Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Joukkoliikennelautakunta10324.05.20108
Kaupunginhallitus36007.06.20103 Yj

962-2008 (630, 633)

Selvitys bussien runkolinjaston kehittämisen etenemisestä

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus on 18.1.2010 § 55 päättänyt joukkoliikenteen runkolinjaston kehittämisen täytäntöönpanosta. Päätöksessään kaupunginhallitus on lisäksi edellyttänyt, että sille annetaan kevätkauden 2010 aikana selvitys runkolinjaston kehitystyöstä. Joukkoliikennelautakunta on 24.5.2010 § 103 kohdalla päättänyt lähettää edellytetyn selvityksen kaupunginhallitukselle.

Jlk § 103

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 18.5.2010:

Kaupunginhallitus on 18.1.2010 § 55 tehnyt päätöksen joukkoliikenteen runkolinjaston kehittämisen täytäntöönpanosta (Kv 14.12.2009 § 278). Kaupunginhallitus on päätöksessään edellyttänyt, että sille annetaan kevätkauden aikana selvitys runkolinjaston kehitystyöstä. Maankäytön johtoryhmä valmistelee runkolinjaston toteuttamista alla esitetyn mukaisesti.

Runkolinjaston toteuttaminen edellyttää askelettaista kehittämisohjelmaa vuosille 2011-2020 ja sen mukaisia kehittämisinvestointeja. Kehittämisohjelman 2011-2020 laatimisen yhteydessä runkolinjastoa tarkennetaan. Kehittämisohjelma laaditaan syksyllä 2010 kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti siten, että investoinnit painotetaan alkamaan vuoden 2011 jälkeen. Vuonna 2010 tehdään jo kuitenkin pieniä yksittäisiä parannuksia nykyisen budjetin sallimissa puitteissa mm. noin 20 pysäkkialueelle.

Joukkoliikenteen tehostaminen edellyttää uusia joukkoliikennekatuja Muhkurin ja Vienolan välille, Ylioppilaskylän ja Halistentien välille ja Kohmoon Turun ja Kaarinan rajalle.

Muhkurin ja Vienolan välinen joukkoliikennekatu mahdollistaa Muhkurin ja Härkämäen linjojen (nyk. linjat 20 ja 12) yhdistämisen sekä nykyisen Vienolan linjan lyhentämisen Suikkilaan (nyk. linja 61). Liikennöintikustannussäästöt ovat noin 460.000 euroa vuodessa. Joukkoliikenne 2020 –selvityksen mukaan uuden katuyhteyden rakentamiskustannukset ovat noin 1,7 miljoonaa euroa, josta Uudenkaupungin radan ylittävän sillan osuus on 0,9 miljoonaa euroa. Runkolinjan toteuttaminen edellyttää bussikaistaa Naantalin pikatielle. Kaistan toteuttamisedellytykset tulee tarkemmin selvittää.

Ylioppilaskylän ja Halisten välinen joukkoliikennekatu Urho Kulovaaran kadun, Uhrimäenpolun ja Uhrimäenkujan kautta mahdollistaa Ylioppilaskylän ja Halisten linjojen yhdistämisen. Kadun rakentamiskustannukset ovat noin 350 000 euroa sisältäen ajoesteen, jolla estetään muun liikenteen läpiajo kadulla. Kadun ansiosta liikennöintikustannukset vähenevät 525 000 euroa vuositasolla. Ilman katua Ylioppilaskylä ja Halinen hoidetaan erillisillä linjoilla. Yhteyden tulee olla käytössä keväällä 2012, jotta Hirvensalon linjat ja Halisten linja voidaan yhdistää. Kilpailutus tapahtuu vuoden 2011 alussa, jolloin joukkoliikennekadun toteutusaikataulun tulee olla selvillä.

Turun kaavoitusohjelmaan on nopealla aikataululla lisätty kaksi uutta asemakaavoituskohdetta, joiden ensisijainen tarkoitus on joukkoliikenteen yllä esitetyn runkolinjaverkoston vahvistaminen. Kohteet ovat Muhkuri - Vienolan (asemakaavan työnimi Ojaranta) sekä Ylioppilaskylän Urho Kulovaaran kadun – Halistentien (asemakaavan työnimi Uhrimäki) yhteyksien avaaminen. Kaavahankkeissa tutkitaan uusien väylien lisäksi muuta joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä tukevaa maankäyttöä.

Kohmontien rakentaminen mahdollistaa lähtöjen jatkamisen Kohmosta Auranlaakson kautta Littoisiin. Kadun rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 350 000 euroa. Hinta sisältää ajoesteen, jolla estetään muun liikenteen läpiajo kadulla. Tämä joukkoliikennekatu on merkittävä siinä vaiheessa, kun kaupunkiseudun joukkoliikenne toteutetaan yhteisen joukkoliikenneorganisaation toimesta.

Turun osalta asemakaavatilanne mahdollistaa jo nykyisellään joukkoliikenneväylän avaamista Kohmosta Kaarinan puolelle. Kaarinan puolen tilanne on avoimempi: varsinaista estettä avaamiselle ei ole, mutta saattaa osoittautua tarpeelliseksi vahvistaa yhteys asemakaavallisesti myös Kaarinan puolella. Turku on asiassa aloitteellinen.

Kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009, että raskaimmin kuormitetuille linjoille toteutetaan pikaraitiotie, kun sille on rahoitukselliset ja kaavalliset edellytykset. Bussien runkolinjat pyritään toteuttamaan tulevien raitiotielinjausten mukaisina silloin kun mahdollista. Erityisen tärkeää tämä on uusilla alueilla kuten Linnakaupungissa, jossa bussilinja tulisi sijoittaa alueen keskelle raitiotien omaisesti. Tällä tavalla tarjotaan alueelle houkuttelevat joukkoliikenneyhteydet alueen rakentumisesta lähtien ja tuetaan sitä ajatusta, että runkobussilinja voidaan tarvittaessa muuttaa myöhemmin raitiotielinjaksi.

Runkobussilinjan edellytykset ovat erityisesti sujuvuus, tiheä vuoroväli, korkeatasoiset pysäkit, etenevä reitti ja korkea imago. Sujuvuuden kannalta on välttämätöntä, että runkolinjastolla busseilla on liikennevaloetuudet, tarvittavat bussikaistat ja –kadut. Runkolinjastolla ei tule olla lainkaan töyssyjä. Jos näitä ei voi välttää, tulee aina käyttää ns. tyynyhidastetta, josta ei ole haittaa joukkoliikenteelle. Vuorovälin tulee päiväsaikaan olla 10 minuuttia tai tiheämpi. Tärkeimpien pysäkkien tulee olla esteettömiä ja tarvittaessa tulee olla liityntämahdollisuus polkupyörillä eli pyöräparkki. Reitin tulee olla etenevä eli koukkauksia pääreitiltä tulee välttää.

Tavoitteena on aloittaa runkolinjaston toteutus sellaisista linjoista, joissa jo nyt joukkoliikenteen palvelutaso on lähellä runkolinjan vuorotiheyttä ja joissa on suurin käyttäjäpotentiaali. Käytännössä tämä tarkoittaa linjoja 18, 28 ja 32/42. Alla on esitetty lyhyt katsaus linjan 18 lähiajan kehittämisestä.

Linjalle 18 (Runosmäki-Kauppatori-Harittu) rakennetaan liikennevaloetuudet Pohjoiskaaren ja Tampereen valtatien risteykseen vuoden 2010 aikana. Kymmenkunta pysäkkialuetta parannetaan vuoden 2010 aikana. Linjalla 18 ainakin Harittuun tehdään polkupyöräparkki, kun pyöräkatokset on kilpailutettu. Linjan 18 vuoroväli vastaa pääosin nykyisellään runkolinjan vuorotiheyttä. Reittimuutoksia ei esitetä tälle linjalle. Linjalla 18 ei ole mahdollista liikennöidä raitiotielinjauksen mukaisesti, koska raitiotielle on esitetty tunnelia Runosmäessä.

Suunnittelutoimisto ja joukkoliikennetoimisto tutkivat joukkoliikenteen viiveet syksyllä 2010. Selvityksen perusteella tehdään esitykset joukkoliikenteen sujuvoittamisratkaisuista. Kaskenkadulle esitetään joukkoliikennekaistaa, sillä ruuhkautuminen aiheuttaa jo syksystä 2010 lähtien merkittäviä lisäkustannuksia kaupungille, kun linjan 12 liikenteeseen joudutaan ottamaan lisäauto nykyisen vuorovälin ylläpitämiseksi. Runosmäessä, Haritussa ja Luolavuoressa on töyssyjä, jotka haittaavat joukkoliikenteen sujumista. Joukkoliikenteen sujuvoittaminen on tärkein tekijä, jolla voidaan lisätä joukkoliikenteen käyttäjämäärää.

Joukkoliikenteen olemassa olevien sopimuskausien pituus ja kilpailutusajankohdat vaikuttavat runkolinjaston kehittämiseen, mikä otetaan huomioon askelettaista kehittämisohjelmaa tehtäessä. Keskeisissä rooleissa kaavoituksen osalta tulevat olemaan juuri käynnistynyt Turun Yleiskaava 2025 –hanke sekä maakuntakaavoitus/seudullinen rakennemallityö. Niihin tullaan sisällyttämään joukkoliikenteen runkoverkostoajattelu. Kaavoituskohteiden valintaa, niiden sisältöä ja linjareittien suunnittelun täsmennyksiä tullaan laatimaan jatkossa aiempaa vuorovaikutteisemmin.  

Askelettainen kehittämisohjelma vuosille 2011-2020 tulee olemaan keskeinen runkolinjaston toteutuksen pohja. Ilmasto- ja ympäristöohjelman 2009-2013 Tausta, toimeenpano ja seuranta –raportissa todetaan, että ”Kaupunginvaltuusto / kaupunginhallitus päättää pitkän tähtäimen kehittämisohjelmasta.”

Kehittämisohjelma sisältää riittävällä tarkkuudella aikataulutettuna ja kustannusarvioin mm. seuraavat kohdat:

Ohjelman laatiminen vaatii kaupungin oman henkilötyön lisäksi konsulttityötä. Konsulttityö tullaan kilpailuttamaan maankäytön johtoryhmän ja mahdollisten muiden kumppaneiden yhteistyönä. Kehittämisohjelman tavoiteaikataulu on syksy 2010.

EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää lähettää yllä olevan selvityksen kaupunginhallitukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelytekstiin tehdyin lisäyksin.

Lisäksi hyväksyttiin yksimielisesti Koskimiehen esittämä ponsiesitys: "Runkolinjasto on merkittävin keino saavuttaa kaupunginvaltuuston 26.10.2009 ilmasto- ja ympäristö-ohjelmassa päättämä joukkoliikenteen matkamäärän 2 prosentin vuosittainen kasvu. Kyseessä on huomattavan laaja, monien toimijoiden vuorovaikutusta ja toiminnan synkronointia edellyttävä hanke. Tämän vuoksi joukkoliikennelautakunta korostaa, että syksyllä 2010 yksityiskohtaiseen suunnitteluun on kaikkien osapuolten varattava riittävät aika- ja henkilöresurssit, sekä hankittava tarvittavat ulkopuoliset asiantuntijapalvelut."

Lisäksi hyväksyttiin yksimielisesti Artukan ehdotus, että liitteeksi lisätään runkolinjaston joukkoliikennekatuja koskeva kartta sekä Maaskolan ehdotus, että kehitettäviin kohteisiin suoritetaan katselmus.

Liite 1Runkolinjaston joukkoliikennekatuja koskeva kartta


Kh § 360

Oheismateriaali 1Runkolinjaston joukkoliikennekatuja koskeva kartta

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus merkitsee selvityksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedJoukkoliikennelautakunta


Liitteet:

Jlk § 103
Liite 1:Runkolinjaston joukkoliikennekatuja koskeva kartta