Liite 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KAUPUNGIN KOTOUTTAMISOHJELMAN


KEHITTÄMISTOIMENPITEET VUOSILLE 2007 – 2011



RAPORTOINTI 2007 - 2010

LAPSET

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Vanhempien osallistumisen lisääminen lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseen

Lisätä vanhempien ymmärrystä oman äidinkielen ja suomen kielen oppimisen tärkeydestä

 

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Omakieliset vanhempainillat yhdessä järjestöjen kanssa

(Vastuutaho: sosiaali- ja terveystoimi, kasvatus- ja opetustoimi)

Aamu- ja iltapäivätoiminnan kehittäminen yhdessä järjestöjen kanssa

(Vastuutaho: Nuorisotoimi ja kasvatus- ja opetustoimi)

Suvaitsevaisuuskasvatuksen toteuttaminen hyödyntäen yhdistysten tietotaitoa

(Vastuutaho: Kasvatus- ja opetustoimi ja sosiaali- ja terveystoimi)

Lapsen kielitaidon kehittymisen tukeminen (henkilökohtainen suunnitelma)

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimen neuvolatoiminta yhteistyössä varhaiskasvatuksen kanssa)

Lapsen kielitaidon kehittäminen yhdessä varhaiskasvatuksen, opetustoimen ja neuvolan kanssa

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, kasvatus- ja opetustoimi)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Omakieliset vanhempainillat yhteistyössä maahanmuuttajayhdistysten kanssa

(nuoriso-, kasvatus- ja opetustoimi)

                     

Lapsen puheen seurantaan kehitetty kaavake (kielisuunnitelman laatiminen yhteistyössä puheterapian, neuvolan ja varhaiskasvatuksen kanssa)

 

Päiväkodeissa lapsen kielitaidon arviointiin suunniteltu lomake ja lapsen suomen kielen oppimisen suunnitelma on osana varhaiskasvatussuunnitelmaa

 

Suomen kielen taitojen arviointia on kehitetty kouluissa, nivelvaiheyhteistyötä kehitetty opetussuunnitelmatyön yhteydessä

 

Nuorisotoimi on toteuttanut yhteistyössä maahanmuuttajajärjestöjen kanssa naisten ja lasten kotouttavaa toimintaa Varissuolla ja Halisissa (ostopalveluna)

 

Hankkeet: Drop in – hanke (sosiaali- ja terveystoimi), EVVVK-projekti (kulttuuritoimi), MOKU-hanke (kasvatus- ja opetustoimi)

 

Avustukset yhdistyksille (nuorisotoimi, avustustoimikunta)

 

 

NUORET

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Tavoitteena on varmistaa, että ne maahanmuuttajanuoret, jotka eivät pääse toisen asteen opetukseen riittämättömän suomen kielen taidon vuoksi, eivät jää ohjaus- ja koulutusjärjestelmän ulkopuolelle

 

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Puutteellisen suomen kielen taidon omaavat maahanmuuttajanuoret, jotka eivät ole päässeet opiskelemaan, ohjataan kaupungin ja työhallinnon yhteistyössä perustamaan suomen kielen kartoitus- ja ohjauskeskukseen (yhden luukun ohjausperiaate)

(Vastuutaho: TE -toimisto, kasvatus- ja opetustoimi, sosiaali- ja terveystoimi)

 

Nuorten työllistämispalveluiden kokonaisuuden kehittäminen huomioimalla pajatoiminnan ja ohjaamon vakinaistamisessa erityisesti maahanmuuttajanuorten tarpeet

(Vastuutaho: Nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi, kasvatus- ja opetustoimi, TE -toimIsto)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Perusopetuksen POJO -ryhmä (peruskoulun johdanto-opinnot kielitaidon ja opiskeluvalmiuksien kehittämiseksi) 14- 15 – vuotiaille maahanmuuttajanuorille on vakinaistettu (alkoi syksyllä 2009)

 

Sosiaali- ja terveystoimen PALO -hankkeen (2009-2011) Testori (oppimisvalmiuksien ja kielitaidon kartoitus- ja ohjauskeskus):

                     - suorittaa maahanmuuttajan kielitaidon ja oppimisvalmiuksien testaamisen

- asiakkaina TE -toimiston lähettämät maahanmuuttajat ja helmikuusta 2011 lähtien ulkomaalaistoimiston ja sosiaalitoimistojen maahanmuuttaja-asiakkaat

                     - vuonna 2009 toteutettiin suomen kielen opetusta maahanmuuttajanuorille (4 kk)

 

Kasvatus- ja opetustoimen OPITA -hanke (2009 – 2010) oli suunnattu 17-24-vuotiaille luku- ka kirjoitustaidon sekä suomen kielen alkeisopetusta tarvitseville maahanmuuttajanuorille

 

Ammatti-instituutin VaSkooli -hanke (2008 -2010) on kehittänyt väliinputoajanuorten nivelvaiheen toimenpiteitä:

- oppilaitosten välistä yhteistyötä toteuttava Nivelvaihe- ja tiedonsiirtotiimin toiminta tuli pysyväksi vuodesta 2010 alkaen (perusopetus, iltalukio, Turun kristillinen opisto, Turun AKK, RASEKO/Timali, Kaarinan sosiaali- ja terveysalan oppilaitos, Paasikiviopisto, työvoimahallinto, KOHO -toiminta, nuorisotoimen Ohjaamo ja Etsivä työ -projekti, SPR:n vastaanottokeskus)

- maahanmuuttajanuorten ohjauksen ja sitä antavien tahojen vastuiden selkeyttäminen (nuorisotoimen ohjaamo ja etsivä nuorisotyö, sosiaali- ja terveystoimen KOHO -toiminta, TE -toimisto),

- oppilaitosten maahanmuuttajakoulutusten yhteinen haku maahanmuuttajakoulutuksissa, ilman koulutuspaikkaa jääneiden nuorten kartoittaminen

                     

Kaupunki osoitti rahoitusta (3 300 euroa) Turun Kristilliselle opistolle maahanmuuttajanuorten suomen kielen opetukseen syksyllä 2009

 

Nuorisotoimen ohjaamo ja Nuorten työpaja Fendarin toiminta on vakinaistettu. Fendari järjestää työ- ja yksilöohjauspalveluja turkulaisille alle 25-vuotialle työttömille nuorille. Vuonna 2010 työpajassa ja etsivässä nuorisotyössä oli 177 maahanmuuttajataustaista nuorta asiakkaana ja Ohjaamossa oli 157 maahanmuuttajanuorta.

 

Kulttuuritoimen lähikirjastojen palveluja kehitetty palvelemaan maahanmuuttajia (Suomi tutuksi – palvelut)

 

Turun Ammattikorkeakoulu tukee maahanmuuttajien pätevöitymistä ja työllistymistä erilaisilla hankkeilla

 

TYÖIKÄISET

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Kaikilla maahanmuuttajilla on mahdollisuus edetä yksilöllisesti kotoutumisessa ohjatusti

 

Maahanmuuttajien tulee saada riittävää suomen kielen perusopetusta

 

 

Kokonaisvaltaisen rahoitusmallin kehittäminen, jolla turvataan hallintokuntien ja työhallinnon panos kotoutumisen keskeytyksettömään toteutukseen

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Kotouttamislain piirissä olevien moniammatillisesta palvelusta hyötyvien maahanmuuttajien palvelutarpeen arvioinnin tekeminen yhdessä työvoiman palvelukeskuksen kanssa

(Vastuutaho: TE -toimisto yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimen kanssa)

Sosiaali- ja terveystoimen ulkomaalaistoimistosta alueellisiin sosiaalitoimistoihin siirtyvien maahanmuuttajien seulonta siirtymävaiheessa yhteistyössä työvoimatoimiston ja työvoiman palvelukeskuksen kanssa

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi yhteistyössä TE -toimiston kanssa)

 

Maahanmuuttajille suunnatun keskeytyksettömän kartoitus- ja ohjauskeskuksen luominen yhteistyössä opetustoimen, ammattiopetuksen ja sosiaalitoimen sekä työvoimahallinnon kanssa.

(Vastuutaho: Kaupunki ja työhallinto)

 

Ammatilliseen perusopetukseen valmistavan opetuksen aloituspaikkojen lisääminen, opetuksen sisällön uudistaminen työelämää läheisemmäksi.

(Vastuutaho: Kasvatus- ja opetustoimi)

 

Kaupunki luo täydennyskoulutusohjelman suomi 2-opetuksesta vastaaville opettajille, maahanmuuttajien ohjaaville opettajille ja ammatillisille opettajille.

(Vastuutaho: Kasvatus- ja opetustoimi)

 

Opetusmenetelmien kehittäminen suomen kielen opetuksessa ja ammatillisessa opetuksessa yhteistyössä Turun ja Jyväskylän yliopistojen, ammatillisten korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa.

(Vastuutaho: Kasvatus- ja opetustoimi)

 

Kaupungin työvoiman saannin varmistamiseksi ja maahanmuuttajien työllistämiseksi harjoittelu- ja oppisopimuspaikkojen osoittaminen maahanmuuttajille kaupungin taholta.

(Vastuutaho: Keskushallinto henkilöstökeskus ja hallintokunnat)

 

Määrärahan osoittaminen kaupungin työllisyysmäärärahasta maahanmuuttajien täydentävään suomen kielen opetukseen.

(Vastuutaho: Kaupunginhallitus)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Ulkomaalaistoimiston ja TE -toimiston työntekijät tekevät kotoutumissuunnitelmia yhdessä

 

Sosiaali- ja terveystoimen PALO-hankkeen (2009 – 2011)

                     - Ohjuri (palveluohjaus) kehittää sosiaalitoimen ja TE -toimiston yhteistyötä

                     - Testori kielitaidon arviointia ja oppimisvalmiuksia ja

- Infotori antaa omakielistä ohjausta ja neuvontaa (Sondip ry) maahanmuuttajille (v.2010 2187 asiakaskäyntiä)

 

Sosiaali- ja terveystoimen DROP IN -hanke ( 2010) pyrki ehkäisemään syrjäytymistä antamalla ohjausta ja suomen kielen opetusta maahanmuuttajaperheille ja nuorille maahanmuuttajakeskittymissä (Varissuo, Lauste, Halinen, Perno)

 

Kulttuuritoimen OPEN ZONE-hanke (2008 – 2011) kehittää lähikirjastojen palveluja maahanmuuttajille

 

Ammatti-instituutin aikuiskoulutus on toteuttanut runsaasti maahanmuuttajien koulutusta vuonna 2010 (ammatillisen peruskoulutuksen valmistava koulutus, hoitoalalle ohjaava koulutus, jne.)

 

Täydennyskoulutukseen ei ole osoitettuna rahoitusta, ei opetushallitukselta eikä kaupungilta

Turun suomenkielisessä työväenopistossa aloitettu maahanmuuttajille suunnattu vapaan sivistystyön palvelu, LUUPPI.

 

Vuonna 2010 kaupunki ja ELY -keskus toteutti suomen kielen opetuksen yhteishankintakokeilun nuorten maahanmuuttajien osalta.

 

KOTIÄIDIT JA IÄKKÄÄT

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Arkielämässä selviytymistä ja työllistymistä tukevien kielellisten valmiuksien luominen

Aktivoivien kotouttamispalvelujen tarjoaminen erityisesti alku- ja nivelvaiheissa oleville

 

Yhdistysten tukemiseen liittyvän

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Määrärahan osoittaminen sosiaali- ja terveystoimen ulkomaalaistoimiston KOTO-toiminnalle (koto-ohjaajat ja kotiäitien suomen kielen opetus)

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, kasvatus- ja opetustoimi)

 

Työväenopiston toiminnan kehittäminen palvelemaan maahanmuuttajaväestöä

( Vastuutaho: Kasvatus- ja opetustoimi)

 

Kartoitus- ja ohjauskeskuksen kehittäminen yhteistyössä opetustoimen, ammattiopetuksen ja sosiaali- ja terveystoimen sekä työvoimahallinnon kanssa

(Vastuutaho: Kaupunki ja työhallinto)

 

Tiivistetään yhteistyötä ja kehitetään tiedon välitystä julkishallinnollisten toimintasektorien välillä (sosiaali- ja terveys-, liikunta-, kulttuuri- ja kasvatus- ja opetustoimi). Kotiäitien tarpeet huomioidaan osana alueilla tapahtuvaa perhe- ja perheryhmätyötä

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi koordinoi viranomaisyhteistyötä)

 

Asumiskeskittymäalueilla osoitetaan tila viranomaisten ja yhdistysten yhteistyöhön, määritellään toimintaa koordinoiva taho

Sosiaalitoimen KOTO -toiminnasta työvoimatoimiston asiakkaiksi siirtyvien kotiäitien yksilöllisten kotoutumissuunnitelmien tekeminen yhteistyössä TE- toimiston kanssa.

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, TE -toimisto)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Sosiaali- ja terveystoimen KOTO- toiminta:

- palkattu kaksi kotouttamisohjaajaa (Kh, keskitetty kotouttamisraha) vuosiksi 2007 -2010 resurssina alkuvaiheen kotouttavien toimenpiteiden toteuttamiseen

- on kehitetty iäkkäiden maahanmuuttajien toimintaa (verkostopalaverit vanhustenhuollon kanssa, perheinfot erilaisista palveluista, ryhmätoiminnat Ruusukorttelin tiloissa, Lehmusvalkamassa on aloitettu v. 2010 ryhmätoiminnat)

- yhteistyö yhdistysten kanssa ( n. 30 monikulttuurista, etnistä ja uskonnollista yhteisöä) ja yhdistysten kuulemis- ja verkostopalaverit vuodesta 1999 alkaen

- kieliryhmiä (36 t/vko), atk-opetusta (6 t/vko), ompelu- ja käsityötoimintaa (6t/vko) sekä erilaisia liikunnallisia ryhmiä ( 8t/vko), erilaisia tutustumiskäyntejä

 

Sosiaali- ja terveystoimen kuntoutumispalvelut on järjestänyt työelämäkuntoutusta ko. ryhmälle

 

Kulttuuritoimen Suomi tutuksi – palvelut ja lähikirjastojen palvelut maahanmuuttajille

 

Suomenkieliseen työväenopistoon on perustettiin syksyllä 2010 maahanmuuttajaosasto ’LUUPPI’ ( mm. suomen kielen kursseja, kädentaito-, kuvataide- ja musiikkikursseja jne). Osa kursseista järjestettiin yhteistyössä Sosiaali- ja terveystoimen ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminnan kanssa.

 

MAAHANMUUTTAJIEN ASUMISKESKITTYMÄT

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Keskittymien kasvun hillitseminen

 

Keskittymissä esiintyvien ongelmien lievittäminen ja ennaltaehkäiseminen

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Ympäristötoimen apulkj perustaa asumiskeskittymien kehittymistä seuraavan työryhmän

(Vastuutaho: Ympäristötoimen apulkj, Tiedonkeruu: Tilastot - ja tutkimusyksikkö)

 

Huomioidaan maahanmuuttajien asuminen Turun asunto- ja maankäyttöohjelmassa

(Vastuutaho: Ympäristötoimen apulkj, kiinteistöliikelaitos)

 

Toteutetaan lähipalveluverkon tarkastelu aikaisemman palveluverkkoselvityksen pohjalta kunnan oman yleiskaavatyön yhteydessä.

(Vastuutaho: Ympäristö- ja kaavoitusvirasto, ympäristötoimen apulkj)

 

Kaavojen laadinnan yhteydessä tehdään sosiaalisten vaikutusten arviointi soveltuvien osin

(Vastuutaho: Ympäristö- ja kaavoitusvirasto)

 

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen selvityksissä huomioidaan maahanmuuttajien asuminen

(Vastuutaho: Ympäristötoimen apulkj)

 

Mikäli Turun seudulle luodaan kuntien yhteinen asunto- ja maankäyttöohjelma, huomioidaan maahanmuuttajien asuminen ohjelmassa yhtenä erityiskysymyksenä

(Vastuutaho: Ympäristötoimen apulkj, kiinteistöliikelaitos)

 

Mikäli kaupungin omaa asuntokantaa lisätään, otetaan suunnittelussa huomioon mahdollinen maahanmuuttajanäkökulma ja olemassa olevat asumiskeskittymät

(Vastuutaho: Ympäristötoimen apulkj, kiinteistöliikelaitos, kaupungin vuokrataloyhtiöt)

 

Seurataan alueellisten palveluiden ja palveluverkkojen kehittymistä asumiskeskittymäalueilla.

(Vastuutaho: Valmistelu: maahanmuuttajakoordinaattori)

 

Kerätään uutta tutkimustietoa ja osallistutaan kokemustenvaihtoon

(Vastuutaho: Yleissuunnitteluarkkitehti, tilastot- ja tutkimusyksikkö)

 

Varaudutaan lähiöiden rakenteen muuttumiseen. Pyrkimys on parantaa alueen fyysistä miljöötä ottaen huomioon mahdolliset muutokset lähipalveluverkossa sekä Turun lähiökehärakenteen kokonaisvaltainen uudistamistarve

(Vastuutaho: Ympäristö- ja kaavoitusvirasto, yleissuunnitteluarkkitehti)

 

Huomioidaan mahdollisessa uusien asuntojen suunnittelussa ja vanhojen perusparantamisessa maahanmuuttajien asumiseen liittyvät erityistarpeet kuten asuntokoko jne.

(Vastuutaho: Kaupungin vuokrataloyhtiöt)

 

Asumiseen liittyvien asioiden suunnittelussa (lähiympäristö, asuminen) huomioidaan yhteistyö maahanmuuttajajärjestöjen kanssa

(Vastuutaho: Kaupungin vuokrataloyhtiöt, ympäristö- ja kaavoitusvirasto, kiinteistöliikelaitos, palveluita tuottavat hallintokunnat)

Sosiaaliseen isännöintiin liittyvän toiminnan (asumisneuvojatoiminnan) jatkuvuus turvataan Varissuo –Lauste -Kohmo alueilla riittävällä rahoituksella ja toimintaa pyritään laajentamaan myös Halisiin. Kehitetään maahanmuuttajien omaa osallistumista asumisneuvojatoimintaan huomioiden myös yhteistyö maahanmuuttajajärjestöjen kanssa

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, asuntojen omistajat)

 

Avustustoimikunnan talousarviossa huomioidaan riittävät vuokra-avustukset maahanmuuttajayhdistysten tilatarpeisiin

(Vastuutaho: Kaupunginkanslia)

 

Pyritään keskittämään yhdistysten toimintoja sekä niihin tarkoituksenmukaisesti liittyviä viranomaistoimintoja ”yhden palvelupisteen” periaatteella

(Vastuutaho: Palveluita tuottavat hallintokunnat, tilaliikelaitos, kaupunginkanslia)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Luotu asumiskeskittymien seurantatiedot (päivitetty 10.2.2009 ja alkuvuodesta 2010)

 

Lähiöhanke ”Monikulttuurisen asumisen kehittäminen Varissuon suurkeskittymässä” (2009 – 2011) sisältää peruskorjaushankkeen Varissuolla (Suurpäänkatu 47 – 49) sekä Timo Halmeen ja Jarkko Rasinkankaan tutkimukset

 

Neuvonta-informaatiopisteet:

                     - Palo-hankkeen Infotori Linnankatu 55

                     - Varissuon kirjaston tiloista osoitettu tila Yhdessä yhdistykselle vuonna 2011

- Skanssin liikekeskukseen on tulossa informaatiopiste, joka palvelee myös maahanmuuttajia

 

Kaupungin omaa asuntokantaa ei ole lisätty vuokrataloyhtiöiden toimesta vuoden 2004 jälkeen

 

Varissuo- Lauste -Kohmo alueen asumisneuvojan toimi on vakinaistettu ja toinen asumisneuvoja Halinen -Länsinummi - Aurinkolaakso alueella on aloittanut työnsä hankerahalla elokuussa 2009

 

DRO IN-hanke toimi vuonna 2010 Varissuon, Lausteen, Halisten ja Pernon alueella

 

CLIP-projekti (Euroopan kaupunkien ja tutkimusinstituutioiden verkoston projekti ) on keskittynyt maahanmuuttajien asumistilanteen hahmottamiseen ja niiden ratkaisupyrkimyksiin.

 

ALKUVAIHEEN KOTOUTTAMINEN

 

Kotouttamisohjelman tavoitteet

 

Maahanmuuttaja-asiakasta palvelevan yhteisen asiakasprosessin toteuttaminen

 

Asiakkaan saaman ohjauksen ja palvelun laadun kehittäminen sekä palvelukokonaisuuden parempi hallinta

 

Kehittämistoimenpiteet

 

Yhteisen asiakasprosessin määrittäminen: TE -toimiston, sosiaali- ja terveystoimen ulkomaalaistoimiston ja työvoiman palvelukeskuksen yhteistyönä

(Vastuutaho: TE -toimisto, sosiaali- ja terveystoimi)

 

Yhteisen kotoutumissuunnitelman kehittäminen

(Vastuutaho: TE -toimisto, sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, kasvatus- ja opetustoimi)

 

Kotoutumisvaiheen koulutuksiin liittyvän opetus- ja kartoituskeskuksen käynnistäminen

(Vastuutaho: Varsinais -Suomen ELY -keskus, TE - toimIsto, Turun kaupunki)

 

Asiakasohjauksen ja keskeisten tukipalveluiden keskittäminen fyysisesti yhteen paikkaan

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimi, TE-toimisto)

 

Selkeytetään alkuvaiheen kotoutumisessa tukevia palveluja antavien tahojen roolit, tarvittavat palvelut sekä miten niihin ohjaus tapahtuu.

(Vastuutaho: Sosiaali- ja terveystoimi, nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntatoimi, monikulttuuriyhdistykset)

 

·Järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön edistäminen

(Vastuutaho: Maahanmuuttajakoordinaattori, sosiaali- ja terveystoimi, nuoriso-, kulttuuri-, liikunta ja kasvatus- ja opetustoimi)

 

Toteutuneet toimenpiteet

 

Asiakasohjauksen ja tukipalvelujen keskittäminen yhteen paikkaan:

- Sosiaali- ja terveystoimen PALO -hankkeen (2009 – 2011) Ohjuri (sosiaali- ja terveystoimen ja TE -toimiston yhteistyö), Testori (kielitaidon arviointi ja oppimisvalmiuksien testaaminen) ja Infotori (ohjausta ja omakielistä neuvontaa)

- Nuorisotoimen Ohjaamo, Nuorten Turku, monikulttuurinen toiminta on keskitetty Nuorten taide- ja toimintatalo Vimmaan

 

Maahanmuuttajan yksilöllinen kotoutumissuunnitelma tehdään ulkomaalaistoimiston KOTO -toiminnassa kotiäideille ja iäkkäille ja ulkomaalaistoimiston sosiaalityöntekijät ja TE -toimiston työntekijät tekevät tarvittaessa yhdessä kotoutumissuunnitelman

 

Nuorisotoimessa tehdään nuorten kotouttavaan toimintaan suunnitelma joka vuosi (yhteistyössä koulujen ja järjestöjen kanssa (infot, leirit, koulutukset, monikulttuuriset toimintapäivät, jne.)

 

Kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntatoimen yhteistyö maahanmuuttajajärjestöjen kanssa

 

Kaupunki on osoittanut yhdistysyhteistyöhön 7 000 – 10 000 € vuosittain (ostopalvelut yhdistyksiltä)