Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta18918.12.201211
Kaupunginhallitus14218.03.20133

9582-2012 (041)

Ammatillisen koulutuksen tulosrahat 2013

Tiivistelmä:

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 18.12.2012 § 189 esittänyt, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan vuoden 2013 käyttötalousosaan myönnetään valtionosuuksin tulosrahalla yli laskennallisen keskimääräisen valtionosuuden oleva katettu 600 353 euroa lisämääräraha. Talouden ja rahoituksen vastuualueen lausunnossa mainituilla perusteilla kaupunginhallitukselle esitetään, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan esitys ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

Lamlk § 189

Palvelujohtaja Mika Helva

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta hyväksyi kokouksessaan 11.0.2012 § 140 talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen 2013 - 2016 sekä nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin strategisen palvelusopimuksen 2013 yksimielisesti omalta osaltaan kaupunginhallitukselle esitettäväksi, sillä huomautuksella, että ammatillisen koulutuksen talousleikkaukset eivät mahdollista ammatillisen aikuiskoulutuksen koulutustakuun turvaamista työllisyystilanteen parantamiseksi ja nuorten valmistumista kesätyöpajatoiminnan vähentymisen vuoksi. Lautakunnan päätöksen mukaisesti tämä tulisi myöhemmin korjata kohdentamalla ammatilliseen koulutukseen opetus ja kulttuuriministeriöltä mahdollisesti saatavat, loppuvuodesta päätettävät, tuloksellisuusrahat nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen käyttöön.

 

Valtionosuuksien maksun yhteydessä tuloksellisuuden perusteella jaetaan 3 % tulosindeksin laskennan piirissä olevien koulutuksen järjestäjien valtionosuuden laskennallista perustetta vastaavasta euromäärästä. Tuloksellisuuden perusteella myönnettävän rahoituksen osuus 3 % on vähennetty toisen tasauskertoimen yhteydessä valtionosuuksien yksikköhinnasta.

 

Tuloksellisuuden perusteella maksettavaa rahoitusta myönnetään vaikuttavuusmittarien perusteella. Näihin vaikuttaa vaikuttavuusmittari (90 %). muodollisesti kelpoisten opettajien osuus (7 %) ja henkilöstön kehittämiseen käytettävä %-osuus henkilöstömenoista (3 %). Vaikuttavuusmittariin vaikuttaa läpäisy, työllistyminen, jatko-opiskeluun pääsy ja keskeyttäminen.

 

Turun kaupungin ammatillisen peruskoulutuksen perusteella kaupungille maksettavasta valtionosuudesta on ensin vähennetty tuloksellisuusrahaa varten kolme prosenttia eli 1 289 219 euroa, mutta kaupungille on myönnetty tuloksellisuusrahaa 1 889 572 euroa eli 600 353 euroa yli laskennallisen keskimääräisen valtionosuuden. Tämä tuloksellisuusraha tai vähintään sen nettoylitys tulee lautakunnan talousarvioesityksen mukaisesti ohjata sinne, missä tulos on syntynyt käytettäväksi tulosta jatkossakin parantaviin toimenpiteisiin kuten keskeyttämisten vähentämiseen.

 

Liite 1                                  Turun kaupungin ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinnan perusteet ja laskenta vaiheittain vuodelle 2013, opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmän raportti V02YT7S13

 

Kasvatus- ja opetustoimenjohtaja Timo Jalonen

 

Ehdotus        Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan vuoden 2013 käyttötalousosaan myönnetään valtionosuuksien tulosrahalla yli laskennallisen keskimääräisen valtionosuuden oleva katettu 600 353 euroa lisämääräraha.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 142

Johtaja Jukka Laiho, talousarviopäällikkö Heikki Silpola ja controller Sanna Lounaja, talouden ja rahoituksen vastuualue 18.1.2013:

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 18.12.2012 § 189 esittänyt kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan vuoden 2013 käyttötalousosaan myönnetään valtionosuuksien tulosrahalla yli laskennallisen keskimääräisen valtionosuuden oleva katettu 600 353 euron lisämääräraha.

Talouden ja rahoituksen vastuualue ei puolla tehtyä esitystä.

Vuoden 2013 talousarvioon budjetoitiin yleiskateellisia valtionosuuksia yhteensä 345,7 milj. euroa. Viimeisimpien valtiovarainministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön päätösten mukaan valtionosuutta saataisiin vuonna 2013 kuitenkin vain 344,2 milj. euroa. Poikkeama johtuu pääosin siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriö on leikannut yksikköhintoja ja oppilasmääriä enemmän kuin mitä osattiin ennakoida valtionosuutta talousarvioon mitoitettaessa. Ammattiopetuksen osalta oppilasmäärä on kuitenkin kasvanut arvion pohjana käytetystä.

Ammattiopetuksen osalta tilanne on seuraava:

Talousarvion 2013 valmistelussa syksyllä käytetyt luvut:

- oppilasmäärä4.167,3
- yksikköhinta9.965,06
- laskennallinen valtionosuus41.526.896
- tuloksellisuuden perusteena2.135.680

Ministeriön päätöksissä 28.12.2012 ja 13.12.2012 esitetyt luvut:

- oppilasmäärä4.233,6
- yksikköhinta9.901,00
- laskennallinen valtionosuus41.916.709
- tuloksellisuuden perusteena1.889.572

Vuoden 2013 talousarvion valtionosuuskohtaa valmisteltiin siten, että ammattiopetuksen osalta määräytymisperusteena käytettiin yksikköhintana 9.965 euroa oppilasta kohti, oppilasmääränä arvioitiin 4.167,3 oppilasta. Laskennallinen valtionosuus oli näin 41,5 milj. euroa. Ministeriöistä saatujen ennakkopäätösten mukaan oppilasmääräksi on mitoitettu 4.233,6 oppilasta ja yksikköhinnaksi 9.901 euroa. Laskennallinen valtionosuus on 41,9 milj. euroa. Vuoden 2012 laskennassa tuloksellisuuden perusteella tehty porrastus oli 2.135.680 euroa ja nyt vuodelle 2013 tuloksellisuuden perusteella porrastukseksi on hyväksytty 1.889.572 euroa. Tuloksellisuuden laskentapohjassa on tapahtunut vähennystä edelliseen vuoteen nähden 246.108 euroa.

Talouden ja rahoituksen vastuualue katsoo, että yleiskatteellisia valtionosuuksia ei voida lähteä jakamaan eri hallintokunnille. Edes tuloksellisuuden perusteella määräytyvää osaa ei tulisi kohdentaa erikseen. Jos näin meneteltäisiin, yleiskatteellisuus katoaisi. Valtionosuudet eivät kuitenkaan riittäisi kattamaan kuin vain osan hallintokuntien tarvitsemasta verorahoitusosuudesta. Esimerkiksi ammattikorkeakouluun laskentapohjaan kohdennettiin ministeriön päätöksessä valtionosuusleikkauksia 2,7 milj. euroa enemmän kuin, mitä osattiin talousarviossa ennakoida. Tätä vähennystä ei nyt kohdenneta leikkauksena ammattikorkeakoulun hallituksen määrärahaan.

Mikäli halutaan kehittää tuloksellisuuden perusteella tapahtuvaa palkitsemista hallintokunnassa, tulee se tehdä suunnitellusti hallintokunnan oman talousarvion puitteissa. Hallintokunnan talousarvioon voidaan varata varausmääräraha, joka jaettaisiin tulosalueille ja kustannuspaikoille tuloksellisuuden perusteella vuoden aikana jakokriteerien selvittyä.

Yleinen taloudellinen tilanne ei puolla määrärahankorotuksia tänä vuonna. Talous ei ole kehittynyt toivottuun suuntaan viime aikoina. Tämä on näkynyt yllättävän huonona verotulojen kehityksenä alkuvuodesta. Koska kaupungin tulopohja ei ole vahvistunut, joudutaan menotalouskin pitämään tiukkana. Näin ollen ei ole mahdollisuutta ammattiopetuslautakunnan määrärahakorotusesityksen hyväksymiseen.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan 18.12.2012 § 189 tekemä esitys ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

PäätösAsia pantiin pöydälle Eklundin Arven kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Lamlk § 189
Liite 1:Turun kaupungin ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhinnan perusteet ja laskenta vaiheittain vuodelle 2013, opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmän raportti V02YT7S13