Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta17312.04.20118
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta19619.04.201115
Ympäristö- ja kaavoituslautakunta21703.05.201115
Kaupunginhallitus24817.05.201118

3698-2011 (630)

Selvitys kaupunginhallitukselle Hirvensalon uusien liikenneyhteyksien suunnittelusta (Yj)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 18.10.2010 § 546 koskien Hirvensalon liikenneyhteyksiä, että ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimiston ja Kiinteistöliikelaitoksen tehtäväksi annetaan uuden sillan suunnittelun välitön käynnistäminen siten, että kaupunginhallitus voi tehdä asiasta periaateratkaisun maaliskuun 2011 loppuun mennessä. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta on 3.5.2011 § 217 päättänyt lähettää asiassa selvityksen kaupunginhallitukselle esittäen samalla päätettäväksi, että Hirvensalon toisen liikenneyhteyden suunnittelu aloitettaisiin välittömästi Hirvensalon osayleiskaavan vahvistumisen jälkeen niin, että yhteys olisi toteutettavissa tarvittaessa nopealla aikataululla.

Ympkaalk § 173

Suunnittelutoimisto/ Heikki Nieminen 28.3.2011:

Kaupunginhallitus teki 18.10.2010, § 546 seuraavan päätöksen koskien Hirvensalon liikenneyhteyksiä: ”, että ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimiston ja Kiinteistöliikelaitoksen tehtäväksi annetaan uuden sillan suunnittelun välitön käynnistäminen siten, että kaupunginhallitus voi tehdä asiasta periaateratkaisun maaliskuun 2011 loppuun mennessä”.

Hirvensalon uusien liikenneyhteyksien ja niiden vaikutusten tutkiminen ovat osa tekeillä olevan Hirvensalon osayleiskaavan selvityksiä. Koska myös vireillä olevan Satava - Kakskerran osayleiskaavan maankäytön liikenneyhteydet mantereelle kulkevat ainakin suurimmalta osin Hirvensalon kautta, saarten liikenneyhteyksiä on tarkasteltava kokonaisuutena ottaen huomioon kaikille näille saarille yhteensä suunniteltu maankäyttö. Yhteenlasketuksi asukaslukutavoitteeksi on asetettu suuruusluokka 25 000 – 30 000 vakituista asukasta. Liikenneyhteyksien tarve on selvitettävä ottaen huomioon tämä ns. lopputilanteen asukaslukutavoite, vaikka sen toteutumiseen saarten asukasluvun nykyisellä kasvuvauhdilla meneekin lähemmäksi sata vuotta. Kaksinkertainenkin asukasluvun kasvuvauhti tarkoittaa 40 -  50 vuoden rakentamisperiodia.

Saarilla on nykyisin noin 9000 asukasta ja Hirvensalon nykyisen sillan on arvioitu pystyvän välittämään tyydyttävästi saarten noin 15 000 vakituisen asukkaan liikenteen. Nykyisen suuruisella kasvuvauhdilla tämä asukasmäärä saavutetaan noin 30 vuoden kuluttua, jolloin on oltava toinen kulkuyhteys valmiina, mikäli saarten liikennöinti on jatkossakin voimakkaasti henkilöauton käytön varassa. Mitään ainakaan pikaista muutosta ei tilanteeseen ole nähtävissä. Saarilla asuvat ovat perinteisesti tottuneet henkilöauton käyttöön ja useilla perhekunnilla on kaksi tai jopa kolme autoa. Asutus saarilla on hajautunut laajalle alueelle siinä määrin, että joukkoliikenteen palvelujen järjestäminen kohtuullisin kustannuksin ei ole yksinkertaista eikä kustannustehokasta.

Maantieteellisesti, teknisesti ja kustannuksellisesti luontevin vaihtoehto uudelle yhteydelle on silta ja katu Pitkäsalmen poikki Sorttamäen alueelta Ispoisten puistotien ja Eteläkaaren yhtymäkohtaan. Tästä ratkaisusta on laadittu alustavat suunnitelmaluonnokset ja alustava kustannusarvio, joka on välille Kakskerrantie – Eteläkaari noin 20 miljoonaa euroa. Liikennemallilaskelmien mukaan tälle yhteydelle siirtyisi noin kolmasosa saarten liikenteestä.

Julkisessa keskustelussa on esitetty myös tunneliyhteyksiä sekä Pitkäsalmen alitse Eteläkaarelle että Arolan pohjoisosasta sataman suuntaan. Esillä on ollut sekä syviä kalliotunneleita että ns. uppotunnelivaihtoehto, jolla tarkoitetaan kiinteän sora-/sepelipatjan päällä vedessä olevaa vesitiivistä tunnelia. Tällaista ratkaisua tutkittiin mm. Kaarinan läntisen ohitustien suunnittelun yhteydessä, mutta vaihtoehto hylättiin liian kalliina, jopa kalliimpana kuin syvä kalliotunneli. Edelleen keskustelussa on ollut esillä Aurajoen poikki Martista telakkarannan poikki sataman suuntaan johtava uppotunneli. Myös yhteyksiä Kaarinan suuntaan mm. Harjattulan ja Papinsaaren kautta on keskustelussa tuotu esille.

Kaikki edellä mainitut ja ehkä jatkossa esille tulevat muutkin yhteydet arvioidaan maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamalla tavalla Hirvensalon osayleiskaavatyön yhteydessä. Tavoiteaikataulu on vuoden 2011 kuluessa. Pääpaino tarkastelussa kiinnitetään teknisiin toteuttamismahdollisuuksiin, kustannuksiin sekä liikenteellisiin ja ympäristöllisiin vaikutuksiin kuin myös haitallisten vaikutusten torjuntamahdollisuuksiin. Selvityksen tuloksena eri tekijät tullaan listaamaan vaihtoehdoittain, jotta osayleiskaavan jatkokäsittelyssä kaikilla osapuolilla on mahdollisuus arvioida vaihtoehtoja objektiivisesti. Tehtävän selvityksen tavoite on olla niin kattava, että päätös liikenneyhteyksien jatkosuunnittelusta voidaan sen perusteella tehdä osayleiskaavatyöhön liittyen. Tässä suunnitteluvaiheessa ei siis ole perusteita eikä oikeinkaan päättää mitään ratkaisua jatkotyön pohjaksi yhtä vähän kuin hylätä jokin vaihtoehto.

Liikenneinsinööri Matti Salonen:

EhdotusYmpäristö- ja kaavoituslautakunta päättää antaa kaupunginhallitukselle suunnittelutoimiston valmisteleman selvityksen Hirvensalon liikenneyhteyksien suunnittelusta.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lammin ehdotuksesta Hellsténin kannattamana yksimielisesti.

Ympkaalk § 196

Pöydältä 12.4.2011 § 173.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellsténin ehdotuksesta Karin kannattamana yksimielisesti.

Ympkaalk § 217

Pöydältä 19.4.2011 § 196.

PäätösEhdotus hyväksyttiin Hellsténin ehdotuksesta Sundqvistin kannattamana yksimielisesti siten täydennettynä, että lautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Hirvensalon toisen liikenneyhteyden suunnittelu aloitetaan välittömästi kaavan vahvistumisen jälkeen niin, että yhteys on toteutettavissa tarvittaessa nopealla aikataululla.

Kh § 248

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että selvitys Hirvensalon liikenneyhteyksien suunnittelusta merkitään tiedoksi ja

että Hirvensalon toisen liikenneyhteyden suunnittelu aloitetaan välittömästi Hirvensalon osayleiskaavan vahvistumisen jälkeen niin, että yhteys on toteutettavissa tarvittaessa nopealla aikataululla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKiinteistöliikelaitoksen johtokunta
tiedYmpäristö- ja kaavoituslautakunta