Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 119 | 22.02.2010 | 6 Kj |
860-2010 (27, 001)
Lausunnon antaminen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä
Tiivistelmä:
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on Ismo Kähkösen sille osoittaman Turun kaupungin järjestämää velkaneuvontaa kritisoivan kirjoituksen johdosta pyytänyt 20.1.2010 Turun kaupunginhallituksen lausuntoa ja Turun velkaneuvonnan selvitystä asian johdosta. Velkaneuvontatoimisto on 10.2.2010 antanut pyydetyn selvityksen.
Kh § 119
Lounais-Suomen aluehallintovirasto 20.1.2010:
Länsi-Suomen lääninhallituksen ja Turun kaupungin välillä on 21.12.2000 solmittu sopimus siitä, että Turun kaupunki sitoutuu tuottamaan talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain 1 §:ssä tarkoitettuja talous- ja velkaneuvontapalveluja Turun ja Loimaan seuduilla 1.1.2001 alkaen. Sopimuksen mukaan Turun kaupungilla on viisi kokopäiväistä velkaneuvojaa.
Länsi-Suomen lääninhallituksen ja kaupungin välillä on kesällä 2009 sovittu lisäksi, että kaupunki sitoutuu käyttämään valtion lisätalousarviosta osoitetun määrärahan siten, että talous- ja velkaneuvonnan antamiseen käytetään toimeksiantosopimuksessa edellytetyn lisäksi vähintään yksi henkilötyövuosi talous- ja velkaneuvontatehtäviin sekä yksi henkilötyövuosi neuvonnan avustaviin tehtäviin.
Valtion aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (903/2009) 4 §:n nojalla Länsi-Suomen lääninhallituksen solmimat talous- ja velkaneuvonnan järjestämistä koskevat sopimukset ja niistä johtuvat oikeudet ja velvollisuudet siirtyivät 1.1.2010 alkaen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle.
Ismo Kähkönen on toimittanut Lounais-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan sisältöisen viestin:
Edellä olevan kirjoituksen johdosta Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää Turun kaupunginhallituksen lausuntoa sekä Turun velkaneuvonnan selvitystä edellä olevan asian johdosta. Aluehallintovirasto pyytää Turun kaupunkia myös selvittämään, miten kesällä 2009 sovittu henkilöstöresurssien lisäys on toteutettu taikka tullaan toteuttamaan.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää kaupunkia toimittamaan lausuntonsa sekä pyydetyn selvityksen viimeistään 26.2.2010 mennessä aluehallintovirastoon.
Keskushallinto, velkaneuvontatoimisto 10.2.2010:
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on 20.1.2010 päivätyllä lausuntopyynnöllä pyytänyt Turun kaupunginhallituksen lausuntoa sekä Turun velkaneuvonnan selvitystä Ismo Kähkösen aluehallintovirastolle tekemästä, 17.1.2010 päivätystä pyynnöstä Turun kaupungin velkaneuvontatoimistoa koskeviin toimenpiteisiin ryhtymiseksi.
Yleistä uusien asiakkaiden vastaanottamisesta Turun kaupungin velkaneuvontatoimistossa
Turun kaupungin velkaneuvontatoimistossa uusien asiakkaiden ilmoittautuminen tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse. Puhelun aikana soittaja haastatellaan alustavasti. Haastattelun pohjalta tilanne arvioidaan, ja mikäli katsotaan mahdolliseksi, että velkaneuvontatoimisto voi tilanteessa auttaa, soittaja otetaan uudeksi asiakkaaksi. Epäselvissä tilanteissa soittaja otetaan aina uudeksi asiakkaaksi, jotta kukaan ei väärinymmärryksen tms. seikan vuoksi jäisi velkaneuvontatoimiston antaman avun ulkopuolelle.
Uudelle asiakkaalle lähetetään muutaman päivän sisällä puhelinkeskustelusta kirje, jossa asiakasta pyydetään toimittamaan velkaneuvontatoimistoon taloudellisen tilanteen kartoittamista varten asiakirjat, joista selviävät mm. asiakkaan tulot, menot sekä velat. Heti kun asiakas on toimittanut edes osan pyydetyistä asiakirjoista, hänelle määrätään henkilökohtainen talous- ja velkaneuvoja, joka työtilanteensa sallimassa aikataulussa perehtyy asiakkaan tilanteeseen ja ottaa sen jälkeen yhteyttä asiakkaaseen. Tämän jälkeen asiakkaan tilanteen selvittely jatkuu tilanteen yksilöllisten vaatimusten mukaan. Aina asiakkaan tilanne ei edellytä henkilökohtaista tapaamista talous- ja velkaneuvojan kanssa. Tällaisissa tapauksissa asiakkaan kanssa pidetään yhteyttä puhelimitse tai kirjeitse.
Edellä selostettu käytäntö uusien asiakkaiden vastaanottamisesta velkaneuvontatoimistossa on otettu käyttöön marraskuun lopussa 2009. Sitä on kuitenkin sovellettu samansuuntaisena jo kesällä 2009. Aiempi käytäntö ei asiakkaan kannalta merkittävästi poikennut uudesta; käytännön uudistamisen tarkoituksena on ollut lyhentää asiakkaiden jonotusaikaa velkaneuvontaan selkeyttämällä ja yksinkertaistamalla velkaneuvontatoimiston sisäisiä prosesseja.
Ismo Kähkösen viestin esimerkkitapauksen käsittelystä Turun kaupungin velkaneuvontatoimistossa
Turun kaupungin velkaneuvontatoimisto olettaa pystyneensä yksilöimään Kähkösen viestissä esitellyn esimerkkitapauksen asiakkaan. Velkaneuvontatoimiston tarkoittama henkilö on ilmoittautunut uudeksi asiakkaaksi 23.7.2009. Asiakkaalle on 3.8.2009 lähetetty kirje, jolla häntä on pyydetty toimittamaan velkaneuvontatoimistoon tositteet tuloista, menoista, veloista yms. hänen taloudellisen tilanteensa kartoittamista varten. Asiakas on toimittanut asiakirjojaan elokuun lopussa; asiakirjojen mukana toimitettu asiakkaan allekirjoittama valtakirja on päivätty 24.8.2009. Asiakkaalle on määrätty talous- ja velkaneuvoja 31.8.2009.
Asiakas on 9.11.2009 ottanut puhelimitse yhteyttä hänelle määrättyyn talous- ja velkaneuvojaan. Talous- ja velkaneuvoja on puhelimessa kertonut asiakkaalle, että Kähkösen viestissä mainittujen keskeneräisten hoitojen ja tutkimusten vuoksi asiakkaan tilanne on sillä tavalla vakiintumaton, ettei esim. velkajärjestelyhakemusta kannata vielä tehdä, koska velkajärjestely edellyttää vakiintunutta tilannetta. Asiakkaan tapausta ei siis ole pidettävä erityisen kiireellisenä. Talous- ja velkaneuvojalle on puhelun perusteella jäänyt käsitys, että asiakas on ymmärtänyt ja hyväksynyt asian. Talous- ja velkaneuvoja on vielä halunnut varmistaa, että haluaako asiakas kuitenkin hakea velkajärjestelyä tilanteen vakiinnuttua. Asiakas ei ole antanut selvää vastausta kysymykseen, joten talous- ja velkaneuvoja on jatkanut asian käsittelyä tilaamalla mm. puuttuneita asiakirjoja.
Asiakas on saman puhelun aikana pyytänyt talous- ja velkaneuvojaa toimittamaan hänelle todistuksen asiakkuudestaan velkaneuvontatoimistossa. Talous- ja velkaneuvoja on laatinut todistuksen ja avustava velkaneuvoja on lähettänyt sen asiakkaan nimenomaisen pyynnön mukaisesti sähköpostilla 9.11.2009 klo 11.49. Sähköpostiin ei ole tullut ilmoitusta lähetyksen tai sen toimittamisen epäonnistumisesta. Asiakas on vasta tammikuussa 2010 ilmoittanut, ettei ole saanut pyytämäänsä sähköpostia. Näin ollen velkaneuvontatoimistolla ei ole ollut aiemmin mitään syytä olettaa, ettei todistus olisi mennyt perille.
Asiakas on jättänyt talous- ja velkaneuvojalle soittopyynnöt 11. ja 12.1.2010. Talous- ja velkaneuvoja ei ole ehtinyt vastata soittopyyntöön mm. lapsen sairastumisesta aiheutuneen kahden päivän poissaolon vuoksi ennen kuin asiakas on 18.1.2010 ottanut uudelleen yhteyttä. Tällöin asiakas on halunnut, että hänen asiansa käsittely velkaneuvonnassa lopetetaan, valtakirja mitätöidään ja asiakirjat palautetaan hänelle. Asiakkaan pyyntöä on noudatettu.
Turun kaupungin velkaneuvontatoimisto katsoo, että Ismo Kähkösen viestissään viittaaman esimerkkitapauksen käsittelyssä ei ole huomautettavaa.
Kähkönen on viestissään väittänyt, että hänen esimerkkitapauksessaan mainitun asiakkaan papereita ei olisi aluksi meinattu ottaa luukulla vastaan, koska niitä oli pyydetty toimittamaan postitse. Kähkösen väite vaikuttaa epäuskottavalta: Velkaneuvontatoimiston tarkoittamalle asiakkaalle toimitetussa kirjeessä pyydetään asiakasta toimittamaan asiakirjat velkaneuvontatoimistoon. Toimitustavasta ei kirjeessä ole määrätty mitään. Muulloinkaan velkaneuvontatoimisto ei anna mitään määräyksiä toimitustavasta: asiakas saa aina toimittaa asiakirjat hänelle itselleen parhaiten sopivalla tavalla, postitse, tuomalla paperit toimiston vahtimestareille tai asiakkaan toivomuksesta jopa henkilökohtaisesti talous- ja velkaneuvojalle. Asiakirjojen toimittaminen toimiston vahtimestareille on täysin normaali toimintatapa, ja vahtimestarit kiistävät kieltäytyneensä koskaan vastaanottamasta asiakirjoja. Velkaneuvontatoimistolla ei ole mitään syytä uskoa, että näin olisi tapahtunut.
Turun kaupungin velkaneuvontatoimistossa on käytäntö, jonka mukaan varattuna olevalle talous- ja velkaneuvojalle otetaan asiakkaan soittaessa soittopyyntö. Tämä on katsottu tarpeelliseksi sen vuoksi, että talous- ja velkaneuvoja voi keskittyä esim. asiakaskäynnillä olevan asiakkaan palvelemiseen. Soittopyynnön vastaanottaja pyrkii myös selvittämään, millaista asiaa soittajalla on, jotta talous- ja velkaneuvojalla on mahdollisuus ennen soittopyyntöön vastaamistaan perehtyä asiaan. Asiaan perehtymisen vaatiman ajan vuoksi talous- ja velkaneuvoja ei aina kykene vastaamaan soittopyyntöihin saman päivän aikana, vaikka pyrkimyksenä onkin vastata hyvin lyhyen ajan sisällä.
Turun kaupungin velkaneuvontatoimisto ottaa yhteyttä asiakkaaseen aina, vaikka ei pystyisikään asiakasta auttamaan. Se, että asiakkaan tilanteelle ei juuri sillä hetkellä voida tehdä mitään, on joskus asiakkaalle vaikea asia hyväksyä. Asiakas voi tällöin myös kokea joutuneensa esim. laiminlyödyksi tai huonon kohtelun kohteeksi, vaikka tällaisesta ei olisikaan kyse. Velkaneuvontatoimiston yhteydenottoon kuluu aikaa kulloisenkin jonotustilanteen mukaan. Tammikuussa keskimääräinen jonotusaika oli 78 päivää.
Henkilöstöresurssien lisäys
Länsi-Suomen lääninhallitus ja Turun kaupunki ovat sopineet 29.12.2000 allekirjoitetulla toimeksiantosopimuksella talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottamisesta. Tällä sopimuksella kaupunki on sitoutunut antamaan toimialueellaan talous- ja velkaneuvontaa siten, että sen antamisesta vastaa viisi kokopäivätoimista neuvojaa. Tällä hetkellä talous- ja velkaneuvontaa antaa Turun kaupungin velkaneuvontatoimistossa kuusi kokopäivätoimista vakituista neuvojaa sekä yksi johtava velkaneuvoja.
Lääninhallitus on päätöksellään 9.7.2009 päättänyt maksaa kaupungille em. korvauksen lisäystä palveluresurssien lisäämiseksi. Kaupunki on 18.8.2009 allekirjoittamallaan sopimuksella talous- ja velkaneuvontapalvelujen järjestämisestä maksettavan korvauksen lisäyksen käyttämisestä sitoutunut käyttämään korvauksen lisäyksen siten, että talous- ja velkaneuvonnan antamisesta vastaa toimeksiantosopimuksessa edellytetyn lisäksi vähintään 1.0 henkilötyövuotta talous- ja velkaneuvontatehtäviin osoitettua henkilöä sekä 1.0 henkilötyövuotta avustaviin tehtäviin osoitettua henkilöä. Korvauksen lisäys on käytettävä sopimuksen voimassaoloaikana, ts. 17.8.2009 – 31.12.2010.
Korvauksen lisäyksen käyttämistä koskevan sopimuksen edellyttämän lisätyövoiman hankkimiseksi talous- ja velkaneuvojan sekä avustavan velkaneuvojan tehtävä on ollut avoimena työvoimahallinnon internetsivuilla (www.mol.fi) 3. – 14.9.2009. Samalla on kartoitettu myös muualta potentiaalisia tarjokkaita.
Talous- ja velkaneuvojan tehtävään tuli 32 hakemusta. Hakijoista viidellä oli viime vuosilta pitempiaikaista kokemusta talous- ja velkaneuvojan taikka perintäalan tehtävistä, ja heidät kutsuttiin haastatteluun. Hakemusten ja haastattelujen perusteella velkaneuvontatoimistoon palkattiin talous- ja velkaneuvoja ajalle 1.1. – 31.12.2010. Palkattu talous- ja velkaneuvoja oli hakijoista ainoa, jolla oli kokemusta talous- ja velkaneuvojan tehtävistä.
Avustavan velkaneuvojan tehtävään tuli 23 hakemusta. Hakijoista kolmella oli viime vuosilta pitempiaikaista kokemusta talous- ja velkaneuvonnan taikka perintäalan tehtävistä, ja heidät kutsuttiin haastatteluun. Hakemusten ja haastattelujen perusteella velkaneuvontatoimistoon palkattiin avustava velkaneuvoja ajalle 1.1. – 31.12.2010. Palkattu avustava velkaneuvoja oli hakijoista ainoa, jolla oli kokemusta talous- ja velkaneuvonnan tehtävistä.
Näin ollen Turun kaupunki on toteuttanut kesällä 2009 sovitun henkilöstöresurssien lisäyksen palkkaamalla velkaneuvontatoimistoon vakituisen henkilöstön lisäksi yhden kokopäivätoimisen talous- ja velkaneuvojan ja yhden kokopäivätoimisen avustavan velkaneuvojan ajalle 1.1.2010 – 31.12.2010. Lääninhallituksen lisäkorvaus tulee kokonaisuudessaan käytetyksi näiden työntekijöiden palkkaan.
Kähkönen on viestissään viitannut internetistä lainaamaansa tekstiin ”Lääninhallitus ärähti”. Tekstistä ei käy ilmi tekstin kirjoittaja eikä se, milloin teksti on kirjoitettu. Tekstissä viitataan Turun kaupungin velkaneuvontaan osana Turun sosiaalitointa. Turun kaupungin velkaneuvontatoimisto on siirretty pois Turun sosiaalitoimen alaisuudesta jo useita vuosia sitten. Näin ollen teksti ja sen sisältämät viittaukset mm. valtion 65.000 euron lisämäärärahaan perustunevat vuosituhannen alkuvuosien tilanteeseen eivätkä vaatine enää nykyhetkellä enempää kommentointia.
Oheismateriaali 1Lounais-Suomen aluehallintovirastolle osoitettu kirjoitus
Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää pyydettynä lausuntonaan Ismo Kähkösen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle osoittaman talous- ja velkaneuvontaa kritisoivan kirjoituksen johdosta viitata keskushallinnon velkaneuvontatoimiston antamaan selvitykseen ja esittää, ettei asia anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
lausLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedKeskushallinto, velkaneuvontatoimisto