Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 590 | 10.12.2012 | 7 |
14295-2011 (034, 039)
Lainannostosuunnitelman tarkentaminen vuoden 2012 osalta (Kj)
Tiivistelmä: -
Kh § 590
Talousjohtaja Jukka Laiho ja rahoituspäällikkö Kari Pentti 4.12.2012:
Kaupunginvaltuusto päätti 15.2.2010 § 31 hyväksyä uudet rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteet. Päätöksellä uudistettiin kaupungin sijoitusperiaatteet vuodelta 2002 ja päätettiin uudistaa keskeisiä rahoitusperiaatteita valtuustotasolla. Valtuuston määrittelemien periaatteiden mukaan kaupunginhallitus hyväksyy vuosittain lainannosto- ja sijoitussuunnitelman.
Kaupunginhallitus hyväksyi 20.12.2011 § 628 lainannosto- ja sijoitussuunnitelman vuodelle 2012, minkä perusteella nostetaan enintään 100 milj. euroa pitkäaikaista lainaa ja että kaupungin liikkeellä olevien kuntatodistusten määrä vuoden 2012 lopussa on enintään 25 milj. euroa. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunki käyttää tarvittaessa maksuvalmiuden niin vaatiessa tai kassavarannon heilahteluita tasaamaan tai korvaamaan edellä mainittua pitkäaikaista rahoitusta jo solmittuja tai solmittavia enintään 400 milj. euron kuntatodistusohjelmia täysimääräisesti.
Kaupunginvaltuusto päätti 1.10.2012 § 191 toiminnan ja talouden seurannan raportin yhteydessä korottaa rahoituslaskelman kohtaa pitkäaikaisten lainojen lisäys 20 milj. eurolla. Tämä tehtiin siis 2. ennusteen yhteydessä. Tämän jälkeen maksuvalmius on edelleen heikentynyt. Kaupunginvaltuusto käsitteli 19.11.2012 § 228 vuoden 2012 talouden 3. toteutumisennustetta, jonka mukaan tilikauden alijäämä olisi 18,8 milj. euroa. Keskeisimpänä syynä ennusteen heikkenemiseen on verotulojen vähentyminen 2. ennusteen jälkeen. Verotulot ovat erityisen alhaiset marraskuussa, jolloin kaupunki tilittää yhteisöjen ja yksityishenkilöiden veronpalautukset, jotka tänä vuonna ovat olleet aikaisempia vuosia suuremmat. Sen sijaan kustannukset ja investoinnit ovat toteutumassa kokonaisuudessaan lähes suunnitellulla tavalla.
Rahoituslaskelmassa ennusteen mukaan maksuvalmius heikkenee n. 60 milj. euroa. Tämän lisäksi tytäryhtiöiden kassavirtojen ennustamiseen sisältyy lukuisia epävarmuustekijöitä loppuvuoden aikana, joka saattavat lisätä maksuvalmiuden heikkenemistä. Erityisesti eräät tytäryhtiöt ovat käyttäneet konsernitililimiittiä arvioitua enemmän.
Kaupungin kassavarannon vaihtelut ovat pienentyneet kuntatodistusten liikkeellelaskun seurauksena. Alimmillaan kassavaranto on ollut 53 milj. euroa ja ylimmillään 130 milj. euroa. Silti pelkästään yhden päivän aikana kaupungin menot voivat olla yli 50 milj. euroa Vuoden lopussa kassavarannon määrä arvioidaan olevan 30 - 60 milj. euroa ilman vahinkorahaston pääomia. Pitkäaikaisia korkosijoituksia on vuoden loppupuolella vähennetty kassavarannosta. Kassavaranto alentunee merkittävästi ilman velanoton lisäystä. Kaupungin tullee ylläpitää riittävästi likviditeettipuskureita talouden heikkenemisen varalta. Erityisesti täytyy varautua ensi vuoteen, jonka osalta talouden näkymät ovat heikkenemässä nopeasti. On arvioitu jopa Suomen valtion luottokelpoisuuden olevan uhattuna, joka vaikuttaa suoraan myös kuntasektorin velanoton kustannuksiin.
Kaupunki on tänä vuonna nostanut kaksi 50 milj. euron lainaa, joista toinen on nostettu Kuntarahoitus Oyj:ltä ja toinen on ollut ulkomainen jvk-laina. Kuntatodistuksia on laskettu liikkeelle kolmen pankin ja Kuntarahoituksen kautta.
Lainannostosuunnitelman mukaisesti kuntatodistuksia on käytetty maksuvalmiuden niin vaatiessa tasaamaan kassavarannon kuukauden sisällä tapahtuvaa vaihtelua. Enimmillään kuntatodistuksia on ollut liikkeellä 110 milj. euroa. Tällä hetkellä kuntatodistuksia on liikkeellä 85 milj. euroa (30.11.2012). Pitkäaikaisia lainoja on nostettu tähän mennessä 100 milj. euroa ja lyhennetty 65 milj. euroa. Tämän lisäksi talousarvion mukaan lyhytaikaisten lainojen eli kuntatodistusten lisäys olisi vuoden lopussa 25 milj. euroa. Näin ollen lainakannan lisäys olisi 60 milj. euroa. Lainanoton kokonaismäärää on nyt syytä korottaa kaupunginvaltuuston hyväksymällä 20 milj. euron pitkäaikaisella lainalla, jolloin lainanoton kokonaislisäykseksi muodostunee ennusteen mukaan 80 milj. euroa. Korollinen kokonaisvelka saattaa lisääntyä hieman tätä enemmän mm. henkilöstökassan ja tytäryhtiöiden talletusten muutosten seurauksena.
Korolliset lainat (milj. euroa) | 31.12.2011 | 30.11.2012 | ennuste |
Pitkäaikaiset lainat | 265 | 300 | 320 |
Lyhytaikaiset lainat (kuntatod.) | 0 | 85 | 25 |
Yhtiöiden talletukset | 22 | 27 | 27 |
Henkilöstökassa | 47 | 48 | 49 |
Yhteensä | 334 | 460 | 421 |
Päätöksen pitkäaikaisesta ja lyhytaikaisesta lainannostosta tekee kaupunginhallituksen johtosäännön mukaisesti talousjohtaja.
Edellä olevaan viitaten esitämme, että
-kaupunginhallitus tarkentaa vuoden 2012 lainannostosuunnitelmaa ja päättää kaupunginvaltuuston lainanoton korottamispäätöksen mukaisesti,
-pitkäaikaista lainaa nostetaan vielä loppuvuoden aikana enintään 20 milj. euroa eli yhteensä vuoden 2012 aikana enintään 120 milj. euroa,
-kaupunki käyttää tarvittaessa maksuvalmiuden niin vaatiessa tai kassavarannon heilahteluita tasaamaan tai korvaamaan edellä mainittua pitkäaikaista rahoitusta jo solmittuja tai solmittavia enintään 400 milj. euron kuntatodistusohjelmia täysimääräisesti,
-kaupungin liikkeellä olevien kuntatodistusten tavoitemäärä vuoden 2012 lopussa olisi enintään 25 milj. euroa.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää tarkentaa vuoden 2012 lainannostosuunnitelmaa ja päättää kaupunginvaltuuston lainanoton korottamispäätöksen mukaisesti,
- että pitkäaikaista lainaa nostetaan vielä loppuvuoden aikana enintään 20 milj. euroa eli yhteensä vuoden 2012 aikana enintään 120 milj. euroa,
- että kaupunki käyttää tarvittaessa maksuvalmiuden niin vaatiessa tai kassavarannon heilahteluita tasaamaan tai korvaamaan edellä mainittua pitkäaikaista rahoitusta jo solmittuja tai solmittavia enintään 400 milj. euron kuntatodistusohjelmia täysimääräisesti ja
- että kaupungin liikkeellä olevien kuntatodistusten tavoitemäärä vuoden 2012 lopussa olisi enintään 25 milj. euroa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKeskushallinto, talousasiat