Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus18511.04.201115

3698-2011 (630)

Selvitys kaupunginhallitukselle Hirvensalon uusien liikenneyhteyksien suunnittelusta (Yj)

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 18.10.2010 § 546 koskien Hirvensalon liikenneyhteyksiä, että ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimiston ja Kiinteistöliikelaitoksen tehtäväksi annetaan uuden sillan suunnittelun välitön käynnistäminen siten, että kaupunginhallitus voi tehdä asiasta periaateratkaisun maaliskuun 2011 loppuun mennessä.

Kh § 185

Suunnittelutoimisto/Heikki Nieminen 28.3.2011:

Hirvensalon uusien liikenneyhteyksien ja niiden vaikutusten tutkiminen ovat osa tekeillä olevan Hirvensalon osayleiskaavan selvityksiä. Koska myös vireillä olevan Satava - Kakskerran osayleiskaavan maankäytön liikenneyhteydet mantereelle kulkevat ainakin suurimmalta osin Hirvensalon kautta, saarten liikenneyhteyksiä on tarkasteltava kokonaisuutena ottaen huomioon kaikille näille saarille yhteensä suunniteltu maankäyttö.

Yhteenlasketuksi asukaslukutavoitteeksi on asetettu suuruusluokka 25 000 – 30 000 vakituista asukasta. Liikenneyhteyksien tarve on selvitettävä ottaen huomioon tämä ns. lopputilanteen asukaslukutavoite vaikka sen toteutumiseen saarten asukasluvun nykyisellä kasvuvauhdilla meneekin lähemmäksi sata vuotta. Kaksinkertainenkin asukasluvun kasvuvauhti tarkoittaa 40 -  50 vuoden rakentamisperiodia.

Saarilla on nykyisin noin 9000 asukasta ja Hirvensalon nykyisen sillan on arvioitu pystyvän välittämään tyydyttävästi saarten noin 15 000 vakituisen asukkaan liikenne. Nykyisen suuruisella kasvuvauhdilla tämä asukasmäärä saavutetaan noin 30 vuoden kuluttua, jolloin on oltava toinen kulkuyhteys valmiina, mikäli saarten liikennöinti on jatkossakin voimakkaasti henkilöauton käytön varassa. Mitään ainakaan pikaista muutosta ei tilanteeseen ole nähtävissä. Saarilla asuvat ovat perinteisesti tottuneet henkilöauton käyttöön ja useilla perhekunnilla on kaksi tai jopa kolme autoa. Asutus saarilla on hajautunut laajalle alueelle siinä määrin, että joukkoliikenteen palvelujen järjestäminen kohtuullisin kustannuksin ei ole yksinkertaista eikä kustannustehokasta.

Maantieteellisesti, teknisesti ja kustannuksellisesti luontevin vaihtoehto uudelle yhteydelle on silta ja katu Pitkäsalmen poikki Sorttamäen alueelta Ispoisten puistotien ja Eteläkaaren yhtymäkohtaan. Tästä ratkaisusta on laadittu alustavat suunnitelmaluonnokset ja alustava kustannusarvio, joka on välille Kakskerrantie – Eteläkaari noin 20 miljoonaa euroa. Liikennemallilaskelmien mukaan tälle yhteydelle siirtyisi noin kolmasosa saarten liikenteestä.

Julkisessa keskustelussa on esitetty myös tunneliyhteyksiä sekä Pitkäsalmen alitse Eteläkaarelle että Arolan pohjoisosasta sataman suuntaan. Esillä on ollut sekä syviä kalliotunneleita että ns. uppotunnelivaihtoehto, jolla tarkoitetaan kiinteän sora-/sepelipatjan päällä vedessä olevaa vesitiivistä tunnelia. Tällaista ratkaisua tutkittiin mm. Kaarinan läntisen ohitustien suunnittelun yhteydessä, mutta vaihtoehto hylättiin liian kalliina, jopa kalliimpana kuin syvä kalliotunneli. Edelleen keskustelussa on ollut esillä Aurajoen poikki Martista telakkarannan poikki sataman suuntaan johtava uppotunneli. Myös yhteyksiä Kaarinan suuntaan mm. Harjattulan ja Papinsaaren kautta on keskustelussa tuotu esille.

Kaikki edellä mainitut ja ehkä jatkossa esille tulevat muutkin yhteydet arvioidaan maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamalla tavalla Hirvensalon osayleiskaavatyön yhteydessä. Tavoiteaikataulu on vuoden 2011 kuluessa. Pääpaino tarkastelussa kiinnitetään teknisiin toteuttamismahdollisuuksiin, kustannuksiin sekä liikenteellisiin ja ympäristöllisiin vaikutuksiin kuin myös haitallisten vaikutusten torjuntamahdollisuuksiin.

Selvityksen tuloksena eri tekijät tullaan listaamaan vaihtoehdoittain, jotta osayleiskaavan jatkokäsittelyssä kaikilla osapuolilla on mahdollisuus arvioida vaihtoehtoja objektiivisesti. Tehtävän selvityksen tavoite on olla niin kattava, että päätös liikenneyhteyksien jatkosuunnittelusta voidaan sen perusteella tehdä osayleiskaavatyöhön liittyen. Tässä suunnitteluvaiheessa ei siis ole perusteita eikä oikeinkaan päättää mitään ratkaisua jatkotyön pohjaksi yhtä vähän kuin hylätä jokin vaihtoehto.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee selvityksen Hirvensalon liikenneyhteyksien suunnittelusta tiedokseen ja päättää, että kaupunginhallitus ratkaisee periaatelinjauksen Hirvensalon osayleiskaavan tarkistuksen yhteydessä.

PäätösKaupunginhallitus päätti yksimielisesti Arven Sarlundin kannattamana tekemästä ehdotuksesta palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Jakelu

palVirtanen Jarkko