Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 90 | 18.02.2013 | 8 |
1359-2013 (024, 010)
Kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisen periaatteet sekä toimivaltarajojen asettaminen kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisessä
Tiivistelmä: -
Kh § 90
Kaupunginlakimies Jukka Jyrkinen 14.2.2013:
Kaupunginhallitus on 14.2.2005 § 142 päättänyt kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisen periaatteista sekä toimivallan siirtämisestä ja rajojen asettamisesta. Mainitun päätöksen perusteella toimivalta vahingonkorvausten myöntämisessä on kuulunut lauta- ja johtokunnille, mikäli korvaus ei ole ylittänyt 3.000 euroa. Ennen päätöksentekoa on tullut hankkia keskushallinnon lakiasioiden lausunto, mikäli vaadittu korvaus on ylittänyt 500 euroa. Muulta osin päätösvalta vahingonkorvausten myöntämisessä on ollut kaupunginhallituksen hallintojaostolla.
Kuluvan vuoden alussa on toteutettu kaupungin hallinto-organisaation uudistaminen, jonka seurauksena kaupungin hallinto muodostuu konsernihallinnosta ja viidestä toimialasta (hyvinvointitoimialasta, kiinteistötoimialasta, sivistystoimialasta, vapaa-aikatoimialasta ja ympäristötoimialasta). Lisäksi toimii Turun ammattikorkeakoulu, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos ja Turun Vesiliikelaitos. Tämän uudistuksen yhteydessä on 1.1.2013 alkaen tullut voimaan toimialojen uudet johtosäännöt ja myös kaupunginhallituksen johtosääntö ja hallintosääntö on uusittu. Tämä johtosääntöuudistus muuttaa merkittävästi sitä tapaa, jolla kaupungilta vaadittavista vahingonkorvauksista päätetään. Tämän vuoksi kaupunginhallituksen päätös 14.2.2005 § 142 tulee korvata uudella päätöksellä, jolla vahingonkorvausten myöntämisen toimivaltarajat määritellään ottaen huomioon kaupungin uusi hallinnollinen organisaatiorakenne ja uudistetut johtosäännöt.
Ensisijaisesti kaupungilta vaadittavat vahingonkorvaukset pyritään hoitamaan kaupungin vastuuvakuutuksesta, joka tällä hetkellä on If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:ssä. Käytäntönä on ollut, että pääsääntöisesti se yksikkö/hallintokunta, jonka toimintaan vahinko liittyy, tekee vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle. Saatuaan vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiö tutkii, onko kaupunki voimassa olevan oikeuden mukaan asiassa korvausvelvollinen ja tekee asiassa korvauspäätöksen. Vakuutusyhtiö tutkii myös sellaiset pienet vahinkoasiat, joissa vahinko jää kaupungin omavastuuosuuden (500 euroa) piiriin. Vakuutusyhtiö hylkää korvausvaatimuksen, jos kaupunki ei ole asiassa lain mukaan korvausvelvollinen tai jos vahinko ei kuulu vastuuvakuutuksesta korvattaviin vahinkoihin vakuutussopimukseen otettujen vastuunrajoitusehtojen perusteella. Kaupunki tekee vahinkoasiassa korvausta koskevan päätöksen, jos korvausta vaativa ei ole tyytyväinen vakuutusyhtiön ratkaisuun ja haluaa asiaan kaupungin ratkaisun. Pääsääntöisesti kaupunki tekee korvausta koskevan päätöksen, jos vakuutusyhtiön ratkaisu on korvauksen epäävä. Jos vahinkoasia on sellainen, että vahinko selvästi, esimerkiksi vakuutusyhtiön aikaisemmin tekemien ratkaisujen valossa, ei kuulu vastuuvakuutuksesta korvattaviin eikä asiassa ole minkäänlaista tulkinnanvaraisuutta, vahinkoasia saattaa päätyä myös suoraan kaupungin ratkaistavaksi ilman vakuutusyhtiökäsittelyä.
Uuteen kaupunginhallituksen johtosääntöön (Kv 17.12.2012 § 252) on kirjattu siirtymäsäännös (23 §), jonka mukaan johtosäännön voimaantullessa (1.1.2013) voimassa olevaa kaupunginhallituksen johtosääntöä ja sen nojalla annettuja päätöksiä ja määräyksiä sovelletaan kuitenkin niin kauan kunnes kaupunginvaltuusto on uuden johtosäännön nojalla valinnut kaupunginhallituksen ja sen jaoston jäsenet ja kun kaupunginhallitus ja sen jaosto ovat pitäneet ensimmäisen kokouksensa. Uuden johtosäännön myötä on kumottu kaupunginvaltuuston 14.2.2011 § 43 hyväksymä kaupunginhallituksen johtosääntö. Nyt käsiteltävänä olevaan asiaan liittyvä kaupunginhallituksen päätös (14.2.2005 § 142) on annettu kuitenkin jo ennen nyt kumotun kaupunginhallituksen johtosäännön voimaan astumista, joten vahvin tulkintanäkemys on mielestäni se, että kaupunginhallituksen päätös 14.2.2005 § 142 on soveltuvin osin voimassa niin kauan, kunnes se kumotaan uuden päätöksen tekemisen myötä. Tosiasiallinen tilanne on kuitenkin se, että kaupungin hallinnollinen organisaatiorakenne ja säännöstö on muuttunut 1.1.2013 alkaen niin merkittävästi, ettei ko. kaupunginhallituksen päätös ole enää soveltamiskelpoinen.
Uuden kaupunginhallituksen johtosäännön 8 § 1 momentin 5 kohdan mukaan kaupunginhallitus ratkaisee asian, joka koskee kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisen periaatteita ja valtuuksia. Uudesta johtosäännöstä on poistettu aikaisemmin kaupunginhallituksen johtosäännöissä ollut määräys kaupunginhallituksen toimivallasta yksittäistapauksissa myöntää vahingonkorvauksia. Näin ollen kaupunginhallituksen toimivalta vahingonkorvausten myöntämisen osalta on epäselvä uuden johtosäännön nojalla. Tämän vuoksi kaupunginhallituksen voimassa olevaa johtosääntöä tulisi tarkentaa.
Uuden kaupunginhallituksen johtosäännön myötä kaupunginhallituksen hallintojaoston toiminta on päättynyt. Lisäksi uudesta 1.1.2013 voimaan astuneesta hallintosäännöstä (Kv 17.12.2012 § 252) on poistettu aikaisemmin hallintosäännössä ollut määräys lautakunnan ja johtokunnan toimivallasta myöntää vahingonkorvauksia kaupunginhallituksen määräämissä rajoissa.
Voimassa olevan hallintosäännön 24 §:n 2 momentin 13 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää vahingonkorvauksista kaupunginhallituksen määräämissä rajoissa. Kaupunginhallituksen johtosäännön 11 §:n 4 momentin 6 kohdan mukaan konsernihallinnon osalta hallintosäännön 24 §:ssä mainituista asioista soveltuvin osin päättää kaupunginjohtaja. Kaupunginhallituksen johtosäännön 17 §:n 1 momentin 15 kohdan mukaan konsernihallinnon hallintoryhmän johtajan tehtäviin konsernihallinnossa ja koko kaupungin tasolla kuuluu myöntää vahingonkorvaus kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa. Kaupunginhallituksen johtosääntö ja hallintosääntö mahdollistavat näin vahingonkorvausten myöntämisessä osittain päällekkäistä toimivaltaa hallintoryhmän johtajan ja kaupungin-/toimialajohtajan kesken.
Konsernihallinnon ja toimialojen lisäksi toimivat lisäksi Turun ammattikorkeakoulu, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos ja Turun Vesiliikelaitos. Ammattikorkeakoulun osalta vahingonkorvausten myöntäminen on ammattikorkeakoulun johto- ja toimintasäännön mukaan sikäli selvä, että vahingonkorvauksen myöntää ylläpitäjän (kaupungin) määräämissä rajoissa ammattikorkeakoulun hallitus. Sen sijaan aluepelastuslaitoksen ja vesiliikelaitoksen osalta tilanne on tällä hetkellä säätelemätön, kun hallintosäännöstä on poistettu määräys lauta- ja johtokunnan toimivallasta myöntää vahingonkorvauksia. Yksinkertaisimmin asia olisi käsitykseni mukaan hoidettavissa niin, että voimassa olevan hallintosäännön 24 §:ään lisättäisiin määräys, jonka mukaan liikelaitosjohtajan ja aluepelastuslaitoksen pelastusjohtajan tehtäviin sovelletaan soveltuvin osin sitä, mitä ko. hallintosäännön 24 §:ssä on määrätty toimialajohtajan tehtävistä.
Pienten vahingonkorvausasioiden käsittely kaupunginhallituksessa ei liene tarpeellista. Tarkoituksenmukaiseksi euromääräiseksi rajaksi voitaneen asettaa 10.000 euroa. Konsernihallinnon lakiasioiden lausunto on mielestäni kuitenkin edelleen tarpeellinen muissa kuin vähäisissä vahinkoasioissa. Lakiasioiden lausunto on omiaan varmistamaan kaupungin vahingonkorvausasioissa noudattaman ratkaisukäytännön yhdenmukaisuutta ja sitä, että voimassa olevan lain vaatimukset tulevat huomioiduiksi. Lakiasioiden lausunnon eurorajaa voitaneen korottaa 1.000 euroon.
Esitän, että kaupunginhallitus päättäisi toimivaltarajoista kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisessä seuraavaa:
Toimialajohtajalla, kaupunginjohtajalla, konsernihallinnon hallintoryhmän johtajalla, liikelaitosjohtajalla, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen pelastusjohtajalla ja Turun ammattikorkeakoulun hallituksella on oikeus myöntää vahingonkorvauksia käytettävissään olevien varojen puitteissa, mikäli vaadittu korvaus ei ylitä 10.000 euroa. Mikäli vaadittu korvaus ylittää 1.000 euroa, vaatimuksesta on ennen päätöksen tekemistä hankittava konsernihallinnon hallintoryhmän lakiasioiden lausunto.
Samalla kaupunginhallitus kumonnee 14.2.2005 § 142 tekemänsä päätöksen.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää, että toimialajohtajalla, kaupunginjohtajalla, konsernihallinnon hallintoryhmän johtajalla, liikelaitosjohtajalla, Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen pelastusjohtajalla ja Turun ammattikorkeakoulun hallituksella on oikeus myöntää vahingonkorvauksia käytettävissään olevien varojen puitteissa, mikäli vaadittu korvaus ei ylitä 10.000 euroa. Mikäli vaadittu korvaus ylittää 1.000 euroa, vaatimuksesta on ennen päätöksen tekemistä hankittava konsernihallinnon hallintoryhmän lakiasioiden lausunto.
Samalla kaupunginhallitus kumoaa 14.2.2005 § 142 tekemänsä päätöksen koskien kaupungilta vaadittavien vahingonkorvausten myöntämisen periaatteita sekä toimivallan siirtämistä ja rajojen asettamista.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedAmmattikorkeakoulun hallitus
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, ruotsinkielinen jaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen lukio- ja ammattiopetusjaosto
tiedKasvatus- ja opetuslautakunta, suomenkielinen varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto
tiedKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKonsernihallinto
tiedKonsernihallinto, lakiasiat
tiedKulttuurilautakunta
tiedLiikuntalautakunta
tiedNuorisolautakunta
tiedRakennuslautakunta
tiedRevisiotoimisto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunnan yksilöjaosto
tiedSosiaali- ja terveyslautakunta
tiedTarkastuslautakunta 2009-2012
tiedTarkastuslautakunta 2013-2016
tiedTurun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta
tiedTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
tiedVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta
tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tiedHeikkinen Tuomas
tiedJalonen Timo
tiedLiuksa Riitta
tiedNordman Irina
tiedPursiainen Sari
tiedRandell Aleksi
tiedSainio Jari
tiedSartes Minna
tiedToivonen Markku
tiedTurto Jouko