Strategisen palvelusopimuksen 2011 tavoitteiden raportointi

 

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

 

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Raportointi vuosi 2011

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Pedagogiikan kehittäminen, joustavan opetustarjottimen rakentaminen sekä opiskelijahuollon ja muiden keskitettyjen palvelujen kehittäminen sekä kansainvälisen opiskelijavaihdon ja opintojen aikaisten työelämäkontaktien lisääminen

Konkreettiset kehittämistoimenpiteet ja toimintaedellytyksiä tukevat yhteishankkeet aikataulutettuna

On osallistuttu aktiivisesti moniin hankkeisiin:

Opeda-hanke, päättyy 2013, pedagoginen kehittäminen

Laatuverkostohanke, päättyy 2012 tukee laatu-strategian toimeenpanoa ja luodaan toimin-nanohjausjärjestelmä

Laajennetun työssäoppimisen hanke, päättyy 2012

KV-vaihtohankkeet, jatkuva haku

Lukio-opetuksessa alkoi koe –ja oppimisympäristöjen kehittämishanke, Lukko. Erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita varten valmistui ”Lukio kaikille” –opas. 2.

Tain aikussa OpinOvi ohjauspalveluiden toteuttaminen ja VS ohjausstrategian teko

 

Aloitettu monia kehittämistoimenpiteitä

Ammatillisen koulutuksen toiminnan arviointisuunnitelman laadinta sekä pedagogisen tiimin toiminnan ja toimintamallin suunnittelu on aloitettu

Toisen asteen yhteistoimintaryhmät aloittivat toimintansa

Opettajien täydennyskoulutukseen ja ammatillisen koulutuksen pedagogiikan kehittämiseen on luotu uusia malleja kehittää verkostossa toiminnan laatua mm. vertaisarviointien ja vertaisoppimisen kautta.

Toteutettu uusia pedagogisia ratkaisuja (esim. samanaikaisopettajuus, verkko-opetuksen kehittäminen ja opiskelija-arvioinnin kehittäminen).

Ammattiosaamisen näyttöjen vertaisarviointi on toteutettu neljässä tutkinnossa.

Uuden hallintokunnan yhteisen kv-toiminnan suunnittelu ja uuden ajantasaisen strategian/toimenpideohjelman tekeminen on aloitettu.

Hallintokunnan alaisten lukioiden ja ammatillisen opetuksen kv-toiminta on ollut vilkasta ja ensimmäiset ammatillisen ja lukioiden yhteishankkeet aloitettu (esim. Kanada-yhteistyö

Opiskelija- ja asiantuntijavaihtoja on toteutettu ja kehitetty aktiivisesti ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta

Aktiivinen osallistuminen ennakointijärjestelmän kehittämiseen ja kehittämisfoorumeihin sekä opettajien työelämäkontaktien lisäämiseen kannustaminen

 

Luotu käytännöt ennakointitietojen hyödyntämiseen koulutuspaikkatarpeen arvioinnissa siten, että ammatilliseen koulutukseen osallistuville voidaan taata mahdollisuudet työllistymiseen sekä löydetty sopivat ”porkkanat” ammatillisten opettajien työelämäkontaktien lisäämiseen.

Kesun taustalla ollutta ennakointitietoa sekä osallistuttu klusterifoorumeihin ja hyödynnetty niistä saatua tietoa koulutuspaikoista päätettäessä esim. lisätty logistiikkakoulutusta. Käytännöt ovat muotoutumassa sisäisen tilaaja-tuottaja –mallin myötä.

 

Tain aikuiskoulutuksessa laajennettu ns. tutkinto/koulutuskohtaisten työelämän ohjausryhmien käytäntöä – alan työelämän edustajat kehittämässä koulutusten sisältöjä ja toteutuksia.

 

Ammatillisia opettajia on osallistunut työelämäjaksolle 11 henkilöä ja työelämäkuukausia on kertynyt yhteensä 13. Kaikki halukkaat eivät ole päässeet työelämäjaksolle. Haettiin ESR-rahoitusta lukioiden opettajien työelämäjaksoihin, mutta valitettavasti rahoitusta ei saatu.

 

Varsinais-Suomessa on otettu käyttöön yhteinen työssäoppimisen sopimusmalli ja kehitetty työssäoppimisen käytäntöjä (TOP-treffit). TAI on kouluttanut 289 uutta työpaikkaohjaa.

Aikuis- ja oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen

Pyritään ohjaamaan nuorisokoulutukseen hakeneet aiemman tutkinnon suorittaneet aikuiskoulutukseen tai sopivan työpaikan löytyessä oppisopimuskoulutukseen.

Yhteishaussa nuorisopaikoille hakeutuneiden aikuis- ja oppisopimuskoulutukseen siirtyvien määrä.

Siirtymiin halukkuus on ollut vähäistä, mutta

aikuiskoulutuksen opiskelijamäärät ovat kasvaneet huomattavasti kuluneen vuoden aikana vrt 2010: Tai aiku + lähes 1000, Tsuto noin 500 ja Arbis noin 100. Opiskelijamäärät ovat lisääntyneet kaikissa rahoitusmuodoissa.

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Oppilaitosten toimintasuunnitelmissa kuvaus siitä, millä tavoin kulttuuripääkaupunkivuosi otetaan toiminnassa mukaan: kasvatus- ja opetustoimi, kulttuuripääkaupunkisäätiö, kolmas sektori

Toteutetut hankkeet ja käytettävät määrärahat

Kasvatus- ja opetustoimella oli kolme ns. virallista Säätiö2011n rahallisesti tukemaa hanketta, joista yhden Turku-Pietari-Köln –valokuvahankkeen päävastuuvetäjänä toimi Puolalanmäen lukio

 

Oppilaitokset osallistuivat aktiivisesti kulttuuripääkaupunkihankkeisiin ja opiskelijat tukivat työpanoksellaan monien sen tapahtumien toteutumista

Varmistetaan ruotsinkielisen opetuksen tarjonnan monipuolisuus Turussa

Tarjotaan monipuolisesti ruotsinkielistä opetusta eri tulosalueilla.

Ruotsinkielisen koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä.

Ruotsinkielinen koulutustarjonta on pysynyt ennallaan Turun ammatti-instituutissa ja kasvanut Arbiksessa ja Katerdalskolanissa

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

 

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Raportointi vuosi 2011

Koulutustakuun toteuttaminen

Haetaan koulutuspaikkoja ammatilliseen peruskoulutukseen alueen tarvetta vastaavasti ja etsitään ratkaisuja siihen, että yksikään peruskoulun päättänyt ei jää ilman sijoittumispaikkaa

Ilman peruskoulun jälkeistä sijoituspaikkaa jääneiden nuorten määrä

Jokaiselle peruskoulun päättäneelle löydettiin yhteiskuntatakuun mukainen paikka

 

Hyväksyttiin maakunnallinen ohjausmalli ja siihen liittyvä malli eri toimijoiden vastuista nivelvaiheissa.

 

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten kohdalla koulutustakuu ei edelleenkään toteudu riittävän hyvin johtuen aloituspaikkojen riittämättömyydestä.

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

Maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen koulutuksen seudullinen järjestäminen kehittämishankkeiden kautta

Kehittämishankkeiden tuottama toimintamalli

Osallisena Suomessa –hankkeeseen on palkattu asiaa selvittävä pedagoginen suunnittelija

 

Tain aikussa laadullista kehittämistä Make-hankkeessa, Työväenopiston Luupin toiminta laajentunut, opiskelijamäärän ollessa nyt noin 1300 vuonna 2011.

 

Valmis-hanke aloittanut (yhtenä painopisteenä maahanmuuttajanuorten koulutusten keskeyttämisen vähentäminen ja läpäisyn edistäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa).

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille

Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koulutuksessa suhteessa väestöpohjaan

Ammatti-instituutin pääsykokeiden osalta poistettiin kielitestivelvoite niiltä, joilla on peruskoulun S2-kielessä vähintään hyvät tiedot.

 

Amm.koulutuksen valmistavan koulutuksen vaikuttavuus on edelleen lisääntynyt (kielikokeen läpäisi 85,7 %, 2010: 75,0%).

 

Työväenopisto Luupin toiminta on vakiintunut.

 

Päätettiin aloittaa vuoden 2012 alusta uusi maahanmuuttajien valmentava ryhmä.

 

Vieraskielisten opiskelijoiden osuudet kaikista opiskelijoista

TAI:n aikussa 14 %

työväenopistoissa 7 %.

päivälukioissa 4,4 %

iltalukiossa 12 %

ammatillisessa 8 %

 

Mamu-koulutusten yhteinen haku -malli laajennettiin koskemaan myös alkeiskielikoulutusta.

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä

Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu

Asia on ohjeistettu ”Lukion opiskelijahuollon käsikirjassa”. Tätä varten on oma lomakkeensa ja ryhmänohjaajia on koulutettu. Koulukiusaamista on kartoitettu kyselyn avulla ammatillisen koulutuksen tulosalueella vuosittain.

 

Toiminnan tehostaminen

 

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Raportointi vuosi 2011

Tilat

Kaupunginvaltuusto hyväksynyt kesällä 2009 kouluverkoston kehittämisohjelman vuosille 2009–2012 Ohjelman mukaan päivälukiot yhdistetään viideksi lukioksi. Turhista tiloista luovutaan.

TAI:n aikuiskoulutus on keskitetty valtaosin DataCityn tiloihin ja työväenopistot yhteisiin tiloihin.

toteuttamista jatketaan

 

 

 

neliöt/opiskelija alenee

Toteuttamista on jatkettu, mutta vuonna 2011 ei neliöissä tapahtunut muutoksia, mikä sinänsä on suunnitelman mukaista.

 

Tilapuutteen ja kasvaneen koulutusmäärän vuoksi on Tain aikuiskoulutuksen toimintaa jouduttu laajentamaan mm. Koneteknologiakeskuksen tiloihin ja siirtämään koulutuksia Turun AKK:n kanssa yhteistyössä toteutettaviksi.

Rakenteet

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kasvatus- ja opetustoimen perustamisen 1.1.2011. Selvitetään ammatillisen ja lukiokoulutuksen yhteisen koulutustarjottimen mahdollisuudet.

Rakenneuudistuksen toteuttaminen 2011–2012

Yhteisten koulutusten järjestämisen pilotointi on aloitettu OPEDA-hankkeessa.

 

Henkilöstö

Henkilöstön määrä vähenee opetushenkilöstöä lukuun ottamatta. Uusien ryhmien myötä opetushenkilöstön määrää joudutaan kasvattamaan.

henkilöstön määrä

Lukioissa henkilöstön määrä on pysynyt samalla tasolla.

 

Vuonna 2011 ammatti-instituutista siirtyi liikelaitoksiin ja virastoon n. 59 htv:tta. Vuonna 2011 TAI:n henkilötyövuodet ovat n. 487. Lisäystä 1 htv.

 

Aikuiskoulutuksen tulosalueella htv raportin työpanos huolestuttava, 102,8 %, eli henkilöstö nyt ylityöllistetty, toiminnan kestävyys?

 

IT

Hallinnon IT:n järjestelmät tehokkaassa käytössä koko hallintokunnassa sähköinen toimintatapa laajemmin käyttöön

käytössä koko hallintokunnassa

 

toimintaprosessit käyty läpi

SAP otettu käyttöön ja hallintokunnan järjestelmiä yhtenäistetty mutta yhteiset käytännöt vaativat vielä töitä

Kustannukset

Kustannukset / opiskelija pysyvät

valtionosuuden yksikköhinnan

puitteissa

OPH:n raportoinnista analyysi lautakunnalle: kustannus/opiskelija

Lautakunnalle raportoitiin valtionosuuksien tuotto. Kustannukset/opiskelija pysyvät hyvin yksikköhinnan puitteissa. Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan tuottamat valtionosuudet tuottavat kaupungille voittoa noin 3,5 miljoonaa vuodessa.

 

Kestävä kehitys

 

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Raportointi vuosi 2011

Energiatehokkuuden parantaminen

Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia yhteistyössä tilalaitoksen kanssa.

energian kulutus

Tämän toteuttamisen aloitus siirtyi vuodelle 2012

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Jokaiselle tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta

ekotukihenkilöt nimetty

Nimetty

Hankinnat

Erillishankinnoissa hallintokunnat

määrittelevät hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä

ympäristökriteerit on määritelty

Kriteereitä ei ole määritelty, mutta työ jatkuu. Kilpailutukset toteutuvat haloken kautta.

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Laaditaan kestävänkehityksen ohjelma pääprosessille

 

Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta

 

 

ohjelma laadittu

 

 

uusien koulutusten mää

Laadittu ja päätetty yhdistää palvelusopimuksiin.

 

 

Ekotukihenkilöt on koulutettu

Opetustilojen saavutettavuus

Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea opetuspalvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu

Asiaa selvitettiin kestävän kehityksen alkukartoitusten yhteydessä, mutta tyhjentävää raporttia ei ole saatu