Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 543 | 18.10.2010 | 3 Pj |
2510-2010 (015, 002, 642)
Kauppakeskus Skanssin yhteispalvelupisteen toiminnan käynnistäminen
Tiivistelmä:
Yhteispalvelupistetoiminnalla toteutetaan uuden tyyppistä palvelukonseptia, jossa kuntalaisille annettavaa palveluohjausta ja palveluja viedään sinne, missä asukkaat päivittäin liikkuvat ja asioivat. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Kauppakeskus Skanssin yhteispalvelupistettä koskeva selvitysraportti merkitään tiedoksi ja että kaupunginhallitus hyväksyy selvitykseen pohjautuvat linjaukset Skanssin yhteispalvelupisteen perustamiseksi.
Kh § 543
Apulaiskaupunginjohtajan avustaja Juha Rantasaari 5.10.2010:
Suurissa kaupungeissa – Tampere, Espoo, Vantaa ja Helsinki – on perustettu erilaisia info- tai terveyspisteitä kuten Suomen Itsenäisyyden juhlarahaston (SITRA) Kuntaohjelman kautta toteutetut ns. terveyskioski-hankkeet Ylöjärven kauppakeskus Eloon ja Lahden kauppakeskus Trioon.
Turussa todettiin Palvelupisteverkoston uudistamisen yhteydessä vanhustyön vapaaehtoisjärjestöjen ja seurakunnan kanssa käytyjen yhteistyöneuvottelujen pohjalta olevan mahdollista selvittää yhteispalvelupisteen kehittämistä kauppakeskus Skanssiin ja myöhemmin mahdollisesti kauppakeskus Myllyyn.
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä asetti 11.5.2010 työryhmän selvittämään yhteispalvelupisteen perustamista. Selvityksen toimeksiannon mukaan selvityksessä tuli ottaa kantaa yhteispalvelupisteen toiminnan sisältöön, kustannusten jakoon ja henkilöresurssien tarpeeseen. Työryhmässä oli laaja edustus alueen eri toimijoista kuten Turun ja Kaarinan kaupungit, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ja Suomen Punainen Risti
Työryhmä päätyi esittämään yhteispalvelupisteen perustamista kauppakeskus Skanssiin kokeiluluontoisesti vuosiksi 2011–2012 sekä vastaavanlaisen toiminnan suunnittelutyön käynnistämistä kauppakeskus Myllyyn yhteistyössä Raision kaupungin, järjestöjen ja seurakuntatoimijoiden kanssa.
Oheismateriaali 1Työryhmäselvitys 30.8.2010
Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 12.10.2010:
Yhteispalvelupistetoiminnalla toteutetaan uuden tyyppistä palvelukonseptia, jossa kuntalaisille annettavaa palveluohjausta ja tarjottavia palveluja viedään sinne, missä asukkaat päivittäin liikkuvat ja asioivat. Yhteispalvelupisteiden toiminta perustuu yhteispalvelulakiin, joka mahdollistaa julkishallinnon viranomaisten yhteistyön palvelujen järjestämisessä ja hoitamisessa. Paikallisten tarpeiden pohjalta toimivia yhteispalvelupisteitä. on Suomessa yli kaksisataa.
Kauppakeskusten merkitys kauppa- ja asiointipaikkoina on Suomessa kasvanut. Selvityksen perusteella kauppakeskuksissa asioivat erityisesti ne, jotka haluavat, että kaikki tarvittava löytyy saman katon alta. Osalle asiakkaista kauppakeskus toimii myös virkistymismahdollisuuksia tarjoavana paikkana, vaikka he eivät tekisikään ostoksia.
Palveluohjauksen, neuvonnan ja tiedotuksen lisääminen on tullut keskeisesti esiin muun muassa kuntalaisten hyvinvointikartoitusten yhteydessä. Kuntalaiset haluavat lisää tietoa etuuksista ja palveluista. Erilaisista ns. matalan kynnyksen palvelupisteistä on hyviä kokemuksia esim. Turussa Poijun toiminta.
Työryhmäselvityksen pohjalta yhteispalvelupisteen perustamisen valmistelua kauppakeskus Skanssiin kokeiluluontoisesti vuosiksi 2011–2012 tulisi jatkaa siten, että lisäksi selvitetään mahdollisuus saada kunnille ja kuntayhtymille yhteispalvelun tukemiseksi annettavaa valtionavustusta.
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä Kauppakeskus Skanssin yhteispalvelupistettä koskevan selvitysraportin tiedoksi ja päättää hyväksyä selvitykseen pohjautuvat linjaukset Skanssin yhteispalvelupisteen perustamiseksi.
PäätösAsia pantiin pöydälle Sarlundin Arven kannattamana tekemästä ehdotuksesta.