Strategisen palvelusopimuksen 2011 tavoitteiden raportointi
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus |
| ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi | Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot | Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan | Raportointi vuosi 2011 |
Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen | Pedagogiikan kehittäminen, joustavan opetustarjottimen rakentaminen sekä opiskelijahuollon ja muiden keskitettyjen palvelujen kehittäminen sekä kansainvälisen opiskelijavaihdon ja opintojen aikaisten työelämäkontaktien lisääminen | Konkreettiset kehittämistoimenpiteet ja toimintaedellytyksiä tukevat yhteishankkeet aikataulutettuna | On osallistuttu aktiivisesti moniin hankkeisiin: •Opeda-hanke, päättyy 2013, pedagoginen kehittäminen •Laatuverkostohanke, päättyy 2012 tukee laatu-strategian toimeenpanoa ja luodaan toimin-nanohjausjärjestelmä •Laajennetun työssäoppimisen hanke, päättyy 2012 •KV-vaihtohankkeet, jatkuva haku •Lukio-opetuksessa alkoi koe –ja oppimisympäristöjen kehittämishanke, Lukko. Erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita varten valmistui ”Lukio kaikille” –opas. 2. •Tain aikussa OpinOvi ohjauspalveluiden toteuttaminen ja VS ohjausstrategian teko
Aloitettu monia kehittämistoimenpiteitä •Ammatillisen koulutuksen toiminnan arviointisuunnitelman laadinta sekä pedagogisen tiimin toiminnan ja toimintamallin suunnittelu on aloitettu •Toisen asteen yhteistoimintaryhmät aloittivat toimintansa •Opettajien täydennyskoulutukseen ja ammatillisen koulutuksen pedagogiikan kehittämiseen on luotu uusia malleja kehittää verkostossa toiminnan laatua mm. vertaisarviointien ja vertaisoppimisen kautta. •Toteutettu uusia pedagogisia ratkaisuja (esim. samanaikaisopettajuus, verkko-opetuksen kehittäminen ja opiskelija-arvioinnin kehittäminen). •Ammattiosaamisen näyttöjen vertaisarviointi on toteutettu neljässä tutkinnossa. •Uuden hallintokunnan yhteisen kv-toiminnan suunnittelu ja uuden ajantasaisen strategian/toimenpideohjelman tekeminen on aloitettu. •Hallintokunnan alaisten lukioiden ja ammatillisen opetuksen kv-toiminta on ollut vilkasta ja ensimmäiset ammatillisen ja lukioiden yhteishankkeet aloitettu (esim. Kanada-yhteistyö •Opiskelija- ja asiantuntijavaihtoja on toteutettu ja kehitetty aktiivisesti ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa. |
Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta | Aktiivinen osallistuminen ennakointijärjestelmän kehittämiseen ja kehittämisfoorumeihin sekä opettajien työelämäkontaktien lisäämiseen kannustaminen
| Luotu käytännöt ennakointitietojen hyödyntämiseen koulutuspaikkatarpeen arvioinnissa siten, että ammatilliseen koulutukseen osallistuville voidaan taata mahdollisuudet työllistymiseen sekä löydetty sopivat ”porkkanat” ammatillisten opettajien työelämäkontaktien lisäämiseen. | Kesun taustalla ollutta ennakointitietoa sekä osallistuttu klusterifoorumeihin ja hyödynnetty niistä saatua tietoa koulutuspaikoista päätettäessä esim. lisätty logistiikkakoulutusta. Käytännöt ovat muotoutumassa sisäisen tilaaja-tuottaja –mallin myötä.
Tain aikuiskoulutuksessa laajennettu ns. tutkinto/koulutuskohtaisten työelämän ohjausryhmien käytäntöä – alan työelämän edustajat kehittämässä koulutusten sisältöjä ja toteutuksia.
Ammatillisia opettajia on osallistunut työelämäjaksolle 11 henkilöä ja työelämäkuukausia on kertynyt yhteensä 13. Kaikki halukkaat eivät ole päässeet työelämäjaksolle. Haettiin ESR-rahoitusta lukioiden opettajien työelämäjaksoihin, mutta valitettavasti rahoitusta ei saatu.
Varsinais-Suomessa on otettu käyttöön yhteinen työssäoppimisen sopimusmalli ja kehitetty työssäoppimisen käytäntöjä (TOP-treffit). TAI on kouluttanut 289 uutta työpaikkaohjaa. |
Aikuis- ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen | Pyritään ohjaamaan nuorisokoulutukseen hakeneet aiemman tutkinnon suorittaneet aikuiskoulutukseen tai sopivan työpaikan löytyessä oppisopimuskoulutukseen. | Yhteishaussa nuorisopaikoille hakeutuneiden aikuis- ja oppisopimuskoulutukseen siirtyvien määrä. | Siirtymiin halukkuus on ollut vähäistä, mutta aikuiskoulutuksen opiskelijamäärät ovat kasvaneet huomattavasti kuluneen vuoden aikana vrt 2010: Tai aiku + lähes 1000, Tsuto noin 500 ja Arbis noin 100. Opiskelijamäärät ovat lisääntyneet kaikissa rahoitusmuodoissa. |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa | Oppilaitosten toimintasuunnitelmissa kuvaus siitä, millä tavoin kulttuuripääkaupunkivuosi otetaan toiminnassa mukaan: kasvatus- ja opetustoimi, kulttuuripääkaupunkisäätiö, kolmas sektori | Toteutetut hankkeet ja käytettävät määrärahat | Kasvatus- ja opetustoimella oli kolme ns. virallista Säätiö2011n rahallisesti tukemaa hanketta, joista yhden Turku-Pietari-Köln –valokuvahankkeen päävastuuvetäjänä toimi Puolalanmäen lukio
Oppilaitokset osallistuivat aktiivisesti kulttuuripääkaupunkihankkeisiin ja opiskelijat tukivat työpanoksellaan monien sen tapahtumien toteutumista |
Varmistetaan ruotsinkielisen opetuksen tarjonnan monipuolisuus Turussa | Tarjotaan monipuolisesti ruotsinkielistä opetusta eri tulosalueilla. | Ruotsinkielisen koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä. | Ruotsinkielinen koulutustarjonta on pysynyt ennallaan Turun ammatti-instituutissa ja kasvanut Arbiksessa ja Katerdalskolanissa |
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia |
| ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi | Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot | Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan | |
Koulutustakuun toteuttaminen | Haetaan koulutuspaikkoja ammatilliseen peruskoulutukseen alueen tarvetta vastaavasti ja etsitään ratkaisuja siihen, että yksikään peruskoulun päättänyt ei jää ilman sijoittumispaikkaa | Ilman peruskoulun jälkeistä sijoituspaikkaa jääneiden nuorten määrä | Jokaiselle peruskoulun päättäneelle löydettiin yhteiskuntatakuun mukainen paikka
Hyväksyttiin maakunnallinen ohjausmalli ja siihen liittyvä malli eri toimijoiden vastuista nivelvaiheissa.
Erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohdalla koulutustakuu ei edelleenkään toteudu riittävän hyvin johtuen aloituspaikkojen riittämättömyydestä. |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen | Maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen koulutuksen seudullinen järjestäminen kehittämishankkeiden kautta | Kehittämishankkeiden tuottama toimintamalli | Osallisena Suomessa –hankkeeseen on palkattu asiaa selvittävä pedagoginen suunnittelija
Tain aikussa laadullista kehittämistä Make-hankkeessa, Työväenopiston Luupin toiminta laajentunut, opiskelijamäärän ollessa nyt noin 1300 vuonna 2011.
Valmis-hanke aloittanut (yhtenä painopisteenä maahanmuuttajanuorten koulutusten keskeyttämisen vähentäminen ja läpäisyn edistäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa). |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen | Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille | Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koulutuksessa suhteessa väestöpohjaan | Ammatti-instituutin pääsykokeiden osalta poistettiin kielitestivelvoite niiltä, joilla on peruskoulun S2-kielessä vähintään hyvät tiedot.
Amm.koulutuksen valmistavan koulutuksen vaikuttavuus on edelleen lisääntynyt (kielikokeen läpäisi 85,7 %, 2010: 75,0%).
Työväenopisto Luupin toiminta on vakiintunut.
Päätettiin aloittaa vuoden 2012 alusta uusi maahanmuuttajien valmentava ryhmä.
Vieraskielisten opiskelijoiden osuudet kaikista opiskelijoista •TAI:n aikussa 14 % •työväenopistoissa 7 %. •päivälukioissa 4,4 % •iltalukiossa 12 % •ammatillisessa 8 %
Mamu-koulutusten yhteinen haku -malli laajennettiin koskemaan myös alkeiskielikoulutusta. |
Koulukiusaamiseen puuttuminen | Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä | Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu | Asia on ohjeistettu ”Lukion opiskelijahuollon käsikirjassa”. Tätä varten on oma lomakkeensa ja ryhmänohjaajia on koulutettu. Koulukiusaamista on kartoitettu kyselyn avulla ammatillisen koulutuksen tulosalueella vuosittain. |
Toiminnan tehostaminen |
| ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi | Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot | Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan | Raportointi vuosi 2011 |
Tilat | Kaupunginvaltuusto hyväksynyt kesällä 2009 kouluverkoston kehittämisohjelman vuosille 2009–2012 Ohjelman mukaan päivälukiot yhdistetään viideksi lukioksi. Turhista tiloista luovutaan. TAI:n aikuiskoulutus on keskitetty valtaosin DataCityn tiloihin ja työväenopistot yhteisiin tiloihin. | toteuttamista jatketaan
neliöt/opiskelija alenee | Toteuttamista on jatkettu, mutta vuonna 2011 ei neliöissä tapahtunut muutoksia, mikä sinänsä on suunnitelman mukaista.
Tilapuutteen ja kasvaneen koulutusmäärän vuoksi on Tain aikuiskoulutuksen toimintaa jouduttu laajentamaan mm. Koneteknologiakeskuksen tiloihin ja siirtämään koulutuksia Turun AKK:n kanssa yhteistyössä toteutettaviksi. |
Rakenteet | Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kasvatus- ja opetustoimen perustamisen 1.1.2011. Selvitetään ammatillisen ja lukiokoulutuksen yhteisen koulutustarjottimen mahdollisuudet. | Rakenneuudistuksen toteuttaminen 2011–2012 | Yhteisten koulutusten järjestämisen pilotointi on aloitettu OPEDA-hankkeessa.
|
Henkilöstö | Henkilöstön määrä vähenee opetushenkilöstöä lukuun ottamatta. Uusien ryhmien myötä opetushenkilöstön määrää joudutaan kasvattamaan. | henkilöstön määrä | Lukioissa henkilöstön määrä on pysynyt samalla tasolla.
Vuonna 2011 ammatti-instituutista siirtyi liikelaitoksiin ja virastoon n. 59 htv:tta. Vuonna 2011 TAI:n henkilötyövuodet ovat n. 487. Lisäystä 1 htv.
Aikuiskoulutuksen tulosalueella htv raportin työpanos huolestuttava, 102,8 %, eli henkilöstö nyt ylityöllistetty, toiminnan kestävyys?
|
IT | Hallinnon IT:n järjestelmät tehokkaassa käytössä koko hallintokunnassa sähköinen toimintatapa laajemmin käyttöön | käytössä koko hallintokunnassa
toimintaprosessit käyty läpi | SAP otettu käyttöön ja hallintokunnan järjestelmiä yhtenäistetty mutta yhteiset käytännöt vaativat vielä töitä |
Kustannukset | Kustannukset / opiskelija pysyvät valtionosuuden yksikköhinnan puitteissa | OPH:n raportoinnista analyysi lautakunnalle: kustannus/opiskelija | Lautakunnalle raportoitiin valtionosuuksien tuotto. Kustannukset/opiskelija pysyvät hyvin yksikköhinnan puitteissa. Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan tuottamat valtionosuudet tuottavat kaupungille voittoa noin 3,5 miljoonaa vuodessa. |