VaSiTe – Nuorten työelämään ja jatkokoulutukseen sijoittumisen edistäminen Turussa ja Turun seutukunnassa

 

 

TYÖSUUNNITELMA

 

 

1. YLEISTÄ

 

Hankkeen kuvaus

 

VaSiTe-hankkeen tavoitteena on edistää sekä toiselta valmistuneiden että ilman koulutusta olevien nuorten, joiden työllistyminen on haasteellista, työelämään ja jatkokoulutukseen sijoittumista Turussa ja Turun seutukunnassa.

 

Työttömien nuorten määrä on maakunnassa yli kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Nuorten työllisyystilanteen arvioidaan vuoden 2010 aikana edelleen heikkenevän.

 

Mahdollisimman nopea työllistyminen tai jatko-opintoihin siirtyminen heti valmistumisen jälkeen on olennaisen tärkeää. Yksi 1990-luvun alkupuolen syvän laman opetuksia oli, että työuran alkuun sijoittuva pitkäaikainen syrjäytyminen työmarkkinoilta vaikeuttaa olennaisesti myöhempää työllistymistä ja aiheuttaa huomattavia kustannuksia yhteiskunnalle. Vastaava kehitys tulisi nyt kaikin keinoin pyrkiä estämään. Tämän vuoksi, mikäli nuorelle ei löydy työllistymisväylää avoimilta työmarkkinoilta, olisi saavutetun ammattitaidon ylläpitäminen äärimmäisen tärkeä nuoren tulevaisuuden kannalta.

 

Hankkeen tavoitteena on täydentää Varsinais-Suomessa aikaisemmin toteutetuissa hankkeissa (VaSkooli ja MAST) kehitettyä koulutustakuumallia niin, että näiden hankkeiden yhteisenä tuloksena syntyy perusopetuksesta työelämään kattava koulutus- ja yhteiskuntatakuumalli. VaSkooli-hankkeessa kehittämiskohteena oli erityisesti perusopetuksen ja toisen asteen välinen ensimmäinen nivelvaihe, MAST-hankkeen toimenpiteet kattavat toisen asteen ja siihen liittyvät ohjaus- ja tukitoimet sekä ammatillisten opintojen läpäisyn tehostamisen.

Koska laajasti ymmärrettynä koulutustakuumalli koskee koko nuoren elämänkaarta yläkoulusta työelämään, haettava hanke tuottaa ja mallintaa ratkaisuja toiselta asteelta valmistuvien nuorten työelämään ja jatko-opintoihin siirtymisen nivelvaiheen haasteisiin.

 

Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat:

·Yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen ja käynnistäminen (yksilöllinen ja ryhmämuotoinen ohjaus)

·Uusien nuorten ammatillista osaamista vahvistavien ja työelämään siirtymistä tukevien koulutuksien kehittäminen ja toteuttaminen (työelämään liittyvä valmennus, ammatillista osaamista täydentävä koulutus, työ- tai harjoittelujakson aikainen tuki)

·Ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden nuorten jatko-opintomahdollisuuksien vahvistaminen ja uusien työelämään johtavien urapolkujen luominen ja mallintaminen

·Asevelvollisuuden suorittaneiden työelämään ja/tai jatkokoulutukseen siirtymisen kartoittaminen ja tarvittavien koulutuksien suunnittelu

·Ilman ammatillista koulutusta olevien, työttömänä olevien nuorten määrän ja heidän tarvitsemansa ohjauksen ja koulutustarpeen kartoitus ja toteutus yhteistyössä TE-toimiston kanssa

·Koulutuksesta työelämään tai jatkokoulutukseen siirtymisen prosessien kuvaaminen ja yhteistyökumppanien nimeäminen/määrittäminen

·Koulusta työelämään siirtyminen -nivelvaiheen vastuutahojen määrittäminen ja vastuista sopiminen

·Uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittäminen koulusta työelämään nivelvaiheeseen (esimerkiksi työelämäyhteistyö, kummiyritystoiminta, työmahdollisuuksien etsiminen )

·Uusien koulutusyhteistyömallien kehittäminen yhteistyössä ammatillisen aikuiskoulutuksen kansa

·Oppisopimuskoulutuksen tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen ja niiden kehittäminen olemassa olevaa tarvetta vastaaviksi

·Seutukunnan kuntien sitouttaminen nuorten työllistämiseen (kuntavastuu)

·Koulutusten järjestäminen opettajille ja ohjaajille

·Kehitettyjen hyvien käytäntöjen mallintaminen, tuotteistaminen, juurruttaminen ja levittäminen (valorisaatio)

 

VaSiTe-hankkeen tuloksena toisen asteen koulutuksesta valmistuneiden sekä ilman ammatillista koulutusta olevien nuorten työllistyminen ja työmarkkinoilla pysyminen sekä jatko-opintoihin siirtyminen edistyy. Lisäksi hanke luo uusia yksilöllisiä oppimispolkuja ja työllistymisväyliä sekä lisää koulutusorganisaatioiden ja työelämän välistä yhteistyötä.

 

Hanke hyödyntää toiminnassaan seutukunnallisten kumppaniensa lisäksi hanketoimijoiden valtakunnallisia yhteistyöverkostoja sekä rakentaa uusia verkostoja sekä hankkeen levittämistoiminnan että arvioinnin tueksi. Hankkeessa luotavaa mallia voidaan jatkossa hyödyntää myös muualla Suomessa.

 

 

Hankkeen toteuttajat

 

Hankkeen hallinnoiva organisaatio on Turun ammatti-instituutti.

 

Hankkeen toteuttamisessa on mukana seuraava yhteistyöverkosto:

 

Turun kaupungin opetustoimi

Turun kaupungin nuorisotoimi

Bovallius-ammattiopisto, Turku

Raision seudun koulutuskuntayhtymä RASEKO

Sosiaalipalvelusäätiö Raina

Kaarinan Nuoret Pajamestarit ry

Naantalin kaupunki/alueelliset palvelut

EK

SAK

Teknologiateollisuus ry

Varsinais-Suomen yrittäjät ry

 

 

Tavoite ja kohderyhmä

 

Hankkeen kohderyhmänä ovat Turussa ja Turun seutukunnassa

·toiselta asteelta valmistuneet

·ilman ammatillista peruskoulutusta olevat

17-30-vuotiaat nuoret, jotka eivät ole työllistyneet tai sijoittuneet jatko-opintoihin.

 

Lisäksi hankkeen kohderyhmään kuuluvat

·oppilaitosten opettajat ja ohjaajat

·viranomaiset (nuoriso- ja sosiaalitoimi, työvoimahallinto ja muu julkishallinto)

·työnantajat

·yrittäjät

 

Hankkeessa syntyneiden hyvien käytäntöjen levittämisen, valtavirtaistamisen ja hankkeesta tiedottamisen myötä kohderyhmiin kuuluvat edellä mainittujen lisäksi myös koulutusorganisaatiot eri puolilla Suomea, erilaiset syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa toimivat organisaatiot ja hankkeet, viranomaistahot paikallisella ja kansallisella tasolla, paikallisen ja kansallisen tason päättäjät sekä tiedotusvälineet ja niiden kautta ns. suuri yleisö.

 

 

Toimenpiteet ja odotettavissa olevat tulokset

 

Hankkeen aikana (1.1.2011 - 31.12.2013) toteutetaan seuraavat konkreettiset toimenpiteet tavoitteiden ja tulosten saavuttamiseksi:

 

·Yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen ja käynnistäminen (yksilöllinen ja ryhmämuotoinen ohjaus)

·Uusien nuorten ammatillista osaamista vahvistavien ja työelämään siirtymistä tukevien koulutuksien kehittäminen ja toteuttaminen (työelämään liittyvä valmennus, ammatillista osaamista täydentävä koulutus, työ- tai harjoittelujakson aikainen tuki)

·Ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden nuorten jatko-opintomahdollisuuksien vahvistaminen ja uusien työelämään johtavien urapolkujen luominen ja mallintaminen

·Asevelvollisuuden suorittaneiden (ammatillisen perustutkinnon tai lukion suorittaneet) työelämään ja/tai jatkokoulutukseen siirtymisen kartoittaminen ja tarvittavien koulutuksien suunnittelu

·Ilman ammatillista koulutusta olevien, työttömänä olevien nuorten määrän ja heidän tarvitsemansa ohjauksen ja koulutustarpeen kartoitus ja toteutus yhteistyössä TE-toimiston kanssa

·Koulutuksesta työelämään tai jatkokoulutukseen siirtymisen prosessien kuvaaminen ja yhteis-työkumppanien nimeäminen/määrittäminen

·Koulusta työelämään siirtyminen -nivelvaiheen vastuutahojen määrittäminen ja vastuista sopiminen

·Uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittäminen koulusta työelämään nivelvaiheeseen (esimerkiksi työelämäyhteistyö, kummiyritystoiminta, työmahdollisuuksien etsiminen )

·Uusien koulutusyhteistyömallien kehittäminen yhteistyössä ammatillisen aikuiskoulutuksen ja ammattikorkeakoulun kanssa

·Oppisopimuskoulutuksen tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen ja niiden kehittäminen olemassa olevaa tarvetta vastaaviksi

·Seutukunnan kuntien sitouttaminen nuorten työllistämiseen (kuntavastuu)

·Koulutusten järjestäminen opettajille ja ohjaajille

·Kehitettyjen hyvien käytäntöjen mallintaminen, tuotteistaminen, juurruttaminen ja levittäminen (valorisaatio)

 

 

Hankkeessa kehitetään seuraavat koulutuspaketit/-mallit:

 

Ammatillisten tutkinnonosien suorittaminen -koulutuspaketti, jonka avulla nuorilla olisi mahdollisuus joko

·syventää (oman alan ammattitutkinnon osien suorittaminen) tai

·kehittää omaa ammatillista osaamistaan tai laajentaa (eri ammatillisen perustutkinnon osien suorittaminen) jo hankittua ammattitaitoaan.

Koulutuksessa suoritetaan tietty kokonaisuus/ammatin osio ja sisältö räätälöidään sekä yritysten että/nuorten tarpeiden mukaisesti. Työssäoppiminen on koulutuksessa keskeistä ja sen aikana hyödynnetään ja kehitetään erilaisia työhönvalmennuksen malleja.

 

Yrittäjyysopinnot -koulutuspaketti:

·esimerkiksi nuorten työpajalla työelämän tarpeisiin toteutettava projekti-/tiimityö (seinätön projektipaja)

·sisältää Yrittäjyys- tai Yritystoiminta-opintokokonaisuuksien osia

·koulutuksen sisältö suunnitellaan yhdessä työelämän edustajien kanssa

 

Hankkeen odotettavissa olevat tulokset ovat seuraavat:

 

·toisen asteen koulutuksesta valmistuneiden työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen sekä jatko-opintoihin siirtymisen edistyminen

·koulutuksen jälkeisen syrjäytymisen väheneminen

·ilman ammatillista koulutusta olevien, työttömänä olevien nuorten työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen sekä jatko-opintoihin siirtymisen edistyminen

·uudet yksilölliset ohjaus- ja oppimispolut

·koulutusorganisaatioiden ja työelämän välisen yhteistyön lisääntyminen

·uudet hyvät käytännöt ja toimintamallit sekä niihin liittyvät materiaalit (koulutukset ja koulutusmateriaalit, kouluttajien materiaalit, tietokannat, prosessikuvaukset ja dokumentointipohjat)

·hankkeen www-sivut (toimii asiantuntijaverkoston omana www-sivuna sekä levittämiskanavana)

·alueelliset ja valtakunnalliset toimenpide-ehdotukset nuorten syrjäytymisen vähentämiseksi

·hankkeen loppujulkaisu

 

 

 

Hankkeen aikataulutettu työsuunnitelma

 

Hanke toteutetaan seuraavan aikataulun mukaisesti:

 

Tammi-kesäkuu 2011:

·ohjausryhmän perustaminen ja toiminta

·yhteistyöverkoston ensimmäinen suunnittelukokous

·hanketyöntekijöiden rekrytointi

·hankkeen suunnitteluryhmän perustaminen ja toiminta

·hankkeen tiedotustilaisuuden järjestäminen ja tiedotustoiminnan aloittaminen

·kohderyhmän ja sen tarpeiden kartoittaminen

·yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen kehittämisen aloittaminen

·työvoimapoliittisten koulutusten suunnittelu yhteistyössä alueen TE-toimistojen ja ELY:n kanssa

·koulusta työelämään -nivelvaiheen vastuutahojen määrittäminen

·uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittämisen aloittaminen

·opettajille järjestettävien koulutusten ja sparrauspäivien suunnittelu ja toteuttamisen aloittaminen

 

Heinä-joulukuu 2011:

·hankkeen ohjausryhmän toiminta

·hankkeen suunnitteluryhmän toiminta

·yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen kehittämisen jatkaminen

·työvoimapoliittisten koulutusten toteuttaminen ja suunnittelun jatkaminen yhteistyössä alueen TE-toimistojen ja ELY:n kanssa

·koulusta työelämään -nivelvaiheen vastuista sopiminen sekä nivelvaiheen prosessi- ja yhteistyömallin kuvaamisen aloittaminen

·uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittämisen jatkaminen

·asevelvollisuuden suorittaneiden työelämään ja/tai jatkokoulutukseen siirtymisen kartoittaminen ja tarvittavien koulutuksien suunnittelu ja toteuttaminen

·hankkeeseen liittyvien koulutuspakettien/-mallien suunnittelu ja toteuttamisen aloittaminen

·kouluttajien kouluttaminen hankkeessa kehitettyjen koulutuksien ja niihin liittyvien koulutusmateriaalien hyödyntämiseen

·opettajille järjestettävien koulutusten ja sparrauspäivien suunnittelu ja toteuttamisen jatkaminen

·hankkeen tiedotustoiminta

·hankkeen arviointi- ja kehittämispäivän toteuttaminen

·raportointi

 

Tammi-joulukuu 2012:

·hankkeen ohjausryhmän toiminta

·hankkeen suunnitteluryhmän toiminta

·yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen kehittämisen jatkaminen

·työvoimapoliittisten koulutusten toteuttaminen ja suunnittelun jatkaminen yhteistyössä alueen TE-toimistojen ja ELY:n kanssa

·koulusta työelämään -nivelvaiheen vastuista sopiminen sekä nivelvaiheen prosessi- ja yhteistyömallin kuvaamisen jatkaminen

·uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittämisen jatkaminen

·asevelvollisuuden suorittaneiden työelämään ja/tai jatkokoulutukseen siirtymisen kartoittaminen ja tarvittavien koulutuksien suunnittelu ja toteuttaminen

·hankkeeseen liittyvien koulutuspakettien/-mallien kokeilu ja kehittäminen saatujen kokemusten ja palautteen perusteella

·kouluttajien kouluttaminen hankkeessa kehitettyjen koulutuksien ja niihin liittyvien koulutusmateriaalien hyödyntämiseen

·opettajille järjestettävien koulutusten ja sparrauspäivien suunnittelu ja toteuttamisen jatkaminen

·hankkeessa kehitettyjen hyvien käytäntöjen mallintamisen ja tuotteistamisen aloittaminen

·hankkeen tiedotus- ja levittämistoiminta

·hankkeen arviointi- ja kehittämispäivän toteuttaminen

·raportointi

 

Tammi-joulukuu 2013:

·hankkeen ohjausryhmän toiminta

·hankkeen suunnitteluryhmän toiminta

·yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen kehittämisen jatkaminen

·työvoimapoliittisten koulutusten toteuttaminen yhteistyössä ELY:n kanssa

·koulusta työelämään -nivelvaiheen nivelvaiheen prosessi- ja yhteistyömallin juurruttaminen

·uusien yhteistyö-, ohjaus- ja muiden mallien kehittämisen jatkaminen

·kouluttajien kouluttaminen hankkeessa kehitettyjen koulutuksien ja niihin liittyvien koulutusmateriaalien hyödyntämiseen

·opettajille järjestettävien koulutusten ja sparrauspäivien suunnittelu ja toteuttamisen jatkaminen

·hanketulosten arviointi

·hankkeen arviointi- ja kehittämispäivän toteuttaminen

·hankkeessa kehitettyjen hyvien käytäntöjen ja koulutuspakettien/-mallien mallintaminen, tuotteistaminen ja juurruttaminen osaksi kumppanuusverkoston normaalitoimintaa

·alueellisten ja valtakunnallisten toimenpide-ehdotusten tuottaminen ja levittäminen nuorten syrjäytymisen vähentämiseksi

·hankkeen tiedotus- ja levittämistoiminta

·hankkeen loppujulkaisun ja -seminaarin toteuttaminen

·loppuraportointi