Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 563 | 26.11.2012 | 7 |
8963-2012 (065, 021)
Hankintaoikaisuvaatimus kyselyohjelmistoa koskevan hankintamenettelyn keskeyttämisestä (Kj)
Tiivistelmä:
Surveypal Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen kyselyohjelmistoa koskevan hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksestä. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Surveypal Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hylätään.
Kh § 563
Hankintalakimies Jukka Vanto 21.11.2012:
Asian tausta:
Keskushallinnon strategian- ja viestinnän toimeksiannosta on pyydetty tarjouksia kyselyohjelmistosta. Annettuun määräaikaan, 18.9.2012 klo 11:00, mennessä tarjouksia saapui kolmelta tarjoajalta. Näistä tarjoajista kahden ei katsottu täyttävän hankintamenettelyssä tarjoajille asetettuja kelpoisuusvaatimuksia ja kolmannen tarjoajan tarjous todettiin sisällöltään tarjouspyynnön vastaiseksi. Surveypal Oy:n osalta sen ei katsottu täyttävän tarjoajalle asetettua taloudelliseen tilanteeseen liittyvää kelpoisuusvaatimusta, jonka mukaan tarjoajan luottokelpoisuusluokituksen on tullut olla vähintään tyydyttävä+ (A+). Silloinen strategiajohtaja on päätöksellään 24.10.2012 § 19 päättänyt, että kyselyohjelmiston hankintamenettely keskeytetään ja että uusi hankintamenettely käynnistetään uudella hankintailmoituksella.
Hankintaoikaisuvaatimus perusteineen:
Surveypal Oy on vaatinut asian uudelleenkäsittelyä. Surveypal Oy on perusteinaan esittänyt, että sen tarjouksen liitteenä olleessa luottoluokituksessa oli virhe joka johtui aiheettomasta maksuviivemerkinnästä. Hankintaoikaisuvaatimukseen on liitetty uusi luottoluokitus jossa Surveypal Oy:n luottoluokitus on hyvä+ (AA+) sekä luottolaitoksen 1.11.2012 antama lausunto, jonka mukaan Surveypal Oy:n luokitukseen on 15.9.2012 vaikuttanut maksuviivemerkintä, joka myöhemmin on ilmoitettu aiheettomaksi. Luottolaitoksen lausunnon mukaan ilman luottolaitoksen tietokannassa ollutta aiheetonta maksuviivemerkintää Surveypal Oy:n luokitus olisi 15.9.2012 ollut AA+.
Hankintaoikaisuvaatimuksen arviointi:
Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimuksen huomioon ottaen.
Hankintalain 69 §:n 2 momentin mukaan tarjouspyynnössä tai soveltuvin osin hankintailmoituksessa on oltava muun ohella tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevat vaatimukset sekä luettelo asiakirjoista, joita tarjoajan on tätä varten toimitettava.
Hankintalain 71 §:n 1 momentin mukaan tarjoajien soveltuvuus on arvioitava kaikissa hankintamenettelyissä ennalta ilmoitettuja, tarjoajien taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn tai ammatilliseen pätevyyteen liittyviä taikka muita objektiivisia ja syrjimättömiä perusteita noudattaen. Pykälän 2 momentin mukaan tarjouskilpailusta tulee sulkea pois tarjoaja, jolla ei ole teknisiä, taloudellisia tai muita edellytyksiä hankinnan toteuttamiseksi. Tarjoajien sulkemisessa tarjouskilpailun ulkopuolelle voidaan noudattaa soveltuvin osin myös, mitä tarjoajien soveltuvuuden arvioinnista 52–59 §:ssä säädetään.
Hankintalain 58 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa osoittamaan rahoituksellisen ja taloudellisen tilanteensa muun muassa luottolaitoksen lausunnolla.
Hankintalain 80 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Edellä mainitun lainkohdan esitöissä (HE 190/2009 vp s. 54) on todettu, että edellytyksenä hankintaoikaisun käytölle olisi kaikissa tapauksissa se, että hankintayksikön päätös tai toimenpide perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen.
Hankintalain 73 a §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Asiassa on ratkaistava kysymys siitä, onko hankintayksikkö menetellyt hankintasäännösten vastaisesti sulkiessaan Surveypal Oy:n tarjouskilpailusta ja keskeyttäessään aloitetun hankintamenettelyn.
Surveypal Oy:n poissulkemista on päätöksessä perusteltu sillä, ettei se täyttänyt tarjouspyynnössä edellytettyä vaatimusta, jonka mukaan tarjoajan Rating Alfa -luottoluokituksen tulee olla vähintään tyydyttävä + (A+). Hankintamenettelyn keskeyttäminen puolestaan on perustunut siihen, ettei hyväksyttäviä tarjouksia saatu lainkaan.
Tarjouspyynnössä on yksilöity tarjoukseen liitettävät selvitykset, kuten Rating Alfa -raportti, joiden perusteella soveltuvuusvaatimusten täyttämistä arvioidaan. Ne selvitykset, jotka osoittavat Surveypal Oy:n Ratng Alfa -luottoluokituksen olleen hyvä+ (AA+) 15.9.2012, on saatu Surveypal Oy:ltä vasta hankintaoikaisuvaatimuksen liitteenä. Vaikka Surveypal Oy:n asema on sinänsä päätöksenteon jälkeen toimitetun selvityksen kautta korjaantunut luottoluokitusvaatimuksen osalta, hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevan päätöksen ei voida katsoa perustuneen lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen hankintalain 80 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, joka puolestaan on edellytyksenä hankintaoikaisun käytölle.
Hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksessä on edellä todetuin tavoin ilmoitettu se syy, jonka perusteella Surveypal Oy on suljettu tarjouskilpailusta. Surveypal Oy:n tarjoukseensa liittämän selvityksen perusteella on todettu, että Surveypal Oy:n luottoluokitustaso alittaa tarjouspyynnössä edellytetyn tason. Hankintayksikkö on Surveypal Oy:ltä tarjouskilpailun aikana saamansa tiedon perusteella voinut arvioida, että Surveypal Oy ei ole täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettua vaatimusta. Asiassa ei ole siten ilmennyt, että hankintayksikön menettely sen sulkiessa Surveypal Oy:n tarjouskilpailusta ja keskeyttäessä hankintamenettelyn olisi ollut Syrveypal Oy:ltä tuolloin saatujen tietojen perusteella virheellistä.
Hankintalain esitöiden (HE 182/2010 vp, s. 22) mukaan ”Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan. Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi.”
Johtopäätökset:
Kaupunginhallitus hylännee Surveypal Oy:n hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen perusteettomana.
Oheismateriaali 1Surveypal Oy:n hankintaoikaisua koskeva vaatimus liitteineen (OM:t 2 ja 3)
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää hylätä Surveypal Oy:n hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen perusteettomana.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli kokouksessa apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Jakelu
aoSurveypal Oy
tiedKeskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKeskushallinto, strategia ja viestintä