Opetus- ja kulttuuriministeriö

PL 20

00023 VALTIONEUVOSTO

 

 

 

 

 

Lausuntopyyntö OKM/11/010/2013, 8.3.2013

 

Lausunto ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen 25 §:n muuttamisesta

 

Turun kaupunki lausuu asetusluonnoksen 25 §:stä ja siihen liittyvästä perustelutekstistä seuraavaa:

 

25 § Toimiluvan hakeminen 

 

Ammattikorkeakoulun toimilupaa haettaessa on selvitettävä:

 

1) ylläpitäjän nimi ja kotipaikka;

 

2) ylläpitäjän omistaja- tai taustatahot; 

 

Kun arvioidaan uusien yhtiöityvien ammattikorkeakoulujen omistaja- ja taustatahoja toimiluvan hakemisvaiheessa, tulee huomioida, että uusien yhtiöiden omistajat ja omistussuhteet voivat muuttua ennen valtioneuvosten toimilupapäätöksiä. Näiden mahdollisten muutosten ei tulisi vaikuttaa toimilupapäätösten sisältöön tai toimilupien pysyvyyteen.

 

Ylläpitäjien päätöksentekoon, kuten osakeyhtiöiden hallitusten kokoonpanoon, ei tule asettaa ehtoja toimilupahakemusvaiheessa. Osakeyhtiöiden hallitusten jäsenet edustavat yhtiötä.

 

3) ammattikorkeakoulun nimi;

 

4) ammattikorkeakoulun tarpeellisuus ja toiminnalliset edellytykset ammattikorkeakoululain 4 §:n mukaisia tehtäviä varten;

 

Tätä kohtaa arvioitaessa tulee korostaa korkeakoulukeskittymien merkitystä koko maan kilpailukyvylle. Ammattikorkeakoulujen toiminnallisia edellytyksiä arvioitaessa on tunnistettava niiden korkeakoulujen erityisrooli, jotka kykenevät voimavarojensa ja osaamisensa puolesta toimimaan kansainvälisesti riittävän korkealla tasolla. Tarpeellisuuden ja toiminnallisten edellytysten arvioinnin tulee tukea alueellisten osaamiskeskittymien vahvistumista kannustamalla korkeakouluja keskinäiseen työnjakoon sekä vahvistamalla suurten

kaupunkiseutujen korkeakoulujen koko maan kannalta tärkeää veturiroolia tutkimus- ja innovaatio-osaamisessa.

 

Toiminnallisten edellytysten kuvaukseen liitettävä suunnitelma henkilöstörakenteen kehittämisestä voi olla vain suuntaa antava.

 

5) haettava koulutusvastuu tutkinnoittain ja tutkintonimikkeittäin ja toiminnan suunniteltu laajuus;

 

Haettavien koulutusvastuiden ja tutkintojen rajaukset eivät saa jäykistää ammattikorkeakoulujen reagointikykyä toimintaympäristön muutoksiin tai kykyyn vastata elinkeinoelämän rakennemuutoksiin. Esimerkiksi erikoistumisopintojen, avoimen ammattikorkeakoulun tai täydennyskoulutuksen suunnitelmia ei tulisi tarkastella toimilupahakemuksessa, koska niiden tulevaisuuden tarpeita ei voida etukäteen arvioida. Koulutusviennin kehittäminen tulee huomioida tässä kohdassa.

 

6) ammattikorkeakoulun opetus- ja tutkintokielet;

 

7) paikkakunnat, joilla ammattikorkeakoulutoimintaa on tarkoitus järjestää;

 

Luettelo paikkakunnista, joilla tutkintoon johtavaa tai muuta toimintaa on tarkoitus järjestää, ei ole tarpeellinen toimilupahakemuksessa. Esimerkiksi tilapäistä aikuiskoulutusta sekä työelämää palvelevaa TKI-toimintaa tulee voida järjestää joustavasti siellä, missä kysyntää ilmenee.

 

8) ammattikorkeakoulun toimintaan käytettävissä olevat tilat ja niihin liittyvät strategiset suunnitelmat;

 

 Ennen toimilupahakemuksen ohjeistamista päälinjaukset tai tavoitteet ammattikorkeakoulujen arvonlisäkohtelusta investointikysymyksissä tulisi olla selvillä. Uusien kampusratkaisujen suunnittelu edellyttäisi tässä asiassa pikaisia ratkaisuja opetus- ja kulttuuriministeriön ja valtiovarainministeriön välillä. On syytä huomioida, että kiinteistöjen suora omistaminen ei kuulu lähtökohtaisesti korkeakoulujen perustehtäviin.   

 

9) opiskelijapalveluiden järjestäminen.

 

Toimilupahakemukseen on lisäksi liitettävä:

 

1) ylläpitäjämuodosta riippuen kuntayhtymän perussopimus taikka selvitys yhteisön merkitsemisestä rekisteriin sekä yhtiöjärjestys, perustamissopimus ja tehdyt osakassopimukset tai säätiön säännöt;

 

2) hakijan viimeisimmän päättyneen tilikauden vahvistetut tilinpäätösasiakirjat;

 

3) selvitys kannattavuudesta, vakavaraisuudesta ja maksuvalmiudesta sekä niiden hallinnasta hakemusvuonna ja seuraavan viiden vuoden ajanjaksolla ammattikorkeakoulutoiminnan osalta;

 

Kannattavuuden osalta on tärkeää määritellä tarkasteluun riittävä aikaväli, koska ammattikorkeakoulukenttää koskevat valtionosuuksien leikkaukset painottuvat vuosiin 2014 - 2016. Tässä yhteydessä olisi myös välttämätöntä tietää, tuleeko ja miten valtio osallistumaan esim. pääomasijoituksilla ammattikorkeakoulujen vakavaraisuuden varmistamiseen. Vakavaraisuuteen ja maksuvalmiuteen on olemassa standarditunnuslukuja, jotka eivät kaikki sellaisenaan sovi yleishyödylliselle, voittoa tavoittelemattomalle yhtiölle.

 

Tunnuslukujen arvioinnissa on syytä huomioida, että yksipuoliset tunnuslukuvaatimukset voivat johtaa hyvin erilaisiin lopputuloksiin. Esimerkiksi kaksi eri AMK-osakeyhtiötä, joista toinen omistaa kiinteistöjä ja toinen vuokraa kiinteistöt ulkoa, voivat olla varsin erilaisessa asemassa vakavaraisuuden osoittamisessa. Jos molemmille asetetaan samat vaatimukset vakavaraisuuden osalta, kuten esim. omavaraisuusaste, lopputuloksena kiinteistöt itse omistava ammattikorkeakoulu joutuu hakemaan omistajiltaan merkittävästi enemmän pääomaa kuin vuokramallilla toimiva ammattikorkeakoulu. Tämän vuoksi tunnuslukuihin perustuvat, vakavaraisuudelle ja maksuvalmiudelle asetettavat vaatimukset tulisi olla määritelty siten, että erilaiset taseratkaisut huomioidaan tunnuslukujen laskennassa.

 

4) suunnitelma rekisteröitynä yhteisönä toimivan ylläpitäjän talouden, hallinnon ja sisäisen valvonnan järjestämisestä ja muusta riskien hallinnasta.

 

Jos edellä 2 momentin 3 kohdassa tarkoitettuun selvitykseen sisältyvät tilinpäätöstietoihin perustuvat tiedot on muodostettu laskennallisesti, tulee tietojen olla tilintarkastajan varmentamat.

 

Jos hakijana on taho, joka ei ole toiminut taikka jonka mikään omistaja- tai taustataho ei ole toiminut aiemmin ammattikorkeakoulun ylläpitäjänä, toimilupaa haettaessa on 1 -3 momentissa edellytetyn lisäksi selvitettävä:

 

1) arvio perustamis- ja käyttökustannuksista sekä rahoitussuunnitelma; ja

 

2) ammattikorkeakoulun toiminnan aloittamisaika.

 

Sellaiset toimiluvan hakijat, joiden uusi ylläpitäjäyhtiö on perustettu ja joiden osakkeista vähintään puolet on sellaisella toimijalla, joka on ollut toimiluvan haltijana 31.12.2013 saakka, ei tulisi edellyttää näiden kohtien selvittämistä.

 

 

 

Jarkko Virtanen

apulaiskaupunginjohtaja