Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Nuorisolautakunta4324.03.20114
Kaupunginhallitus18211.04.201113

2951-2011 (020, 539)

Nuorisolain muutoksen edellyttämät toimenpiteet (Pj)

Tiivistelmä:

Nuorisolain(72/2006) muutokset ovat astuneet voimaan vuoden alussa. Keskeiset muutokset ovat paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö, etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen sekä tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten. Kaupungissa on oltava nuorten ohjaus- ja palveluverkosto. Lisäksi kaupungin tulee nimetä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaava viranhaltija tai kaupunkiin työsopimussuhteessa oleva henkilö kunnan järjestäessä etsivää nuorisotyötä. Kaupunginhallitukselle esitetään selvityksen merkitsemistä tiedoksi ja etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaavan virkailijan nimeämisen vahvistamista.

Nlk § 43

Osastopäällikkö Ritva Jykelä:

 

Nuorisolakiin (72/2006) on tehty muutoksia(693/2010), jotka ovat astuneet voimaan 1.1.2011. Samaan aikaan on muutettu opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annettua lakia. Tavoitteena on ollut parantaa nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut sekä lisätä varhaista tukea nuorten koulutukseen ja työelämään pääsyn edistämiseksi.

 

Muutetut kohdat

 

§ 2 Määritelmät

 

Pykälässä säädetään nuorisolaissa käytettävistä määritelmistä. Säännökseen on lisätty kohta 5 a, jossa määritellään, että monialainen yhteistyö on paikallistasolla toteutettavaa eri toimialojen viranomaisten yhteistyötä.

 

Moniammatillisuus on ko. pykälässä muutettu monialaisuudeksi. Monialaisen yhteistyön käsitteellä on haluttu laajentaa toiminta eri sektoreiden ja toimialojen yhteistyöksi.

 

§ 7 Nuorisotyön ja –politiikan kehittäminen ja toteuttaminen

 

Kunnan nuorisotyötä ja –politiikkaa kuvaavaan luetteloon on lisätty etsivä nuorisotyö. Kolmannessa momentissa moniammatillinen yhteistyö on vaihdettu monialaiseen yhteistyöhön.

 

§ 7 a Monialainen yhteistyö (uusi pykälä)

 

Pykälän 1.momentin mukaan kunnassa on oltava paikallisten viranomaisten monialaisen yhteistyön yleistä suunnittelua ja toimeenpanon kehittämistä varten nuorten ohjaus- ja palveluverkosto. Verkostoon nimetään edustajat kunnan opetustoimesta, sosiaali- ja terveystoimesta sekä nuorisotoimesta. Lisäksi mukana tulee olla edustajat työ- ja poliisihallinnosta. Verkostoon voi kutsua myös esim. puolustushallinnon, pelastustoimen, asumisneuvonnan ja seurakunnan edustajat.

 

Lain perusteluissa todetaan, että jos kuntaan jo aikaisemmin perustetulle yhteistyöryhmälle tai -verkostolle on annettu tehtäväksi käsitellä nuorten asioita, olisi järkevää, että sama toimielin voisi nuorisolakiin kirjatuilla viranomaisilla tarvittaessa täydennettynä huolehtia myös lakisääteisen nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävistä. Lain muutoksen tavoitteena on, että ohjaus- ja palveluverkosto koordinoi sitä, että eri viranomaiset suunnitellessaan omia palvelujaan, olisivat nykyistä paremmin tietoisia siitä, millaiset nuorten kasvu- ja elinolot ovat ja mitä palveluja muut toimijat tarjoavat.

 

Pykälän 2. momentissa on ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät seuraavasti:

koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida niiden pohjalta nuorten tilannetta paikallisen päätöksenteon ja suunnitelmien tueksi,

edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensovittamista ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus,

suunnitella ja tehostaa yhteisiä menettelytapoja nuorten palveluihin ohjautumiseksi ja tarvittaessa palveluista toiseen siirtymiseksi,

edistää nuorten palveluiden järjestämiseen liittyvien tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken.

 

Lain perustelujen mukaan verkostolla olisi mahdollista tuottaa ajankohtaista ja monipuolista tietoa mm. kaupungin luottamushenkilöiden käyttöön. Verkosto voisi hyödyntää aiemmin koottuja tietoja sekä vahvistaa nuorten näkökulman esilletuomista paikallisessa suunnittelussa. Esimerkiksi lastensuojelulain 12 §:ssä tarkoitettuun suunnitelmaan verkoston tehtävillä on yhtymäkohtia.

 

§ 7 b Etsivä nuorisotyö (uusi pykälä)

 

Pykälän 1. momentti kuvaa etsivän nuorisotyön tehtäväksi sekä tuen tarpeessa olevien nuorten tavoittamisen että avun löytämisen ko. nuorille. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa palveluja vaan pyrkii yhdessä nuoren kanssa etsimään hänelle sopivan reitin kohti koulutusta ja työmarkkinoita.

 

Pykälän 2. momentin mukaan kunnan tulee etsivää nuorisotyötä järjestäessään nimetä sen toimeenpanosta vastaava kunnan viranhaltija tai kuntaan työsopimussuhteessa oleva henkilö.

 

§ 7 c Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (uusi pykälä)

 

Pykälän 1. momentissa säädetään, että tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten edellyttää pääsääntöisesti nuoren suostumusta.

 

Pykälän 2. momentissa on listattu seuraavat tilanteet, jolloin nuoren yhteystiedot voidaan luovuttaa etsivää nuorisotyötä varten salassapitosäännösten estämättä ja ilman suostumusta;

 

opetuksen järjestäjän on luovutettava tiedot perusopetuksen päättäneestä nuoresta, joka ei ole sijoittunut perusopetuksen jälkeisiin opintoihin,

koulutuksen järjestäjän on luovutettava tiedot alle 25 –vuotiaasta nuoresta, joka keskeyttää opinnot ammatillisessa koulutuksessa tai lukiokoulutuksessa,

puolustusvoimien ja siviilipalvelukeskuksen on luovutettava tiedot alle 25 –vuotiaasta nuoresta, joka vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai joka keskeyttää palveluksen.

 

Pykälän 3. momentti kuvaa tilanteet, joissa opetuksen järjestäjä, puolustusvoimat tai siviilipalvelukeskus voivat jättää, käytettävissä olevien tietojen sekä nuoren tilanteen huomioon ottaen, tiedot luovuttamatta. Pykälän 4. momentin mukaan myös muu viranomainen voi luovuttaa nuoren tiedot etsivää nuorisotyötä varten.

 

§ 7 d Etsivää nuorisotyötä varten luovutettujen tietojen käsittely(uusi pykälä)

 

Pykälän mukaan tiedot voidaan toimittaa sähköisesti. Toiminnassa noudatetaan henkilötietolakia. Toiminnassa syntyneiden asiakirjojen käsittelyssä ja arkistoinnissa noudatetaan samoja periaatteita kuin muissakin viranomaisten asiakirjoissa esim. tiedostot tulee hävittää heti, kun ne eivät enää ole välttämättömiä tehtävien hoitamiseksi.

 

Liite 1                                 Nuorisolain ja lastensuojelulain vertailua (5.1.2011)

 

Lain muutoksen toimeenpano Turussa

 

Lain muutosten toteuttamisen varmistamiseksi on järjestetty sekä valtakunnallisia, alueellisia että paikallisia koulutus- ja tiedotustilaisuuksia. Lisäksi aihetta on käsitelty hallintokuntien johtajien, nuorten ohjauksesta vastuussa olevien ja käytännön tason työntekijöiden kokouksissa ja palavereissa. Lain säädösten toteuttaminen edellyttää jatkossakin tiivistä yhteistyötä eri hallintokuntien edustajien kesken.

 

Ohjaus- ja palveluverkosto – yhteistyöryhmän kokoaminen

 

Lain mukaan kaupungissa tulee olla paikallisten viranomaisten monialaisen yhteistyön yleistä suunnittelua ja toimeenpanoa varten nuorten ohjaus- ja palveluverkosto. Turussa toimii monia nuorten palveluja ja hankkeita johtavia ja ohjaavia yhteistyöryhmiä.

Apulaiskaupunginjohtajan johtamassa palvelutoimen sektorin ja opetustoimen edustajien kesken pidetyssä kokouksessa on sovittu, että tehtävät sisällytetään jonkin kaupungin kokoaman yhteistyöryhmän tehtäviin siten, että nuorisolain mukaisia tehtäviä hoidettaessa perusryhmää täydennetään tarvittaessa.

 

Etsivän työn järjestäminen ja siitä vastaava henkilö

 

Nuorisotoimi on ollut alusta lähtien, vuodesta 2008, mukana etsivän nuorisotyön kehittämishankkeessa. Vuosittain on saatu valtionavustus neljän etsivän työn ohjaajan palkkaamiseen. Hankkeen aikana on todettu, että etsivällä nuorisotyöllä on tehtävä ja rooli nuorten ohjauksessa. Toistaiseksi ko. ohjaajat ovat olleet määräaikaisia. Nuorisoasiainkeskuksen näkemys on, että ohjaajat tulisi vakinaistaa kuten nuorisolautakunnan 16.12.2010 § 149 hyväksymässä työvoiman käyttösuunnitelma – ehdotuksessa on esitetty.

 

Etsivän työn koordinoinnin avuksi ja prosessien selkeyttämiseksi nivelvaiheen ohjausta tekevät, eri hallintokunnissa työskentelevät, työntekijät ovat yhdessä laatineet kuvaukset Nuorten ohjauksesta Turussa. Nuorisotoimen matalankynnyksen palvelupiste Ohjaamo vastaa peruskoulun jälkeen ilman koulutuspaikkaa jäävien ja ensimmäisessä nivelvaiheessa keskeyttämisvaarassa olevien nuorten ohjaamisesta ja tukemisesta (ohjaamo@turku.fi). Muiden, ilman koulutus- tai työpaikkaa olevien nuorten, ohjauksen ja tuen hoitavat etsivän nuorisotyön ohjaajat (etsivat@turku.fi).

 

Liite 2                                 Ohjaamo palvelu

 

Liite 3                                 Etsivä palvelu

 

Liite 4                                 Etsiväpalvelun palveluohjaus

 

Palvelutoimen apulaiskaupunginjohtajan johtamassa kokouksessa on sovittu, että nuorisotoimessa valmistellaan ehdotus etsivän työn toimeenpanosta vastaavasta henkilöstä. Nuorisotoimen johtoryhmässä on päätetty esittää tehtävään osastopäällikkö Ritva Jykelää.

Nuorisotoimenjohtaja Annina Lehtiö-Vainio:

EhdotusNuorisolautakunta päättää merkitä nuorisolain muutoksen ja sen edellyttämät toimenpiteet tietoonsa saatetuksi, ja esittää kaupunginhallitukselle, että nuorisolain mukaisen etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaavaksi viranhaltijaksi nimetään Ritva Jykelä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 182

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 30.3.2011:

Turun nuorisotoimi on ollut mukana etsivän nuorisotyön kehittämisessä vuodesta 2008. Nuorisolain uudistuksessa edellytetään etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaavan kunnan viranhaltijan tai kuntaan työsopimussuhteessa olevan henkilön nimeämistä kunnan järjestäessä etsivää nuorisotyötä. Nuorisotoimen ilmoituksen mukaan opetus- ja kulttuuriministeriö on korostanut asian merkittävyyttä viranomaisyhteistyöhön sisältyvän nuorten yksilöinti ja yhteystietojen luovuttamisen kannalta.

Puollan nuorisolautakunnan esitystä etsivän nuorisotyön toimeenpanosta vastaavaksi viranhaltijaksi.

EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä nuorisolautakunnan esityksen nuorisolain muutoksista tiedoksi ja vahvistaa nuorisolautakunnan esityksen nuorisotyön toimeenpanosta vastaavan viranhaltijan nimeämisestä. Asiasta päättäminen kuuluu nuorisolautakunnan toimivaltaan.

PäätösKaupunginhallitus päätti merkitä nuorisolautakunnan esityksen nuorisolain muutoksista tiedoksi ja vahvistaa nuorisolautakunnan esityksen nuorisotyön toimeenpanosta vastaavan viranhaltijan nimeämisestä.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että nuorisolautakunnan tulee jatkossa päättää vastaavan etsivän nuorisotyön viranhaltijaa koskevat nimitykset toimivaltaansa kuuluvana asiana.

Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

tiedNuorisolautakunta
aoJykelä Ritva


Liitteet:

Nlk § 43
Liite 1:nuorisolain ja lastensuojelulain vertailua
Liite 2:Ohjaamo palvelu
Liite 3:Etsivä palvelu
Liite 4:Etsiväpalvelun palveluohjaus