Aiesopimus
luonnos 24.8.2012
1) Sopijapuolet
Tämän sopimuksen sopijapuolina ovat:
Kaarinan kaupunki
Liedon kunta
Maskun kunta
Naantalin kaupunki
Nousiaisten kunta
Raision kaupunki
Turun kaupunki
Myöhemmin sopimuksessa käytetään nimitystä Sopijapuolet niissä yhteyksissä kun asia koskee kaikkia edellä mainittuja kuntia ja kaupunkeja.
2) Sopimuksen tarkoitus
Sopijapuolet sitoutuvat yhteisesti valmistelemaan seudullisen vesihuoltoyhtiön perustamista tämän aiesopimuksen mukaisesti. Aiesopimuksella Sopijapuolet eivät sitoudu perustamaan yhtiötä, vaan siitä päätetään erikseen kuntien ja kaupunkien toimivaltaisissa päätöksentekoelimissä.
Sopimuksen tarkoituksena on sopia seudullisen vesihuoltoyhtiön valmistelun kustannustenjaosta sekä yhteisistä menettelytavoista valmistelutyön aikana. Menettelytavoilla pyritään mm. varmistamaan, ettei valmisteluvaiheessa synny tarpeettomia kustannuksia, jotka heikentäisivät mahdollisesti perustettavan yhtiön taloutta.
Sopijapuolten tavoitteena on, että yhtiö perustetaan vuoden 2013 aikana ja että se aloittaa tuotannollisen toimintansa 1.1.2015, kuitenkin viimeistään 1.1.2016.
3) Valmistelutyön organisointi ja päätöksenteko
Valmistelutyötä tekee projektiryhmä, jonka muodostavat Sopijapuolten vesihuollosta vastaavat virkamiehet. Projektiryhmä työskentelee yhdessä hankkeeseen mahdollisesti valittujen konsulttien kanssa. Hankintayksikkönä projektilla toimii Turun kaupunki. Tarvittaessa voidaan perustaa teknisiä työryhmiä, jotka toimivat projektiryhmän alaisuudessa. Hankkeen vastuullisena vetäjänä toimii NN ja projektipäällikkönä MM.
Valmistelutyön ohjausryhmänä toimii maankäytön, asumisen ja liikenteen työryhmä. Ohjausryhmä hyväksyy projektiohjelman, aikataulun sekä päättää mahdollisissa vaihtoehtoisissa malleissa valmistelun linjauksista. MAL työryhmä raportoi ja tekee esitykset PARAS ohjausryhmälle hankkeen etenemisestä.
4) Valmistelutyön sisältö ja rajaukset
Työssä valmistellaan seudullisen vesihuoltoyhtiön perustamista siten, että nykyisistä kunnallisista vesihuoltolaitoksista (huomioiden kuntayhtymien tukkutoiminta) ja seudullisista osakeyhtiöistä (Turun seudun puhdistamo Oy ja Turun Seudun Vesi Oy) perustetaan yksi seudullinen vesihuoltotoimija, joka omistaa vesihuollon verkostot, laitokset ja muut rakenteet sekä vastaa myös asiakassuhteista. Valmistelutyössä on otettava huomioon seuraavat linjaukset:
-Yhtiö perustetaan siten, että se voi liittyä KEVAn jäseneksi.
-Yhtiö perustetaan mahdollisimman veroneutraalisti.
-Yhtiössä voi olla Sopijapuolten lisäksi muita kuntaosakkaita, esimerkiksi tämän sopimuksen ulkopuolelle jääviä Turun seudun puhdistamo Oy:n ja Turun Seudun Vesi Oy:n osakkaita.
-Yhtiön osakkaat tekevät osakassopimuksen.
-Yhtiön toiminnan pitää olla taloudellisesti kannattavaa. Yhtiön taksarakenne yhtenäistetään, mutta keskimääräisten taksojen sekä palvelutason tulisi toiminnan alkuvaiheessa pysyä nykyisellä tasolla. Tavoitteena on, että pitkällä aikavälillä taksat ja palvelutaso edustavat hyvää valtakunnallista tasoa.
-Yhtiön omistukseen siirretään Sopijapuolten nykyinen vesihuoltoverkosto työn kuluessa määriteltävässä laajuudessa. Siirtohinta määräytyy valmistelun yhteydessä erikseen määriteltävällä tavalla tuotto- ja nykykäyttöarvon perusteella.
-Yhtiön laajentaa verkostoaan tasapuolisesti alueen yhdyskuntarakenteen kehityksen mukaisesti ja samanaikaisesti vähintään säilyttää olemassa olevan vesihuolto-omaisuuden nykyisen kunnon. Pitkällä aikavälillä tavoitteena on, että vesihuolto-omaisuuden kunto edustaisi hyvää valtakunnallista tasoa.
-Yhtiöön siirtyvä vesihuoltohenkilöstö siirretään vanhoina työntekijöinä kuitenkin siten, että työtehtävät määritetään perustettavan yhtiön toiminnan tarpeista ja henkilöstökäytännöt pyritään yhdenmukaistamaan.
5) Valmistelutyön kustannukset
Kukin Sopijapuoli vastaa tämän sopimuksen sille aiheuttamista oman työn kustannuksista itse. Muilta kuin Sopijapuolilta tehtävistä hankinnoista ja muista yhteisistä kustannuksista Sopijapuolet vastaavat vuodenvaihteen 2011/2012 asukaslukujen suhteessa. Muille kuin Sopijapuolille maksetut kustannukset siirretään yhtiön kustannuksiksi, mikäli yhtiö perustetaan.
6) Toiminnan järjestäminen valmistelutyön aikana
Perustettavan yhtiön taloudellisen toiminnan kannalta on tärkeää, että Sopijapuolet eivät tee toiminnassaan sellaisia merkittäviä muutoksia, jotka myöhemmin siirtyisivät yhtiölle rasitteeksi. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi
-uudet etuudet henkilöstölle
-uudet alueelliseen kehittämissuunnitelmaan kuulumattomat laitos- tai siirtolinjainvestoinnit
-alennetut erityishinnat joillekin liittyjille
-omat sopimusmallit, joissa vesilaitoksen vastuut ovat tavanomaista raskaammat
Yhtiön perustamisen edistämiseksi Sopijapuolet pyrkivät toimintojen ja järjestelmien yhdenmukaistamiseen jo valmisteluvaiheessa. Tätä voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavasti:
-pyritään laite- ja materiaalikannan sekä teknisten järjestelmien yhdenmukaistamiseen
-ryhdytään asiakastietojärjestelmän uudistamiseen
-vastuiden lisääntyessä tai henkilökunnan vähentyessä eläketapahtumien tai muiden syiden vuoksi ensisijaisesti pidättäydytään rekrytoinneista, toissijaisesti selvitetään voidaanko tehtäviä hoitaa kaikkien tai joidenkin Sopijapuolten keskinäisillä palvelusopimuksilla. Mikäli edellä mainitut keinot eivät ole mahdollisia pyritään tehtäviä hoitamaan määräaikaisilla työsopimuksilla tai ostopalveluna.
7) Sopimuksen voimassaolo
Tämä sopimus tulee voimaan, kun se on allekirjoitettu. Sopimus päättyy, kun tämän sopimuksen tarkoittama yhtiö on perustettu ja kukin Sopijapuoli on täyttänyt tämän sopimuksen mukaiset velvollisuutensa.
8) Erinäisiä määräyksiä
Mikäli Sopijapuoli irtaantuu aiesopimuksesta sen voimassaoloaikana ja muut Sopijapuolet perustavat yhtiön olennaisilta osiltaan tämän aiesopimuksen tarkoittamalla tavalla tai jatkavat tämän aiesopimuksen tarkoittamaa suunnittelua ja yhtiön perustamisen valmistelua, Sopijapuoli on velvollinen maksamaan poisjäännin vuoksi tarpeelliseksi osoittautuvan uudelleen laskennan kustannukset muille Sopijapuolille tai niiden määräämälle.
Aiesopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista viimeistään 31.12.2015, mikäli yhtiötä ei perusteta.
Mikäli Sopijapuoli on uuden kuntaliitoksen osapuoli tai Sopijapuolista tai joistakin niistä tulee uusi kunta sitoutuvat Sopijapuolet neuvottelemaan keskenään hankkeen uudesta kustannustenjaosta, yhtiöön siirrettävästä omaisuudesta ja omistusosuuksista sekä yhtiön taloudellisista toimintaedellytyksistä, jotta alkuperäinen sopimustasapaino säilyisi.