LIITE

Perustelut ammattistarttihakemukselle

 

Viite: Dno 4/530/2010, 9.2.2010

 

Järjestämisluvan hakeminen 1.8.2010 vakinaisena alkavaan ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavaan ja valmistavaan koulutukseen, ammattistarttiin

 

Koulutuksen järjestäjä: (nimi)

Turun kaupunki

Yhteyshenkilö: (nimi, virka/toimi, puhelinnumero, sähköposti)

Johtava rehtori Seija Mattila, Turun ammatti-instituutti, 02-2633 3700,
ammatti-instituutti@turkuai.fi

 

Ammattistarttikoulutukseen suunnitellut opiskelijamäärät:

 

1. Ammattistarttikoulutuksen arvioitu opiskelijamäärä 20.9.2010:

Arvioitu opiskelijamäärä 20.9.2010 on 50 opiskelijaa.

2. Ammattistarttikoulutuksen uusien opiskelijoiden arvioitu määrä 20.9.2010:

Uusien opiskelijoiden arvioitu määrä 20.9.2010 on 50 opiskelijaa.

3. Ammattistarttikoulutuksen 20.9.2010 uusista opiskelijoista perusopetuksen keväällä 2010 päättäneiden arvioitu määrä:

Perusopetuksen 2010 päättäneitä noin 80 %, eli 40 opiskelijaa.

4. Ammattistarttikoulutuksen arvioitu vuosiopiskelijamäärä vuonna 2011 koulutuksen ollessa täydessä laajuudessaan:

50

5. Arvionne siitä, mikä olisi järjestämislupanne vuosiopiskelijamäärän lisäystarve, jotta ammattistartin kysyntään vastaaminen ei vähentäisi perustutkintoon johtavan koulutuksen tarjontaa vuodesta 2009?

60

 

Perustelut ammattistarttia koskevaan hakemukseen:

 

6. Kuinka suuri ja millainen kohderyhmä alueella on ammattistarttikoulutukselle (perusopetuksen päättävistä, ammatillisen tai lukiokoulutuksen keskeyttäneistä, muista)?

Turun seutukunnassa peruskoulun päättäneistä nuorista jäi elokuussa 2009 ilman toisen asteen opiskelupaikkaa 250 - 300 nuorta.

7. Millaisin erilaisin toimin perusopetuksen päättävien välitön koulutukseen pääsy on turvattu alueella?

VaSkooli, Maahanmuuttajanuorten VaSkooli -, Ammattistartin tehostamis- ja Mast -hankkeissa on tuotettu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla on kartoitettu peruskoulun päättäneiden nuorten koulutustarpeita, kehitetty ohjausmenetelmiä ja lisätty nivelvaiheyhteistyötä. Tavoitteena on koulutustakuun toteutuminen. Tällä hetkellä Turussa ei kuitenkaan ole riittävästi toisen asteen ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja, ja toisaalta kaikilla peruskoulun päättävillä nuorilla ei ole valmiuksia siirtyä suoraan ammatilliseen - tai lukiokoulutukseen. Tästä johtuen olemme lisänneet Turun ammatti-instituutissa ammattistartin aloituspaikkoja. Kokeilu aloitettiin yhdellä ryhmällä ja nyt ryhmiä on kolme, joista yksi on suunnattu ruotsinkielisille nuorille.

8. Millaisia toimia alueella on kehitetty ammatillisen tai lukiokoulutuksen keskeyttäneiden ohjaamiseksi uudelleen koulutuksen piiriin?

Turun ammatti-instituutissa on kehittynyt opiskelijahuoltojärjestelmä. Jokaisen Turun ammatti-instituutissa keskeyttävän opiskelijan kanssa käydään henkilökohtainen ohjauskeskustelu ja opinto-ohjaaja, luokanvalvoja tai uraohjaaja ohjaavat nuoren jatkoon. Turun ammatti-instituutin opiskelijahuoltohenkilöstö tekee tiivistä yhteistyötä myös kaupungin lukioiden, nuoriso- ja sosiaalitoimen sekä työvoimahallinnon kanssa.

9. Onko ammattistarttikoulutuksen aloittamisella vaikutuksia perusopetuksen lisäopetuksen ja muiden ammatilliseen koulutukseen valmistavien koulutusten kysyntään alueella?

Ei ole. Ammattistartilla ja perusopetuksen lisäopetuksella on eri tavoitteet ja kohderyhmä. Turun ammatti-instituutissa järjestetään myös maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavaa koulutusta, sekä erityisopetuksena valmentavaa ja kuntouttavaa opetusta ja ohjausta, joihin molempiin on omasta kohderyhmästään runsaasti hakijoita.

10. Paikkakunnat, joilla ammattistarttikoulutusta on tarkoitus järjestää?

Ammattistartin järjestämislupaa haetaan Turun kaupungin alueelle.

11. Yhteistyöverkostot ammattistarttikoulutukseen hakeutumisen ja koulutuksen järjestämisen tueksi?

Turun seutukunnassa toteutetaan nivelvaiheyhteistyötä perusopetuksen ja toiselle asteelle ohjaavien tahojen kanssa. Turun ammatti-instituutin sisällä uraohjaajat ja opinto-ohjaajat ohjaavat opintonsa keskeyttäviä nuoria jatkoon, jolloin ammattistartti on yhtenä vaihtoehtona.

12. Opetus- ja ohjaushenkilöstön riittävyys ja pätevyys ammattistarttikoulutuksen järjestämiseen?

Turun ammatti-instituutissa ammattistarttiryhmien opetuksesta vastaavat luokanvalvojina toimivat opettajat ja ohjaaja. Ammattistarttia opettavat sekä ammatillisten-, että yhteisten aineiden opettajat, jota opettavat myös ammatillisissa perustutkinnoissa.

13. Välineet, laitteet ja tilat ammattistarttikoulutuksen järjestämiseen?

Turun ammatti-instituutti on suuri ja laaja-alainen (27 alaa) ammattioppilaitos, joka tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet, tilat ja välineet ammattistartin opiskelijoille tutustua eri koulutusaloihin. Kokeilun aikana on kehitetty erityisesti verkko-opetusta ja tuotettu monipuolista oppimateriaalia opiskelijoiden ja opettajien käyttöön sekä työelämäyhteistyötä varten.

14. Koulutuksen järjestäjät, joilla on ollut ammattistartin kokeilulupa: miten opiskelijat ovat sijoittuneet ammattistarttikoulutuksesta tutkintoon johtavaan koulutukseen?

Kaikkien ammattistarttiryhmien opiskelijat on heidän yksilöllisten valmiuksiensa ja tarpeiden mukaan ohjattu yhteisvalinnassa perustutkinto-opintoihin syksyllä ja keväällä. Lisäksi mahdollisuuksien mukaan opiskelijat ovat siirtyneet joustavasti suoraan ammattistartista perustutkintoryhmissä vapaana oleviin opiskelupaikkoihin. Kokeilun aikana ammattistarttikoulutuksen suorittaneista nuorista 40 - 70 % on siirtynyt perustutkinto-opintoihin Turun ammatti-instituuttiin tai muihin ammatillisiin oppilaitoksiin. Kokeilun alusta asti tutkintoon johtavaan koulutukseen siirtyvien nuorten osuus on vuosittain kasvanut selvästi. Koulutuksen ulkopuolelle jääneet on ohjattu työhön tai työharjoitteluun.

15. Muut järjestäjän esittämät perustelut?

Turun seutukunnassa on kokeilun aikana jäänyt vuosi vuodelta useampi nuori vaille toisen asteen aloituspaikkaa. Tästä tarpeesta johtuen ensin aloittaneen yhden ryhmän lisäksi on sisäänottoa lisätty suomenkielisellä ja ruotsinkielisellä ammattistarttiryhmällä, nyt yhteensä kolme ryhmää. Ammattistarttikoulutuksen hyvät tulokset ja jatkuvasti kasvaneet hakijaluvut puoltavat ammattistarttikoulutuksen jatkumista.