Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 153 | 28.03.2011 | 2 |
642-2011 (710, 021, 011)
Oy Turun Energia - Åbo Energi Ab:n konserniohjepyyntö seudullisesta energiaratkaisusta (Kj, Kv)
Tiivistelmä:
Oy Turku Energia - Åbo Energi Ab on pyytänyt Turun kaupungin konserniohjeiden mukaisesti Turun kaupunginhallituksen konsernijaostolta ennakkonäkemystä Turun seudulle suunnitellusta energiaratkaisusta. Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 1.3.2011 siirtää asian merkittävyyden vuoksi kaupunginhallitukselle. Kaupunginhallitus on saanut 28 valtuutetun allekirjoittaman kuntalain 54 §:n tarkoittaman pyynnön saada asia valtuuston käsiteltäväksi. Kaupunginvaltuustolle esitetään tiedoksi merkittäväksi asian valmisteluvaihe.
Kh § 153
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 15.2.2011 § 3
Johtava kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 11.2.2011:
Oy Turku Energia- Åbo Energi Ab on pyytänyt Turun kaupungin konserniohjeiden mukaisesti Turun kaupunginhallituksen konsernijaostolta ennakkonäkemystä Turun seudulle suunnitellusta energiaratkaisusta. Ennakkonäkemystä pyydetään:
1. Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä (TSME) koskevaan osakassopimukseen.
2. Sopimuksiin Kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta.
Konserniohjepyyntö on toimitettu kaupungille 10.2.12011. Kaupungin kantaa yhtiön pyyntöön ei ole valmisteltu vaan asia tuodaan kaupunginhallituksen konsernijaostolle tiedoksi ja lähetekeskustelua varten.
Oheismateriaali 1 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Naantali
Oheismateriaali 2 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Raisio
Oheismateriaali 3 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Kaarina
Oheismateriaali 4 Turun seudun energiaratkaisut
Oheismateriaali 5 Turun Seudun Maakaasu ja Energiatuotanto Oy:tä koskeva osakassopimus
Oheismateriaali 6 Pyyntö Turun kaupungin konserniohjeiden mukaiseksi ennakkonäkemykseksi
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Ehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä Oy Turku Energia- Åbo Energi Ab:n konserniohjepyynnön tiedoksi ja käy asiasta lähetekeskustelun.
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Toimitusjohtaja Risto Vaittinen oli kokouksessa paikalla esittelemässä Turku Energia Oy:n konserniohjepyynnön sisältöä.
Esittelijänä toimi apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 1.3.2011 § 12
Johtava kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.2.2011:
Turku Energian esityksessä olevat oheismateriaaliksi liitetyt asiakirjat ovat salaisia julkisuuslain 24 § 1 momentin 20 kohdan nojalla, koska ne sisältävät liikesalaisuuksia. Varsinainen esittelyteksti ei pidä sisällään julkisuuslain nojalla salattavia asioita ja on siten julkinen.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 24.2.2011:
Kaupunginvaltuusto on 9.3.2009 § 78 hyväksynyt valtuustokauden 2009-2012 ohjelmarakenteen. Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaisesti Turun kaupungin valtuustoryhmien välisen sopimuksen tavoitteet ja toimenpiteet toimeenpannaan Turku-sopimuksella.
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 5.10.2009, § 220 Turku-sopimuksen osana Turun kaupungin omistajapolitiikan vuosille 2009 – 2013. Asiakirjan yleisten periaatteiden mukaan omistamiseen sidotun pääoman tehokkaan käytön ja kohdentamisen tulee olla yhtä tärkeää kuin käyttötalouden hallinta. Omaisuuden käytön tehokkuutta tulisi arvioida eri toimintamallien vaihtoehtoiskustannusten avulla. Lisäksi yhtiöomistuksista saatavan ja kaupungille tuloutettavan tuoton tulisi vastata vähintään rahamarkkinoiden riskitöntä tuottoa lisättynä toimialan liiketoimintariskillä.
Omistajapolitiikan mukaan kaupungin energialiiketoiminta perustuu Turku Energia Oy:n strategian mukaiseen kasvuhakuisuuteen, johon pyritään yritysostoilla ja yhteistyöjärjestelyillä.
Strategisina valintoina kaupunginvaltuusto on hyväksynyt, että Turku Energia Oy:tä vahvistetaan alueellisena toimijana tarvittaessa hakeutumalla yhteistyöhön strategialtaan yhteensopivien vahvojen kumppaneiden kanssa. Lisäksi Turku Energian tulee kehittää EU:n ilmastotavoitteiden ja Suomen hallitusohjelman ilmasto- ja energiastrategian mukaisesti kannattavaa, uusiutuvaa ja päästötöntä energiatuotantoa.
Turku Energia on pyytänyt Turun kaupungin ennakkonäkemystä Turun seudulle suunnitellusta energiaratkaisusta ja siihen liittyvistä Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä koskevasta osakassopimuksesta sekä sopimuksista kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta.
Käytettävissä olevan valmistelumateriaalin perusteella muodostuneen ennakkonäkemyksen mukaan energiaratkaisun yhteydessä hyväksyttävä osakassopimus ja vuokrasopimukset turvaavat kaupunginvaltuuston edellyttämällä tavalla yhtiöön sidotun pääoman tehokkaan käytön arvioituna eri lämmöntuotannon toimintamallien vaihtoehtoiskustannusten avulla. Lisäksi esitettävän ratkaisu turvaa yhtiölle asetetun tuloutettavan tuottotavoitteen myös tulevaisuudessa.
Esitettävä energiaratkaisu perustuu täysin kaupunginvaltuuston päätökseen yhtiön alueellisesta vahvistamisesta liittoutumalla strategialtaan yhteensopivan vahvan teollisen kumppanin ja ympäristökuntien kanssa. Ratkaisu myös tukee Turku Energian kannattavan, uusiutuvan ja päästöttömän energiatuotannon kasvattamista.
Omistajapolitiikan lisäksi kaupunginvaltuusto päätti 26.10.2009 § 239 hyväksyä Turun kaupungin ilmasto- ja ympäristöohjelman vuosille 2009 – 2013. Ohjelman yleisenä periaatteena kaupunginvaltuusto päätti, että Turku lisää uusiutuvan energian käyttöä kaukolämmön tuotannossaan siten, että vähintään 50 % kaukolämmöstä tuotetaan uusiutuvilla vuoteen 2020 mennessä
Ilmasto- ja ympäristöohjelman mukaan energiankulutus ja liikenne ovat Turussa huomattavasti merkittävimmät kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajat kuin Turun seudun energianhankintaratkaisut. Turku Energian jo tekemien linjauksien mukaisesti lämmönhankinnassa kuitenkin lisätään uusiutuvien energia-lähteiden käyttöä mm. Orikedon lämpökeskuksen laajennuksella, toisen hakelämpökeskuksen rakentamisella sekä jäteveden lämpöä hyödyntävän Kakolan lämpöpumppulaitoksen laajennuksella. Sähkön hankinnassa pyritään lisäämään osakkuusyhtiöiden sähköntuotantoa. Tuulisähkön osuutta lisätään Hyötytuuli Oy:n uusien tuulivoimahankkeiden kautta mm. Raahessa ja Porissa. Vesivoimaa hankitaan edelleen Svartisenin osakkuusvesivoimalaitoksesta.
Lisäksi kaupunginvaltuuston hyväksymän ohjelman mukaan TSME:llä on suunnitteilla CFB monipolttoainelaitos sähkön ja lämmön yhteistuotantoon vuoteen 2017 mennessä, mikäli maakaasua ei alueelle saada.
Nyt esitettävä energiaratkaisu tukee kaupunginvaltuuston asettamia tavoitteita kasvihuonepäästöjen alentamiseksi. Energiaratkaisun avulla kaukolämmöntuotannon aiheuttamat kasvihuonepäästöt tulevat alenemaan vuoden 2007 kulutusperusteisesta 26 % kokonaispäästöjen osuudesta selvästi alle 10 %.iin kokonaispäästöistä ja polttoainevalinnasta riippuen jopa lähelle hiilineutraalia tuotantoa. Kaikissa tapauksissa ratkaisulla tullaan saavuttamaan selvästi kaupunginvaltuuston asettama tavoite, jonka mukaan vähintään 50 % kaukolämmöstä tuotetaan uusiutuvilla vuoteen 2020 mennessä.
Edellä mainituilla perusteilla Turku Energian pyytämänä ennakkonäkemyksenä voi todeta, että Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä koskeva osakassopimus sekä sopimukset Kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta ovat Turun kaupunginvaltuuston Turku-sopimuksessa hyväksymien linjausten mukaisia.
Oheismateriaali 1 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Naantali
Oheismateriaali 2 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Raisio
Oheismateriaali 3 Sopimus kaukolämpöverkkojen vuokraamisesta Kaarina
Oheismateriaali 4 Turun seudun energiaratkaisut
Oheismateriaali 5 Turun Seudun Maakaasu ja Energiatuotanto Oy:tä koskeva osakassopimus
Oheismateriaali 6 Pyyntö Turun kaupungin konserniohjeiden mukaiseksi ennakkonäkemykseksi
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:
Katson, että asia on kokonaisuutena niin merkittävä, että se tulee siirtää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.
Energiaratkaisun eri vaihtoehtojen ja laskelmien analysointi on edelleen valmistelussa ja arviot tulevat osaksi asian esittelyä, kun asia viedään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston käsiteltäväksi. Mallinnuksissa otetaan kantaa vaihtoehtojen ympäristöllisiin vaikutuksiin ja taloudellisuuteen.
Ehdotus
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää merkitä valmistelutilanteen tiedokseen ja siirtää asian merkittävyyden vuoksi Oy Turku Energia- Åbo Energia Ab:n konserniohjepyynnön kaupunginhallitukselle.
Lisäksi konsernijaosto toteaa kantanaan, että Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä koskevan osakassopimuksen sekä Kaukolämpöverkkojen vuokraamista Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta koskevien sopimusten hyväksyminen on kaupunginvaltuuston päättämien linjausten mukaista.
Päätös
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti merkitä valmistelutilanteen tiedokseen ja siirtää asian merkittävyyden vuoksi Oy Turku Energia- Åbo Energia Ab:n konserniohjepyynnön kaupunginhallitukselle.
Puheenjohtaja Katri Sarlund Samuli Lintulan kannattamana ehdotti, että päätöksestä poistetaan seuraava kappale:
"Lisäksi konsernijaosto toteaa kantanaan, että Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä koskevan osakassopimuksen sekä Kaukolämpöverkkojen vuokraamista Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta koskevien sopimusten hyväksyminen on kaupunginvaltuuston päättämien linjausten mukaista".
Päätös asiassa tehtiin äänin 5-4.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä esittelijän päätösehdotuksen puolesta äänestivät: Kjell Lundahn, Petja Raaska, Mia Ilola, Pirkko Keskinen ja Minna Arve.
Johtava kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 24.3.2011:
Turku Energian esityksessä olleita oheismateriaaliksi liitettyjä asiakirjoja on käsitelty aiemmissa vaiheissa salaisia julkisuuslain 24 § 1 momentin 20 kohdan nojalla, koska osakassopimuksen mukaan niitä ei ole saanut julkistaa. Kaupungin ja Fortumin välisissä neuvotteluissa 21.3.2011 on sovittu, että asiakirjoja voidaan käsitellä Turun kaupunginvaltuustossa ja että ne eivät ole salassa pidettäviä.
Kaupunginjohtaja Aleksi Randell 24.3.2011:
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Seppo Lehtinen ilmoitti kaupunginhallituksen kokouksessa 28.2.2011 vastaanottaneensa 28 valtuutetun pyynnön saattaa Turun seudullisen energiaratkaisun kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi kuntalain 54 §:ssä tarkoitetulla tavalla.
Valtuutettujen esitys Turun seudullisen energiaratkaisun käsittelemiseksi Turun kaupunginvaltuustossa 28.2.2011 on seuraava:
”Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Turun seudullinen energiaratkaisu tuodaan kiireellisesti Turun kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi. Energiaratkaisulla on niin merkittävä ja pitkälle ulottuva strateginen merkitys, että se on käsiteltävä kaupungin ylimmässä päättävässä elimessä. Omistajapolitiikan strategiset linjaukset tehdään valtuustossa. Energiapäätös liittyy näihin olennaisesti, joten se tulee tuoda valtuuston käsiteltäväksi.”
Kaupunginhallitus päätti 28.2.2011§ 114 merkitä valtuutettujen pyynnön tiedokseen ja lähetti sen toimenpiteitä varten kaupunginjohtajalle.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti 1.3.2011 § 13 kaupunginjohtajan esityksen mukaisesti siirtää Oy Turku Energia- Åbo Energia Ab:n konserniohjepyynnön kaupunginhallituksen käsiteltäväksi asian merkittävyyden vuoksi. Lisäksi konsernijaosto totesi kantanaan, että Turun Seudun Maakaasu ja Energiantuotanto Oy:tä koskevan osakassopimuksen sekä Kaukolämpöverkkojen vuokraamista Kaarinan, Naantalin ja Raision kaupungeilta koskevien sopimusten hyväksyminen on kaupunginvaltuuston päättämien linjausten mukaista.
Konsernijaoston käsittelyn jälkeen asiaa on valmisteltu kaupunginjohtajan johdolla yhteistyössä Turku Energian johdon kanssa. Kaupunki on lisäksi jatkanut neuvotteluja Fortumin kanssa osakassopimuksen sisällöstä. Turku Energia on lisäksi saanut kaupunginjohtajan ohjeen neuvottelujen jatkamisesta Fortumin kanssa yhdessä kaupungin kanssa.
Valmistelussa on käynnistetty selvitysten laatiminen vaihtoehtoisista malleista seudullisessa energiaratkaisussa. Taloudelliset mallinnukset laaditaan seuraavista eri vaihtoehdoista:
-hajautetusta mallista, jossa uutta suurempaa voimalaitosta rakenneta lainkaan ja kaukolämpöverkon potentiaalia ei käytetä sähkön tuotantoon
-malleista, joissa uusi monipolttoainevoimala investoidaan suoraan Turku Energian taseeseen
-malleista, joissa uusi monipolttoainevoimala investoidaan Fortumin kanssa yhteistyössä TSEM:n taseeseen (osakassopimuksessa esitetty malli)
Mallinnusten arvioiminen eri polttoainevaihtoehtojen ja ympäristövaikutusten osalta on edelleen käynnissä. Lisäksi voimalaitosten arvonmäärityksestä laaditaan parhaillaan lisäselvityksiä.
Fortumin kanssa käydyissä neuvotteluissa on todettu, että osakassopimuksen tietyistä kokonaisuuksista neuvotteluja jatketaan. Näitä asiakokonaisuuksia ovat mm:
-TSEM:n omistusjakautuman muuttaminen
-osakassopimuksen kirjaus uuden voimalaitoksen rakentamisesta tulisi sisältää tavoitteet hiilen käytön oleelliseksi vähentämiseksi, maakaasun käyttömahdollisuuden selvittämiseksi sekä kotimaisten polttoaineiden käytön lisäämiseksi
-osapuolten nykyisten voimalaitosten mahdolliset omistus- ja vuokrajärjestelyt
-osakassopimukseen kirjattujen hallituksen yksimielistä päätöstä edellyttävien asioiden listaa laajennetaan siten, että mm. polttoainevalinnat ja muut strategiset ratkaisut tehdään yksimielisesti
Turun kaupunki, Fortum ja muut sopijaosapuolet ovat sopineet neuvottelujen jatkamisesta edellä mainittujen kysymysten osalta.
Kaupunginhallituksen konsernijaoston 1.3.2011 esittelyssä on viitattu kaupungin strategisiin linjauksiin ja todettu, että Turku Energian esittämä malli on strategisten linjausten mukainen. Viittauksista puuttuu omistajapolitiikan linjaukset monopoliluonteisesta liiketoimintaan. Turku Energian osalta käsillä olevassa asiassa tällä on merkitystä erityisesti kaukolämmön osalta.
Omistajapolitiikan kirjaus kuuluu seuraavasti:
”VISIO
Monopoliluonteista liiketoimintaa harjoitetaan kaupungin toimialaan kuuluvassa strategisessa erityistehtävässä, jossa kaupungilla omistajana on ensisijaisesti yhteiskunnallisia toiminnallisia tavoitteita ja toissijaisesti kannattavuustavoitteita.
STRATEGISET VALINNAT
Monopoliluonteisissa toiminnoissa kaupungin tulee olla aktiivinen omistaja, joka määrittelee erityistehtävän sisällön ja merkityksen sekä asettaa toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet yhtiölle kaupungin talousarviossa. Yhtiön johto ja hallintoelimet määrittelevät yrityksen operatiivisen liiketoimintastrategian huomioiden mahdollisen lainsäädännöstä tulevan sääntelyn. Yhtiön liiketoimintastrategian ja kaupungin omistajapoliittisten tavoitteiden yhteensovittaminen edellyttää konsernijohdon ja yhtiön johdon yhteistoimintaa.
Määräävässä markkina-asemassa yritys tai tuote voi merkittävästi vaikuttaa kilpailuun, hintoihin ja toimitusehtoihin markkinoillaan. Omistajaohjauksen kannalta tämä edellyttää perehtymistä markkinoiden sääntelyyn ja viranomaisen ohjaus- ja valvontatoimenpiteisiin markkinahäiriöiden ehkäisemiseksi. Monopoliluontoisessa liiketoiminnassa tulee omistajaohjauksessa kiinnittää erityistä huomiota yhtiöiden sisäisen tehokkuuden mittaamiseen ja varmistamiseen, koska markkinat eivät säätele toimintojen tehokkuutta.
Yhteiskunnallisten tavoitteiden ja markkinoiden sääntelyn takia kaupungin erityistehtävää hoitavien yhtiöiden tulee säilyä kaupungin yksinomistuksessa tai määräysvallassa. Omistuspohjan laajentaminen tulee kysymykseen, kun erityistehtävän merkitys on vähenemässä tai poistumassa
tai erityistehtävän voidaan arvioida tehostuvan muiden omistajien mukaantulon tai omistusosuuden kasvun myötä.
Turku konsernin yhtiöiden toiminnoista infrastruktuuriin perustuvia paikallisia ns. luonnollisia monopoleja tai niiden kaltaisia ovat kaukolämpö-, sähkönsiirto-, kaukokylmä, vesijohto- ja viemäriverkkotoiminnot sekä talousveden tuotanto ja jäteveden käsittely.”
Esitetyssä järjestelyssä kaukolämpöverkon omistus säilyy 100 % kaupunkikonsernin omistuksessa. Lämmön tuotanto ei ole ollut kokonaan kaupungin määräysvallassa tai omistuksessa vaan Turku Energia on jo nykytilanteessa ostanut Fortumin Naantalin voimalan lämpöä. Esitetyssä järjestelyssä kaupunkikonsernin asema lämmön tuotantopuolella vahvistuisi.
Kaupungin Fortumin kanssa esiin nostamat neuvottelukysymykset eivät muuta järjestely siten, että se tulisi niiden johdosta valtuuston hyväksymien linjausten vastaiseksi vaan niillä on pyritty huomioimaan kaupungin tahtotila entistä paremmin. Kaupunginhallitus todennee, että Turku Energian esittämä malli on myös tämän omistajapoliittisen linjauksen mukainen.
Kaupunginhallituksen on, johtuen valtuutettujen edellä mainitusta kuntalain 54 §:n tarkoittamasta pyynnöstä johtuen saatettava asia kaupunginvaltuuston käsittelyyn vaikka asian valmistelu on kesken. Kaupunginhallitus esittänee asian keskeneräisyydestä johtuen valtuustolle, että valtuusto merkitsee seudullisen energiaratkaisun valmistelutilanteen tiedokseen.
Asia tuodaan valtuuston päätettäväksi aikaisintaan toukokuun 9. päivän kokoukseen edellyttäen, että osapuolet ovat päässeet neuvottelutulokseen osakassopimuksesta.
Kaupunginhallituksen ehdotus
Kaupunginvaltuusto päättää merkitä seudullisen energiaratkaisun valmisteluvaiheen tiedokseen.
Lisäksi valtuusto päättää todeta, että kaupunginhallituksen valmistelu on valtuuston tekemien strategisten linjausten mukaista.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Päätös tehtiin äänin 10-3.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Lundahn, Elo, Rinne, Artesola, von Frenckell-Ramberg, Keskinen, Vierimaa, Leppä ja Palonheimo.
Hihnalan Sarlundin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta, että toinen kappale poistetaan, äänesti heidän lisäkseen Laaksonen.
Arve ja Manni ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Puheenjohtaja toimi varapuheenjohtaja Eklund.