Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta | 209 | 18.10.2011 | 1 | |
Kaupunginhallitus | 556 | 21.11.2011 | 5 |
1650-2010 (010, 021)
Kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön muuttaminen (Otj, Kv)
Tiivistelmä:
Turun hallinto-oikeus on päätöksellään 30.6.2011 kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön. Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on osaltaan 18.10.2011 § 209 ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta osaltaan 19.10.2011 § 178 tehnyt esityksen kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön muuttamisesta Turun hallinto-oikeuden päätöksen johdosta. Johtosääntöehdotuksessa on hallinto-oikeuden päätöksen lisäksi huomioitu lainsäädännön muuttumisen aiheuttamat muutostarpeet ja lautakuntien aiemmin tekemät muutosehdotukset, joita ei ole tuotu käsittelyyn em. valitusprosessin ollessa kesken.
Lamlk § 209
Kasvatus- ja opetustoimen johtaja
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön 14.6.2010 § 137. Turun hallinto-oikeus kumosi päätöksellään 30.6.2011 em. kaupunginvaltuuston päätöksen ja palautti asian kaupunginvaltuustolle uutta käsittelyä varten. Lisäksi hallinto-oikeus päätti, että kaupunginvaltuuston kumottua päätöstä noudatetaan edelleen, kunnes asia ratkaistaan tai asiaa käsittelevä viranomainen päättää toisin. Turun hallinto-oikeuden päätös on tullut lainvoimaiseksi.
Edellisestä kappaleesta ilmenevän valitusprosessin aikana lukio- ja ammattiopetuslautakunta on tehnyt kaksi ehdotusta (7.6.2011 § 130 ja 21.6.2011 § 140) ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta myös kaksi ehdotusta (11.5.2011 § 81 ja 9.6.2011 § 109) kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön muuttamiseksi. Edellä mainittuja muutosehdotuksia ei ole viety eteenpäin johtuen siitä, että johtosääntöön liittyvä valitusprosessi on ollut kesken.
Perusopetuslain ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muutokset aiheuttavat myös tarvetta tarkistaa kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöä.
Jäljempänä olevassa esittelytekstissä kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöön liittyvät muutostarpeet onkin jaoteltu kolmeen ryhmään:
1. Muutostarpeet, joita ei ole viety eteenpäin valitusprosessin ollessa kesken,
2. Turun hallinto-oikeuden päätöksestä 30.6.2011 johtuvat muutostarpeet ja
3. Lainsäädännön muutoksista johtuvat muutostarpeet.
Muutostarpeet, joita ei ole viety eteenpäin valitusprosessin ollessa kesken
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 7.6.2011 § 130 esittänyt kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön muuttamista siltä osin kuin kyse on opiskelijan erottamisesta. Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan esityksessä todetaan seuraavaa:
”Kasvatus- ja opetustoimen johtosäännössä on ristiriitaa, joka tulee korjata:
8 § Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan toimivalta, kohta 10: päättää opiskelijan erottamisesta määrä-ajaksi ja
15 § (Lukion) johtokunnan ratkaisuvalta, kohta 3: päättää opiskelijan erottamisesta enintään vuodeksi.
Nykyisessä johtosäännössä jää epäselväksi, mikä monijäseninen toimielin päättää erottamisesta.
Johtosääntö pitäisi muuttaa seuraavaan muotoon:
8 § Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan toimivalta, kohta 10: päättää opiskelijan erottamisesta määrä-ajaksi päivälukioita lukuun ottamatta ja
15 § (Lukion) johtokunnan ratkaisuvalta, kohta 3: päättää opiskelijan erottamisesta enintään vuodeksi.”
Koska ammatillisesta koulutuksesta annettu laki tulee muuttumaan 1.1.2012 lukien, ei em. muutoksen eteenpäin vieminen ole enää ajankohtaista. Lakimuutoksesta johtuvaa muutostarvetta on selvitetty myöhemmin kohdassa ”Lainsäädännön muutoksista johtuvat muutostarpeet”.
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on 21.6.2011 § 140 esittänyt, että kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöä muutettaisiin siten, että Klassikon lukion nimi muutettaisiin muotoon Turun klassillinen lukio 1.8.2013 lukien. Lukio- ja ammattiopetuslautakunnan esityksessä todetaan seuraavaa:
”Turun kaupunginvaltuusto päätti 5.6.2009 § 134, että Juhana Herttuan lukio lakkautetaan 31.7.2013 ja että Juhana Herttuan lukion toiminnot samalla siirretään 1.8.2013 alkaen Turun Klassikon lukion yhteyteen.
Varsinkin Juhana herttuan lukion opettajat ovat huolestuneita siitä, että nimen säilyminen Turun Klassikon lukiona tuo liikaa paineita Klassikon toimintakulttuurin säilyttämiseen. Asiaa on käsitelty lukioiden yhteisen VESO- päivän aikana. Molemmat opettajakunnat ovat sitä mieltä, että lukion nimessä sana Klassikon on eriskummallinen ja mitään merkitsemätön. Mm. Tampereella ja Kuopiossa on Klassilliset lukiot.
Nimikysymystä selvitti myös Turun yliopiston kotimaisten kielten tutkimuslaitos. Laitoksen lausunnossa todetaan: ”Antamienne tietojen perusteella kannatamme ehdotuksistanne Turun klassillista lukiota ja Linnankadun lukiota. Turun klassillinen lukio on historiaa säilyttävä ja riittävästi toisista lukioiden nimistä erottuva nimivaihtoehto, jos Juhana Herttuan lukion edustajat hyväksyvät nimiehdotuksen. Linnankadun lukio taas olisi uutena nimenä neutraali ja paikantava.”
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta on 11.5.2011 § 81 esittänyt, että kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöä muutetaan siten, että Pallivahan koulun nimeksi muutetaan Kärsämäen koulu. Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan päätös on tehty yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksesta poiketen.
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta on 9.6.2011 § 109 esittänyt, että kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöä täydennetään oppilaan erottamista koskevalla säännöksellä. Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan esityksessä todetaan seuraavaa:
”Perusopetuksen oppilaan määräaikaisesta erottamisesta enintään kolmeksi kuukaudeksi päättää kunnan monijäseninen toimielin. Aiemmassa johtosäännössä tämä on määrätty peruskoulun johtokunnan tehtäväksi. Nykyisestä johtosäännöstä asia on jäänyt pois. Johtosääntöä tulee täydentää seuraavasti yhdellä lisäyksellä johtokunnan tehtäviin:
12§ Johtokunnan ratkaisuvalta
4. erottaa oppilaan enintään kolmeksi kuukaudeksi.”
Turun hallinto-oikeuden päätöksestä 30.6.2011 johtuvat muutostarpeet
Kuten edellä on todettu, Turun hallinto-oikeus on päätöksellään 30.6.2011 kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla on hyväksytty kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö. Hallinto-oikeus toteaa päätöksessään:
”Johtosäännön mukaan lukio- ja ammattiopetuslautakunnassa on ruotsinkielinen jaosto. Hallinto-oikeuden mielestä kuntalain 16 §:n 2 momentti on tulkittava siten, että kumpikin kieliryhmän toimielin tai jaosto tulee kieliryhmien yhdenvertaisuuden turvaamiseksi asettaa samalle organisatoriselle tasolle. Päätöksessä hyväksytty järjestely, jonka mukaan suomenkielistä kieliryhmää edustaa lautakunta ja ruotsinkielistä jaosto, ei täytä tätä vaatimusta. Kaupunginvaltuuston päätös on siten tältä osin lainvastainen.”
Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan lukio- ja ammattiopetuslautakuntaan tulee perustaa ruotsinkielisen jaoston rinnalle suomenkielinen jaosto ja sille tulee määritellä tehtävät. Liitteenä olevassa johtosääntöehdotuksessa on huomioitu hallinto-oikeuden päätös.
Lainsäädännön muutoksista johtuvat muutostarpeet
Perusopetuslain muutos aiheuttaa tarpeen tehdä kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöön terminologinen muutos. Perusopetuslain mukaan oppilaita ei enää siirretä erityisopetukseen vaan päätetään erityisen tuen aloittamisesta, jatkamisesta ja lopettamisesta. kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön 7 §:ään on tehty terminologista johtuva muutos (7 §, 7 kohta).
Ammatillisesta koulutuksesta annettu laki tulee 1.1.2012 lukien muuttumaan siten, että eräisiin opiskelijoita koskeviin kurinpito ym. toimiin tarvitaan oma toimielin. Ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 35a §:n mukaan:
”Opiskeluoikeuden peruuttamisesta ja palauttamisesta, määräaikaisesta erottamisesta, asuntolasta erottamisesta sekä opiskelusta pidättämisestä päättää koulutuksen järjestäjän asettama monijäseninen toimielin. Toimielimessä tulee olla ainakin koulutuksen järjestäjän, opiskelijahuollon, opettajien, työelämän ja opiskelijoiden edustus. Koulutuksen järjestäjä nimeää toimielimen puheenjohtajan ja muut jäsenet enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevassa asiassa koulutuksen järjestäjä nimeää toimielimeen lisäksi opiskelijan työssäoppimispaikan edustajan.”
Liitteenä olevassa johtosääntöehdotuksessa asia on huomioitu siten, että lukio- ja ammattiopetuslautakunnan toimivaltaa koskevaan 8 §:ään on lisätty seuraava kohta:
”asettaa ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 35a §:n mukaisen toimielimen”.
Lisäksi lukioiden johtokuntien toimivaltaan (15 §) on lisätty säännös siitä, että johtokunta päättää opiskelijan erottamisesta enintään vuodeksi.
Liitteenä olevaan kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöehdotukseen on lisäksi tehty pienempiä stilistisiä täsmennyksiä ja poistettu laaja siirtymäsäännös.
Liite 1 Kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöehdotus
Oheismateriaali 1 Kasvatus- ja opetustoimen voimassaoleva johtosääntö
Kasvatus- ja opetustoimen johtoja
Ehdotus Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päättää osaltaan esittää kaupunginhallitukselle edelleen kaupunginvaltuustolle esitettäväksi, että liitteenä 1 oleva kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö hyväksytään tulemaan voimaan 1.1.2012 lukien.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 556
Vs. apulaiskaupunginjohtaja Jouko K. Lehmusto 1.11.2011:
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta on osaltaan 18.10.2011 § 209 tehnyt edellä olevan esityksen kasvatus- ja opetustoimen johtosäännön muuttamiseksi. Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta on osaltaan 19.10.2011 § 178 tehnyt vastaavan esityksen.
Lautakuntakäsittelyn jälkeen johtosääntöehdotuksen 7 ja 9 §:iin on keskushallinnon lakiasioiden antaman kommenttien johdosta tehty muutoksia. Muutosten perusteena on se, että kuntalain mukaisten oikaisuvaatimusten käsittelyä ei voida siirtää lautakunnalta jaostolle.
Johtosääntöehdotuksen 7 §:n 2. momentin 8. kohtaa, joka käsittelee varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan jaostojen toimivaltaa on täsmennetty siten, että jaosto ratkaisee lautakunnan puolesta viranhaltijan asiakasmaksua koskevista päätöksistä tehdyt muutoksenhaut. Nämä päätökset tehdään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain nojalla. Turun hallinto-oikeuden kumoamassa johtosäännössä jaostolla on toimivalta lautakunnan puolesta ratkaista kaikki viranhaltijan päätöksistä tehdyt yksittäistä asiakasta koskevat oikaisuvaatimukset. Käsittelyssä oleva johtosääntöehdotus rajaa jaoston toimivaltaa siten, että ainoastaan asiakasmaksuihin liittyvät muutoksenhaut ovat jaoston toimivallassa ja muut lautakunnan toimivallassa.
Em. syystä lukio- ja ammattiopetuslautakunnan jaostojen toimivaltaa koskevasta 9 §:n 2. momentin 2. kohdasta on poistettu maininta siitä, että jaosto ratkaisee lautakunnan puolesta viranhaltijan päätöksistä tehdyt yksittäistä asiakasta koskevat oikaisuvaatimukset. Turun hallinto-oikeuden kumoamassa kasvatus- ja opetustoimen johtosäännössä on ollut vastaava virheellinen toimivallan siirtoa merkinnyt säännös.
Kasvatus- ja opetustoimen YT-ryhmä on käsitellyt johtosääntöehdotusta kokouksessaan 16.11.2011. YT-ryhmälle ei ole ollut huomautettavaa johtosääntöehdotukseen.
Liite 1Kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto toteaa, että Turun hallinto-oikeus on päätöksellään 30.6.2011 kumonnut kaupunginvaltuuston päätöksen 14.6.2010 § 137 ja että Turun hallinto-oikeuden päätöksen mukaan em. kaupunginvaltuuston kumottua päätöstä noudatetaan edelleen kunnes asia ratkaistaan tai asiaa käsittelevä viranomainen toisin päättää.
Samalla kaupunginvaltuusto päättää,
että kaupunginvaltuuston 14.6.2011 § 137 hyväksymää kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöä noudatetaan 1.1.2012 saakka ja että liitteenä 1 oleva kasvatus- ja opetustoimen johtosääntö hyväksytään tulemaan voimaan 1.1.2012 lukien.
PäätösAsia pantiin pöydälle von Frenckell-Rambergin Arven kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet:
Lamlk § 209
Liite 1:Kasvatus- ja opetustoimen johtosääntöehdotus