PERUSPALVELULAUTAKUNTA

 

Ryhmien välisen sopimuksen keskeisiä haasteita hallintokunnalle:

 

Ryhmien välisen sopimuksen eräs keskeinen tavoite on keskittyä ydinpalveluihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon haasteena on järjestää ydinpalvelut mahdollisimman taloudellisesti ottaen kuitenkin huomioon lainsäädännön asettamat monet laatu- ja palvelutakuuvaatimukset. Monet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat subjektiivisia oikeuksia, joita asiakkaalla on oikeus saada.

Kaikissa neljässä sosiaali- ja terveydenhuollon ikäkaaren mukaisissa prosesseissa on tavoiteasetannassa painotettu ennalta ehkäisevän työn merkitystä. Tavoitteena on kohdentaa enemmän resursseja ehkäisevään työhön siinä määrin kuin se vähenevien resurssien tilanteessa on mahdollista irrottaa vaarantamatta peruspalveluiden järjestämistä. Tuloksellinen ehkäisevä työ edellyttää yhteistyötä ja sitoutumista laajalti kaupungissa tavoitteisiin pääsemiseksi.

Palvelusetelijärjestelmää laajennetaan varhaiskasvatukseen. Palveluja tuotetaan yhdessä yritystoiminnan ja kolmannen sektorin kanssa. Oppilaitosyhteistyön avulla varmistetaan palvelujen laatua ja henkilöstön osaamista.

Ikäihmisten hoidon palvelurakennetta kevennetään ja siten edistetään talouden tasapainottamista kuitenkin varmistaen ikäihmisten tarpeenmukainen hoito. Haasteeksi muodostuu vähenevien resurssien ja kasvavan vanhusväestön määrän välisen epäsuhdan hallinta. Palvelurakenteen keventämisestä mahdollisesti tulevat resurssit menevät uusien palvelutarpeiden kattamiseen. Omaishoitajien taloudellista tukea lisätään siten, että he voivat hankkia riittävästi palveluja hoidettavansa kotona-asumisen tueksi.

Senioriväestön elämänlaatua vahvistetaan kansalaisten aktiivisuutta tukemalla yhdessä eri hallintokuntien kanssa. Kulttuuripääkaupunkihanke näkyy ikäihmisten hoitolaitosten arjessa ja kotona asumisen tukena (tapahtumat).

 

TAVOITTEET

 

Ryhmien välisestä sopimuksesta tai laadituista ohjelmista johdetut hallintokunnan toiminnalliset
tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:

Lasten ja nuorten prosessit

Tuetaan lasten ja nuorten normaalia kasvua ja kehitys

Turvataan peruspalvelujen saatavuus ja laatu

Tehdään neuvolatoiminnasta perhekeskeisempi

Puututaan ongelmiin niiden ilmetessä

Tuetaan peruspalveluja erityispalvelujen konsultaatioilla

 

Vahvistetaan ennaltaehkäisevää toimintaa

Parannetaan lapsiperheiden koti- ja perhepalveluja

Kehitetään lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen muotoja

Ennaltaehkäisevää toimintaa kehitetään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

 

Kevennetään palvelurakennetta

Lisätään avoimen varhaiskasvatuksen palveluja

Kasvatetaan perhehoidon suht. osuutta lastensuojelun sijaishuollossa

Haetaan palvelutuotantoon kustannustehokkaita ratkaisuja

 

Tuetaan nuorten elämänhallintaa ja aikuistumista

Järjestetään nuorten aikuisten tarvitsema erityistuki.

Tuetaan palveluilla maahanmuuttajataustaisten nuorten osallisuutta yhteiskunnassa

Tunnistetaan nuorten masennus

 

Edistetään nuorten aikuisten sosiaalista vahvistumista

Katkaistaan nuorten työttömyys

Kehitetään nuorten psykososiaalisen tuen muotoja

Turvataan päihdepalvelut

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen

Muutetaan Ikäihmisten hoidon palvelurakenne avopalvelupainotteisemmaksi

Lisätään kotihoidon peittävyyttä

Lisätään omaishoidon tuen kattavuutta

Muutetaan ympärivuorokautisen hoidon palvelurakennetta

Parannetaan hoidon vaikuttavuutta

Parannetaan ikäihmisten palvelujen hoitoketjun toimivuutta

 

Turvataan aktiivinen elämä toimintakykyä ylläpitävillä palveluilla

Toteutetaan laaja-alainen palvelutarpeen arviointi ja palveluohjaus

Edistetään ja ylläpidetään 65 -vuotta täyttäneiden toimintakykyä

Työikäisten prosessi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja; erityisenä kohderyhmänä maahanmuuttajat

Lisätään yhteistyötä yhdistysten ja yhteisöjen kanssa.

Ehkäistään kansantauteja terveitä elämäntapoja tukemalla

Huolehditaan terveellisestä ympäristöstä

 

Palveluiden tarkoituksenmukainen kehittäminen

Panostetaan peruspalveluihin

Kehitetään palveluverkkoa tarkoituksenmukaisesti

Kevennetään palvelurakennetta

Panostetaan ennaltaehkäiseviin palveluihin

 

Tavoitteiden toteutumista
kuvaavat mittarit ja a
rvot

Toteutumat

Tavoite

Toteutunut

Ennuste

 

2006

2007

2008

2009

2010

31.7.2010

31.12.2010

Huoneisto m2

- sosiaalitoimi

- terveystoimi

 

 

 

135 498

104 914

 

239.633m2

 

240 000

TILA 235.495m2

 

KILA

1066m2

 

yht. 236.561m2

TILA 177.875m2

 

KILA 1066m2

 

yht. 178.940m2

 

 

 

Lasten ja nuorten koettu hyvinvointi kasvaa (kouluterveyskysely)

 

85%

-

 

-

 

seurataan joka toinen vuosi tehtävällä kyselyllä

Vuoden aikana huostaan otettujen lasten lukumäärä

50

59

46

60

vähenevä

32

 

 

 

 

Perhehoidon suhteellinen osuus sijoituksista kasvaa

34,3%

33,2%

32,6%

32,6

kasvaa

5 %

33,2

toteutuu suunniteltua hitaammin

 

 

 

Perhetyötä ja kodinhoitoapua saavien perheiden lkm

376

423

439

383

kasvava

66,7 %

450

 

 

 

Väestön koettu hyvinvointi

-terveytensä melko hyväksi tai hyväksi kokevien prosentuaalinen määrä (miehet/naiset) (ATH)

-hyvinvointia laajemmin kartoittavia mittareita 2010 ATH-kyselystä

 

67,7/69,5

(1998-2007)

 

saadaan

ATH-kyselystä

 

tuloksia ei vielä käytössä

Vuositason mittari

Hyvinvointierojen kaventuminen eri väestöryhmien välillä-(ATH)

-melko hyväksi tai hyväksi terveytensä kokevien määrän prosentuaalinen ero korkeasti ja vähän koulutettujen ryhmissä

 

21/18,4

(1998-2007)

 

saadaan

ATH-kyselystä

 

tuloksia ei vielä käytössä

Vuositason mittari

Perusterveydenhuollon menojen ja sairaanhoitopiirin menojen suhde

 

31,9%

32,2%

33,6 %

yli 34 %

34,9 %

Vuositason mittari

 

 

 

Laitoshoitoon siirtymistä pystytään myöhentämään 2 kk:lla neljän vuoden aikana

 

 

 

 

 

 

tavoite ikääntymispoliitisen ohjelmakauden mittainen

 

 

 

Kotihoidon piirissä olevien + 75 määrä nousee +6,8 %

 

 

 

 

+1,7%

 

peittävyys lisääntynyt 1.09% (12/2008-12/2009 kuusikkoraportti)

 

 

 

Ympärivuorokautisen hoidon piirissä olevien + 75 määrä vähenee -10,8 %

 

 

 

 

-2,7%

 

pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevien määrää on pystytty vähentämään lähes tavoitteenmukaisesti

 

 

 

Ikäihmisten ydinprosessin osuus hallintokunnan kokonaismenoista ei nouse

 

 

 

 

 

39%

 

pysynee ohjeluvussa

 

 

 

Tehostetun palveluasumisen piirissä olevien + 75 määrä nousee +4 %

 

 

 

 

+1%

 

ei ole lisääntynyt riittävästi ja tavoitteiden mukaisesti

 

 

 

Palvelujen piirissä olevien 75+ -ikäisten määrä

 

 

 

 

 

 

12/2009 ikävakioitu

27.8%

 

 

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu:

Lasten ja nuorten kasvun turvaaminen

-lastensuojelun sijaishuollossa perhehoidon lisäämiseen tähtäävä kehittämistyö on käynnistymässä, vaikutukset eivät näy vielä kaudella 1-7/2010

 

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

-Mittarit vuosimittareita, eivät kommentoitavissa.

 

Virastopäällikön kommentti siitä, miksi mittarin tavoitearvo ei toteudu: mittareita ei ole kommentoitu numeraalisesti, koska tämän hetkinen tilastointi tuottaa vain +65-vuotiaiden tiedon, mutta ikääntymispoliittinen ohjelma ja sen mittarit kohdistuvat + 75-vuotiaille STM:n ikääntymispoliittisen ohjelman mukaisesti

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen ydinprosessi

Muutetaan Ikäihmisten hoidon palvelurakenne avopalvelupainotteisemmaksi

 

-kotihoidon peittävyys on noussut tavoitteiden suuntaisesti, palvelujen jakautuminen vaikuttavimpiin palveluluokkiin vaatii vielä strategian mukaista tehostamista

-Omaishoidon tuen kattavuus +75 vuotiaiden osalta ei ole stategian mukaisesti lisääntynyt

 

-ympärivuorokautisen hoidon palvelurakenneuudistus on käynnistynyt eli vanhainkotitasoisia paikkoja on vähentynyt, mutta tehostetun palveluasumisen lisäämisen tavoitteista ollaan vielä hieman jäljessä

-ikäihmisten palvelujen hoitoketjujen toimivuuden tehostaminen on meneillään erityisesti liittyen omaan ja sairaanhoitopiirin väliseen hoitoprosessin kehittämiseen, SAS- ydintyöryhmän toiminta on alkanut

Turvataan aktiivinen elämä toimintakykyä ylläpitävillä palveluilla:

-palvelutarpeen arviointi +75 vuotiailla on muuttunut subjektiiviseksi oikeudeksi ja sen tulee tapahtua 7 vrk:n sisällä yhteydenotosta, palveluohjausta on lisätty. Lisäksi apul. kaupunginjohtajan asettama työryhmä monipuolisten palveluohjauspisteiden lisäämiseksi tähtää myös tämän toiminnan kehittämiseen

-yhteistyö muiden hallintokuntien, seurakunnan ja kolmannen sektorin kanssa on tiivistynyt, samoin vapaaehtoistoiminnan kehittäminen lisäämällä mm vapaaehtoistyöntekijöiden koulutusta, koko toiminnan tavoitteena on monipuolinen toimintakyvyn ylläpitäminen entistä pidempään

 

 

Kv:

Peruspalvelulautakunnan tavoitteet ja mittarit tarkistetaan sopimusohjausprosessin yhteydessä vuoden 2009 aikana ja tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

 

 

 

 

 

Koulu- ja palveluverkkoselvitykset sovitetaan yhteen opetustoimen, palvelutoimen, keskushallinnon ja joukkoliikennetoimiston kesken siten, että selvitykset laaditaan jatkossa yhteistyössä.

 

 

 

 

 

Toimintakulut

+ 7.639.296 €

 

Perus it-veloituksen lisäys

 

 

 

Toimintakulut

- 5.240.704 €

 

 

 

 

Työterveyshuollon järjestämisvaihtoehdot selvitetään vuoden 2010 aikana.

 

 

 

 

Selvitetään erityishuoltopiirin ja kaupungin välinen työnjako.

 

 

 

 

Kaupungin lääkehuollon ja V-S sairaanhoitopiirin yhdistäminen selvitetään 1.5.2010 mennessä.

 

 

 

 

 

Toimintakulut

- 2.156.887 €

 

Henkilöstökulut

 

 

 

 

 

Toimintakulut

- 80.539 €

 

(Kj): Avustuksista yhteisöille vähennetään 5 %

Kv:

Poistetaan sitova teksti:       

Avustuksista yhteisöille vähennetään 5 %

Kv:

Poistetaan teksti: Toimintakulut – 80.539 €

 

 

Ta 2010

Ts 2011
(1.000 €)

Ts 2012

(1.000 €)

 

Toimintakulut/Avustukset

+ 80.539

+ 81

+81

 

Lisätään toimintakuluihin TA 2010-2012

 

 

Kv:

Lisätään sitova teksti:

Peruspalvelulautakunta kehittää muutosprosessien seurantaa ja prosessikuvauksia kehittämistoiminnan etenemisen sekä toiminnallisten ja taloudellisten vaikutusten varmistamiseksi.

 

 

 

Virastopäällikön yleisarvio kaupunginvaltuuston päätöslauselmien toteutumisesta:

Palveluverkkoselvitystä on toteutettu yhteistyössä palvelutoimen ja opetustoimen kanssa. Varhaiskasvatuksen siirron yhteydessä yhteistyötä opetustoimen kanssa on erityisesti tiivistetty myös lautakuntatasolla.

 

Työterveyshuollon järjestämisvaihtoehtojen selvittely on keskushallinnon vastuulla.

 

Kehitysvammahuollon rakenteesta on tehty selvitys, jonka perusteella kehittämistyötä on jatkettu. Asumispalvelut on kilpailutettu keväällä 2010. Valtiovallan ohjeistukseen perustuvaa rakennemuutosta toteutetaan yhteistyössä V-S Erityishuoltopiirin kanssa. Yhteistyötä muutoksen toteuttamiseksi on tiivistetty myös Paras- hankkeen osalta.

 

Kaupungin lääkehuollon ja V-S Sairaanhoitopiirin lääkehuollon yhdistämistä on selvitetty ja todettu lääkevalikoiman poikkeavan niin paljon toiminnan luonteesta johtuen, että tarkoituksenmukainen hyöty saavutetaan yhteiskilpailutuksella. Lisäksi yhteistyömuotoja kartoitetaan Paras- hankkeen toimesta.

 

Muutosprosessin seurantaa kehitetään sopimusohjauksen ja operatiivisen toiminnan lähtökohdista.

 

 

TALOUS

Ennuste 31.12.2010

1.000 €

 

Tilinpäätös
2009

Talousarvio
2010

Muutokset

Talousarvio
muutoksin

Ennuste
31.12.2010

Ero

Peruspalvelulautakunta

1 25

T

81.049

80.814

1.868

82.682

89.695

7.014

 

 

 

 

M

634.210

643.086

5.980

649.066

669.115

-20.049

 

 

 

 

N

-553.161

-562.272

-4.113

-566.384

-579.419

-13.035

Investoinnit

2 25

M

266

1.000

0

1.000

530

470

 

 

 

 

T

41

0

0

0

0

0

 

 

 

 

N

-225

-1.000

0

1.000

-530

-470

Virastopäällikön kuvaus talouden toteutumisesta:
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisissa vertailuissa Turku menestyy erittäin hyvin arvioitaessa esim. yksittäisten palveluiden toteuttamista. Sen sijaan Turun palvelurakenne on monilta osin merkittävästi vertailukaupunkeja raskaampaa.

 

Ydinprosessikohtaisessa tarkastelussa on esitetty ja aikataulutettu useita palvelurakenteeseen liittyviä kehittämiskohteita. Muutosten onnistuminen ja positiivisten vaikutusten realisoituminen edellyttää tulosaluerajat ylittävää yhteistyötä ja prosessilähtöistä tarkastelua. Em. johdosta rakennemuutosten toteuttaminen ja vaikutusten seuranta tulisi vastuuttaa ydinprosessijaon mukaan palvelujohtajille.

 

Peruspalvelulautakunnan toimialuetta säätelee lainsäädäntö, joka edellyttää kuntaa varautumaan kuntalaisten palvelutarpeeseen, jonka ennakoiminen ei kaikilta osin ole mahdollista. Palvelutakuiden toteuttaminen niin sosiaali- kuin terveydenhuollossakin asettavat suuria vaatimuksia erityisesti heikkenevässä taloudellisessa tilanteessa. Em. toteuttaminen ei kuitenkaan ole esteenä palvelurakenteiden ja tuotantotapojen kehittämiselle.

 

Talousarvion keskeiset ylitysuhat liittyvät koko hallintokunnan tasolla henkilöstömenoihin, asiakaspalveluiden ostoihin ja avustuksiin. Henkilöstömenojen vähennystavoite on ollut liian haasteellinen vaikka se on osittain ollut hallintokunnan keinovalikoimissa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat kuitenkin erittäin työvoimavaltaisia ja vähennyksiä on vaikea toteuttaa ilman selkeitä palveluiden lakkautus- tai vähennyspäätöksiä.

 

Asiakaspalveluiden ostoista noin 2,8 miljoonaa liittyy sairaanhoitopiirin maksuosuuteen ja meno on kuntaa velvoittava. Ylityksen minimoimiseksi on tehty hyvää yhteistyötä sairaanhoitopiirin ja omien tulosalueiden kanssa ja aikaisempien vuosien menojen kasvu on saatu taittumaan. Muut asiakaspalveluiden ostojen ylitykset liittyvät pääosin vammaisten ja vanhusten asumispalveluihin sekä mielenterveyskuntoutujien palveluihin. Hintojen korotukset perustuvat sopimuksiin ja lisäksi palveluiden kysynnän kasvu on ollut merkittävää.

 

Avustusten ylitys johtuu pääosin työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvusta. Ylityksen minimoimiseksi on panostettu kuntouttavaan työtoimintaan ja muihin työllistämistoimiin siinä laajuudessa kuin mihin työllistämismääräraha sen mahdollistaa.

 

Peruspalvelulautakunnan talousarvio uhkaa ylittyä bruttomääräisesti n. 16,9 M€ ja nettomääräisesti noin 9,6 M€. Taloutta ei ole mahdollista sopeuttaa lautakunnan omilla toimenpiteillä mutta rationalisointikeinojen valmistelua jatketaan ja ylitysuhkaa pyritään minimoimaan.

 

 

Virastopäällikön yhteenveto toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta:

Lasten ja nuorten kasvun turvaamisen ydinprosessissa palvelut on pystytty tuottamaan sopimusten mukaisesti. Ennaltaehkäisevässä toiminnassa neuvolatoimintaa, koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa sekä suun terveydenhuoltoa koskevan asetuksen mukainen toiminta on asteittain käynnistetty. Lastensuojelun sijaishuollon kehittäminen on käynnistynyt ja varhaiskasvatuksen palveluseteli on otettu kokeilun käyttöön. Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttöä on vähennetty, mikä näkyy myös sairaanhoitopiirin palvelujen käytön vähenemisessä.

 

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Yleinen taloudellinen tilanne on vaikuttanut turkulaisten hyvinvointiin, työttömyys, erityisesti pitkäaikaistyöttömyys on lisääntynyt. Tämä on aiheuttanut kysynnän lisääntymistä erityisesti sosiaalityön ja kuntoutumispalveluiden tulosalueilla. Maahanmuuttajien kotoutumista ja hyvinvointia lisäävät hankkeet ovat edenneet tyydyttävästi. Yhteistyötä järjestöjen ja yhteisöjen kanssa on tehostettu avustusjärjestelmää kehittämällä, tämä työ jatkuu edelleen.

Palveluiden tarkoituksenmukainen kehittäminen

Palvelujen painotuksen siirtäminen erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon on edennyt, sairaanhoitopiirin palvelujen käyttö on vähentynyt. Perusterveydenhuollon kehittämishanke on käynnistynyt.

Ikäihmisten ydinprosessi

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen palvelurakenteen muuttamiseksi on osittain oikeansuuntaista, mutta riittämätöntä. Kotihoidon kehittäminen on edelleen meneillään ja palvelut painottuvat +75-vuotiaiden osalta vielä liian selkeästi alhaisempaan palveluluokkaan, omaishoidontuen saajien määrän lisääntyminen ei myöskään vielä näy +75-vuotiaiden kohdalla. Hoitoketjun toimivuutta parannetaan sairaalahoidon hoitoprosessissa.

Toimintakykyä ylläpitävien palveluiden kehittäminen on edennyt tavoitteiden mukaisesti