Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Joukkoliikennelautakunta22501.12.20114
Kaupunginhallitus61712.12.20113

13261-2011 (065, 631)

Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu joukkoliikennelautakunnan päätös 1.12.2011 § 225 "Runkobussien liikennevaloetuudet" (Yj)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus on 5.12.2011 § 572 päättänyt ottaa käsiteltäväkseen joukkoliikennelautakunnan päätöksen 1.12.2011 § 225, joka koskee osallistumista runkobussien liikennevaloetuuksiin liittyvään pilotointihankkeeseen. Hankittujen selvitysten perusteella kaupunginhallitukselle esitetään, että se pysyttäisi joukkoliikennelautakunnan em. päätöksen.

Jlk § 225

Suunnittelija Timo Ahokanto 25.11.2011:

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14.12.2009 § 278 Turun seudun joukkoliikenne 2020 -selvityksen siten, että joukkoliikennejärjestelmäksi valitaan runkobussijärjestelmä. Ensi vaiheessa linjasto toteutetaan runkobussilinjastona siten, että ensimmäinen vaihe aloitetaan runkolinjojen edellyttämien pysäkki-, joukkoliikennekatu- ja etuusjärjestelyin. Linjojen valmistelu aloitetaan keväällä 2010 talousarvion puitteissa.

Bussien runkolinjastolla tarkoitetaan joukkoliikenteen selkärankaa, joka muodostaa keskeisimmän osan joukkoliikenteen tarjonnasta. Runkobussilinjan ominaisuuksia ovat erityisesti

Sujuvuuden kannalta on välttämätöntä, että runkolinjastolla busseilla on liikennevaloetuudet, tarvittavat bussikaistat ja –kadut. Runkolinjastolla ei tule olla lainkaan töyssyjä. Jos näitä ei voi välttää, tulee aina käyttää ns. tyynyhidastetta, josta ei ole haittaa joukkoliikenteelle. Vuorovälin tulee päiväsaikaan olla 10 minuuttia tai tiheämpi. Tärkeimpien pysäkkien tulee olla esteettömiä ja tarvittaessa tulee olla liityntämahdollisuus polkupyörillä eli pyöräparkki. Reitin tulee olla etenevä eli koukkauksia pääreitiltä tulee välttää.

Runkolinjaston toteuttaminen edellyttää askelittaista kehittämisohjelmaa vuosille 2012-2020. Ensimmäiset runkolinjastot käynnistyivät kehittämisohjelman mukaisesti syksyllä 2011 tiiviillä vuoroväleillä. Töyssyjä on poistettu tai korvattu ns. tyynyhidasteilla. Runkobussilinjojen pysäkeille tullaan lähiaikoina asentamaan reaaliaikaisia näyttöjä.

Seuraava vaihe runkolinjastolle määriteltyjen ominaisuuksien parantamisessa on sujuvoittaa edelleen runkobussien liikennöintiä liikennevaloetuuksien käyttöönotolla. Nopeuttamalla runkobussilinjaston reittinopeuksia kilpaillaan henkilöauton kanssa parhaiten matkustajista. Samalla joukkoliikenteen taloudellisuus pysyy hyvänä. Nopeutumisen ansiosta saavutetaan liikennöintisäästöjä ja matkustajien aikasäästöjä.

Mattersoft Oy on lähestynyt Turun joukkoliikennetoimistoa yhteistyötarjouksella ”Kansalliset valoetuudet risteyksissä”, joka on TEKES:n osaksi rahoittamaan kehitystyöhön liittyvä pilotointihanke ja se kestää vuoden 2013 loppuun asti. Pilotoinnin edellyttämästä liikennevaloetuuspyyntöjärjestelmän toteutustyöstä ei aiheudu kustannuksia Turun kaupungille.

Esitetyllä pilotointihankkeella on tarkoitus tuottaa runkobussilinjalle nro 18 liikennevaloetuuspyyntöjärjestelmä viiteen (5) risteykseen sekä arvioida joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien laajennuspäätöksiä varten liikennevaloetuuksien vaikutuksia bussien liikennöinnin sujuvoitumiseen ja joukkoliikenteen etuisuuksien vaikutuksia muuhun liikennejärjestelmään. Hanke käynnistyy siten, että ennen runkobussin liikennevaloetuisuuksien käyttöönottoa bussien ajoneuvolaitteista kerätään seurantatietoa liikennevaloetuuksien hyötyjen arviointia varten.

Turun joukkoliikennetoimiston kustannettavaksi tulisivat ajoneuvolaitteet asennuksineen sekä näiden tiedonsiirto- ja ylläpitokustannukset. Risteyslaitteisiin tarvittavien laitteiden hankinnat, asennukset ja ohjelmointityöt on sovittu rahoitettavaksi Turun Kiinteistöliikelaitoksen runkobussien kehittämiseen varatusta kehittämisrahasta.

Liite 1Mattersof Oy:n yhteistyötarjous 19.9.2011 "Kansalliset valoetuudet risteyksissä -hanke" liitteineen (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

Liite 2Pilotointihankkeen kustannusarvio (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 25.11.2011:

EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää

PäätösJoukkoliikennelautakunta päätti

Päätös asiassa syntyi esittelijän Jäntin kannattamana tekemästä muutetusta päätösehdotuksesta äänin 7-5 yhden äänestäessä tyhjää.

Esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät Raninen, Mamandi, Jäntti, Rostedt, Miikkola, Kanerva ja Artukka. Maaskolan Koskimiehen kannattamana tekemän palautusehdotuksen puolesta äänestivät Maaskolan ja Koskimiehen lisäksi Valtonen, Sinervo ja Heikkilä. Vartiainen äänesti tyhjää.

 

Kh § 617

Ma. suunnittelupäällikkö Matti Salonen 9.12.2011:

Ehdotus on selvä askel eteenpäin Turun joukkoliikenteen liikennevaloetuuksien ja reaaliaikaisen matkustajainformaation kehittämisessä. Tiivistetysti ehdotuksessa on kyse gps-paikannukseen perustuvasta reaaliaikaisesta kulunseurantajärjestelmästä ja sen käyttämisestä liikennevaloetuuksien pyytämiseen ja matkustajainformaatioon. Turussa jo käytössä olevien liikennevalojen joukkoliikenne-etuuksien liikennevaloteknisiin ratkaisuihin ehdotus ei sinänsä tuo mitään muutoksia. Ehdotettu pilottihanke tuo kuitenkin arvokasta kokemusta gps-paikannukseen perustuvan älykkään pyyntöjärjestelmän käytöstä liikennevaloetuuksien yhteydessä. Nykyisin etuudet pyydetään Turussa ns. silmukkailmaisimilla,  joiden käyttöön liittyy useita toiminnallisia rajoituksia. Ehdotukseen sisältyvällä kulunseurantajärjestelmän avulla saadaan lisäksi joukkoliikenteen ruuhka-, pysäkki- ja liikennevaloviiveistä hyödyllistä tietoa käytettäväksi joukkoliikenteen  nopeuttamistoimenpiteiden suunnittelussa.

Ehdotettu pilottihanke ei sido kaupunkia jatkohankintoihin. Pilotoinnin avulla kaupunki saa arvokasta tietämystä ja kokemusta jatkossa hankittavan laajamittaisen järjestelmän hankintaa varten. Onnistuessaan pilotointi toki antaa sen toimittaneelle yritykselle hyvät lähtökohdat jatkoneuvotteluihin kaupungin kanssa.  Laajamittaisen järjestelmän hankinnan tulee kuitenkin perustua eri toimittajien ja erilaisten teknisten ratkaisumallien huolelliseen vertailuun. Mikäli jatkossa kaupunki päätyy johonkin muuhun ratkaisuun, rajoittuvat  kaupungille koituvat haitat kaupungin omistukseen jääviin eräisiin teknisiin laitteisiin, jotka saattavat muissa teknisissä ratkaisuissa jäädä hyödyntämättä. Ehdotetun pilotoinnin hyötyihin verrattuna tämä haitta on kuitenkin vähäinen.

Rakennuslakimies Harri Lehtinen 9.12.2011:

Joukkoliikennetoimisto on pyytänyt lausuntoa siitä voidaanko Mattersoft Oy:n kanssa tehdä kaksivuotinen sopimus, joka koskee joukkoliikennettä palvelevien liikennevaloetuuksien kehittämistä ja kokeilua Turun kaupungin alueella.

Käytettävissä on ollut sopimusluonnos sekä siihen liittyvät yhteistyötarjous ja sen liite. Asiassa on konsultoitu hankinta- ja logistiikkakeskusta.

Sopimusluonnoksessa hankittavien laitteiden määriä ja arvoja ei ole määritelty yksiselitteisesti. Myöskään palvelusta perittävän käyttömaksun tarkka määrä ei selviä sopimusluonnoksesta, koska hankittavien pysäkkinäyttöjen määrää ei ole kerrottu. Näistä syistä sopimuksen kustannusvaikutuksia ei voi tarkasti määritellä.

Lausuntona voidaan todeta, että julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) yleissäännön mukaan sopimukseen tulee soveltaa kilpailutusmenettelyä, mikäli hankinnan arvo ylittää 30.000 euroa, mikä tässä tapauksessa näyttää todennäköiseltä.

Koska kyseessä on kuitenkin eräänlainen tutkimushanke, saattaa olla mahdollista, että sopimukseen voidaan soveltaa hankintalain 8 §:n 1 momentin 6 kohtaa, jonka mukaan laki ei koske palveluhankintoja, jotka koskevat tutkimus- ja kehittämispalveluja, paitsi jos niistä saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikölle sen toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan.

Mikäli sopimus tulkitaan tällaiseksi tutkimus- ja kehittämispalveluksi, voidaan palveluja koskeva hankinta tehdä ilman hankintalain mukaista kilpailutusta edellyttäen, että tavarahankintojen arvo jää alle 30.000 euroa.

Mikäli päädytään siihen, että hankintalain mukaista kilpailutusta ei tarvitse järjestää, tulee kuitenkin noudattaa kaupungin menettelytapaohjetta kansalliset kynnysarvot alittavista hankinnoista (pienhankinnat).

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 9.12.2011:

Hankintalain 8 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät tutkimus- ja kehittämispalvelut, paitsi jos niistä saatava hyöty koituu yksinomaan hankintayksikölle sen toiminnassa käytettäväksi ja hankintayksikkö korvaa suoritetun palvelun kokonaan. Lainkohdassa tarkoitettujen tutkimushankkeiden tunnistamisessa merkityksellisiä tekijöitä ovat muun ohella tutkimuksen avoimuus ja tutkimuksen hyödynnettävyys mahdollisimman laajasti.

Kyseessä oleva yhteistyöhanke on lain tarkoittama tutkimushanke. Hankkeella tutkitaan, minkä verran joukkoliikenteen linjasivua voidaan nopeuttaa kehittyneiden liikennevaloetuuksien avulla, mitä etuudet vaikuttavat koko autokiertoon ja siten liikennöintikustannuksiin, sekä minkä verran vaikutuksia joukkoliikenteen nopeutustoimenpiteillä on muuhun liikenteeseen. Kyseessä olevat tulokset antavat tarpeellista pohjatietoa joukkoliikennetoimen suunnitellessa bussien runkolinjastoa sekä tulevaa rahastus- ja matkustajainformaatiohanketta. Tulokset ovat julkisia ja kaikkien halukkaiden käytettävissä. Liikennevaloetuuksien Turussa aiheuttamat todelliset vaikutukset kiinnostavat useita joukkoliikenteen asiantuntijoita ja ensimmäiset tulokset ovat jaettavissa esimerkiksi syksyllä 2011 Turussa pidettävillä valtakunnallisilla paikallisliikennepäivillä tai Väylät ja liikenne -konferenssissa.

Yleiseen alan asiantuntemukseeni perustuen arvioin, että joukkoliikennetoimella ei olisi mahdollisuutta toteuttaa vastaavantasoista, yhtä edullista kokeilua, jollei hanke liittyisi suoraan Mattersoft Oy:n Tekes-hankkeeseen.

Kyseessä on hankintalain 8 §:n 1 momentin 6 kohdan mukainen tutkimushanke. Hankinnan arvo (tavarahankintojen arvo jää alle 30.000 euroa) ja kokeiluluonne aiheuttavat sen, että kaupungin Kansalliset kynnysarvot alittavia hankintoja koskevien menettelytapaohjeiden (Kj 31.5.2010 § 164) neljännen kohdan mukaisesti (Kansallisen kynnysarvon alittavan hankinnan suoran oston perusteita) teknisistä syistä ainoastaan tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan.

Oheismateriaali 1Mattersof Oy:n yhteistyötarjous 19.9.2011 "Kansalliset valoetuudet risteyksissä -hanke" liitteineen (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

Oheismateriaali 2Pilotointihankkeen kustannusarvio (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

Oheismateriaali 3Yhteistyösopimusluonnos (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää pysyttää joukkoliikennelautakunnan päätöksen 1.12.2011 § 225.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedJoukkoliikennelautakunta
tpvJoukkoliikennetoimisto


Liitteet:

Jlk § 225
Liite 1:Mattersof Oy:n yhteistyötarjous 19.9.2011 "Kansalliset valoetuudet risteyksissä -hanke" liitteineen (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)
Liite 2:Pilotointihankkeen kustannusarvio (ei julkinen, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 6.1 § 3 kohta)