Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus13214.03.20111
Kaupunginhallitus14921.03.20111

1927-2010 (065)

Kasvatus- ja opetustoimen koulujen siivouksen kilpailutuksen laajentaminen (Kj)

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1. momentin 3 kohdan nojalla.

Kh § 132

Tuoteryhmäpäällikkö Mia Koljonen ja hankinta-asiantuntija Päivi Aaltonen:

 

Turun kaupungin hankinta- ja logistiikkakeskus on pyytänyt opetuslautakunnan toimeksiannosta tarjouksia ruoka- ja siivouspalveluiden hankinnasta kouluissa (3 kpl) ja päiväkodissa (1 kpl) ajalle 3.1.2011 (tavoite) – 31.7.2013, minkä jälkeen sopimusta voidaan jatkaa tilaajan päätöksellä alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.8.2013 – 31.7.2014. Optiossa on kyse tilaajan oikeudesta, ei velvollisuudesta. Option mahdollisesta käyttöön ottamisesta tehdään erillinen päätös ja sopimus.

 

Tarjouspyynnössä mainittiin, että hankintamenettelyssä valitaan yksi palveluntuottaja.

 

Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä. Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta, josta on lähetetty ilmoitus 6.9.2010 www.hankintailmoitukset.fi -sivustolle julkaistavaksi EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavissa Turun kaupungin internet-sivuilla osoitteessa www.turku.fi/tarjouspyynnot.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankintaan esitetyistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista julkaistaan yhteenveto viimeistään 30.9.2010 ja samassa yhteydessä ilmoitetaan myös mahdolliset muutokset tarjouspyyntöön.

 

Annettuun määräaikaan, 18.10.2010 klo 11.00, mennessä tarjouksen toimittivat: ISS Palvelut Oy, Sodexo Oy ja Blue Service Partners Oy

 

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 56 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa tarjoajien rahoituksellista ja taloudellista tilannetta, teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä sekä laatua koskevia vaatimuksia sekä vaatia tarjoajia esittämään niihin liittyviä selvityksiä. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Tarjouspyynnössä, kohdassa Palveluntuottajalle asetettavat vähimmäisvaatimukset, on edellytetty, että tarjoajalla tulee olla riittävät taloudelliset, tekniset ja muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi. Tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa tai pyydettäessä toimitettava mainittujen vaatimusten täyttymisen selvittämiseksi kunkin vaatimuksen alla mainittu selvitys. Tarjouspyynnössä on ollut vaatimus: ” Palveluntarjoajalla tulee olla Rating Alfa luottoluokitus vähintään hyvä (AA)”.

 

Blue Service Oy ei täytä tarjoajalle asetettuja taloudellisia vähimmäisvaatimuksia. Katson, että Blue Service Oy on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Muut tarjoajat: ISS Palvelut Oy ja Sodexo Oy, täyttävät tässä hankintamenettelyssä tarjoajien kelpoisuudelle asetetut vaatimukset.

 

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Tarjousvertailussa tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu voi toteutua ainoastaan, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

 

Hankintalain 46 §:ssä: Tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnössä sekä sen liitteissä on määritelty hankinnan kohde sekä ehdottomat vaatimukset:

Rauninaukion päiväkoti:

Ateriapalvelut sisältävät: Aterioita on kolme: aamupala klo 8.00, lounas klo 11.-11.30 ja välipala klo 14.00. Lounasruokailijoiden määrä ilmoitetaan aamuisin klo 9, samoin välipalan syöjien määrä.

 

ISS Palvelut Oy:n tarjouksesta puutuivat sekä aamupala että välipala ruokalistoista.

 

Lisäksi ISS Palvelut Oy:n tarjouksessa erikoisruoan hinnan ilmoitus on ehdollinen, tarjouksessa ilmoitettu:

Ruoan valmistuksessa huomioidaan laktoositon, vähälaktoosinen ja gluteiiniton ruokavalio ja ne merkitään ruokalistaan. Muut ruokavaliot valmistamme erikoistilauksesta ja ne hinnoitellaan erikseen. Normaali ateriahinta kerrotaan kertoimella 1,2.

Tarjouspyynnössä ilmoitettu, että hinnan varaumia eikä muita korvauksia ei hyväksytä.

 

Tarjouspyynnön liitteessä 1a on ilmoitettu:

Erityisruokavaliot (esim. ruoka-aineyliherkkyydet, laktoosi-intoleranssi, keliakia, diabetes, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot) huomioidaan kaikilla aterioilla tilattujen määrien mukaisesti.

 

Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että ISS Palvelut Oy:n tarjous hylätään tarjouspyyntöä vastaamattomana.

 

Sodexo Oy:n tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

 

Tarjousten vertailu

 

Tarjousten vertailua ei voida suorittaa, koska vain yksi tarjouksista on tarjouspyynnön ehtojen mukainen.

 

Sodexo Oy:n tarjous 11.10.2010

Ruokapalveluiden osalta:

Rieskalähteen koulu

Peruskoululaisen ruoka 3,45 €/päivä

Henkilökunnan ruoka 3,50 €/päivä

Turun Suomalainen yhteiskoulu

Lukiolaisen ruoka 3,65 €/päivä

Henkilökunnan ruoka 3,50 €/päivä

Kähärin koulu

Peruskoululaisen ruoka 3,05 €/päivä

Henkilökunnan ruoka 3,50 €/päivä

Iltapäiväkerhon välipala 2,15 €/päivä

Rauninaukion päiväkoti

Päiväkotilapsen ruokailu (0-2v.) 6,80 €/päivä

Päiväkotilapsen ruokailu (3-6v.) 6,80 €/päivä

Henkilökunnan ruokailu 2,81 €/päivä

Retkieväs 2,95 €/lapsi/kerta

 

Siivouspalveluiden osalta:

Rieskalähteen koulu

Ylläpitosiivous 12 kk 89 340,76

Perussiivous 12 kk 16 118,95

Turun Suomalainen yhteiskoulu

Ylläpitosiivous12 kk 62 384,26

Perussiivous 12kk 12 713,26

Kähärin koulu

Ylläpitosiivous 12 kk 15 317,27

Perussiivous 12 kk 3 248,87

 

Suomenkielisen opetustoimen johtaja Timo Jalonen

 

Ehdotus        Ehdotan edellä esitettyyn perustuen, että Blue Service Oy suljetaan tarjouskilpailusta ja ISS palvelut Oy tarjous hylätään tarjouspyyntöä vastaamattomana ja sopimus ruoka- ja siivouspalvelut kouluissa (3kpl) ja päiväkodissa (1 kpl) ajalle 1.3.2011 (edellyttäen, että tämä päätös on saanut lainvoiman ja sopimus on allekirjoitettu) – 31.7.2013 solmitaan Sodexo Oy:n kanssa, tarjouksen hinnoin ja tarjouspyynnön sekä tarjouksen ehdoin.

PäätösSuomenkielisen opetustoimen johtajan uusi ehdotus:

Asia siirretään merkittävyyden vuoksi kaupunginhallituksen ratkaistavaksi. Opetuslautakunta edellyttää samalla, ettei hallintokunnalle aiheudu lisäkustannuksia.

Yrttiaho ehdotti Kunnarin kannattamana että, hankinta keskeytetään, koska hinta ylittää määrärahan.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän uuden ehdotuksen puolesta äänin 6-6, puheenjohtajan äänen ratkaistaessa.

Päätökseksi tulleen esittelijän uuden ehdotuksen puolesta äänestivät Koikkalainen, Lindholm, Nordqvist, Nyman, Ranne ja Selimi.

Yrttiahon Kunnarin kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät lisäksi Salonen, Järvi, Karlsson ja Mickelsson.

Va. johtava kaupunginsihteeri Tuomas Heikkinen 10.3.2010:

Opetuslautakunta päätti 17.11.2010 § 244, että siivous- ja ruokapalvelun kilpailuttamista koskeva asia siirretään merkittävyyden vuoksi kaupunginhallituksen ratkaistavaksi. Opetuslautakunta edellyttää samalla, ettei hallintokunnalle aiheudu lisäkustannuksia.

Käsillä olevassa asiassa on kyse hankintalain mukaisesta hankinnasta, joka on edelleen vireillä. Kaupungin on ensin tehtävä päätös koskien hankintaa. Hankinnan keskeyttämisestä ei nimenomaisesti säädetä laissa, mutta siitä löytyy oikeuskäytäntöä. Hankintalaissa todetaan kuitenkin, että hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Näin ollen myös hankinnan keskeyttämistä koskeva päätös tulee tehdä kirjallisesti ja se tulee perustella. Oikeuskäytännössä on korostettu, että hankinnan keskeyttämisen tulee perustua todellisiin syihin ja että hankintayksikön on keskeyttäessään hankintamenettelyn meneteltävä siten, ettei tarjoajien syrjimätön ja tasapuolinen kohtelu vaarannu.

Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännöstä ilmenee lisäksi, ettei hankintaviranomaisella ole velvollisuutta tehdä sopimusta ainoan tarjouskilpailuun soveltuvaksi osallistujaksi katsotun toimittajan kanssa. Hankintaviranomaisen on kuitenkin keskeytyspäätöksen tekemisessä noudatettava yhteisön oikeuden perussääntöjä kuten syrjimättömyyttä.

Nyt käsillä olevassa asiassa hankinta on mahdollista keskeyttää, koska ainoa saatu tarjouspyynnön mukainen tarjous on hinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin kaupungin oman tuotannon tuottama palvelu ja koska opetustoimelle aiheutuisi ruokapalvelusta 270.000 € lisäkustannus budjetoituun tasoon nähden tarjouksen hyväksymisestä. Vaihtoehtoisesti kaupunginhallitus voi päättää hyväksyä saadun tarjouksen.    

Kaupunginjohtaja Aleksi Randell:

Olen teettänyt asiassa sisäisen tarkastuksen, jonka raportissa on kuvattu päätöksentekoprosessia ja asian vaiheita. Asiassa on tullut esille ilmeisiä puutteita hankintaprosessin etenemisessä sekä valtuuston päätöksen täytäntöönpanossa. Raportista ilmenee myös, että kilpailuttamisprosessissa ja oman tuotannon korvaamisessa ulkoisella tuotannolla, on tuottajaorganisaatiolla ollut merkittävä rooli mm. kohteiden valinnassa. Tätä ei voida pitää lähtökohtaisesti tarkoituksenmukaisena, kun huomioidaan, että valittava tuottaja kilpailee oman liikelaitoksen kanssa. Tältä osin päätöksen valmistelu tulisi tapahtua selkeästi tilaajaorganisaatiossa. Palvelutason määrittelyssä ja palvelun kuvauksessa prosessin vetovastuu tulee olla hankinta- ja logistiikkakeskuksella, joka voi käyttää sisäisiä tuottajia asiantuntijoina. Tilaajan ja sisäisten tuottajien roolitus hankinnan toteuttamisessa on epäonnistunut prosessin kuluessa.

Raportin mukaan päätöksenteon tueksi asiassa on annettu kiinteistöpalveluliikelaitoksen indikatiivinen tarjous ruokapalveluista. Kaupungin oman liikelaitoksen antama indikatiivinen tarjous on annettu osin liikelaitoksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla valittuihin perusteisiin pohjautuen. Raportista ei ilmene, kuka indikatiivisia tarjouksia on pyytänyt tai mihin niiden antaminen muutoin perustuu. Tällaisten tarjousten antaminen siinä yhteydessä, kun ollaan tekemässä hankintapäätöstä, saattaa rikkoa hankintalakia ja niiden antaminen tai vertailu pitää suorittaa jo tarjouspyynnön laatimisvaiheessa, jotta kilpailutettavan palvelun laajuus voidaan sitovasti määrittää tarjouspyyntöön. Käsillä oleva prosessi on tältä osin hoidettu epäasiallisesti.

Selvitystyön yhteydessä on ilmennyt, että kaupunginvaltuuston 2.2.1998 § 29 hyväksymä ohjeistus kilpailuttamisen periaatteiksi on monilta osin vanhentunutta ja ohjeistuksen päivitys on käynnistettävä viipymättä.

Prosessin lopputulos on kaupungin kannalta epäedullinen ja johtaa uuteen kilpailuttamisprosessiin. Saatujen tarjousten epäedullisuus perustuu ulkoisen palveluntarjoajan tuottaman ruokapalvelun hintaan suhteessa kaupungin oman tuotannon hintaan. Asiassa jää kuitenkin epäselväksi onko kaupungin sisäinen tarjous hinnoiteltu oikein perustein. Lisäksi lopputulos johtaa siihen, että valtuuston yksiselitteinen tahtotila on jätetty toteuttamatta.

Esitän, että kaupunginhallitus keskeyttää hankinnan. Lisäksi kaupunginhallitus pyytää varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalta ja Kiinteistöpalveluliikelaitokselta selvitystä hankintaprosessin roolituksesta, indikatiivisten tarjousten antamisen perusteista sekä siitä miksi hankinnan valmistelu on kestänyt kohtuuttoman pitkän ajan. 

EhdotusKaupunginhallitus päättää keskeyttää hankinnan ja palauttaa asian varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle edellä esitettyjen lisäselvitysten antamiseksi kaupunginhallitukselle sekä pyytää asiassa Kiinteistöpalveluliikelaitoksen lausunnon edellä mainituista seikoista.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kilpailuttamisen periaatteet ja ohjeistus -asiakirjan päivitys aloitetaan viipymättä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Aholan Artesolan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 149

Pöydältä 14.3.2010 § 132

PäätösKaupunginhallitus päätti

1. keskeyttää hankinnan ja palauttaa asian varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnalle edellä esitettyjen lisäselvitysten antamiseksi kaupunginhallitukselle sekä pyytää asiassa Kiinteistöpalveluliikelaitoksen lausunnon edellä mainituista seikoista,

2. kilpailutus on käynnistettävä valtuuston 30.11.2009 päätöksen mukaisesti siivouksen osalta 31.8.2011 mennessä ja valmisteltava yhteistyössä osaamistoimea johtavan apulaiskaupunginjohtajan kanssa,

3. pyytää hankinta- ja logistiikkakeskukselta selvitystä yritysvaikutusten arvioimisesta hankintojen yhteydessä sekä siitä, miten tarjoajien kelpoisuusvaatimusten asettamisessa huomioidaan hankintalain sallimissa puitteissa paikallisten yritysten mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuihin ja

4. aloittaa kilpailuttamisen periaatteiden ja ohjeistusasiakirjan päivityksen viipymättä.

Päätös 1. ja 4. kappaleiden osalta hyväksyttiin esittelijän ehdotuksen mukaisesti, 2. kappaleen osalta äänin 10-3 ja 3. kappaleen osalta Arven Mannin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen 2. kappaleen osalta Mannin Keskisen kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Rinne, Artesola, Hihnala, von Frenckell-Ramberg, Lehtonen, Laaksonen, Sarlund ja Arve. Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Eklund, Ahola ja Elo.

Jakelu

aoBlue Service Partners Oy
aoISS Palvelut Oy
aoSodexo Oy
selpKeskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus
laupKiinteistöpalveluliikelaitos
palVarhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta
tpvLehmusto Jouko K.