STRATEGINEN PALVELUSOPIMUS
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi
1. Sopimusosapuolet..................................................................................................................................3
2. Sopimuksen tarkoitus.............................................................................................................................3
3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus................................................................................3
4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot............................................................................................................3
5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö.......................................................................................3
6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät..............................................................................................4
7. Resurssit................................................................................................................................................6
8. Tavoitteet ja mittarit.................................................................................................................................7
9. Allekirjoitukset.......................................................................................................................................11
1. Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolia ovat Turun kaupunginhallitus ja Turun kaupungin varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta. Sopimuksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen puolesta kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat sekä hallintokunnan puolesta lautakunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja.
2. Sopimuksen tarkoitus
Tällä strategisella palvelusopimuksella (SPS) kaupunginhallitus sekä varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta sopivat lautakunnan alaisen toiminnan lähtökohdista, kehittämistavoitteista ja resursseista.
Kasvatus- ja opetustoimen strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimialaa yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon hallintokunnan toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja valtuuston hyväksymät ohjelmat. Tältä pohjalta kasvatus- ja opetustoimi on koonnut oman toimintaohjelmansa, josta osa nousee seurattavaksi kaupunkitasolla ja osa jää lautakuntatason seurantaan.
3. Kasvatus- ja opetustoimen visio ja toiminta-ajatus
Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.
4. Kasvatus- ja opetustoimen arvot
Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat:
Osaaminen ja luovuus
Oikeudenmukaisuus ja yhteistyökyky
Saavutettavuus
Monipuolisuus
Asiakaslähtöisyys
Kestävä kehitys
5. Kasvatus- ja opetustoimen toimintaympäristö
Toimintaa ohjaavat strategiat ja ohjelmat
Uusi kasvatus- ja opetustoimi aloitti 1.1.2011, joka jakaantuu lasten kasvatuksen ja opetuksen sekä nuorten ja aikuisten pääprosesseihin. Virastoon tuli viisi tulosaluetta, joista lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessiin kuuluvat varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueet. Vuoden alussa aloitti pääprosessin tilaajatehtävistä vastaava palvelujohtaja.
Varhaiskasvatusta koskevia valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon linjauksia on esitetty Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa (ns. Kaste- ohjelma) vuosille 2008 – 2011, joka vahvistettiin 2008. Ohjelman valtakunnallisina tavoitteina ovat:
-lisätä osallisuutta ja vähentää syrjäytymistä
-lisätä hyvinvointia ja terveyttä sekä kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja
-parantaa palveluiden laatua, vaikuttavuutta ja saatavuutta sekä kaventaa alueellisia eroja
Perusopetuksen osalta valtioneuvosto päätti opetuksen kehittämislinjoista 2007 hyväksymällä periaatepäätöksenä Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman vuosille 2007-2012. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen laatu. Perusopetuksen kehittämistä tuetaan hallituskaudella 80 miljoonan euron lisäpanostuksella. Tavoitteena on mm. pienentää opetuksen ryhmäkokoja ja vahvistaa tuki- ja erityisopetusta. Ryhmäkokojen kehitystä ryhdytään myös seuraamaan säännöllisesti. Opettajien ja muun henkilöstön mahdollisuuksia osaamisensa kehittämiseen parannetaan. Perusopetuksen laatukriteerit valmistuivat vuonna 2010 ja niiden käyttöönottoa valmistellaan seudullisessa hankkeessa.
Tärkeimmät lainsäädännön, kansallisten kehittämisohjelmien ja toimintaympäristön muutokset ovat Paras –hankkeen jatkokehittäminen, perusopetuslain muutos: oppilaan erityinen tuki ja varhaiskasvatusta koskeva lainsäädännön uudistaminen.
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt valtuustoryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009 – 2012. Ryhmien välinen sopimus on toiminut lähtökohtana valtuustokauden aikana laadittaville kaupungin toimintaa ohjaaville ohjelmille.
Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:
-Vetovoimaisuus ja kilpailukyky sekä asukkaiden hyvinvointi
-Laadukkaan opetuksen järjestäminen riittävin resurssein ja tukipalveluin
-Resurssien tasapainoinen ohjaus
-Tilojen käytön tehostaminen: palveluverkko, esiopetus ja 1 – 2 luokat lähipalveluna
-Henkilöstön määrän vähentäminen
-Rakenteelliset muutokset
Asukkaiden hyvinvointiteemaan sisältyvät ohjelmat jakautuvat ikäkausittain lasten ja nuorten ohjelmaan, työikäisen väestön ohjelmaan ja senioriohjelmaan. Näistä lähinnä lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma on keskeinen kyseessä olevassa pääprosessissa.
6. Väestömäärät, asiakas- ja oppilasmäärät
Seuraavissa kaavioissa on kuvattu 0-6 –vuotiaiden ja 7-14 -vuotiaiden määrän kehitys Turussa. Kuvioista voidaan päätellä, että varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on kasvussa lähivuosina, kun taas perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee, kuitenkin ruotsinkielisten lasten osuus perusopetuksessa on kasvussa. Tämän vuosikymmenen loppupuolella lasten määrissä tapahtuvat vaihtelut näyttäisivät tasoittuvan.
Seuraavissa taulukoissa on esitetty pääprosessin oppilas- ja asiakasmäärät.
Varhaiskasvatus |
2010/01 |
2011/01 |
2012 |
2013 |
Kaupungin omat yht |
5446 |
5560 |
5600 |
5650 |
Päiväkoti |
4965 |
5109 |
|
|
-joista esiopetuksessa |
1127 |
1287 |
|
|
Perhepäivähoito |
481 |
451 |
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
473 |
472 |
|
|
Ostetut yht |
538 |
718 |
750 |
770 |
Maksusitoumus (ent. ostop) |
536 |
290 |
|
|
Palveluseteli |
2 |
425 |
|
|
Seutusopimus |
0 |
3 |
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
12 |
25 |
|
|
-ostetuista esiopetuksessa |
104 |
124 |
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
0 |
0 |
|
|
Lasten hoidon tuet |
0 |
0 |
|
|
Kotihoidon tuki |
2082 |
2082 |
|
|
Yksityisen hoidon tuki yht. |
923 |
808 |
700 |
750 |
- päiväkoti |
597 |
475 |
|
|
- perhepäivähoito |
272 |
290 |
|
|
- hoito lapsen kotona |
54 |
43 |
|
|
- ryhmäperhepäivähoito |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Myydyt yht |
6 |
11 |
20 |
25 |
Seutukunnat |
0 |
6 |
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
6 |
7 |
|
|
Muut kunnat |
0 |
0 |
|
|
Perusopetus |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Oppilasmäärä 20.9. |
|
|
|
|
Luokat 1-6, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
7 645 |
7 584 |
7 550 |
7 539 |
Keskitetyn palvelun koulut |
1010 |
995 |
960 |
944 |
Opetusryhmänkoko yleisopetuksessa |
20,5 |
18 |
18 |
18 |
Luokat 7-9, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
4 154 |
4 046 |
3 941 |
3 892 |
Erityisen tuen piirissä olevat |
1518 |
|
|
|
7. Resurssit
Varhaiskasvatuksen taulukossa on huomioitu vain oman tuotannon osuus. Lisäksi talousarviossa on varattu määrärahoja yksityiseen palvelutuotantoon 6 216 000 euroa ja lasten hoidon tukiin on varattu 12 900 000 euroa.
Varhaiskasvatus
|
TP 2010 |
TAE 2011 |
TP 2010/lapsi
5 446 lasta |
TAE 2011/lapsi 5 560 lasta |
Määrärahat: menot |
62 331 000 |
62 264 976 |
11 455 |
11 199 |
Määrärahat: tulot |
7 970 715 |
7 558 000 |
1 464 |
1 359 |
Määrärahat: netto |
54 360 284 |
54 706 976 |
9 982 |
9 839 |
Työvoima htv
|
1 335 |
1 410 |
|
|
Työvoima € |
47 450 940 |
47 456 677 |
8 713 |
8 535 |
Tilat m²
|
54 002 |
56 548 |
10 |
10,2 |
Tilat € |
7 086 363 |
7 839 546 |
1 301 |
1 410 |
Perusopetus
|
TP 2010 |
TAE 2011 |
TP 2010/opp 12 813 opp |
TAE 2011/opp 12 625 opp |
Määrärahat: menot |
114 960 9556 |
107 483 578 |
8 972 |
9 083 |
Määrärahat: tulot |
8 840 121 |
7 193 748 |
690 |
570 |
Määrärahat: netto
|
106 120 835 |
107 483 578 |
8 282 |
8 514 |
Työvoima htv
|
|
1 262 |
|
|
Työvoima € |
64 783 744 |
63 484 783 |
5 056 |
5 029 |
Tilat m²
|
163 000 |
166 642 |
12,7 |
13,2 |
Tilat € |
24 394 934 |
24 599 193 |
1 904 |
1 948 |
8. Tavoitteet ja mittarit
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus- ja opetus | ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa |
Varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten toimintasuunnitelmissa kuvaus siitä, millä tavoin kulttuuripääkaupunkivuosi otetaan toiminnassa mukaan: kasvatus- ja opetustoimi, kulttuuripääkaupunkisäätiö, kolmas sektori |
Toteutetut hankkeet ja käytettävät määrärahat |
Varhaiskasvatukseen riittävän pienet ryhmäkoot |
Ryhmäkokojen ja käytössä olevien tilojen paremmin vastattava toisiaan: kasvatus- ja opetustoimi |
Laaditaan selvitys epätarkoituksenmukaisista tiloista |
Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut |
Ruotsinkielisten lasten ja oppilaiden koulutukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.
Ruotsinkielisen päivähoidon, esikoulu- ja perusopetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.
|
Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi
Toiminnan laajuus vastaa tarvetta |
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä tiivistetään. |
Lasta koskevat tiedot välittyvät päiväkodin ja neuvolan välillä 2,5 v. ja 5 v. terveystarkastusten yhteydessä. Varhaiskasvatus antaa äitiys- ja lastenneuvolalle ajankohtaista tietoa varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista: Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi |
Remontin neuvolapilotin toteutuminen |
Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä |
Jatketaan varhaisen puuttumisen työmenetelmiin kouluttamista: varhaiskasvatus |
Vavu-koulutetut työntekijät, määrä, tavoite: kasvava |
Ennalta ehkäisevän toiminnan kehittämistä jatketaan |
Lisätään resursseja oppilashuoltoon
Kouluvalmiuden arviointiprosessin kehittäminen edelleen
Nivelvaiheyhteistyön tiivistäminen sekä esiopetukseen että toiselle asteelle
Nivelvaiheen uraohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen
Tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin käyttöön ottaminen uuden lain mukaisesti
Kerhotoiminnan järjestäminen
Osallisuuden lisääminen
Kasvatus- ja opetustoimi, nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi |
Vakanssit ja eurot
Palautekeskustelu
Koulumuotojen vaihdokset 1. luokalla syksy 2011 ja pudokkaiden ja keskeyttäneiden määrä 2. asteella
Vakanssi perustettu ja henkilö valittu
OPS tehty ja hyväksytty 1.8.2011, henkilöstö saanut koulutusta
Toteutuneet oppilaskerhot
Osallisuutta tukevaa toimintaa vahvistettu alakouluissa |
Koulukiusaamiseen puuttuminen |
Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi jo päivähoidossa ja koulutetaan henkilöstöä peruskoulussa toteutettavien toimintatapojen pohjalta: varhaiskasvatus ja perusopetus |
Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu |
Toiminnan tehostaminen | ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Tilat |
Kaupunginvaltuusto hyväksynyt kesällä 2009 kouluverkoston kehittämisohjelman vuosille 2009-2012,
Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisotoimen järjestämän aamu- ja iltapäivätoiminnan tilat tehokkaassa käytössä: kasvatus- ja opetustoimi sekä nuorisotoimi
|
Toteuttamista jatketaan
Neliöt/käyttäjä alenee |
Rakenteet |
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt varhaiskasvatuksen siirron opetustoimeen 1.8. 2010 ja kasvatus- ja opetustoimen perustamisen 1.1. 2011 |
Rakenneuudistuksen toteuttaminen 2011-2012 |
Henkilöstö |
Toimintaprosessit käydään läpi vuoden 2011 aikana |
Henkilöstön määrä vähenee vuosina 2011-2012 1.1. 2011 tasosta. Huomioitava perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen saatu lisärahoitus. |
IT |
Hallinnon IT:n järjestelmät tehokkaassa käytössä koko hallintokunnassa
Sähköinen toimintatapa laajemmin käyttöön |
Käytössä koko hallintokunnassa
Toimintaprosessit käyty läpi |
Kestävä kehitys | ||
Keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Energiatehokkuuden parantaminen |
Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia |
Toimenpiteiden määrä |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt |
Jokaiselle tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta |
Ekotukihenkilöt nimetty |
Hankinnat |
Erillishankinnoissa hallintokunnat määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä |
Ympäristökriteerit on määritelty |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
Laaditaan kestävänkehityksen ohjelama kasvatus- ja opetustoimelle
Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin
Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta
|
Ohjelma laadittu
Sopimukset tuottajien kanssa laadittu
Täydennyskoulutuksen määrä |
Opetustilojen saavutettavuus |
Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea opetuspalvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä. |
Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu |
Raportointi näiden tavoitteiden toteutumisen osalta tehdään talouden ja toiminnan raportoinnin yhteydessä
Turussa **.**.2011
Kaupunginhallituksen puolesta Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan puolesta
Minna Arve |
Harry Nordqvist |
Kaupunginhallituksen |
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan |
puheenjohtaja |
puheenjohtaja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Toni Eklund |
Leena Koikkalainen |
Kaupunginhallituksen |
Varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan |
I varapuheenjohtaja |
varapuheenjohtaja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Katri Sarlund |
|
Kaupunginhallituksen |
|
II varapuheenjohtaja |
|