Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Keskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus 
Loppupvm 31.12.2017, Hankinta- ja logistiikkajohtaja/sarja 1013416.12.2011 

10964-2011 (065, 032)

Siivouspalveluiden hankinta kouluihin ajalla 1.1.2012 (tavoite) - 30.6.2015

Hankinta-asiantuntija Päivi Aaltonen:

 

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus on pyytänyt 30.9.2011 tarjouksia koulujen siivouspalveluista. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus ryhmittäin yhden toimittajan kanssa ajalle 1.1.2012 (tavoite) - 30.6.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahdella vuodella.

 

Hankinnasta on lähetetty ilmoitus Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Hankintamenettelyksi on ilmoitettu avoin menettely. Tarjouspyyntö on ollut saatavilla Turun kaupungin Internet-sivuilla.

 

Hankinnasta esitettiin kysymyksiä, johon vastattiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti Turun kaupungin internet-sivuilla 21.10.2011.

 

Annettuun määräaikaan, 11.11.2011 klo 11.00, mennessä saatiin kaksitoista (12) tarjousta, seuraavilta tarjoajilta:

·ISS Palvelut Oy

·Coor Service Management Oy

·Turun Yrityssiivous Oy

·SOL Palvelut Oy

·Siivouspalvelu Kuura Oy

·Lassila & Tikanoja Oyj

·RTK-palvelu Oy

·N-Clean Oy

·Servisole Oy Siivouspalvelu

·Winclean Turku Oy

·Sodexo Oy

·Halabobu Afredita

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 56 §:n mukaan hankintayksikkö voi esittää tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta koskevia vaatimuksia sekä vaatia tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Halabobu Afredita ei ole tässä hankintamenettelyssä osoittanut täyttävänsä tarjoajien kelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia. Näin ollen Halabobu Afredita tulee sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle.

 

Muiden tarjoajien todettiin täyttävän tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle esitetyt vaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamista ja tarjousten vertailua koskeviin vaiheisiin pääsevät vain niiden tarjoajien tarjoukset, jotka läpäisevät hyväksytysti tarjoajien kelpoisuutta koskevan arvioinnin.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

SOL Palvelut Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen, koska tarjouksessa tuli antaa erikseen tehtäville töille hinta. SOL Palvelut Oy ei antanut ao. hintaa.

 

Muiden tarjoajien tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja tarjouksen valinta

 

Valintaperusteeksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin:

Annetuista tarjouksista valitaan se, joka on kokonaistaloudellisesti edullisin.

 

Arviointiperusteina ovat hinta ja laatu. Hinnanpainoarvo on 50 % (enimmäispisteet 50) ja laadun 50 % (enimmäispisteet 50). Enimmäispistemäärä on 100 pistettä. Pisteet lasketaan kahden (2) desimaalin tarkkuudella.

 

Hinta, 50 pistettä

Halvin ylläpitosiivouksen yhteenlaskettu kuukausihinta saa enimmäispisteet 35 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärät muodostuvat suorassa suhteessa halvimpaan (halvin/vertailtava hinta x 35).

Halvin perussiivouksen hinta/kerta saa 10 pistettä.

Muiden tarjoajien pistemäärät muodostuvat suorassa suhteessa halvimpaan (halvin/vertailtava hinta x 10).

Erikseen tilattavan siivouksen halvin tuntihinta saa 5 pistettä

Muiden tarjoajien pistemäärät muodostuvat suorassa suhteessa halvimpaan (halvin/vertailtava hinta x 5)

 

Laatu, 50 pistettä

* Kohteessa työskentelevän/työskentelevien nimetyn henkilöstön vähimmäisvaatimukset ylittävä pätevyys (vaatimus 7), enimmäispisteet 20 pistettä

* Palvelusta vastaavan henkilön vähimmäisvaatimukset ylittävä pätevyys (vaatimus 7), enimmäispisteet 15 pistettä

* Perehdyttäminen, enimmäispisteet 10 pistettä

Työntekijöiden ja työnjohdon perehdyttämiskortit ja selvitykset seuraaviin kysymyksiin:

1. mikä on perehdyttämisen aikataulu, kesto ja sisältö

2. kuka vastaa perehdyttämisestä

* Varahenkilöjärjestelmä, enimmäispisteet 5 pistettä

Kuvaus siivousorganisaation (työntekijät, työnjohto) varahenkilöjärjestelmästä poissaolotilanteissa ja selvitykset seuraaviin kysymyksiin:

1. monenko päivän poissaolo hoidetaan työjärjestelyin

2. Kuinka varahenkilöstö perehdytetään

3. miten mahdolliset laatupoikkeamat hoidetaan

Kattavimmat perehdytys- ja varahenkilöstöjärjestelmät antavat enimmäispisteet. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostuu suorassa suhteessa kattavimpaan järjestelmään.

 

Laadunvarmistusjärjestelmien arvioinnissa käytetään Turun kaupungin asiantuntijoita.

 

Esitän, että Halabobu Afredita suljettaisiin tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska tarjoaja ei ole tässä hankintamenettelyssä täyttänyt tarjoajan kelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia sekä SOL Palvelut Oy hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

 

Koulujen siivouspalvelut ajalla 1.1.2012 - 30.6.2015 hankittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin:

Ryhmä 1 Siivouspalvelu Kuura Oy

Ryhmä 2Sodexo Oy

Ryhmä 3Sodexo Oy

Ryhmä 4ISS Palvelut Oy

 

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

 

Vs. tuoteryhmäpäällikkö Mia Koljonen

 

EhdotusEhdotan päätettäväksi edellä esitetyn mukaisesti.

 

Hankinta- ja logistiikkajohtaja Pauliina Lautiainen

 

PäätösPäätän edellä ehdotetun mukaan, että

·Halabobu Afredita suljettaisiin tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska tarjoaja ei ole tässä hankintamenettelyssä täyttänyt tarjoajan kelpoisuudelle asetettuja vaatimuksia sekä SOL Palvelut Oy hylätään tarjouspyynnön vastaisina.

·Koulujen siivouspalvelut ajalla 1.1.2012 - 30.6.2015 hankittaisiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin:

Ryhmä 1 Siivouspalvelu Kuura Oy

Ryhmä 2Sodexo Oy

Ryhmä 3Sodexo Oy

Ryhmä 4ISS Palvelut Oy

 

Hankintayksikköjä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävillä kirjallisilla sopimuksilla. Päätös voi muuttua tehdyn hankintaoikaisun, valituksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella. Hankintayksiköt eivät sitoudu tiettyyn hankintamäärään sopimuskauden aikana.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen sekä oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

 

 

Pauliina Lautiainen

hankinta- ja logistiikkajohtaja

 

 

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

 

Lisätietoja: hankinta-asiantuntija Päivi Aaltonen puhelin 040 1760 107.

Jakelu

aotarjoajat
tiedKaupunginhallitus
tiedWilkman Arja


Liitteet:

Khaloke § 134
Liite 1:Siivouspalveluiden hankinta kouluihin ajalla 1.1.2012 (tavoite) - 30.6.2015