Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus24213.05.20132

5614-2013 (003)

Turun kaupungin anomus isäntäsatamaksi vuoden 2017 Tall Ships Races Itämeren purjehduskilpailuun

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Sail Training Internationalille lähetettäisiin Turun kaupungin anomus toimimisesta isäntäsatamana vuoden 2017 Tall Ships Races tapahtumassa.

Kh § 242

Yhteysjohtaja Antti Kirkkola 10.5.2013:

Sail Training International järjestää vuosittain ympäri maailmaa Tall Ships Races tapahtumaa; Itämeren alueella tapahtuma järjestetään n. joka neljäs vuosi. Tänä kesänä tapahtuman isäntäsatamana Suomesta on Helsinki. 

Turun kaupunki on toiminut Tall Ships Races purjehdusten isäntäsatamana kolme kertaa, vuosina 1996, 2003 ja 2009. Sen lisäksi Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi järjestettiin vuonna 2011 The Culture Tall Ships Regatta purjehdustapahtuma yhteistyössä Gdynian ja Klaipedan kanssa. Joka kerta tapahtuma on ollut vuoden suurin yleisötapahtuma Suomessa.  Vuodesta 1996 alkanut Aurajokirantojen kaupunkikuvallinen muutos on ollut suoraa seurausta tapahtuman onnistuneesta järjestämisestä.

Sail Training International on lähettänyt Itämeren isäntäkaupunkiehdokkaille kirjeen, jossa pyydetään toimittamaan yksityiskohtainen anomus kevään 2013 aikana. Päätös kilpailun reitistä tehdään syksyn 2013 aikana ja julkistetaan Sail Training Internationalin vuotuisessa konferenssissa marraskuussa Tanskassa Aalborgissa. Tärkeimpänä kriteerinä valintaa suoritettaessa on teknisesti sopiva reitti, alusten sijoittelu satamassa, aluksien miehistöille suunnattu ohjelma sekä eritoten kaupungin panostus nuorisopurjehdusten tukemiseen sekä tulevaisuudessa että itse tapahtumien aikana.

Turun kaupungin kannalta tapahtuma tuo mukanaan mittavan kansainvälisen ja kansallisen medianäkyvyyden lisäksi laajan yhteistyömahdollisuuden muiden tapahtumaa isännöivien Itämeren alueen satamakaupunkien kanssa. Jo aikaisempina vuosina yhteistyö on ollut aktiivista (vuonna 1996 Pietari, Rostock ja Kööpenhamina, vuonna 2003 Gdansk, Riika ja Lübeck/Travemünde, vuonna 2009 Gdynia, Pietari ja Klaipeda sekä vuonna 2011 Gdynia ja Klaipeda).

Tapahtuman järjestäminen Turussa tukee Turun kaupungin brändiä merellisten tapahtumien kaupunkina ja kaupungin strategian mukaisesta panostamista Itämeren alueeseen. Matkailutuloina kaupunkiin jää merkittävä määrä euroja; vuoden 2003 tapahtumasta taloustutkimuksen mukaan n. 40 €/kävijä, vuonna 2009 tapahtumassa tehtiin laaja kyselytutkimus jonka mukaan tapahtumaan liittyen vieraat kuluttivat Turussa käydessään noin 26 miljoonaa euroa. Maailman satamakaupungeissa käydään kilpailua isännyydestä laivatapahtumien suosion, hyvän imagon ja taloudellisen tuottavuuden vuoksi.

Vuonna 2009 tapahtuman budjetti oli 910 000,00 € ja kaupungin panostus 600.000 €, loppurahoitus saatiin yhteistyökumppaneiden kanssa solmituilla sponsorisopimuksilla. Muuta tapahtumaan liittyvää kustannusta sisältyi mm. sataman ja kiinteistöliikelaitoksen budjettiin, kokonaiskustannuksen ollessa noin 1,2milj. euroa. jakautuen kahdelle vuodelle ennen tapahtumaa sekä pääosaltaan tapahtumavuodelle. Suurimmat menoerät olivat osallistumismaksu, alusten satamapalvelut ja luotsaus, sekä järjestyksenvalvonta ja tapahtuman markkinointi.

Vuonna 2011 tapahtuman budjetti oli 700 000,00 €, josta kaupungin osuus 570 000,00 €. Tapahtuma ei saanut kulttuuripääkaupunkisäätiön suoraa rahoitustukea, mutta oli mukana virallisessa ohjelmassa ja suurin Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden yleisötapahtuma. Kulttuuri-regatta oli yhden päivän lyhyempi kuin normaali TSR tapahtuma, se oli myös alusmäärältään noin puolet suuresta TSR tapahtumasta. Kävijämäärä oli 320 000.

Vuoden 2017 tapahtuman kokonaiskustannukseksi Turussa arvioidaan yleisen kulukehityksen ja aikaisempien tapahtumien perusteella noin 1,1 milj. euroa. Helsingin kustannusarvio vuoden 2013 tapahtumaan on noin 2,5 miljoonaa euroa josta kaupungin rahoittama osuus on 2 miljoonaa.

Vuodelle 2017 haettavan tapahtuman kokonaiskustannukseksi arvioidaan 1,7 milj. josta kaupungin rahoitusosuudeksi arvioidaan 1,1 milj. euroa jakautuen 3 valmisteluvuodelle suhteessa 10/20/70%. Tämä on myös linjassa Helsingin (2,5 milj. vuoden 2013 tapahtumaan) ja Kotkan (1,2 milj. vuoden 2017 tapahtumaan) rahoitusmäärien kanssa. Tällöin sponsoroinnilla ja muulla tulonhankinnalla jää katettavaksi 0,6 milj. uroa. Budjetin kasvuun aiempiin vuosiin verrattuna vaikuttaa eniten järjestyksenvalvontakulujen nousu (Helsinki budjetoi tänä vuonna 300 000) sekä markkinointi (Helsinki budjetoi tänä vuonna 400 000). Kaupungin toimialojen yhtiöittämisen myötä tapahtuu myös aiempaa enemmän virkatyönä tehtyjen toimintojen siirtymistä tapahtuman kulubudjettiin.

Sail Training Internationalin valintakriteereissä korostuu teknisten vaatimusten ja miehistön ohjelman lisäksi myös A-luokan aluksien mahdollisuus hankkia rahoitusta toiminnalleen (kansitilaisuudet yms.), sekä nuorisopurjehdusten tukeminen. STI:n Suomen edustajan, Suomen Purjelaivasäätiön kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti Turun kaupunki rekrytoi joka vuosi 10 nuorta purjehtijaa osallistumaan Purjelaivasäätiön nuorisopurjehduksille. Tänä vuonna 4 nuorta purjehtijaa pääsee osallistumaan siirtymäpurjehdusosuudelle Helsingistä Riikaan.

Vuonna 2009 kaupunki rekrytoi ja rahoitti 16 nuorta purjehtijaa yhteistyössä paikallisten Rotary- klubien kanssa. Vuonna 2009 purjehduksille rekrytoitiin ja rahoitettiin 33 purjehtijaa, joista 15 Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukion merilinjalaisia ja samoin yhteistyössä paikallisten Rotary-klubien kanssa. Tätä osallistumista tulee lisätä ja tuoda tämä esille myös hakemuksessa.

Vuosi 2017 on Suomen tasavallan 100-vuotis juhlavuosi ja tavoitteena on Turun purjelaivatapahtuman kytkeminen juhlavuoden viralliseen kansalliseen ohjelmaan. Suomessa ainakin Kotkan kaupunki on hakemassa vuoden 2017 Tall Ships -satamaksi. Kotkassa tapahtuma on järjestetty vuosina 1992 ja 2007. Mikäli vuoden 2017 kilpailureitti pysähtyy Suomessa, valitsee STI tähän todennäköisesti vain yhden sataman. Turun monet ystävyyskaupungit ovat Itämeren satamakaupunkeja ja Turun kannalta olisi edullista, että 2017 isäntäsatamien joukossa olisi esimerkiksi Pietari tai Aarhus tai jokin muu aiemmista Tall Ships –satamista, kuten Gdynia, Klaipeda tai Riika, joihin meillä on jo valmiit purjehduskisan valmistelu- ja yhteistyösuhteet.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Sail Training Internationalille lähetetään Turun kaupungin anomus toimimisesta isäntäsatamana vuoden 2017 Tall Ships Races tapahtumassa.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että mikäli myönteinen päätös asiasta saadaan syksyllä 2013, päätetään jatkotoimenpiteistä sekä otetaan tapahtuman valmistelut huomioon vuosien 2015, 2016 ja 2017 talousarvion valmistelussa. Kaupungin rahoitusosuudeksi arvioidaan 1,1 milj. euroa jakautuen 3 valmisteluvuodelle suhteessa 10/20/70%.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKirkkola Antti