STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi

 


1. Sopimusosapuolet..................................................................................................................................3

2. Sopimuksen tarkoitus.............................................................................................................................3

3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus................................................................................3

4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot............................................................................................................3

5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö.......................................................................................3

6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät..............................................................................................4

7. Resurssit................................................................................................................................................6

8. Tavoitteet ja mittarit.................................................................................................................................7

9. Allekirjoitukset.......................................................................................................................................11


1. Sopimusosapuolet

 

Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kaupungin varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta. Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen puolesta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä hallintokunnan puolesta lautakunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.

 

2. Sopimuksen tarkoitus 

 

Tällä strategisella palvelusopimuksella (SPS) kaupunginhallitus sekä varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta sopivat lautakunnan alaisen toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.

 

Kasvatus- ja opetustoimen strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimialaa yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon hallintokunnan toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja valtuuston hyväksymät ohjelmat. Tältä pohjalta kasvatus- ja opetustoimi on koonnut oman toimintaohjelmansa, josta osa nousee seurattavaksi kaupunkitasolla ja osa jää lautakuntatason seurantaan.

 

 3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus

 

Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot

 

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat:

 

Osaaminen ja luovuus

Oikeudenmukaisuus ja yhteistyökyky

Saavutettavuus

Monipuolisuus

Asiakaslähtöisyys

Kestävä kehitys

 

5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö

 

Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat

 

Uusi kasvatus- ja opetustoimi aloitti 1.1.2011, joka jakaantuu lasten kasvatuksen ja opetuksen sekä nuorten ja aikuisten pääprosesseihin. Virastoon tuli viisi tulosaluetta, joista lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessiin kuuluvat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueet. Vuoden alussa aloitti pääprosessin tilaajatehtävistä vastaava palvelujohtaja.

 

Varhaiskasvatusta koskevia valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on esitetty Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa (ns. Kaste- ohjelma) vuosille 2008 2011, joka vahvistettiin 2008. Ohjelman valtakunnallisina tavoitteina ovat:

 

-lisätä osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä

-lisätä hyvinvointia ja terveyttä sekä kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja

-parantaa palveluiden laatua, vaikuttavuutta ja saatavuutta sekä kaventaa alueellisia eroja

 

Perusopetuksen osalta valtioneuvosto päätti opetuksen kehittämislinjoista 2007 hyväksymällä periaatepäätöksenä Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman vuosille 2007-2012. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen laatu. Perusopetuksen kehittämistä tuetaan hallituskaudella 80 miljoonan euron lisäpanostuksella. Tavoitteena on mm. pienentää opetuksen ryhmäkokoja ja vahvistaa tuki- ja erityisopetusta. Ryhmäkokojen kehitystä ryhdytään myös seuraamaan säännöllisesti. Opettajien ja muun henkilöstön mahdollisuuksia osaamisensa kehittämiseen parannetaan. Perusopetuksen laatukriteerit valmistuivat vuonna 2010 ja niiden käyttöönottoa valmistellaan seudullisessa hankkeessa.

 

Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ovat Paras –hankkeen jatkokehittäminen, perusopetuslain muutos: oppilaan erityinen tuki ja varhaiskasvatusta koskeva lainsäädännön uudistaminen.

 

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Ryhmien välinen sopimus on toiminut lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille.

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:

-Vetovoimaisuus ja kilpailukyky sekä asukkaiden hyvinvointi

-Laadukkaan opetuksen järjestäminen riittävin resurssein ja tukipalveluin

-Resurssien tasapainoinen ohjaus

-Tilojen käytön tehostaminen: palveluverkko, esiopetus ja 1 – 2 luokat lähipalveluna

-Henkilöstön määrän vähentäminen

-Rakenteelliset muutokset

Asukkaiden hyvinvointiteemaan sisältyvät ohjelmat jakautuvat ikäkausittain lasten ja nuorten ohjelmaan, työikäisen väestön ohjelmaan ja senioriohjelmaan. Näistä lähinnä lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma on keskeinen kyseessä olevassa pääprosessissa.

 

6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät

 

Seuraavissa kaavioissa on kuvattu 0-6 –vuotiaiden ja 7-14 -vuotiaiden määrän kehitys Turussa. Kuvioista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on kasvussa lähivuosina, kun taas perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee, kuitenkin ruotsinkielisten lasten osuus perusopetuksessa on kasvussa. Tämän vuosikymmenen loppupuolella lasten määrissä tapahtuvat vaihtelut näyttäisivät tasoittuvan.

 

 

 

 

Seuraavissa taulukoissa on esitetty pääprosessin oppilas- ja asiakasmäärät.

 

Varhaiskasvatus

2010/01

2011/01

2012

2013

Kaupungin omat yht

5446

5560

5600

5650

Päiväkoti

4965

5109

 

 

-joista esiopetuksessa

1127

1287

 

 

Perhepäivähoito

481

451

 

 

Avoin varhaiskasvatus

473

472

 

 

Ostetut yht

538

718

750

770

Maksusitoumus

(ent. ostop)

536

290

 

 

Palveluseteli

2

425

 

 

Seutusopimus

0

3

 

 

Avohuollon tukitoimenpide

12

25

 

 

-ostetuista esiopetuksessa

104

124

 

 

Avoin varhaiskasvatus

0

0

 

 

Lasten hoidon tuet

0

0

 

 

Kotihoidon tuki

2082

2082

 

 

Yksityisen hoidon tuki yht.

923

808

700

750

- päiväkoti

597

475

 

 

- perhepäivähoito

272

290

 

 

- hoito lapsen kotona

54

43

 

 

- ryhmäperhepäivähoito

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Myydyt yht

6

11

20

25

Seutukunnat

0

6

 

 

Avohuollon tukitoimenpide

6

7

 

 

Muut kunnat

0

0

 

 

 

Perusopetus

2010

2011

2012

2013

Oppilasmäärä 20.9.

 

 

 

 

Luokat 1-6, yleisopetus

 

 

 

 

Oppilasmäärä

7 645

7 584

7 550

7 539

Keskitetyn palvelun koulut

1010

995

960

944

Opetusryhmänkoko yleisopetuksessa

 20,5

18

18

18

Luokat 7-9, yleisopetus

 

 

 

 

Oppilasmäärä

4 154

4 046

3 941

3 892

Erityisen tuen piirissä olevat

 1518

 

 

 

 

7. Resurssit

 

Varhaiskasvatuksen taulukossa on huomioitu vain oman tuotannon osuus. Lisäksi talousarviossa on varattu määrärahoja yksityiseen palvelutuotantoon 6 216 000 euroa ja lasten hoidon tukiin on varattu 12 900 000 euroa.

 

Varhaiskasvatus

 

TP 2010

TAE 2011

TP 2010/lapsi

 

5 446 lasta

TAE 2011/lapsi

5 560 lasta

Määrärahat: menot

62 331 000

62 264 976

11 455

11 199

Määrärahat: tulot

7 970 715

7 558 000

1 464

1 359

Määrärahat: netto

54 360 284

54 706 976

9 982

9 839

Työvoima htv

 

1 335

1 410

 

 

Työvoima €

47 450 940

47 456 677

8 713

8 535

Tilat m²

 

 

54 002

 

56 548

10

10,2

Tilat €

 

7 086 363

 

7 839 546

1 301

1 410

 

Perusopetus

 

TP 2010

TAE 2011

TP 2010/opp

12 813 opp

TAE 2011/opp

12 625 opp

Määrärahat: menot

114 960 9556

107 483 578

8 972

9 083

Määrärahat: tulot

8 840 121

7 193 748

690

570

Määrärahat: netto

 

106 120 835

107 483 578

8 282

8 514

Työvoima htv

 

 

1 262

 

 

Työvoima €

64 783 744

63 484 783

5 056

5 029

Tilat m²

 

 

163 000

 

166 642

12,7

13,2

Tilat €

 

24 394 934

 

24 599 193

1 904

1 948

 


8. Tavoitteet ja mittarit

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi

 

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus- ja opetus

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten toimintasuunnitelmissa kuvaus siitä, millä tavoin kulttuuripääkaupunkivuosi otetaan toiminnassa mukaan: kasvatus- ja opetustoimi, kulttuuripääkaupunkisäätiö, kolmas sektori

Toteutetut hankkeet ja käytettävät määrärahat

Varhaiskasvatukseen riittävän pienet ryhmäkoot

Ryhmäkokojen ja käytössä olevien tilojen paremmin vastattava toisiaan: kasvatus- ja opetustoimi

Laaditaan selvitys epätarkoituksenmukaisista tiloista

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Ruotsinkielisten lasten ja oppilaiden koulutukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.  

 

Ruotsinkielisen päivähoidon, esikoulu- ja perusopetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.

 

Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi

 

 

 

Toiminnan laajuus vastaa tarvetta

 


Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä tiivistetään.

Lasta koskevat tiedot välittyvät päiväkodin ja neuvolan välillä 2,5 v. ja 5 v. terveystarkastusten yhteydessä. Varhaiskasvatus antaa äitiys- ja lastenneuvolalle ajankohtaista tietoa varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista: Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi

Remontin neuvolapilotin toteutuminen

Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä

Jatketaan varhaisen puuttumisen työmenetelmiin kouluttamista: varhaiskasvatus

Vavu-koulutetut työntekijät, määrä, tavoite: kasvava

Ennalta ehkäisevän toiminnan kehittämistä jatketaan

Lisätään resursseja oppilashuoltoon

 

Kouluvalmiuden arviointiprosessin kehittäminen edelleen

 

Nivelvaiheyhteistyön tiivistäminen sekä esiopetukseen että toiselle asteelle

 

Nivelvaiheen uraohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen

 

Tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin käyttöön ottaminen uuden lain mukaisesti

 

Kerhotoiminnan järjestäminen

 

Osallisuuden lisääminen

 

Kasvatus- ja opetustoimi, nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi

Vakanssit ja eurot

 

 

Palautekeskustelu

 

 

Koulumuotojen vaihdokset 1. luokalla syksy 2011 ja pudokkaiden ja keskeyttäneiden määrä 2. asteella

 

Vakanssi perustettu ja henkilö valittu

 

OPS tehty ja hyväksytty 1.8.2011, henkilöstö saanut koulutusta

 

 

Toteutuneet oppilaskerhot

 

Osallisuutta tukevaa toimintaa vahvistettu alakouluissa

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi jo päivähoidossa ja koulutetaan henkilöstöä peruskoulussa toteutettavien toimintatapojen pohjalta: varhaiskasvatus ja perusopetus

Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu

 


Toiminnan tehostaminen

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Tilat

Kaupunginvaltuusto hyväksynyt kesällä 2009 kouluverkoston kehittämisohjelman vuosille 2009-2012,

 

Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisotoimen järjestämän aamu- ja iltapäivätoiminnan tilat tehokkaassa käytössä:

kasvatus- ja opetustoimi sekä nuorisotoimi

 

Toteuttamista jatketaan

 

 

 

Neliöt/käyttäjä alenee

Rakenteet

Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt varhaiskasvatuksen siirron opetustoimeen 1.8. 2010 ja kasvatus- ja opetustoimen perustamisen 1.1. 2011

Rakenneuudistuksen toteuttaminen 2011-2012

Henkilöstö

Toimintaprosessit käydään läpi vuoden 2011 aikana

Henkilöstön määrä vähenee vuosina 2011-2012 1.1. 2011 tasosta. Huomioitava perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen saatu lisärahoitus.

IT

Hallinnon IT:n järjestelmät tehokkaassa käytössä koko hallintokunnassa

 

Sähköinen toimintatapa laajemmin käyttöön

Käytössä koko hallintokunnassa

 

 

 

Toimintaprosessit käyty läpi

 


 

Kestävä kehitys

Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Energiatehokkuuden parantaminen

Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia

Toimenpiteiden määrä

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Jokaiselle tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta

Ekotukihenkilöt nimetty

Hankinnat

Erillishankinnoissa hallintokunnat

määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle

annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin

ympäristökriteereitä

Ympäristökriteerit on määritelty

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Laaditaan kestävänkehityksen ohjelama kasvatus- ja opetustoimelle

 

Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin

 

Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta

 

 

Ohjelma laadittu

 

 

Sopimukset tuottajien kanssa laadittu

 

 

Täydennyskoulutuksen määrä

Opetustilojen saavutettavuus

Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea opetuspalvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu

 

Raportointi näiden tavoitteiden toteutumisen osalta tehdään talouden ja toiminnan raportoinnin yhteydessä

 

 


9. Allekirjoitukset

 

 

 

Turussa **.**.2011

 

 

 

Kaupunginhallituksen puolesta                   Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan puolesta

 

 

 

 

Minna Arve

Harry Nordqvist

Kaupunginhallituksen

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan

puheenjohtaja

puheenjohtaja

 

 

 

 

 

 

 

 

Toni Eklund

Leena Koikkalainen

Kaupunginhallituksen

Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan

I varapuheenjohtaja

varapuheenjohtaja

 

 

 

 

 

 

 

 

Katri Sarlund

 

Kaupunginhallituksen

 

II varapuheenjohtaja