Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 194 | 22.04.2013 | 4 |
3015-2013 (002)
Lausunto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talouden vakauttamisohjelmasta (Ht)
Tiivistelmä:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on pyytänyt kuntien lausuntoa talouden vakauttamisohjelmasta ja alijäämän kattamisesta. Lausuntojen pohjalta on tarkoitus valmistella talouden vakauttamisohjelma ja alijäämän kattamissuunnitelma vuosiksi 2014 - 2021.
Kh § 194
Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja resurssijohtaja Max Lönnqvist 16.4.2013:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on pyytänyt kunnilta lausuntoa kuntayhtymän talouden vakauttamisohjelmasta ja alijäämän kattamisesta. Lausunto tulisi antaa 12.4.2013 mennessä. Lausuntojen pohjalta on tarkoitus valmistella talouden vakauttamisohjelma ja alijäämän kattamissuunnitelma vuosiksi 2014 – 2021.
Turun kaupunki toteaa lausuntonaan, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri tarvitsee välttämättä vakauttamisohjelman hallitakseen omaa käyttötalouttaan ja investointiohjelmaa tulevina vuosina.
Sairaanhoitopiirin toiminnan rahoittamisesta vastaavat sairaanhoitopiirin jäsenkunnat talousarvioidensa puitteissa. Kuntien mahdollisuudet ylläpitää sairaanhoitopiirin toimintaa huononevat ratkaisevasti tulevina vuosina. Tilanne johtuu talouden heikosta kehityksestä ja valtion yrityksistä oman velkaantuvan taloutensa tasapainottamiseksi kuntien valtionosuuksia leikkaamalla.
Sairaanhoitopiiri on esittänyt, että jäsenkuntaosuuksien keskimääräinen vuosikasvu olisi vakauttamisohjelman aikana vähintään 3,8 %. Turku painottaa, että vuosikasvu saisi jäsenkuntaosuuksien osalta olla enintään 3,8 %. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvio ja taloussuunnitelma ajalle 2013 – 2015 sisältää jo oletuksena kuntien myyntituottojen kasvuksi vuodelle 2014 noin 4,9 % ja vuodelle 2015 noin 3,6 %. Enimmäiskasvun osalta Turun kaupunki on jo todennut kuntaneuvotteluissa, että kasvu ei voi ylittää kunnan keskimääräistä tulorahoituksen muutosta. Tarkennettuna tällainen kannanotto on myös sisällytetty kaupungin vuoden 2013 talousarvioon ja vuosien 2013 – 2016 taloussuunnitelmaan. Tämäkin kasvu on paljon suurempi kuin Turun verotulojen ja valtionosuuksien kasvu lähivuosina nykyisillä veroperusteilla. Valtionosuuksien normaalit indeksitarkistukset ja muut lisäykset leikataan pois valtionosuuksiin päätetyillä leikkausohjelmilla. Verotulojen kasvua heikentää talouden hidas kasvu ja Turun alueen huono työllisyystilanne.
Lausuntopyynnössä toivotaan kannanottoa alijäämän kattamisen toteuttamistapaan. Alijäämän kattamiselle ei ole tarvetta asettaa mitään aikarajaa. Alijäämä voidaan kattaa tulevien vuosien mahdollisilla ylijäämillä. Talousarviot tulee valmistella tasapainoon tai hivenen ylijäämäiseksi ja talousarvion tiukan toteuttamisen avulla saadaan vuosittain syntymään tilinpäätökseen ylijäämää, jolla voidaan pienentää taseessa nyt olevaa alijäämää.
Turun kaupungin antamissa aikaisemmissa lausunnoissa sairaanhoitopiirin talousarviosta ja taloussuunnitelmasta, on kiinnitetty huomiota kalliisiin investointihankkeisiin, joista on puuttunut tarkat suunnitelmat siitä, miten hankkeet aiotaan pitkällä tähtäimellä rahoittaa ja miten poistot ja korot tulevat rasittamaan jäsenkuntien maksuosuuksia. Nyt lausuntopyynnössä todetaan, että kaikkien tarpeiden toteuttaminen investointeina omaan taseeseen ei ole mahdollista talouden vakauttamisohjelman reunaehtojen puitteissa. Tähän toteamukseen voi helposti yhtyä. Tulevaa investointiohjelmaa on pakko tarkastella suhteessa jäsenkuntien taloudellisiin mahdollisuuksiin. Investointihankkeiden muita rahoitusvaihtoehtoja (esim. private-public partnership) tulee tarkastella ennakkoluulottomasti ja ennen päätöksentekoa vaihtoehtoisia laskelmia on oltava käytettävissä.
Tilanteessa, jossa koko erikoissairaanhoidon organisointi on erilaisten suunnitelmien myllerryksessä, tulee investointiohjelmaan suhtautua erityisellä pidättyväisyydellä siihen asti kunnes organisaatiot, tulevat tilatarpeet ja palveluiden maksajatahot on selvillä. Kuntayhtymän perussopimusta tulee myös tarkastella uudessa tilanteessa, jotta se vastaa kuntien maksuosuuksia ja kantokykyä nykyistä paremmin.
Näkemyksemme palveluverkoston yksinkertaistamisesta hoitoonpääsyn säännökset huomioiden ovat seuraavat:
1.Hoitoprosesseista ja potilashoidon työnjaosta sopimisen tulisi olla jatkuva prosessi jäsenkuntien perus- ja erikoissairaanhoidon kanssa. Mikäli sovitaan suurempien potilas- tai sairausryhmien hoidon siirtymisestä jäsenkuntien vastuulle, sen pitäisi näkyä sairaanhoitopiirin henkilöresurssien vastaavana vähennyksenä. Muussa tapauksessa vähennys lisää ainoastaan paineita sairaanhoitopiirin suoritehintojen kasvuun eikä anna taloudellista mahdollisuutta jäsenkunnille vahvistaa henkilöstöään uusien potilas- ja sairausryhmien hoitoon.
2.Toimialat eivät saisi muodostaa estettä vuodeosastokapasiteetin tehokkaalle käytölle. Vapaata sairaansijakapasiteettiä tulisi voida käyttää joustavasti yli toimialarajojen, ja tarvittaessa henkilöstön tulisi voida siirtyä toimialarajojen yli potilashoidon tarpeen niin edellyttäessä.
Johtaja Maija Kyttä 16.4.2013:
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kunnat ovat yhteistyössä laatineet Terveydenhuoltolain edellyttämän Varsinais-Suomen terveydenhuollon järjestämissuunnitelman vuosille 2013- 2016. Se on parhaillaan lausuntokierroksella piirin kunnissa. Se hyväksytään lopullisesti piirin valtuuston kokouksessa todennäköisesti kesäkuussa. Suunnitelman kohdassa 3.4 on käsitelty perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palvelujen yhteensovittamista ja toimenpidelinjauksissa todetaan mm, että alueelle perustetaan pysyvä asiantuntijaryhmä, jonka tehtävänä on mm. tulevien palvelutarpeiden ennakointi, toiminnallisten muutostarpeiden löytäminen sekä käytännön toimintatapojen kehittäminen vastaamaan palvelutarvetta ja resursseja. Asiantuntijatyöryhmä toimii ns. kuntajohtajakokouksen alaisena ja tekee sille tarvittavat esitykset.
Lisäksi todetaan, että arviointi ja valmistelu tulee tehdä riittävän ajoissa niin, että valmisteltaviin muutoksiin voidaan ottaa kantaa kuntaneuvotteluissa ja että muutokset pystytään huomioimaan talousarviosuunnittelussa.
Sairaanhoitopiiri onkin lausuntopyynnössään viitannut näiden menettelytapojen käyttöönottoon.
Paras- ohjausryhmä on kokouksessaan 30.10.2012 hyväksynyt piirin ja sen jäsenkuntien välisen toiminta-, talous- sekä päätöksentekoprosessin uudistamista koskevat linjaukset, jotka on lähetetty mm VSSHP:n hallintoon. Turun kaupunki toivoo ed. mainittujen linjausten huomioon ottamista menettelytapaprosesseja uudistettaessa.
Sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmassa ei ole lainkaan käsitelty sote- palvelurakenneuudistuksen mahdollisia vaikutuksia sairaanhoitopiirin talouteen ja toimintaan, vaikka valtioneuvoston kehysriihen 21.3.2013 sote- linjauksissa todetaan mm, että ” sote- uudistuksen alkuvaiheessa nykyiset sairaanhoitopiirit voivat jäsenkuntien niin halutessa jatkaa nykyisen kaltaisina kuntayhtyminä, mutta vuoteen 2017 mennessä nykyiset sairaanhoitopiirit hallinnollisina organisaatioina puretaan”. Muutoksen tässä vaiheessa on erityisen tärkeää, että esim. tulevaisuuteen kohdistuvat toimenpiteet esim. investointien osalta tehdään yhteistyössä kuntien ja kunnallisen päätöksenteon kanssa, eikä siten kuin tällä hetkellä.
Liite 1Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talouden vakauttamisohjelmasta ja alijäämän kattamisesta
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan Turun kaupungin lausuntona Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin vakauttamisohjelmasta ja alijäämän kattamisesta.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kokouksessa asiaa oli selvittämässä johtaja Maija Kyttä.
Jakelu
lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
Liitteet:
Kh § 194
Liite 1:Lausuntopyyntö Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talouden vakauttamisohjelmasta ja alijäämän kattamisesta