Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 285 | 10.06.2013 | 5 |
2802-2006 (613, 627, 021)
Lausunto Turun hallinto-oikeudelle asemakaavasta "Suikkilan kartano" tehdystä valituksesta (Yt)
Tiivistelmä:
Valtuusto on 25.3.2013 hyväksynyt asemakaavanmuutosehdotuksen "Suikkilan kartano" Länsikeskusta vastapäätä. Valtuuston päätöksestä on tehty valitus Turun hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeudelle ehdotetaan annettavaksi lausunto, jonka mukaan valituksessa ei ole esitetty perusteita valtuuston päätöksen kumoamiseksi.
Kh § 285
Kaupunginsihteeri Satu Lehto 31.5.2013:
Kaupunginvaltuusto on 25.3.2013 § 58 hyväksynyt asemakaavanmuutosehdotuksen "Suikkilan kartano" Mälikkälän ja Ruohonpään kaupunginosiin (os. Lähteenkatu, Pryssinkatu, Pryssinkuja, Gränsbackankuja ja Satakunnantie, osa)
Asunto Oy Kirkluoto on tehnyt valtuuston päätöksestä Turun hallinto-oikeuteen valituksen ja vaatinut valtuuston päätöksen kumoamista. Hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunginhallitusta hankkimaan asiassa valtuuston lausunnon 10.6.2013 mennessä.
Kaupunginhallituksen johtosäännön (kv 17.12.2012 § 252) 8 § 1 mom. 6-kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asian, joka koskee selityksen antamista valtuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta.
Ehdotus annettavaksi lausunnoksi
Turun kaupunginhallitus palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat ja ilmoittaa lausuntonaan asiaan seuraavaa:
Kaava-alueen sijainti ja kaavan sisältö
Suikkilan kartanon lähiympäristöön, Länsikeskusta vastapäätä on suunniteltu uusi asuinalue, johon on tulossa sekä asuinkerrostaloja, palveluasumista, rivitaloja että pientaloja; yhteensä rakennusoikeutta tulee lisää noin 31 000 k-m2. Suikkilan kartanon ympäristö suojellaan ja jokivarren ympäristö osoitetaan viheralueeksi. Asuinkerrostalojen korttelialueiden pysäköinti toteutetaan pääasiassa maanpäällisenä.
Valitusperusteet
Valituskirjelmän mukaan asemakaavanmuutos ei perustu tutkimuksiin ja selvityksiin. Päätös on siten maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 9 §:n vastainen. Sen aineellinen sisältö täytä MRL 54.2 §:n vähimmäisvaatimuksia.
Kaavamuutoksen vaikutuksia ei ole katsottu tarpeelliseksi selvittää juuri muutoin kuin pyytämällä rutiininomaiset lausunnot kaupungin eri hallintokunnilta tai vastaavilta viranomaisilta. Selvitykset ovat puutteellisia mm. viitasammakon esiintymisen, liikenne- ja meluhaittojen, autopaikkojen määrän mitoituksen sekä leikkialueiden määrän ja sijoittelun osalta.
Asemakaava poikkeaa yleiskaavasta, koska kaava-alueen eteläosan pientalot on muutettu 4-kerroksisiksi kerrostaloiksi. Kerrostalovaltainen rakentaminen on liian massiivinen ja se sijoittuu liian lähelle Suikkilan kartanon historiallista miljöötä. Luonnosvaihtoehto 3:n rakentamismäärä on riittävä. Asumisviihtyvyys sekä liikenne- ja pysäköintiongelmien välttäminen edellyttää parkkipaikkojen sijoittamista maan alle. Rakennuskorttelit supistavat liikaa olemassa olevia virkistysalueita. Kustavinpolku tulee poistaa kaavasta.
Riittävät tutkimukset ja selvitykset sekä vaikutusten arviointi
Maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaan ympäristövaikutukset on selvitettävä tarpeellisessa määrin. Laissa ei näin ollen ole säädetty siitä, millä tavalla tai kenen toimesta selvitykset tulisi tehdä. Kaupungin eri hallintokunnat ja viranomaistahot ovat oman toimialansa asiantuntijoita. Sillä seikalla nimetäänkö asiakirjaa, jossa vaikutuksia on selvitetty lausunnoksi, selvitykseksi vai raportiksi, ei ole merkitystä – olennaista on ainoastaan se, että vaikutukset on selvitetty tarpeellisessa määrin.
Suomen Luontotieto Oy:n vuonna 2003 laatiman luontoselvityksen mukaan kaava-alueella ei esiinny luonnonsuojelulain 29 § mukaisia suojeltavia luontotyyppejä eikä metsälain 10 § tarkoittamia erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Kuninkojan uoman aluetta on rajattu ympäristönsuojelutoimiston lausunnon mukaisesti luo-1-määräyksellä, lukuun ottamatta EV-1-alueella, jossa joudutaan varautumaan Suikkilantien leventämiseen 4-kaistaiseksi.
Suikkilantien kaavanmuutoksen vaikutukset Satakunnantien liikenteeseen ovat niin vähäiset, ettei niiden selvittäminen ole ollut tarpeen. Takojankadun, Satakunnantien ja uuden Pryssinkadun risteyksessä on jo kaapeloinnit valmiina liikennevaloja varten.
Tieliikennemeluselvityksen (13.9.2010) on tehnyt Promethor Oy. Se perustuu yhteispohjoismaiselle ympäristömelun tietokoneavusteiselle laskentamallille, joka ottaa huomioon maaston ja rakennukset kolmiulotteisesti. Selvityksessä on mallinnettu neljä tilannetta, joista on kerrottu tarkemmin kaavaselostuksessa (kohta 5.3). Suoritettujen laskentojen mukaan asuinrakennusten oleskelu- ja piha-alueiden keskiäänitaso täyttää ohjearvot päivä- ja yöaikaan pääosin koko tarkastelualueella. Vain länsiosassa Satakunnantietä lähimpinä olevien asuinrakennusten piha-alueilla osittain ylittyy päiväajan ohjearvo 55 dB.
Autopaikkojen laskennallista tarvetta ei ole määritelty maankäyttö- ja rakennuslaissa tai -asetuksessa (MRL 156 §). Mitoitus on näin ollen kunnan päätettävissä. Turussa ei ole käytössä vyöhykkeisiin perustuvaa mitoitusmallia vaan autopaikkatarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Hyväksyttyä autopaikkamitoitusta on pidetty riittävänä, kun otetaan huomioon alueen sijainti tiheään liikennöidyn keskeisen joukkoliikenneakselin tuntumassa. Valituskirjelmässä mainittu asuntojen määrään perustuva mitoitus on hankala silloin, kun kaavassa ei ole määritelty asuntojen kesimääräistä kokoa, joten asuntojen määrä ei ole tiedossa. Rakennuslupavaiheessa arvioidaan se, onko kyseessä palveluasuminen.
Myöskään leikkipaikkojenja oleskelualueiden tarvitsemaa tilaa tai järjestämistapaa (MRL 155 §) ei ole maankäyttö- ja rakennuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 101/1998 vp s. 109) mukaan tarkoitus ohjata sitovin normein. Leikkipaikkojen sijoitteluun on otettu kantaa meluselvityksen yhteydessä.
Asemakaavanmuutos perustuu näin ollen riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisesti siten, että kaavalle MRL 54 §:ssä asetettujen sisältövaatimusten täyttyminen on voitu arvioida.
Asemakaavan sisältövaatimukset
Kaupunginvaltuuston 18.6.2001 hyväksymässä oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelualue on osa joukkoliikennepainotteista tehokkaasti rakennettavaa keskusakselia. Alueen itäosa, jolle 4-kerroksiset asuinkerrostalojen korttelialueet (AK-1) sijoittuvat, on yleiskaavassa kerrostalovaltaista asuinaluetta. Rakentaminen on näiltä osin siis yleiskaavan mukaista MRL 42.1 § ja 54.1 §:n mukaisesti.
Meluntorjuntaratkaisun idea kaava-alueella on, että lähimmäksi Satakunnantietä sijoittuvat rakennusmassat suojaavat niiden taakse jääviä piha-alueita ajoneuvoliikenteen melulta. Satakunnantien läheisyydessä olevat asuinkerrostalojen (AK-korttelit) pihat sijoittuvat noin 2,5 metriä Satakunnantietä ylemmäksi ja piha-alueita suojaamaan rakennetaan lisäksi yksikerroksiset autokatokset, jotta piha-alueilla toteutuisi alle 55 dBA:n meluvaatimus. Julkisivujen ääneneristävyysvaatimukset on kirjattu kaavamääräyksiksi.
Asuinkerrostalojen korttelialueiden (AK-1 ja AK-2) keskellä on laajat alueet kaavamääräyksellä L-1, Luonnontilaisena hoidettava alue, jolle saa sijoittaa oleskelu- ja leikkialueita sekä tarvittaessa pelastustien. Myös asuinrivitalojen ja muiden kytkettyjen asuinrakennusten korttelialueella (AR-1) on oma leikki- ja oleskelualueensa (le). Myös virkistysalueita on kaava-alueella ja sen lähiympäristössä riittävästi vaikka ne hyväksytyn kaavan myötä supistuvatkin. Kustavinpolku on keskeinen alueen läpi kulkeva kevyen liikenteen yhteys. Alueen sijoittuminen hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle on otettu huomioon mm. autopaikoituksen mitoituksessa.
Asemakaavalle MRL 54 §:ssä asetettuja sisältövaatimuksia on arvioitava aina kokonaisuutena ja välillä joudutaan punnitsemaan eri sisältövaatimuksia keskenään. Alue sijaitsee yleiskaavassakin määritellyllä tehokkaasti rakennettavalla joukkoliikennepainotteisella keskusakselilla, millä on perusteltu valittu rakentamistehokkuus. Tästä huolimatta on pystytty suojelemaan Suikkilan kartanoon liittyvät rakennetun ympäristön arvot. Sillä seikalla, että jokin muu kaavaratkaisu olisi mahdollisesti ollut hyväksyttyä vaihtoehtoa parempi, ei ole merkitystä kaavan lainmukaisuutta arvioitaessa. Kunnalla on laaja harkintavalta sen suhteen, minkä sisältöisenä se asemakaavan hyväksyy. Olennaista on, että laissa säädetty sisältövaatimusten vähimmäistaso saavutetaan.
Yhteenveto
Kaavan valmisteluaineiston ja edellä esitetyn perusteella asemakaavanmuutos ”Suikkilan kartano” on maankäyttö- ja rakennuslain asemakaavoitusta koskevien säännösten (9 §, 54 §, 55 §, 57) mukainen. Kaupunginhallitus katsoo, että valituksessa ei ole esitetty perusteita päätöksen kumoamiseksi. Valitus tulee hylätä perusteettomana.
Lisätietoja antaa tarvittaessa kaupunginsihteeri Satu Lehto, puh. 044 9074 064, sähköposti satu.j.lehto@turku.fi, PL 355, 20101 Turku.
Oheismateriaali 1Asunto Oy Kirkluodon valituskirjelmä
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle yllä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausTurun hallinto-oikeus