Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 458 | 04.10.2011 | ||
Kaupunginhallitus | 584 | 05.12.2011 | 23 |
11347-2011 (641, 235)
Vastaus kaupunginhallituksen jäsen Olli A. Mannin aloitteeseen motocrossradan vaihtoehtoisten sijoituspaikkojen selvittämisestä (Yj)
Tiivistelmä:
Kaupunginhallituksen jäsen Olli A. Manni on 4.10.2011 § 458 tehnyt aloitteen motocrossradan vaihtoehtoisten sijoituspaikkojen selvittämisestä. Kiinteistöliikelaitos ja liikuntapalvelukeskus ovat antaneet aloitteen johdosta selvityksensä.
Kh § 458
Kaupunginhallituksen jäsen Olli A. Manni 4.10.2011:
Korkeimman hallinto-oikeuden tekemän päätöksen jälkeen Urusvuoren motocrossradan käyttäminen on päättynyt.
Pyydän, että kaupunginhallitukselle tuodaan selvitys motocrossradan vaihtoehtoisista sijoittamispaikoista ja aikatauluista, joiden puitteissa rata voitaisiin vaihtoehtoisissa sijoituspaikoissa saada käyttökuntoon.
Vs. apulaiskaupunginjohtaja Jouko K. Lehmusto:
EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää selvityspyynnön asianmukaisesti valmisteltavaksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 584
Kiinteistöliikelaitos, maanhankintapäällikkö Ilkka Uusi-Uola 18.11.2011:
Turussa moottoripyöräurheilun käytössä olleen ns. Urusvuoren motocrossradan alueen toimintoihin tuli muutos vankilatoimintojen siirron varmistuttua Kakolasta Saramäkeen noin vuoden 2003 vaiheilla. Vankilatontiksi kaavoitetulla mäkialueella toiminutta enduro- ja trial-toimintaa ei voitu enää jatkaa vankilan rakentamisen alettua. Mäkialueen takaisella alueella ollutta motocross-toimintaa saatettiin vielä jatkaa toistaiseksi vankilan rakentamisen aikana, vaikka vankilatoiminnan sijoituksen yhteydessä kävi ilmeiseksi, että moottoriurheilutoiminnan pitkäkestoinen jatkuminen vankila-alueen läheisyydessä ei ollut mahdollista. Kiinteistölautakunnassa syksyllä 2002 (25.9.2002 § 567) tehdyn aloitteen pohjalta Kiinteistölaitos selvitti mahdollisia Turun kaupungin omistamia korvaavia alueita sekä Turusta että ympäristökunnista. Selvityksen perusteella riittävän suureksi ja ympäristöltään mahdollisimman vähän rakentuneeksi alueeksi todettiin Liedon asemanseudulla oleva Ravikon alue, jossa Turun omistuksessa on noin 40 ha suuruinen valtatien n:o 10 varressa oleva metsäpalsta. Turun kaupunginhallitus teki vuoden 2003 (3.2.2003 § 167) alussa Liedon kunnalle aloitteen kohteen osoittamisesta moottoriurheilutarkoituksiin tuolloin vireillä olleen Liedon yleiskaavoituksen yhteydessä. Yleiskaavaprosessin lopputuloksena Liedon yleiskaavaan tehtiin selvitysaluevaraus Liedon Kailassuolle. Varauksen mukaan alueen soveltuvuus jätehuollon ja moottoriurheilun tarpeisiin tulee selvittää yksityiskohtaisemmin asemakaavalla. Liedon yleiskaava tuli lainvoimaiseksi valitusten jälkeen vuonna 2006. Asemakaavoitusprosessi alkoi vuosina 2007–2008. Käynnistämistä hidasti mm. asemakaavoituksen edellyttämän pohjakartan puuttuminen ja Liedon muusta suunnitelmallisesta maankäytöstä erillisen alueen kaavoituksen vaatimien perusselvitysten kokoaminen.
Kaavoitusprosessin alettua Turun kaupunki pyrki turvaamaan motocross-toiminnan edellytysten jatkumisen Urusvuoren alueella käynnistämällä tilapäistä toiminnan harjoittamista tarkoittavan lupamenettelyn. Alueelle haettiin vuoden 2013 loppuun ulottuvaksi määräajaksi (5 vuotta) poikkeusta vankila-alueen asemakaavassa ko. alueelle osoitetusta virkistysaluemerkinnästä. Samalla käynnistettiin ympäristölupamenettely samaksi määräajaksi. Enduro- ja trial-toiminnalle pyrittiin samanaikaisesti luomaan edellytykset tilapäiseen toimintaan asemakaavoituksen alaiselle Kailassuon alueelle Liedon kunnan käsittelemällä ympäristöluvalla.
Liedon kunnan myöntämästä tilapäisestä ympäristöluvasta valitettiin, minkä jälkeen Lieto kielsi toiminnan Kailassuon alueella. Myös Turun kaupungin tekemistä tilapäisratkaisuista valitettiin. Sekä kaavasta poikkeaminen (KHO v. 2010) että ympäristölupa (KHO v. 2011) tulivat hylätyiksi. Moottoripyöräurheilun harrastusmahdollisuudet laillisilla rata-alueilla ovat olleet pysähdyksissä enduron ja trialin osalta jo useita vuosia sekä motocrossin osalta vuoden 2010 lopusta lähtien.
Vaihtoehtoiset sijoituspaikat erityisliikuntatarkoituksiin tulivat selvitetyiksi jo toimintaketjun alkupäässä, koska kyseeseen saattoi tulla vain riittävän suurikokoinen ja mahdollisimman vähän entuudestaan rakentunut alue, jonka saavutettavuus olemassa olevasta liikenneverkosta on kohtuullinen. Asemakaavoitusprosessin alkuvaiheissa nousi esiin myös ampumaurheilun odotettavissa olevat tilatarpeet, koska Turun lentoaseman ympäristön yleiskaavatyön yhteydessä kävi ilmi, että lentokentän pohjoispuolella oleva Nuutin ampumarata tulee pitemmällä aikavälillä jäämään alueen kehittyvän maankäytön jalkoihin. Käydyissä keskusteluissa ko. harrastajatahojen kanssa todettiin, että asemakaavoituksen yhteydessä on tarkoituksenmukaista selvittää sekä moottoripyöräurheilun että ampumaurheilun tilatarpeita Kailassuolla. Osapuolten tiedossa oli, että moottori- ja ampumaurheilun harrastustoimintoja on toteutettu laajana yhteishankkeena Kuopion Heinjoella. Heinjoen toteutus sisältää auto-, moottoripyörä- ja ampumaurheilun toiminta-alueita. Heinjoen alueen yleissuunnitelma kattaa noin 140 ha alueen. Kuopion esimerkin rohkaisemana toimintojen mitoitusta lähdettiin hakemaan moottoripyörä- ja ampumaurheilun toimintojen vaatimusten pohjalta.
Vaihtoehtoisena erityisliikuntatoimintojen alueena on julkisuudessa ollut esillä myös Raision Palovuoren alue valtatie 8:n varressa. Raision kaupungilta (ympäristöpäällikkö Leena Rosama) ja Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilusta (projektipäällikkö Reijo Hakorinta) saatujen tietojen mukaan Palovuoressa on moottoriurheilutoimintojen käytössä entisen kaatopaikan aluetta, jonka muunlainen käyttäminen ei ole mahdollista. Alueen laajuus on noin 27 ha, ja se on luovutettu Raision moottoriratayhdistys ry:n käyttöön 31.12.2030 saakka. Toiminnan uusi ympäristölupa on myönnetty syyskuussa 2011 ja päätös tuli lainvoimaiseksi lokakuun 2011 lopussa. Toiminta sisältää erilaisia autourheilun ratatoimintoja pienoisautoista ralli- ja offroadautoihin. Alueella voi olla pienimuotoisia harjoitusmahdollisuuksia motocrossille ja endurolle, mutta moottoripyörälajien kansallisen ja kansainvälisen kilpailutoiminnan tarpeisiin ei voida vastata alueen pienen koon takia. Alueen laajentamiseen ei ole mahdollisuuksia.
Laajaa toiminta-aluetta vaativien erityisliikuntatoimintojen sijoittumisedellytyksiä täyttäviksi alueiksi ei ole löytynyt useampia vaihtoehtoja Liedon Kailassuon lisäksi. Liedon Kailassuolla olevan Turun omistaman 125 ha alueen osalta on tärkeätä jatkaa asemakaavoitustyötä, jossa tutkitaan moottori- ja ampumaurheilun toimintaympäristöjen toteuttamisedellytyksiä ja yhteensovittamista tulevaisuuden jätehuoltotoiminnallisuuksien kanssa. Työ on kaavaluonnosvaiheessa. Mitoituslukujen mukaan tehtyjen aluevarausten perusteella moottori- ja ampumaurheilualueiden (E-1,EA-1) tilatarve on 70–75 ha. Lisäksi alueita on tulossa vaihtoehtomerkinnällä jätehuolto (EJ-1)/moottoriurheilu (E-1)/ampumaurheilu (EA-1) tarpeisiin noin 50 ha. Liedon kunta asetti asemakaavaluonnoksen nähtäville 3.11.–2.12.2011 väliseksi ajaksi. Kaavoitukseen liittyvä yleisötilaisuus pidettiin Ilmaristen koululla 17.11.2011. Kaavaesittelyn, kuntien puheenvuorojen, Turun seudun Jätehuolto Oy:n ja liikuntalajien edustajien antamien selvitysten jälkeen kaavaluonnoksen tarkoittamasta maankäytöstä käytiin vilkasta keskustelua. Lähialueen asukkaiden huoli asumisviihtyvyydestä nousi esiin voimakkaimmin. Erityistoimintojen vaatiman laillisen toiminta-alueen puolesta esitettiin myös perusteltuja näkemyksiä. Asianomaisia kehotettiin kannanottojensa esittämiseen luonnoksen nähtävillä oloajan puitteissa. Tilaisuudessa todettiin, että kaavoitusprosessin jälkeen kukin alueelle mahdollisesti sijoittuva toiminta vaatii ympäristölupamenettelyn, jossa toiminnan reunaehtoja määritellään mm. päästöjen, melun ja toiminta-aikojen suhteen.
Uuden toimintaympäristön syntyminen vie useita vuosia, koska aluekokonaisuus vaatii mm. mittavia maansiirtotöitä. Alueella tarvitaan merkittäviä määriä erilaisia ylijäämämassoja suojapengerten, ratapohjien ym. rakentamiseen. Rakentaminen voi edetä muun yhdyskuntarakentamisen tahdissa sitä mukaa, kun alueelle sopivia maamassoja on käytettävissä. Rakentamisen aikataulua voidaan nopeuttaa, jos hankkeelle laaditaan hyvät toteuttamissuunnitelmat ja sopivien maamassojen toimittamista alueelle pyritään tehostamaan esimerkiksi alueen kuntien yhteistoimintana. Kaavoituksen valmistuttua hanketta tulisi edistää vaiheittain toteuttamalla ensin kaupunkiseudulta puuttuvien moottoriurheilutoimintojen toiminta-alueita. Ympäristölupamenettelyä tulee käynnistää alueen rakentumisen edistymisen mukaan.
Liikuntapalvelukeskus, järjestöliikuntapäällikkö Marjaana Risku 17.11.2011:
Urusvuoren moottoriradan sulkeminen heikensi merkittävästi motocrossin harrastusmahdollisuuksia Turussa. Käytännössä Turusta ei ollut mahdollista löytää korvaavia tiloja, vaikka korvaavien tilojen etsiminen aloitettiin jo hyvissä ajoin, kuten edellä on kerrottu. Liikuntatoimen pitkän aikavälin suunnitelmana on ollut tilojen kaavoittaminen moottoriurheilulle Kailassuolta. Kaavoitusprosessi oli Urusvuoren radan sulkemisen aikaan alkanut, mutta oli vielä varsin alkuvaiheessa. Lyhyellä tähtäimellä on suunnitelmissa ollut motocrossin harjoituskäyttöön soveltuvan radan tekeminen Raision moottoriradan yhteyteen Palovuoreen. Asiasta neuvoteltiin jo aiemmin ratayhdistyksen kanssa. Nyt kun Raision moottoriradan ympäristölupa on saatu päätökseen lokakuussa 2011 ja radan suunnitelmissa on osoitettu harjoitusalue motocrossille, voidaan tätä vaihtoehtoa viedä konkreettisesti eteenpäin. Harjoitusalue on todennäköisesti mahdollista toteuttaa kesällä 2012.
Väliajan turkulaiset harrastajat ovat joutuneet ja joutuvat käyttämään ulkopaikkakuntien moottoriratoja mm. Laitilaa, Raumaa ja Saloa. Seurat ovat saaneet liikuntatoimen avustusta korvaavien tilojen käyttämiseen. Lisäksi Turun Moottorikerho on järjestänyt kesällä 2011 SM-osakilpailun Artukaisissa ja saanut tähän tukea Turun kaupungilta.
Moottoriurheilun tilan tarve koostuu useista eri lajeista. Harjoitustilaa ei ole Urusvuoren toiminnan päätyttyä endurolla, trialilla ja motocrossilla. Moottoriurheilun lisäksi Kailassuolle on suunniteltu alueita ampuma-urheiluun. Tulevaisuuden suunnitelmat ovat kahtalaiset: ensinnäkin Raision moottorirata toimii ns. kaksipyöräisten osalta pienehkönä paikallisena ratana, toisaalta Kailassuolle suunniteltu rata on alueellinen urheilukeskus, joka täyttää myös kilpaurheilun vaatimukset. Liikuntatoimi selvittää parhaillaan Kailassuon urheilukeskuksen toteuttamismallia ja laatii sinne tarkempaa suunnitelmaa ja tilaohjelmaa. Seudullinen yhteistyö moottori- ja ampumaurheilukeskuksen osalta on avainasia. Kailassuon kaavoituksen ja toteutuksen osalta puhutaan usean vuoden aikajänteestä.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus merkitsee edellä olevan selvityksen tiedoksi ja kaupunginhallituksen jäsen Olli A. Mannin aloitteen käsitellyksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedKiinteistöliikelaitos
tiedLiikuntalautakunta
tiedLiikuntapalvelukeskus
tiedYmpäristö- ja kaavoituslautakunta