Liite 1

Tulosaluekohtainen ennusteen tarkastelu

 

Keskitetyt erät ja hallintopalvelut (nettoylitys +-0)

nettopoikkeamaa ei ole mutta menot ja tulot ylittyvät hankerahoituksen takia (vain omarahoitusosuus varataan)

 

Sosiaalityön palvelut (nettoylitys noin 6,6 M€)

palkkamenoissa noin 1 M€ ylitys mikä johtuu mm. Lakkatien uusista vakansseista sekä avohuollon panostuksista, Talk-hankkeen ohjaajista (toiminta on tuonut merkittäviä säästöjä) sekä palkkioina maksettavista perhehoidon palkkioista, joiden korotus vuositasolla noin 0,6M€ (Peruspalvelulautakunnan päätös)

asiakaspalveluiden ostojen ylitysuhka noin 5,5 M€ (ennuste 34,7 M€)  joka aiheutuu pääosin lastensuojelun ja huostaan otettujen lasten sijoituksista ostopalveluiden piiriin. Lisäksi asiakaspalveluiden ostoina hankitaan mielenterveyskuntoutujien asumispalveluita (noin 8,5M€), päihdehuollon asumispalveluita (noin 2,3 M€) katkaisuhoitoa A-klinikalta (noin 2,5 M€)

avustusten (perustoimeentulotuki, lastensuojelun avustukset jne) ylitys on noin 0,6 M€, joka on huomattavasti talousarvion laadintavaiheessa arvioitua vähemmän. Toimeentulotukimenot eivät ole nousseet odotetusti.

 

Perusterveydenhuollon palvelut (nettoylitys noin 2,2 M€)

Talousarvion suurin ylitysuhka liittyy asiakaspalveluiden ja palveluiden ostoihin (mm. päivystyspalveluiden ostoihin on varattu nettona noin 4,2 M€ mikä vastaa laskennallisesti Turun osuutta aiemmin itse tuotetuista päivystyspalveluista. Lasku voi pahimmillaan olla noin 5,8 M€ Ensihoidon- ja päivystyksen liikelaitoksen laskuttamana mutta vastaavasti syntyy säästöä erikoissairaanhoidon tasoisen päivystyksen kustannuksissa ja sisäänkirjausten vähenemisenä)

budjetti on euromäärältään suurin piirtein samalla tasolla kuin v. 2011 tilinpäätös mutta kysyntä ei ole vähentynyt eikä palvelutasoa ole voitu laskea

lisäksi on panostettu merkittävästi omaan suun terveydenhuoltoon sakkomaksujen välttämiseksi

 

Erikoissairaanhoidon palvelut (nettoylitys noin 8 M€)

suurin ylitys liittyy asiakaspalveluiden ostoihin (7,2 M€) joka on yhtä kuin VSSHP:n maksuosuus (käytön perusteella ylitys noin 3,2 M€ mikä vastaa talousarvioiden eroa (SoTe:n budjetti 3,35 M€ pienempi) ja sakkomaksujen osuus noin 4 M€ siirtoviivepäivistä

loppu ylityksestä liittyy tulopohjan vajaaksi jäämiseen (noin 0,8 M€)

 

Kuntoutumispalvelut (nettoylitys noin 5,2 M€)

asiakaspalveluiden ylitys on noin 4M€ (vammaisten asumispalvelut, vaikeavammaisten kuljetuspalvelut, vammaisten henkilökohtaiset avustajat jne.)

avustusten ylitys on noin 2,9M€ mikä johtuu työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvusta (asiakasmäärän kasvu) sekä merkittävästä tasokorotuksesta 1.1.2012 lukien

ylitystä on pyritty kattamaan henkilöstömenoista ja hankinnoista

loppuvuonna on jouduttu tekemään lisäpanostuksia mm. puheterapian ostopalveluihin ja tilapäisiin palkkaamislupiin AVI:n määräämän uhkasakon takia

 

Vanhuspalvelut (nettoylitys noin 1,6 M€)

ylitys liittyy asumispalveluiden kilpailutuksen tuomiin kustannuslisäyksiin ja järjestelmämuutoksen aiheuttamaan tulovajaukseen, täsmällisiä vaikutuksia on tällä hetkellä mahdotonta arvioida

 

Ympäristöterveydenhuolto (nettosäästö noin 0,1 M€)

 

Työterveyshuolto (nettoylitys noin 0,25 M€)

ylitys liittyy työvoiman saatavuusongelmiin ja laskutettavien palveluiden vähenemiseen