Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 594 | 08.11.2010 | 6 Yj |
8623-2010 (111)
Kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätös 19.10.2010 § 139
Tiivistelmä:
Ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on 3.11.2010 § 27 päättänyt ottaa kaupunginhallituksen käsiteltäväksi kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 19.10.2010 § 139. Em. päätöksellään johtokunta on, esittelijän päätösehdotuksesta poiketen, päättänyt olla esittämättä kaupunginhallituksen hallintojaostolle huoltopäällikön viran perustamista Kunnallistekniikkaliikelaitokseen. Kaupunginhallitukselle esitetään, että se kumoaisi kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksen ja perustaisi huoltopäällikön viran Kunnallistekniikkaliikelaitokseen.
Kh § 594
Kaupunginsihteeri Ari-Pekka Korhonen 3.11.2010:
Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta on päätöksellään 19.10.2010 § 139 päättänyt, esittelijän päätösehdotuksesta poiketen, olla esittämättä kaupunginhallituksen hallintojaostolle huoltopäällikön viran perustamista Kunnallistekniikkaliikelaitokseen. Ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on päätöksellään 3.11.2010 § 27 päättänyt ottaa em. kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kaupunginhallituksen käsittelyä varten asiasta on pyydetty henkilöstön vastuualueen lausunto.
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen 27.10.2010:
Virka/toimi
Turun Kunnallistekniikkaliikelaitos on esittäessään perustettavaksi rakennusinsinöörin ja huoltopäällikön virat todennut virkasuhteet tarpeellisiksi vastuullisten valmistelutehtävien, delegoidun päätösvallan käytön ja menojen hyväksymisen osalta.
Valmistelutehtävät ovat julkisen vallan käyttöä, mikäli niillä on merkittävä vaikutus päätöksentekoon. Delegoidun päätösvallan osalta (laitoksen liikelaitosjohtaja 10.05.2010 § 24) voidaan todeta, että kyseessä on tavanomaiseen työnjohto-oikeuteen kuuluvaa toimintaa, jonka ei ole katsottava olevan julkisen vallan käyttöä. Menojen hyväksyminen julkisen vallan käyttönä on vaikeimmin määriteltävissä. Mikäli sillä tarkoitetaan merkittävien hankintojen tekemistä, se on tulkittava julkisen vallan käytöksi. Lisäksi voidaan todeta, että mikäli tehtäviin sisältyy julkisen vallan käyttöä vain vähäisessäkin määrin, niin tehtäviä on hoidettava virkasuhteessa.
Koska kuntalain 44 §:n 2 mom:ssa säädetään, että: ”tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa” ja että: ”tällaista tehtävää varten perustetaan virka”, tulee em. syistä laitoksen esittämät virat perustaa, mikäli esitettyjen rakennusinsinöörin ja huoltopäällikön valmistelutehtävillä on merkittävä vaikutus päätöksentekoon ja he hyväksyvät menoja merkittävistä hankinnoista.
Virkaan ottaminen
Laissa kunnallisesta viranhaltijasta säädetään, että ”virkasuhteeseen ottaminen edellyttää julkista hakumenettelyä, jollei jäljempänä toisin säädetä”... (4 § 1 mon.)
Em. viranhaltijalain 4 §:n 3 mom:ssa säädetään, että ”virkasuhteeseen voidaan 1 momentista poiketen ottaa ilman hakumenettelyä, kun kysymyksessä on sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi, taloudellisista ja tuotannollista syistä irtisanotun viranhaltijan ottaminen toiseen virkasuhteeseen, 22 §:ssä tarkoitettu virkasuhteen tarjoaminen osa-aikaiselle viranhaltijalle, 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen, muun työnantajan palveluksessa olevan henkilön ottaminen virkasuhteeseen lain tai sopimuksen nojalla tapahtuvan toiminnan siirtämisen yhteydessä taikka muu näihin rinnastettava johtosäännössä määrätty peruste”.
Johtosääntöön rinnastettavassa Turun kaupungin hallintosäännön 46 §:n 2 mom:ssä todetaan, että ”kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 4 §:n 3 momentissa säädetyn lisäksi henkilö voidaan perustellusta syystä ottaa ilman julkista hakumenettelyä kun kysymyksessä on
- viran uudelleen täyttäminen sitä aiemmin hakeneiden joukosta virkaan valitun irtisanouduttua ennen hänelle määrättyä virantoimituksen aloittamispäivää tai ilmoitettua ettei ota virkaa vastaan
- kuntalain 25 §:ssä tarkoitettu kaupunginjohtajan siirtäminen toiseen virkaan
- määräaikaisen kaupungin- tai apulaiskaupunginjohtajan virkasuhteen jatkaminen määräajaksi
- kaupungin toistaiseksi voimassa olevassa palvelussuhteessa olevan henkilön ottaminen hänelle soveltuvaan virkaan siinä tapauksessa, että hän pysyvän sairauden, vian tai vamman vuoksi on kykenemätön hoitamaan entistä tehtäväänsä.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen 3.11.2010:
Oheismateriaalina olevasta kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksestä ilmenee, että huoltopäällikön virassa oleva henkilö tulisi toimimaan korjaamopäällikön varahenkilönä. Korjaamopäällikkö hoitaa tehtäviään virkasuhteisena. Hallintosäännön 65 §:n mukaan julkista valtaa käyttävän viranhaltijan varahenkilöksi voidaan määrätä vain viranhaltija.
Kunnallistekniikkaliikelaitoksen hyvän hallinnon periaatteiden mukaan korjaamopitopäällikkö toimii liikelaitoksen Varikko –yksikön päällikkönä. Päällikön tehtävänä on hyvän hallinnon periaatteiden mukaan johtaa, kehittää ja valvoa toimintayksikkönsä toimintaa liikelaitosjohtajan alaisuudessa. Varikko -yksikkö tuottaa työkone- ja autokaluston sekä linja-autojen korjaus- ja huoltopalveluja.
Korjaamopäällikölle on vuosittain kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksellä myönnetty menojen hyväksymisoikeus. Kunnallistekniikkaliikelaitokselta saadun selvityksen mukaan korjaamopäällikkö vastaa noin 3 milj. euron vuosittaisista menoista, joilla tuotetaan palveluita muille liikelaitoksille ja hallintokunnille sekä kaupunkikonsernin ulkopuolelle. Lisäksi korjaamopäällikkö vastaa noin 2,5 milj. euron sisäisistä palveluista liikelaitoksen muille yksiköille. Em. menoihin liittyen korjaamopäällikkö hyväksyy johtokunnan tekemän päätöksen perusteella Varikko –yksikön menoja.
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen toteaa lausunnossaan, että huoltopäällikön virka tulee perustaa, mikäli huoltopäällikön valmistelutehtävillä on merkittävä vaikutus päätöksentekoon ja hän hyväksyy menoja merkittävistä hankinnoista.
Kun otetaan huomioon henkilöstöjohtajan lausunto, korjaamopäällikön tehtävät mm. menojen hyväksyjänä ja hallintosäännön 65 §:n määräys, voidaan todeta, että korjaamopäällikön varahenkilönä toimivan tulee olla virkasuhteessa Turun kaupunkiin.
Varahenkilöksi määrättävällä tulee olla riittävä tietämys ja substanssiosaaminen sijaistettavan henkilön tehtävistä. Em. syystä on tarkoituksenmukaista, että varahenkilönä toimii ko. yksikössä työskentelevä henkilö. Varikko –yksikön ainoa virka on tällä hetkellä korjaamopäällikön virka. Jotta korjaamoäällikön varahenkilöjärjestelyt saadaan yksikön sisällä tarkoituksenmukaisella tavalla järjestettyä, tulee yksikössä olla myös toinen virkasuhteinen henkilö. Tätä varten tulee perustaa huoltopäällikön virka.
Kuten oheismateriaalista olevasta kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätöksestä ilmenee, viran perustaminen ei tule kasvattamaan Kunnallistekniikkaliikelaitoksen henkilöstömäärää.
Liite 1Huoltopäällikön viran perustamislomake
Oheismateriaali 1Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta 19.10.2010 § 139
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätös 19.10.2010 § 139 kumotaan,
että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana Kunnallistekniikkaliikelaitos, perustetaan 1.12.2010 lukien huoltopäällikön virka (TS/50102014), jonka tehtäväkohtainen palkka on 2.662,40 €/kk ja
että huoltopäällikön viran kelpoisuusvaatimukseksi vahvistetaan ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu soveltuva auto- tai konetekniikan tutkinto ja hyvä kokemus korjaamoalan esimiestehtävistä.
PäätösKaupunginhallitus päätti,
että kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunnan päätös 19.10.2010 § 139 kumotaan,
että Turun kaupunkiin, ensimmäisenä sijoituspaikkana Kunnallistekniikkaliikelaitos, perustetaan kaupunginhallituksen hallintojaoston päätöksellä 1.12.2010 lukien määräaikainen huoltopäällikön virka vuoden 2011 loppuun saakka (TS/50102014), jonka tehtäväkohtainen palkka on 2.662,40 €/kk ja että huoltopäällikön viran kelpoisuusvaatimukseksi vahvistetaan ammattikorkeakoulussa tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu soveltuva auto- tai konetekniikan tutkinto ja hyvä kokemus korjaamoalan esimiestehtävistä.
Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
esiKaupunginhallituksen hallintojaosto
Liitteet:
Kh § 594
Liite 1:Huoltopäällikön viran perustamislomake