Turun kaupungin perustietotekniikkapalveluiden hankinta (Lähettämätön)
Tarjoukset tai osallistumishakemukset xx.xx.xxxx klo 11.00 mennessä osoitteeseen:
I Jakso: Hankintaviranomainen
Hankintalaji
Palvelut
I.1 Nimi, osoite ja yhteyspiste(et)
Virallinen nimi
Turun kaupunki
Postiosoite
PL 630
Postinumero
20101
Postitoimipaikka
Turku
Maa
Suomi
Yhteyspiste(et)
Vastaanottaja
Timo Mykrä
Puhelin
+358 50 5590452
Sähköpostiosoite
hankinnat@turku.fi
Faksi
+358 2 2627575
Hankintaviranomaisen yleisosoite
-
Hankintaprofiilin osoite
-
Muut osoitteet
Osoite, josta saa lisätietoja
-
Osoite, josta saa eritelmiä ja täydentäviä asiakirjoja (myös kilpailullista neuvottelumenettelyä ja dynaamista hankintajärjestelmää koskevia asiakirjoja)
-
Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä
Ks. edellä yhteyspiste(et)
I.2 Hankintaviranomaisen luonne
Alue- tai paikallistason viranomainen
Pääasialliset toimialat
Yleinen julkishallinto
Muu, mikä?
-
Hankintaviranomainen tekee hankintoja muiden viranomaisten puolesta
-
II Jakso: Hankintasopimuksen kohde
II.1 Kuvaus
II.1.1 Hankintaviranomaisen sopimukselle antama nimi
Turun kaupungin perustietotekniikkapalveluiden hankinta
II.1.2 Sopimustyyppi sekä toteutus-, toimitus- tai suorituspaikka
Palvelun pääluokka
Tietojenkäsittelypalvelut ja niihin liittyvät palvelut (7)
NUTS-koodi
Turku (K853)
Pääasiallinen toteutus-, toimitus- tai suorituspaikka
Turku
II.1.3 Ilmoituksessa on kyse
-
II.1.4 Puitejärjestelyä koskevat tiedot
-
II.1.5 Sopimuksen tai hankinnan (hankintojen) lyhyt kuvaus
Hankinta käsittää perustietotekniikan palvelut seuraavasti mm:
Palveluiden tulee täyttää seuraavia yleisvaatimuksia:
- palveluiden tulee olla tuotteistettuja ja tuotannossa,
- palveluista tulee olla palvelukuvaukset,
- palveluissa tulee olla erilaisia valinnaisia palvelutasoja soveltuvasti,
- palveluita on kyettävä toimittamaan suomen, ruotsin ja englannin kielellä.
Päätelaitteiden hallinta- ja käyttäjäpalvelut:
- päätelaitteet (työasemat, terminaaliratkaisut ja tulostimet),
- päätelaitteiden elinkaaripalvelut,
- omaisuuden hallinta,
- lähituki,
- etätuki (help desk –palvelut, spoc, yksi yhteinen yhteyspiste),
- tulostuspalvelut,
- vakiointipalvelut,
- päätelaitteiden virustorjunta ja tietoturvallisuuspalvelut,
- "toimisto-ohjelmistojen" tuki,
- ohjelmistojakelu,
- valtuushallinta,
- päätelaitteiden virtualisointi,
- valvonta.
Kapasiteettipalvelut:
- (erillis)palvelimet ja niiden hallinta,
- varmistuspalvelut,
- tallennuspalvelut,
- omaisuuden hallinta,
- palvelinkapasiteettipalvelut: (virtuaali)palvelimet, tallennus, varmistus,
- palvelinten elinkaaripalvelut,
- konesalipalvelut,
- konesalien tietoliikenne,
- kapasiteetin virtualisointi,
- valvonta.
Hankintaan sisältyy liikkeenluovutus. Pääkohdiltaan liikkeenluovutus muodostuu hankinnan kohteena olevista palveluista ja sen henkilöstöstä seuraavasti:
- luovutukseen liittyy n. 40 henkilön siirtyminen tulevan sopimuskumppanin henkilöstöön,
- infrastruktuuria ja muuta omaisuutta ei juuri siirry, käytännössä omaisuus on leasing sopimuksia,
- luovutukseen kuuluu myös muita sopimuksia, mm. tilanvuokrasopimuksia.
IT-toiminnassa työskentelee n. 105 henkilöä, joista ns. perus-it -toiminnoissa on n. 40 henkilöä. Tämän lisäksi Turun kaupunki ostaa ulkopuolisena palveluna perus-it -toimintoja noin 30 henkilötyövuoden verran.
Toimipisteitä n 500 kpl. Suurin osa toimipisteistä sijaitsee eri puolilla Turun kaupungin alueella, mutta pieni osa muualla Varsinais-Suomessa.
Turun kaupungin perustietotekniikkapalveluiden työasematukipalvelut ja konesalipalvelut ovat jakautuneet tällä hetkellä erilaisiin toimialakohtaisiin ympäristöihin.
Toimintaympäristön nykyinen laajuus:
- toimipisteitä n. 500 kpl,
- työasemia n. 11.000 kpl, joista oppilastyöasemia n. 5.000 kpl,
- keskeisiä sovelluksia n. 20 kpl, käytössä olevia sovelluksia n. 500 kpl,
- palvelimia n. 300 kpl, järjestelmien datan määrä n. 100 TB,
- tulostimia n. 4.800 kpl,
- järjestelmään liittyviä oheislaitteita n. 40 erilaista laitetyyppiä.
II.1.6 Yhteinen hankintanimikkeistö (CPV)
Päänimikkeistö
1.Tietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki. (72000000-5)
Lisäkohde (-kohteet)
-
II.1.7 Sopimus kuuluu Maailman kauppajärjestön (WTO) julkisia hankintoja koskevan sopimuksen soveltamisalaan
- kyllä
II.1.8 Sopimus on jaettu osiin
Ei
II.1.9 Eri vaihtoehdot hyväksytään
Ei
II.2 Sopimuksen määrä tai laajuus
-
II.2.1 Kokonaismäärä tai laajuus
-
Ennakoitu arvo tai hintahaarukka ilman arvonlisäveroa
5.000.000 - 6.000.000 EUR /vuosi
II.2.2 Sopimukseen liittyy lisähankintamahdollisuuksia
-
Kyseisten lisähankintamahdollisuuksien kuvaus
-
Lisähankintojen alustava kesto
-
Mahdollinen sopimuksen jatkamisen määrä
Kuukautta
-
Tai päivää
-
II.3 Hankintasopimuksen kesto tai toteuttamisen määräaika
Kesto
-
Tai alkamis- ja päättymispäivä
-
III Jakso: Oikeudelliset, taloudelliset, rahoitukselliset ja tekniset tiedot
III.1 Hankintasopimukseen liittyvät ehdot
III.1.1 Vaadittavat vakuudet ja takuut
-
III.1.2 Tärkeimmät rahoitus- ja maksuehdot ja/tai viittaus niitä koskeviin määräyksiin
-
III.1.3. Sopimuspuoleksi valittavalta taloudellisten toimijoiden ryhmittymältä vaadittava oikeudellinen muoto
-
III.1.4 Hankinnan toteutukselle on asetettu muita erityisiä ehtoja
-
III.2 Osallistumisehdot
Tiedot ja muodollisuudet, joiden perusteella vaatimusten täyttyminen voidaan arvioida
-
III.2.2 Taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne
Mahdolliset vähimmäisvaatimukset
Vaatimus 1:
Ehdokasta taikka sen johtohenkilöä tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävää henkilöä ei ole tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä lainvoimaisella tuomiolla julkisista hankinnoista annetun lain 53 §:ssä luetelluista rikoksista.
Vaatimus 2:
Ehdokas ei ole konkurssissa, purettavana, keskeyttänyt liiketoimintaansa tai liiketoimintakiellossa eikä tarjoajan velkoja ole vahvistettu akordilla, saneerausohjelmalla tai muussa vastaavassa lainsäädäntöön perustuvassa menettelyssä eikä tällaisia menettelyjä ole vireillä. Hankintamenettelystä voidaan sulkea pois ehdokkaat, joita koskee muu hankintalain 54 §:n mukainen poissulkemisperuste.
Vaatimus 3:
Ehdokas on suorittanut verot, sosiaaliturva- ja eläkevakuutusmaksut. Tältä osin poissulkemista koskevassa harkinnassa voidaan ottaa huomioon muun muassa rikkomuksen tai laiminlyönnin vakavuus, yhteys hankinnan kohteeseen, kulunut aika sekä rikkomukseen tai laiminlyöntiin syyllistyneen mahdolliset korjaavat teot.
Vaatimus 4:
Ehdokas on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisävelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.
Vaatimus 5:
Ehdokkaalla on hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Ehdokkaan viimeinen vahvistettu liikevaihto on oltava vähintään kolmekymmentä miljoonaa (30.000.000) euroa ja ehdokkaan Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa – suosituksen mukaisen tai vastaava luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään hyvä(AA) tai vastaava. Ehdokkaalla tulee olla voimassaoleva vastuuvakuutus, joka on suuruudeltaan riittävä toiminnan riskeihin nähden, kuitenkin vähintään miljoona (1.000.000) euroa.
Vaatimus 6:
Ehdokas on ottanut työehtoja koskevat säännökset huomioon.
Vaatimus 7
Ehdokkaalla on oltava kyky vastaanottaa vastaavan sisältöinen ja kokoinen liikkeenluovutus. Ehdokkaalla tulee olla vähintään yksi (1) liikkeenluovutuksen vastaanotto, jossa on siirtynyt vähintään 20 henkilöä, viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta.
Ehdokkaat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, suljetaan tarjouskilpailusta.
Tiedot ja muodollisuudet, joiden perusteella vaatimusten täyttyminen voidaan arvioida
Selvitys 1:
Selvitys siitä, että ehdokasta taikka sen johtohenkilöä tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävää henkilöä ei ole tuomittu rikosrekisteristä ilmenevällä lainvoimaisella tuomiolla julkisista hankinnoista annetun lain 53 §:ssä luetelluista rikoksista (selvitys voi olla tarjoajan itsensä laatima).
Selvitys 2:
Kaupparekisterinote
Selvitys 3:
Veroviranomaisen antama todistus maksetuista veroista ja sosiaaliturvamaksuista tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty. Eläkevakuutusmaksujen osalta työeläkekassan ja / tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksusopimus on tehty.
Selvitys 4:
Selvitys siitä, että ehdokas on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisävelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä (selvitys voi olla tarjoajan itsensä laatima) taikka selvitys rekisteröimättömyyden perusteista, jos tarjoaja ei kuulu edellä mainittuihin rekistereihin.
Selvitys 5:
Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa –yritysraportti tai muu luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunto sekä tieto ehdokkaan viimeisestä vahvistetusta liikevaihdosta, jos se ei ilmene luottotietolaitoksen lausunnosta sekä todistus voimassaolevasta vastuuvakuutuksesta, joka on suuruudeltaan riittävä toiminnan riskeihin nähden, kuitenkin vähintään miljoona (1.000.000) euroa.
Selvitys 6:
Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.
Selvitys 7:
Ehdokkaan selvitys viimeksi kuluneen kolmen (3) vuoden aikana vastaanotetuista liikkeenluovutuksista sisältäen lyhyen selostuksen:
- sisällöstä ja ehdoista,
- ajankohdasta,
- sekä liikkeenluovuttajan yhteyshenkilöt ja yhteystiedot.
Selvitys voi olla ehdokkaan itsensä laatima.
Ehdokas, joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan vähimmäisvaatimuksia koskevia tietoja, suljetaan hankintamenettelystä pois. Jos ehdokas ei hyväksyttävästä syystä voi toimittaa em. asiakirjoja, ehdokas voi osoittaa taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseensa liittyvät tiedot jollakin muulla hankintayksikön hyväksymällä asiakirjalla. Hankintayksikkö voi pyytää ehdokkaita täydentämään tai täsmentämään selvityksiä ja muita asiakirjoja. Hankintayksikkö voi halutessaan hankkia erilaisia ehdokkaita koskevia selvityksiä esimerkiksi yhteisötietojärjestelmästä tai luottotietojärjestelmästä.
Todistukset ja selvitykset eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia pyyntöhetkestä laskettuna.
Ulkomaisen ehdokkaan on toimitettava selvityksissä 1 ja 2 tarkoitetut tiedot sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisterinotteella tai vastaavalla muulla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla, kuten antamalla sijoittumismaan lainsäädännön mukainen valaehtoinen tai vakuutuksella vahvistettu ilmoitus.
Ehdokas, joka syyllistyy olennaisesti väärien tietojen antamiseen toimittaessaan edellä mainittuja tietoja, suljetaan tarjouskilpailusta pois.
Lisäksi hankintayksikkö varaa tilaisuuden pyytää selvityksiä mahdollisista alihankkijoista ja ehdokkaan on ne toimitettava hankintayksikölle hankintayksikön asettamaan määräaikaan mennessä. Valittu toimittaja vastaa alihankkijan työstö ja tuloksista kuin omastaan.
Lisäksi pyydämme lyhyen yrityskuvauksen/esittelyn toimittajasta sekä mahdollisista alihankkijoista. Kuvauksesta on selvittävä, mikä osuus hankinnasta on alihankkijan suorittama.
III.2.3 Tekninen suorituskyky
Mahdolliset vähimmäisvaatimukset
Vaatimus 8
Ehdokkaalla tulee olla kokemusta vähintään kolmesta (3) hankinnan kohteena olevan palvelun kaltaisesta toimittamisesta viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta. Yksittäisen referenssikohteen volyymit tulee olla vähintään seuraavat:
- 3000 työasemaa,
- 200 palvelinta.
Vaatimus 9
Ehdokkaan kokonaisvolyymit hankinnan kohteena olevalle palvelutuotannolle tulee vuoden 2009 lopussa olla vähintään:
- 30.000 työasemaa,
- 1000 palvelinta.
Vaatimus 10
Ehdokkaalla tulee olla laaja, kattava ja syvällinen oma asiantuntemus hankittavan palvelukokonaisuuden keskeisimpien palvelu- ja teknologiaosa-alueiden suhteen.
Vaatimus 11
Ehdokkaan tulee pystyä tuottamaan palveluun liittyvä konesalikapasiteetti Suomesta vähintään kahdesta pisteestä. Konesalitilojen tulee olla suojattu ammattimaisesti. Vaatimuksena on, että tila täyttää Valtiovarainministeriön VAHTI toimitilaluokan kolme (3) tai vastaavat vaatimukset (http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/05_valtionhallinnon_tietoturvallisuus/20020101Tietot/turvallisuussuositus.pdf).
Vaatimus 12
Toimittajan on mahdollistettava ja tarvittaessa osallistuttava Turun kaupungin nykyisen client-server ympäristön kehittämiseen. Turun kaupungin kehittäminen perustuu mm. ValtIT:n arkkitehtuurisuunnittelun pohjalta luotuun KuntaIT:n kokonaisarkkitehtuurimenetelmään, julkishallinnon standardien noudattamiseen, julkisen hallinnon suositusten (mm. JHS 169 Avoimen lähdekoodin ohjelmien käyttö julkisessa hallinnossa) noudattamiseen, julkishallinnon tietoturvaperiaatteisiin sekä kuntien väliseen yhteistyöhön.
Kehittämisen keskeiset periaatteet ovat standardoidut avoimet rajapinnat, palvelukeskeinen arkkitehtuuri (SOA), luotettavat ja ajantasaiset perustiedot sekä tehokas perustietojen hallinta sekä keskitetty käyttäjähallinta.
Toimittajan on lisäksi kehitettävä teknologiaympäristöään kustannustehokkaammaksi hyödyntämällä esim. virtuaalisointiratkaisuja erityisesti työasematyöskentelyyn ja palvelinympäristöön, sekä pyrittävä aktiivisesti saamaan päätelaiteympäristöä käyttöjärjestelmä- sekä valmistajariippumattomaksi. Palvelinympäristön virtuaalisointiratkaisut tulee olla perusratkaisuja.
Vaatimus 13
Palvelun toimittaminen (valmistelu, käynnistys ja käyttöönotto) tapahtuu suomen kielellä.
Tiedot ja muodollisuudet, joiden perusteella vaatimusten täyttyminen voidaan arvioida
Selvitys 8:
Ehdokkaan referenssiluettelo viimeksi kuluneen kolmen (3) vuoden aikana toteutetuista hankinnan kohteena olevan palvelun kaltaisesta toimituksesta (julkiselle, yksityiselle tai kolmannelle sektorille) sisältäen lyhyen kuvauksen:
- referenssikohteesta,
- toimituksen sisällöstä, laajuudesta ja vaiheesta,
- ajankohdasta,
- sekä referenssikohteen yhteyshenkilöt ja yhteystiedot.
Selvitys voi olla ehdokkaan itsensä laatima.
Selvitys 9:
Ehdokkaan yhteenlasketut volyymitiedot kaikkien hankinnan kohteena olevan palvelun kaltaisista toimituksista vuoden 2009 lopussa.
Selvitys voi olla ehdokkaan itsensä laatima.
Selvitys 10:
Selvitys ehdokkaan ja mahdollisten alihankkijoiden osaamisesta ja asiantuntemuksesta hankittaviin palveluihin keskeisesti liittyvien teknologiaosa-alueiden suhteen, jotka on kuvattu kohdassa II.1.5 (Sopimuksen tai hankinnan (hankintojen) lyhyt kuvaus).
Selvitys voi olla ehdokkaan itsensä laatima.
Selvitys 11:
Selvitys hakijan konesaliratkaisun kapasiteetista sekä toimitilojen suojaustasosta.
Selvitys 12:
Selvitys hakijan muista palveluista, omasta osaamisesta ja asiantuntemuksesta kuvatuntyyppisien palveluiden toteuttamiseen sekä mainittujen teknologiaosa-alueiden suhteen.
Selvitys voi olla ehdokkaan itsensä laatima.
III.2.4 Varatut hankintasopimukset
-
III.3 Palveluja koskevien hankintasopimusten erityiset ehdot
III.3.1 Palvelun suorittaminen rajattu tietylle ammattikunnalle
-
III.3.2 Oikeushenkilöiden on ilmoitettava palvelun suorittamisesta vastaavien henkilöstön jäsenten nimet ja ammatillinen pätevyys
-
IV Jakso: Menettely
IV.1 Menettelyn luonne
IV.1.1 Menettelyn luonne
Neuvottelumenettely
Ehdokkaat on jo valittu
-
IV.1.2 Tarjous- tai osallistumispyynnön saavien toimijoiden lukumäärää koskevat rajoitukset
3 - 5
Objektiiviset perusteet sille, miksi ehdokkaita valitaan rajoitettu määrä
Mikäli vähimmäisvaatimukset ylittäviä ehdokkaita on valittavaa määrää enemmän, asetetaan ehdokkaat paremmuusjärjestykseen ensisijaisesti hankinnan kohteena olevan palvelun kaltaisten toimitusten referenssien määrän mukaan. Yksittäisen referenssikohteen volyymit tulee olla vähintään seuraavat:
-3.000 työasemaa
-200 palvelinta
IV.1.3 Toimijoiden lukumäärän rajoittaminen neuvottelussa
-
IV.2 Sopimuksentekoperusteet
IV.2.1 Sopimuksentekoperusteet
-
IV.2.2 Sähköistä huutokauppaa käytetään
-
IV.3 Hallinnolliset tiedot
IV.3.1 Hankintayksikön asiakirja-aineistolle antama viitenumero
-
IV.3.2 Samaa hankintasopimusta koskeva ilmoitus on julkaistu aiemmin
-
IV.3.3 Eritelmien ja täydentävien asiakirjojen tai hankekuvauksen saatavuutta koskevat ehdot
Asiakirjojen esittämisen tai asiakirjojen saatavuuden määräaika
-
Asiakirjat ovat maksullisia
Ei
IV.3.4 Tarjousten tai osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaika
xxxx
IV.3.5 Päivä, jona tarjouspyynnöt tai osallistumispyynnöt lähetetään valituille ehdokkaille
xxxxx
IV.3.6 Kieli (kielet), jo(i)lla tarjoukset tai osallistumishakemukset voidaan laatia
suomi
Muut kielet
-
IV.3.7 Vähimmäisaika, joka tarjoajan on pidettävä tarjouksensa voimassa (avoin menettely)
-
Tai
-
IV.3.8 Tarjousten avaamista koskevat ehdot
Päivämäärä
-
Paikka
-
Tarjousten avaustilaisuudessa saa olla läsnä ulkopuolisia henkilöitä
Ei
VI Jakso: Täydentävät tiedot
VI.1 Kyse on toistuvasta hankinnasta
-
VI.2 Sopimus liittyy yhteisön varoista rahoitettuun hankkeeseen ja/tai ohjelmaan
-
VI.3 Lisätietoja
Suomenkielinen osallistumishakemus paperisena kahtena (2) kappaleena sekä sähköisenä CD-levyllä tai muistitikulla tulee toimittaa suljettuna lähetyksenä viimeistään pp.kk.2010 klo 11.00 osoitteeseen:
Turun kaupunki
PL 630 (Käyntiosoite: Linnankatu 55 K)
20101 Turku
Kuoreen merkintä "Osallistumishakemus: perus-it".
Määräajan jälkeen saapuneita osallistumishakemuksia ei oteta huomioon. Lähettäjän on huolehdittava siitä, että osallistumishakemus saapuu viranomaiselle määräajassa.
Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista annettua lakia (348/2007) ja sen nojalla annettuja alemman asteisia säädöksiä sekä soveltuvin osin Julkisen hallinnon IT-hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JIT 2007, http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs166). Mahdolliseen sopimukseen sovelletaan Suomen lakia ja sopimuksesta aiheutuvat tai siihen liittyvät riitaisuudet ratkaistaan ensisijaisesti Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.
Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää sopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät kokonaan tai osittain.
Hankintayksikköä sitovat sopimukset eivät synny päätöksillä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätökset voivat muuttua tehdyn muutoshakemuksen, oikaisuvaatimuksen tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.
Turun kaupunki on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Valitulla Toimittajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Turun kaupungilla olisi.
Hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen sekä asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Viranomaiselle toimitetut tarjoukset tulevat pääsääntöisesti yleisesti julkisiksi, kun sopimus on tehty. Ehdokasta pyydetään yksilöimään ja merkitsemään osallistumishakemuksestaan ne mahdolliset tiedot ja asiakirjat merkinnällä SALAINEN, jotka ovat salassa pidettäviä esim. liikesalaisuudet. Hankintayksikkö harkitsee tapauskohtaisesti, ovatko salaisiksi ilmoitetut tiedot lain mukaan salassa pidettäviä. Osallistumishakemusten taikka tarjousten avaustilaisuudet eivät ole julkisia.
Hallintolain (434/2003) 17.1 §:n mukaan asiakirja toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla. Lähettäjän on huolehdittava siitä, että asiakirja saapuu viranomaiselle asetetussa määräajassa.
Turun kaupunki ei maksa korvausta osallistumishakemuksen laatimisesta tai neuvottelumenettelyyn osallistumisesta. Hankintayksikkö voi perustellusta syystä keskeyttää hankintamenettelyn.
Neuvotteluihin valittujen ehdokkaiden on varauduttava siihen, että henkilökohtaista läsnäoloa edellyttämät neuvottelut tultaisiin käymään Turussa xx-kuun 2010 aikana.
Lisätietoja: tuoteryhmäpäällikkö Timo Mykrä, puh. +358 50 5590452, timo.mykra@turku.fi
VI.4 Muutoksenhakumenettelyt
VI.4.1 Muutoksenhakumenettelyistä vastaava elin
Virallinen nimi
Markkinaoikeus
Postiosoite
PL 118
Postinumero
00131
Postitoimipaikka
Helsinki
Maa
Suomi
Sähköpostiosoite
markkinaoikeus@om.fi
Puhelin
+358 10 3643300
Internet-osoite
http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus
Faksi
+358 10 3643314
VI.4.2 Muutoksenhaku
Muutoksenhaun määräaikoja koskevat tarkat tiedot
-
VI.4.3 Yksikkö, josta muutoksenhakua koskevat tiedot ovat saatavissa
Virallinen nimi
-
Postiosoite
-
Postinumero
-
Postitoimipaikka
-
Maa
-
Sähköpostiosoite
-
Puhelin
-
Internet-osoite
-
Faksi
-