Kulttuurin strateginen palvelusopimus

 

 

1. Strategiahierarkia ja sopimusosapuolet

 

Kaupunginhallitus on 17.10.2005 §752 päättänyt siirtymisestä sopimusohjaukseen ja sitä on valmistel-tu kolmiportaisen sopimushierarkian mukaan. Kulttuurilautakunta on päättänyt 17.12.2008 §300 siirty-misestä sopimusohjauksen piiriin vuoden 2009 alusta, niin että vuoden 2009 aikana toiminnan ja ta-louden suunnittelu vuodelle 2010 tehdään sopimusohjauksen mukaisesti. Vuosi 2010 on ensimmäinen vuosi, jolle sopimus on tarkoitus solmia.

 

Poliittiset ryhmät ovat solmineet Ryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009-2012 (Kv 16.2.2009 §55). Tämän lisäksi kaupunginvaltuusto on päättänyt Turku-sopimuksen muodostavien oh-jelmien laatimisesta 9.3.2009 §78 ja 20.4.2009 §103. Näistä asukkaiden hyvinvointiohjelma ja veto-voimaohjelma ovat lähinnä kulttuurilautakunnan toimialaa. Hyvinvointiohjelma hyväksyttiin kaupungin-valtuustossa 28.9.2009 §206.

 

 

Kulttuurin strategisen palvelusopimuksen solmivat kulttuurilautakunta ja kaupunginhallitus. Sopimuksen allekirjoittavat lautakunnan puolesta puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kulttuurijohtaja.

 

 

2. Sopimuksen tarkoitus

 

Kulttuurin strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla Turun kaupungin kulttuuritoimialaa yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon kulttuuritoimen toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja ohjelmat. Tältä pohjalta Kulttuuritoimi on koonnut oman toiminta-ohjelmansa, josta osa nousee seurattavaksi kaupunkitasolla ja osa jää lautakuntatason seurantaan.

 

 

 

3. Sopimuksen lähtökohdat

 

Toiminta-ajatus: Kulttuuritoimi vahvistaa Turun vetovoimaa sekä edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä aktiivisuutta

tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla kulttuurituotantoa

sekä aktivoimalla ihmisiä kulttuuripalveluiden käyttämiseen ja kulttuurin harrastamiseen.

 

Visio 2016:       Turku tunnetaan kulttuurin edelläkävijänä Suomessa ja maailmalla.

Vuonna 2016 Turku on luova ja monisärmäinen menneen ja tulevan näyttämö. Kulttuuripalvelut ovat asukkaiden hyvinvoinnin ja kaupungin kansallisen ja kansainvälisen vetovoiman lähde.

 

Kulttuuritoimen toimintaa

ohjaavat periaatteet:   Saavutettavuus

      Ennakkoluulottomuus

      Sivistyksen vaaliminen

      Vuorovaikutteisuus

      Ilon tuottaminen

 

 

Kulttuuritoimialan toimintaympäristön muutokset:

 

Toimintaympäristön keskeiset muutostekijät 2010-2013

Miten muutostekijä heijastuu Turun kaupungin kulttuuritoimialaan?

Miten kulttuuritoimialaa pitäisi Turussa uudistaa?

1. Taloudelliset ja poliittiset muutostekijät:

Taantuma/lama

Asiakkaiden tuloerot kasvavat

Kaupungin rahoitusosuus vähenee

Toiminnallisten päällekkäisyyksien poistaminen

Paine tilojen käyttöasteen nostamiseen

Tulorahoituksen varmistaminen ja lisääminen

Uusien tuotantomalli-ratkaisujen/-rakenteiden sekä ylikunnallisia yksiköitä (esim. orkesterit, teatterit, kirjastot, museokeskus) kehittäminen

Hallintokuntien ja tukitoimintojen yhdistäminen sekä uusi työnjako

Tietyistä vanhoista toimintatavoista luopuminen ja resurssien uudelleen kohdentuminen

2. Virtuaalisten palveluiden kehittyminen:
Palveluiden siirtyminen verkkoon ja sosiaalinen web 2.0

-Uudet järjestelmät ja uudet ohjelmat

Vuorovaikutuksellisten verkkopalveluiden kehittämistarve

Sukupolvierot sähköisten palveluiden hyödyntämisessä

Toimintakonseptien osittainen uudistaminen: (henkilöstön osaamisen kehittäminen, opastus-palvelut, uudenlaiset tilat ja niiden uudenlainen käyttö, uudet laitteet ja lisää päätteitä jne.)

Uudet palvelut ja tuotteet

3. Kulttuuripääkaupunkivuosi 2011
Uusi näkyvyys, katseiden alla oleminen

Kaupungin kehittäminen

Onnistumispaine – suuret odotukset

Uudistumispaineet

Uusien toimintamuotojen vakiinnuttaminen vuoden 2011 jälkeen

Toimintakonseptien ennakoiva uudistaminen ja samanaikaisesti tietyistä vanhoista toimintatavoista ja toiminnoista luopuminen

4. Muutokset asiakaskunnassa:
Ikääntyminen, monikulttuuristuminen osa-kulttuurit ja intressiryhmät, yhteisöllisyyden muutokset

Yhteisvastuu, perhe, yhteisöllisyys, vapaa-ajan merkityksellisyys, elämyshakuisuus

 

 

5. Henkilöstöön liittyvät muutokset:
Suhde työntekoon muutoksessa

Uuden osaamisen tarve

Paine kohdennettujen palveluiden luomiseen ja niiden brändäys sekä tuotteistus

Palvelujen sisältövaatimusten kasvu (sisältö kohtaa kokijan; innovatiivisuuden vaatimukset)

Palvelujen tavoitettavuus (fyysinen ja henkinen) ja interaktiivisuus (yhdessä tekeminen)

”Ei-asiakkaat”

 

 

Paine kehittää ja uudistaa osaamista: oikean osaamisen tunnistaminen ja löytäminen muutoksessa

Pieni/suuri, halpa/kallis, itse tuotettu/ostettu –tuote

Itse tekeminen, kokeilu, työpajat

Yhteiset foorumit (asiakastrendien ymmärtäminen, yhdessä sidosryhmien kanssa)

Avoin tila

Liikkuvat palvelut

Tilojen toimivuus

7/24

Osaamisen johtamisen ja hallinnan kehittäminen

Kehittymismahdollisuuksien tukeminen

Moninaisuuden johtaminen

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeiset haasteet kaupunkitasolla kulttuurilautakunnalle

 

-Kulttuuri läpäisyperiaatteella huomioon kaikessa kunnallisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa

-Kulttuurin infrastruktuurin parantaminen

 

-Ennaltaehkäisevä työ linjaava ajatus palvelutuotannon kehittämisessä

-Kulttuuri olennainen hyvinvoinnin lisääjä ja syrjäytymisen ehkäisijä

-Kulttuuri keskeinen osa kaupunkilaisten hyvää elämää sen rikastuttajana

-Paikallisen kaupunkikulttuurin elävyyden lisääminen

-Kehittyvä yhteistyö yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuottajien kanssa

-Kulttuuri työllistäjänä ja varallisuuden tuojana

-Kulttuuri kaupungin vetovoiman olennaisena lähteenä

 

Asukkaiden hyvinvointiohjelman haasteet kulttuurilautakunnalle (ltk käsitellyt 26.8.2009)

 

Kaupunginvaltuuston 29.11.2010 budjettikäsittelyn yhteydessä hyväksytty kulttuurin, liikunnan ja nuorison Eviva –ennaltaehkäisevä virikkeellinen vapaa-aika –hanke tulee täydentämään osaltaan hyvinvointiohjelman tavoitteita ja terveyserojen kaventamista. Hankkeesta raportoidaan tässä vaiheessa erikseen.

 

Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma

Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten lukumäärä on kasvussa. Tämä on johtanut kalliiden erityispalvelujen kasvuun ja kustannusten nousuun. Kulttuuritoimi ehkäisee tätä kehitystä omalla lapsiin ja nuoriin suuntautuvalla toiminnallaan laajassa yhteistyössä kaupungin muiden toimijoiden kanssa. lapsille tuotetaan palveluja laajasti kaupungin omissa ja vapaan kentän kulttuurilaitoksissa. Tavoitteena on saada kasvatettua lasten osallistumista ja sosiaalisia verkostoja. Kulttuuripolku tarjoaa peruspaketin kulttuuria jokaiselle turkulaiselle koululaiselle ja Taidekoulu mahdollisuuden harrastaa kulttuuria omassa koulussa koulupäivän jälkeen. Tavoitteena kulttuuripolussa on kattaa koko ikäpolvi kustakin luokka-asteesta ja taidekoulun osalta kasvattaa osallistujamäärää ja toisaalta laajentaa mukana olevien koulujen määrää. Kirjastopalvelut ovat ilmainen ja monipuolinen kulttuuripalvelu. Tavoitteena on lasten kirjastokorttien lukumäärän kasvattaminen ja lapsille ja nuorille tarjotun kirjastoaineiston pitäminen vähintään samalla tasolla.

Lasten ja nuorten ohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta:

-Lasten tapahtumien määrä

-Lasten ja nuorten palveluiden käyttäjien lukumäärä

-Kulttuuripolun käyttöaste (yläkoulu ja alakoulu)

 

Työikäisten hyvinvointiohjelma

 

Työikäiset ovat kulttuurin suurin asiakasryhmä. Kulttuuritarjonnalla pyritään lisäämään viihtyvyyttä kaupungissa sekä sen vetovoimaa. Kulttuuripalvelut ovat myös olennaisessa osassa terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäjinä. Erityisen tärkeä tehtävä on aktivoida ei-aktiivisia kulttuurin käyttäjiä ja harrastajia osallistumaan.

Työikäisten hyvinvointiohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta

-Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden osuus väestöstä

-Aktiivisten kulttuuria itse harrastavien osuus väestöstä

 

Senioriohjelma

Kulttuuripalveluista kirjastopalvelut kattavat toimipisteineen lähes koko kaupungin alueen. Sen palveluverkkoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi ikääntyvän väestön palvelunohjauksen järjestämisessä niin, että ohjausta olisi saatavilla lähipalveluna. Kirjaston toimipisteitä on mahdollista käyttää myös sosiaalisen kanssakäymisen paikkoina erilaisten vapaamuotoisten ryhmien kokoontumiseen, joilla ehkäistään vanhusväestön kokemaa yksinäisyyttä. Tämän lisäksi tulee panostaa myös muiden kuin kirjastopalvelujen saavuttavuuteen kirjastoverkkoa apuna käyttäen, sekä hakeutuviin palveluihin.

Kulttuuriasiainkeskuksessa on syksyn 2009 alusta vastuutettu senioripalveluiden kehittäminen ja työtä on alettu tehdä selvitys- ja kartoitustyöllä sekä kokoamalla yhteen toimialan olemassa olevaosaajat ja palvelut.

Senioriohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta

-Seniorikansalaisille suunnattujen kulttuuripalvelujen käytön lisäämiseksi ensisijaisesti selvitetään kulttuuripalvelujen lisääminen liikuntakorttiin

-Erityisen senioritoiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen suunnitelmakauden aikana

-Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden osuus väestöstä (seniorit)

-Aktiivisten kulttuuria itse harrastavien osuus väestöstä (seniorit)

 

 

Vetovoima-ohjelman haasteet lautakunnalle

 

Tähän voidaan ottaa kantaa, kun vetovoima-ohjelma valmistuu.

 

 

4. Lautakunnan ohjelmakortti (-kortisto) ja prioriteetit

 

Lautakunnan tavoitteet on jaettu viiteen eri näkökulmaan, joista kaksi kaupunkitasoista (yhteiskunnalliset vaikutukset ja välittömät vaikutukset) ja 3 lautakuntatasoista (asiakasnäkökulma, resurssien ja prosessien näkökulma ja henkilöstön näkökulma). Myös lautakuntatasoisista näkökulmista on nostettu joitakin edellä mainituista ohjelmissa painotettuja asioita kaupunkitasolla seurattavaksi.

 

 

 

Ohjelmakortin jokaiselle tavoitteelle on kunkin näkökulman kortissa määritelty mittari, mittarille tietolähde ja tavoitetila sekä konkreettisia keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi.

 

Ohjelmakortin alla kulttuuritoimen toiminta jakaantuu neljään tuottajapuolen palvelukokonaisuuteen ja kulttuuriasiainkeskuksen kansliaan, joka toimii tilaajapuolena.

 

Tuotanto

 

Tuottajapuolen palvelukokonaisuudet ovat:

-Tiedon ja kulttuurin jäsentäminen ja välittäminen

-Taide- ja kulttuuriperinnön tallentaminen, ylläpito ja välittäminen

-Esittävän taiteen tuottaminen ja mahdollistaminen

-Musiikki- ja säveltaiteen tuottaminen ja mahdollistaminen

Palvelukokonaisuudet jakaantuvat omaan tuotantoon ja avustuksilla tuettuun tuotantoon.

 

Tuottajapuolen asiakasnäkökulmat:

-Lapset ja nuoret

-Aikuiset

-Yhteisöt, yritykset, ryhmät, palvelulaitokset (myös maakunnassa) viranomaiset, tutkijat, taiteilijat

-Maahanmuuttajat

-Ruotsinkieliset

-Erikoispalveluja tarvitsevat esim. ikääntyvät

 

Palveluntuottajista ja asiakasnäkökulmista muodostuu palvelumatriisi, jossa ovat otsikkotasolla kuvattuna kaikki palvelutuotteet ja niiden hinnat. Jokaisesta oman palvelutuotannon palvelutuotteesta on tehty palvelutuotekortti. Vapaan kentän avustuksilla tuettavasta toiminnasta tehdään kustakin palvelutuotteesta yksi pääkortti, jonka alle tulee kultakin tuottajalta (vakiintuneelta avustuksensaajalta) oma korttinsa.

 

Tilaaja- ja tukipalvelut

 

Kanslian palvelukokonaisuus:

Keskitetyt hallinto- koordinointi- ja tapahtumatuotantopalvelut

 

Kanslian palvelukokonaisuudet:

-Toiminnan ja talouden suunnittelu

-Kulttuuripalveluiden järjestäminen ja vapaan kentän tukeminen

-Kulttuuripalveluiden käyttämiseen aktivointi ja tiedon välittäminen

 

Kanslian asiakasnäkökulmat:

-Ulkoiset asiakkaat (kaupunkilaiset, toimittajat, ulkoiset palveluntuottajat)

-Sisäiset asiakkaat (omat tulosalueet, kv, kh, keskushallinto)

 

Kulttuurilautakunta on 9.9.2009 asettanut seuraavat prioriteetit toiminnassaan:

 

1.Avustusten tason pitäminen vähintään ennallaan

2.Kaikkien toimialojen (kirjasto, museo, teatteri, orkesteri) toiminnan ylläpitäminen

3.Lasten ja nuorten toiminnan pitäminen vähintään samalla tasolla

4.Tulonmuodostuksen varmistaminen ja lisääminen

 

 

5. Kaupunkitasolla sovittavat ja seurattavat tavoitteet eli strategisessa palvelusopimuksessa (SPS) sovittavat tavoitteet

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta ja laadituista ohjelmista johdetut lautakunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

 

I. Asukkaiden hyvinvointi – ennaltaehkäisevä työ

A)Väestön asumisviihtyvyyden ja koetun hyvinvoinnin lisääminen

B)Kulttuuripalvelujen kohdentuminen eri väestöryhmiin

C)Palvelujen asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutteisuus

 

II. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

D)Kaupungin vetovoimaa kasvattavat kulttuuripalvelut

E)Moniarvoinen kulttuurikaupunki ja uutta luova kaupunkikulttuuri

 

III. Tasapainoinen talous ja resurssien tasapainoinen ohjaus

F)Tarpeiden mukaan muuntuva palveluverkko, -rakenteet ja tuotteet

 

IV. Rakenteelliset muutokset tuottavuuden tehostamiseksi

 

Kaupunkitasolla sovittavien tavoitteiden seurantataulukko (SPS:n seurantataulukko)

 

Valtuustolle raportoitavat merkitty sinisellä

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja arvot

Toteutumat

TAM

TP

Taloussuunnitelman
tavoitteet

 

2009

2010

2011

2011

2012

2013

2014

I. Asukkaiden hyvinvointi – Ennaltaehkäisevä työ

A) Väestön asumisviihtyvyyden ja koetun hyvinvoinnin lisääminen

mittarina turkulaisten kulttuuriaktiivisuus (käyttö ja harrastaminen)

1. Aktiivisten kulttuurilaitoksissa kävijöiden osuus kaikista vastaajista (ATH-kysely)

68,1 %

68,3 %

68,6 %

 

68,6 %

68,6 %

68,6 %

2. Vastaajat, jotka harrastavat
itse vähintään yhtä kulttuurialaa (ATH-kysely)

71,6 %

71,8 %

72,0 %

 

72,0 %

72,0 %

72,0 %

ATH –mittarit vaihtuneet. Alla uudet mittarit.

1. Kulttuuripalveluja erittäin runsaasi, melko runsaasti tai keskitasoisesti käyttävien turkulaisten osuus kaikista turkulaisista (ATH-kyselystä)*

Kysely ATH:ksi

Vast. ATHsta ei saatu

-

50 %

x

51%

x

2. Kulttuuria erittäin runsaasti, melko runsaasti tai keskitasoisesti harrastavien osuus kaikista turkulaisista (ATH-kyselystä)*

Kysely ATH:ksi

Vast. ATHsta ei saatu

-

41,3 %

x

42%

x

B) Kulttuuripalveluiden kohdentuminen eri väestöryhmiin

4. Lasten tapahtumat,
esitykset ja kurssit

yhteensä

3 417

2 580

3 008

3 205

3 008

3 008

3 008

5. Lasten tapahtumissa
kävijöiden määrä

yhteensä

94 581

69 205

71 200

84 165

71 200

71 200

71 200

6. Kirjastojen kävijämäärä (kaikki kävijät)

1,7 milj.

1,7 milj.

1,8 milj

1,88 milj

1,8 milj.

1,8 milj.

1,8 milj.

7. Kulttuurilaitosten (muiden kuin kirjastojen) yhteenlaskettu
kävijämäärä (kaikki kävijät)

625 418

535 535

585 151

683 111

585 151

585 151

585 151

8. Vapaa kenttä, sopimuksen tehneet avustuksen saajat, kaikki kävijät

256 885

 

260 000

542 023

260 000

260 000

260 000

9. Vapaa kenttä, sopimuksen tehneet avustuksen saajat, lapset

 

pohjaluku saadaan v. 2010

 

89 495

 

 

 

10. Kulttuuripolun käyttöaste % (Asukkaiden hyvinvointiohjelmasta), Huom! käytetyn määrärahan mukaan.

 

yläkoulu

76 %

 

 

81 %

85 %

86 %

88 %

90 %

alakoulu

 

66 %

 

72 %

77 %

80 %

85 %

90 %

yhtenäiskoulut

64 %

11. Erityisen senioritoiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen suunnitelmakauden aikana (Asukkaiden hyvinvointiohjelmasta)

Uusi mittari

 

toimenpiteet käynnissä

toimenpiteet käynnissä

 

 

 

C) Palvelujen asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutteisuus

12. Asiakastyytyväisyys (asiakaskyselystä)

Uusi mittari

4,2

4,22

4,24

 

 

 

II. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky

D) Kaupungin vetovoimaisuuden lisääminen

13. Matkailijoiden absoluuttinen määrä kulttuurilaitoksissa kasvaa (otanta asiakaskyselyssä)

Uusi mittari

10,4%

12 %

15 %

 

 

 

E) Moniarvoinen kaupunkikulttuuri ja uutta luova kulttuurikaupunki

14. Kulttuuripääkaupungin pitkäaikaisten vaikutusten ja kulttuuripääkaupungin perinnön siirtyminen osaksi kaupungin normaalia kulttuuritoimintaa ja kehittämään sitä edelleen

Uusi mittari

 

Erillinen raportti

Purettu erillistavoitteiksi v 2012 SPS:n

 

 

 

III. Tasapainoinen talous – Resurssien tasapainoinen ohjaus

F) Tarpeiden mukaan muuntuva palveluverkko, -rakenteet ja -tuotteet

TP 2009

TP 2010

TAM 2011

TP 2011

TS 2012

TS 2013

TS 2014

15. Asiakkaiden kokemukset palvelujen saavutettavuudesta ja laadusta (asiakaskyselystä)

kulttuuripalvelut

 

Lähtötaso ensimmäisestä kyselystä

 

88,4%

 

 

 

kirjastopalvelut

89%

16. Orkesterin ja konserttitalon
nettomenot/kuulija €

90,5

96,9

88,2

63,6

85,9

87,6

89,4

17. Teatterin
nettomenot/katsoja €

74,1

72,7

82,3

84,1

80,2

81,8

83,4

18. Kirjaston
nettomenot/asukas €

56,4

57,3

58,6

58,3

59,6

60,4

61,3

19. Museokeskuksen nettomenot / kävijä €

14,4

14,9

14,9

14,4

14,5

14,8

15,1

20. Lautakunnan avustukset/vapaan kentän kävijät, katsojat (sopimuksen tehneet) €

 

pohjaluku tältä vuodelta

4,61

2,21

 

 

 

21. Omatoiminen tuotto/ulkoiset menot %

 

20 %

19 %

24 %

16 %

16 %

16 %

22. Omatoiminen tuotto/kulttuurilaitosten (muut kuin kirjasto) kävijät,

 

11,5

10,6

11,14

8,9

8,9

8,9

IV. Rakenteelliset muutokset

 

 

 

 

 

 

 

23. Myynnin ja markkinointiviestinnän uudistaminen ja yhdistäminen hallintokuntatasolla

 

aloitettu

käynnissä

toteutettu

 

 

 

24. Matkailumarkkinoinnin kehittäminen (Yhteistyö Turku Touringin ja 2011-säätiön kanssa)

 

aloitettu

edistyy

edistynyt

 

 

 

25. Kulttuuripalvelujen järjestämistapojen selvittäminen

 

aloitettu

selvitystyö edistyy

teatterin osalta päätös

päätös uudistuksesta

uusi toimintamalli

 

26. Lasten ja nuorten kulttuuripalvelujen päällekkäisyyksien selvittäminen

 

aloitettu

jatkuu

on jatkettu

 

 

 

27. Ennaltaehkäisevien kulttuuripalveluiden kehittämishanke (mahdollinen pilotti yhdessä THL:n kanssa) ja kulttuurireseptikokeilun selvittäminen (yhdessä SoTe:n kanssa)

 

aloitettu

jatkuu

pilotti lykkääntynyt, mutta omatoimisesti edistetty asiaa

 

 

 

 

 

 

Raportointi tehdään kerran vuodessa mitattavista asioista vuosittain ja muista kaksi kertaa vuodessa talouden ja toiminnan raportoinnin yhteydessä.

 

Turussa xx.xx.2011

 

Kaupunginhallituksen puolesta:

 

 

________________________________   ___________________________________

 

 

 

 

________________________________   ____________________________________

Maija Kyttä

palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja

 

 

Kulttuurilautakunnan puolesta:

 

 

 

_________________________________   _____________________________________

Elina Rantanen         Maija Perho

puheenjohtaja         varapuheenjohtaja

 

 

 

_________________________________

Minna Sartes

kulttuurijohtaja