maksetaan suhteutettuna tehtäväkohtaisiin palkkoihin.
Palkkio rahoitetaan työterveyshuollon talousarviosta syntyvillä säästöillä.
5.Tulospalkkion maksatus ja rajoitukset
Tulospalkkion määräytymiskausi on vuosi 2013. Palkkio maksetaan viimeistään seuraavan vuoden huhtikuun alussa, kun riittävä seurantatieto on saatavissa.
Tulospalkkio maksetaan vain työssäolo-, koulutus- ja vuosilomapäiviltä. Palvelukseen tullut henkilö pääsee tulospalkkion piiriin palvelussuhteen alusta lukien oltuaan palveluksessa yhtäjaksoisesti kolme kuukautta.
Henkilö, jonka palvelussuhde päättyy muutoin kuin eläkkeelle jäämisen vuoksi ennen tulospalkkion maksamisajankohtaa, ei saa palkkiota kyseiseltä kaudelta.
6.Tulosseuranta
Tuloksia seurataan ja henkilöstöä informoidaan sitä mukaa, kun seurantatietoa on käytettävissä. Valmisteltaessa tulospalkkiosopimuksen jatkamista henkilöstön kanssa neuvotellaan periaatteista, oikeudenmukaisesta toteuttamisesta ja siitä, että tulospalkkio on kohdentunut oikein.
7.Toiminnalliset ja odottamattomat muutokset
Jos tulosyksikön toiminta tai resurssit muuttuvat oleellisesti, tulospalkkion ehtoja voidaan muutattaa. Olennainen muutos on esim. sellainen hinta- tai palkkakehitys, joka olennaisesti poikkeaa palkkion määräytymisperusteita laadittaessa tehdystä arvioista. Oleellinen muutos arvioidaan henkilöstön kanssa yhteistyössä.
8.Voimassaolo
Tulospalkkiojärjestelmä on voimassa vuoden 2013.
Marjo Sinokki
Työterveysjohtaja
Mittarien selitykset
Tulospalkkiokriteeri | Mittari | Mitä mittari tarkoittaa | Mitä mittarilla tavoitellaan |
Palvelukyky | Sopimusten tehneiden työpaikkojen asiakastyytyväisyyskysely | Seurataan asiakastyöpaikkojen tyytyväisyyttä vuosittain kyselyllä. | Moniammatillinen palvelu/hoitoprosessi on sujuva. |
Taloudelliset tulokset | Suoritteet sekä tilastoitu ja laskutettu työaika/sovittu työaika (sovittu % työajasta tilastoitua ja laskutettavaa työtä). Ylilääkärin työajasta hallintoa noin 3 pv/vk, joka huomioidaan tulokseen. | Tehty vastaanotto- ja muu työ on tilastoitu ja kirjattu | Toiminnan taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokas toiminta yhteistyössä sopimusasiakkaiden kanssa |
Vaikuttavuus | SPAT-, ICPC2-, ICD10- luokitusten käyttö vastaanottokäyntien yhteydessä | Vastaanottokäyntien yhteydessä kirjataan luokitukset tilastotietoihin. | Toiminnan suunnittelussa voidaan hyödyntää tilastotietoa, kun tiedossa käynnin syy/-t. |
Innovatiivisuus | Toimintaohjelman käyttöönotto yksikössä toiminnan ja laadun kehittämisessä (luodaan mittarit jatkossa kehittämisen mittaamiseen) | Laadittu toimintaohjelma toiminnan ja laadun kehittämiseksi otetaan käyttöön vuoden 2013 aikana ja vakiinnutetaan toiminta. | Laadun paranemisen kautta koko yksikön toiminta paranee (johtaminen, prosessit, henkilöstötulokset) sekä uusia toimintatapoja otetaan käyttöön suunnitellusti |