Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 313 | 11.06.2012 | 6 |
2391-2012 (041)
Vuoden 2013 talousarvion ja taloussuunnitelmavuosien 2013 - 2016 tarkistetut suunnitteluluvut (Kj)
Tiivistelmä: -
Kh § 313
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 6.6.2012:
Kaupungin taloudellinen asema on heikentynyt vuoden 2012 talousarvion ja taloussuunnitelman hyväksymisen jälkeen. Vuoden 2011 tilinpäätös osoitti 6,7 milj. euron ylijäämää, mutta tulorahoitus ei riittänyt kattamaan nettoinvestointeja ja antolainoja, rahavarat vähenivät vuoden aikana 89,9 milj. euroa. Kulumassa oleva vuosi ei tuo parannusta tilanteeseen, sillä tämän vuoden ensimmäisen ennusteen mukaan tilikauden tulos jäisi alijäämäiseksi ja investointien ja antolainojen rahoittamiseksi joudutaan ottamaan lainaa lisää 60 milj. euroa ja tämän lisäksi maksuvalmius heikkenisi vielä 54,1 milj. euroa. Vuoden 2013 suunnittelussa on huomioitava myös valtion peruspalveluohjelmaan tekemät muutokset, jotka johtavat 0-kasvuun käytettävissä olevissa valtionosuuksissa. Tästä seuraa, että kuntien oletetaan leikkaavan kustannuksistaan inflaatiota vastaava menojen kasvu.
Kevään 2012 aikana on pyritty tiivistämään ja nitomaan yhteen toiminnan, talouden, henkilöstön ja toimitilojen suunnittelu. Kevään aikana käydyssä hallintokuntien ja keskushallinnon vuoropuhelussa on tarkasteltu esityksiä yhtäläisesti määrärahojen riittävyyden, valtuuston vahvistaman htv-tavoitteen ja toimitilojen kustannusten kannalta. Tässä yhteydessä kartoitettiin talousarvion 2012 päätöksen jälkeen ilmenneet muutospaineet toiminnassa, kehittämisessä ja sopeuttamisessa sekä niiden resurssivaikutuksista taloussuunnitelmavuosille.
Vuoden 2013 talousarviota tullaan valmistelemaan samanaikaisesti kaupungin toimintamalliuudistuksen rinnalla. Vuonna 2013 kaupungin organisaatiorakenne muuttuu melkoisesti johtamisjärjestelmän muuttumisen vuoksi. Talousarvion 2013 valmisteluprosessi käydään alkusyksystä vielä vanhan rakenteen pohjalta. Talouden seuranta uuden rakenteen mukaan voidaan toteuttaa vuoden 2013 alussa, mikäli tarvittavat päätökset ja muut tekniset muutokset järjestelmiin saadaan ajoissa tehtyä.
Vuoden 2013 talousarvion suunnittelun painopisteenä on sisällön laadun parantaminen sekä vallitsevassa taloustilanteessa tulorahoitusvajetta paikkaavien sopeuttamistoimenpiteiden kirjaaminen talousarvioon sekä taloussuunnitelmavuosiin.
Lähtökohdat vuoden 2013 talousarvion valmistelulle ovat palkkaratkaisujen osalta hyvät. Kaikilla on tiedossa palkankorotusten suuruudet ja ajankohdat hyväksytyn raamisopimuksen perusteella. Epävarmaa on sen sijaan yleinen talouden kehittyminen ja valtion toimenpiteet valtion talouden tasapainottamiseksi. Oheismateriaaleista: Peruspalveluohjelma ja Kuntatalous 1/12 huhtikuu, löytyy tarkempia arvioita kuntatalouden kehittymisestä ja valtion toimenpiteistä koskien valtion talouden tasapainottamiseen kuntien rahoitusta leikkaamalla.
Virastot ja laitokset ovat kevään aikana esittäneet näkemyksensä toiminnan muutostarpeista. Virastojen ja laitosten esitykset eivät kaikilta osin ole realistisia tämän hetken taloudelliseen tilanteeseen nähden. Arvioidut verotulot, valtionosuudet ja muut tulot eivät kata sitä menopainetta, joka hallintokuntien taholta kohdistuu rahoitukseen. Virastojen esitysten perusteella toimintakate olisi noin 40 milj. euroa liian suuri verrattuna käyttötalouden tasapainotilanteeseen. Vuositasolla palkat kasvavat minimissään 2,1 % ja sisäiset vuokrat 2,0 %. Annettavien tarkistettujen suunnittelulukujen perusteella toimintakatteen kasvuksi tulee kuitenkin vielä 5,0 %. Tarkistetuissa suunnitteluluvuissa on pyritty huomioimaan vuoden 2012 budjetin ylittyminen kasvatus- ja opetuslautakunnan ja peruspalvelulautakunnan osalta, ja tämä vaikuttaa osaltaan toimintakatteen kasvuun.
Verotulojen kasvuennusteena on käytetty kuntaliiton laskemaa kunnittaista verotulokehikkoa ja valtionosuuksien arvioinnissa on käytetty valtionvarainministeriön peruspalveluohjelmaa.
VEROLAJI, milj. € | Enn. 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Kunnallisvero | 528,5 | 547,3 | 571,3 | 591,2 | 617,8 |
Yhteisövero | 76,2 | 82,5 | 86,8 | 92,5 | 77,2 |
Kiinteistövero | 41,6 | 42,3 | 43,2 | 44,2 | 45,2 |
VEROTULOT, yhteensä | 646,2 | 672,0 | 701,3 | 727,9 | 740,2 |
VALTIONOSUUDET, milj. € | Enn. 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Valtionosuudet | 342,2 | 336,0 | 271,0 | 263,0 | 268,3 |
V. 2014 valtionosuuksia vähentää ammattikorkeakoulun valtionosuuden siirtyminen osakeyhtiölle (66,2 milj. €)
Hallintokuntakohtaisissa tarkistetuissa suunnitteluluvuissa (liite 1) on jossain määrin painotettu peruspalvelulautakuntaa ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakuntaa. Annettavat tarkistetut suunnitteluluvut päätyvät vuoden 2013 osalta maksuvalmiuden heikkenemiseen noin 50 milj. eurolla. Hallintokunnille annettavat tarkistetut suunnitteluluvut investointien osalta ovat sen mukaiset mitä virastot ja laitokset ovat esittäneet lukuun ottamatta tilaliikelaitoksen, kiinteistöliikelaitoksen ja vesiliikelaitoksen osuutta. Tila- ja kiinteistöliikelaitoksille annetaan investointien osalta suositus investointitasoksi, jota ei tule syksyn esityksessä ylittää. Muiden investointien osalta kohdekohtaista priorisointia ei ohjelukuvaiheessa ole tehty. Muiden virastojen ja laitosten investointimäärärahoja joudutaan syksyllä vielä karsimaan, kun nähdään tarkemmin, mistä investointiesitykset koostuvat.
Valmistelukierroksessa virastot ja laitokset ovat esittäneet htv-tavoitteensa suunnittelujaksolle. Htv-esitykset eivät ole tasapainossa kaupungin käytettävissä olevien taloudellisten resurssien kanssa. Esitetyn kaltainen htv-kehitys johtaa suoraan merkittävästi tarkistettua suunnittelulukua nopeampaan kustannusten kasvuun. Hallintokuntien tulee pystyä tehokkaammin hyödyntämään eläköitymisen tuomat mahdollisuudet sekä kytkemään htv-tavoitteet kustannusten sopeuttamiseen ja toiminnan uudelleenjärjestelyihin koko suunnitelmakaudella.
Virastojen näkemyksiä ei voida vahvistaa tarkistetuiksi suunnitteluluvuiksi. Syksyn talousarvioprosessissa hallintokuntien on konkretisoitava talouden ja resurssien suunnittelu yhdeksi kokonaisuudeksi, joka johtaa alenevaan kehitykseen sekä kustannuksissa että henkilötyövuosissa. Liitteestä 1 ilmenevät myös hallintokuntakohtaiset htv-suunnitteluluvut.
Kaupunginjohtaja antaa hallintokunnille kesäkuun aikana tarkemmat ohjeet talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelemiseksi.
Liite 1Hallintokuntakohtaiset tarkistetut suunnitteluluvut
Oheismateriaali 1VM:n peruspalveluohjelma 2012 - 2016
Oheismateriaali 2Kuntaliiton Kuntataloustiedote 1/2012
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
EhdotusKaupunginhallitus päättää hyväksyä lauta- ja johtokunnille tarkistetut suunnitteluluvut vuoden 2013 talousarvion ja vuosien 2013-2016 taloussuunnitelman valmistelua varten liitteen 1 mukaisesti.
PäätösAsia pantiin pöydälle Eklundin Lundahnin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Kh § 313
Liite 1:Hallintokuntakohtaiset tarkisteut suunnitteluluvut