Kulttuurin strateginen palvelusopimus
1. Strategiahierarkia ja sopimusosapuolet
Kaupunginhallitus on 17.10.2005 §752 päättänyt siirtymisestä sopimusohjaukseen ja sitä on valmistel-tu kolmiportaisen sopimushierarkian mukaan. Kulttuurilautakunta on päättänyt 17.12.2008 §300 siirty-misestä sopimusohjauksen piiriin vuoden 2009 alusta, niin että vuoden 2009 aikana toiminnan ja ta-louden suunnittelu vuodelle 2010 tehdään sopimusohjauksen mukaisesti. Vuosi 2010 on ensimmäinen vuosi, jolle sopimus on tarkoitus solmia.
Poliittiset ryhmät ovat solmineet Ryhmien välisen sopimuksen valtuustokaudelle 2009-2012 (Kv 16.2.2009 §55). Tämän lisäksi kaupunginvaltuusto on päättänyt Turku-sopimuksen muodostavien oh-jelmien laatimisesta 9.3.2009 §78 ja 20.4.2009 §103. Näistä asukkaiden hyvinvointiohjelma ja veto-voimaohjelma ovat lähinnä kulttuurilautakunnan toimialaa. Hyvinvointiohjelma hyväksyttiin kaupungin-valtuustossa 28.9.2009 §206.
Kulttuurin strategisen palvelusopimuksen solmivat kulttuurilautakunta ja kaupunginhallitus. Sopimuksen allekirjoittavat lautakunnan puolesta puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kulttuurijohtaja.
2. Sopimuksen tarkoitus
Kulttuurin strategisen palvelusopimuksen tarkoitus on ohjata kaupunkitasolla Turun kaupungin kulttuuritoimialaa yhteisesti sovittavaan suuntaan ottaen huomioon kulttuuritoimen toiminta-ajatuksen, vision ja toimintaa ohjaavat periaatteet sekä ryhmien välisen sopimuksen ja ohjelmat. Tältä pohjalta Kulttuuritoimi on koonnut oman toiminta-ohjelmansa, josta osa nousee seurattavaksi kaupunkitasolla ja osa jää lautakuntatason seurantaan.
3. Sopimuksen lähtökohdat
Toiminta-ajatus: Kulttuuritoimi vahvistaa Turun vetovoimaa sekä edistää kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä aktiivisuutta
tuottamalla kulttuuripalveluja ja tukemalla kulttuurituotantoa
sekä aktivoimalla ihmisiä kulttuuripalveluiden käyttämiseen ja kulttuurin harrastamiseen.
Visio 2016: Turku tunnetaan kulttuurin edelläkävijänä Suomessa ja maailmalla.
Vuonna 2016 Turku on luova ja monisärmäinen menneen ja tulevan näyttämö. Kulttuuripalvelut ovat asukkaiden hyvinvoinnin ja kaupungin kansallisen ja kansainvälisen vetovoiman lähde.
Kulttuuritoimen toimintaa
ohjaavat periaatteet: Saavutettavuus
Ennakkoluulottomuus
Sivistyksen vaaliminen
Vuorovaikutteisuus
Ilon tuottaminen
Kulttuuritoimialan toimintaympäristön muutokset:
Toimintaympäristön keskeiset muutostekijät 2010-2013 | Miten muutostekijä heijastuu Turun kaupungin kulttuuritoimialaan? | Miten kulttuuritoimialaa pitäisi Turussa uudistaa? |
1. Taloudelliset ja poliittiset muutostekijät: Taantuma/lama Asiakkaiden tuloerot kasvavat Kaupungin rahoitusosuus vähenee | Toiminnallisten päällekkäisyyksien poistaminen Paine tilojen käyttöasteen nostamiseen Tulorahoituksen varmistaminen ja lisääminen | Uusien tuotantomalli-ratkaisujen/-rakenteiden sekä ylikunnallisia yksiköitä (esim. orkesterit, teatterit, kirjastot, museokeskus) kehittäminen Hallintokuntien ja tukitoimintojen yhdistäminen sekä uusi työnjako Tietyistä vanhoista toimintatavoista luopuminen ja resurssien uudelleen kohdentuminen |
2. Virtuaalisten palveluiden kehittyminen: -Uudet järjestelmät ja uudet ohjelmat | Vuorovaikutuksellisten verkkopalveluiden kehittämistarve Sukupolvierot sähköisten palveluiden hyödyntämisessä | Toimintakonseptien osittainen uudistaminen: (henkilöstön osaamisen kehittäminen, opastus-palvelut, uudenlaiset tilat ja niiden uudenlainen käyttö, uudet laitteet ja lisää päätteitä jne.) Uudet palvelut ja tuotteet |
3. Kulttuuripääkaupunkivuosi 2011 Kaupungin kehittäminen | Onnistumispaine – suuret odotukset Uudistumispaineet Uusien toimintamuotojen vakiinnuttaminen vuoden 2011 jälkeen | Toimintakonseptien ennakoiva uudistaminen ja samanaikaisesti tietyistä vanhoista toimintatavoista ja toiminnoista luopuminen |
4. Muutokset asiakaskunnassa: Yhteisvastuu, perhe, yhteisöllisyys, vapaa-ajan merkityksellisyys, elämyshakuisuus
5. Henkilöstöön liittyvät muutokset: Uuden osaamisen tarve | Paine kohdennettujen palveluiden luomiseen ja niiden brändäys sekä tuotteistus Palvelujen sisältövaatimusten kasvu (sisältö kohtaa kokijan; innovatiivisuuden vaatimukset) Palvelujen tavoitettavuus (fyysinen ja henkinen) ja interaktiivisuus (yhdessä tekeminen) ”Ei-asiakkaat”
Paine kehittää ja uudistaa osaamista: oikean osaamisen tunnistaminen ja löytäminen muutoksessa | Pieni/suuri, halpa/kallis, itse tuotettu/ostettu –tuote Itse tekeminen, kokeilu, työpajat Yhteiset foorumit (asiakastrendien ymmärtäminen, yhdessä sidosryhmien kanssa) Avoin tila Liikkuvat palvelut Tilojen toimivuus 7/24 Osaamisen johtamisen ja hallinnan kehittäminen Kehittymismahdollisuuksien tukeminen Moninaisuuden johtaminen |
Ryhmien välisen sopimuksen keskeiset haasteet kaupunkitasolla kulttuurilautakunnalle
-Kulttuuri läpäisyperiaatteella huomioon kaikessa kunnallisessa suunnittelussa ja päätöksenteossa
-Kulttuurin infrastruktuurin parantaminen
-Ennaltaehkäisevä työ linjaava ajatus palvelutuotannon kehittämisessä
-Kulttuuri olennainen hyvinvoinnin lisääjä ja syrjäytymisen ehkäisijä
-Kulttuuri keskeinen osa kaupunkilaisten hyvää elämää sen rikastuttajana
-Paikallisen kaupunkikulttuurin elävyyden lisääminen
-Kehittyvä yhteistyö yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuottajien kanssa
-Kulttuuri työllistäjänä ja varallisuuden tuojana
-Kulttuuri kaupungin vetovoiman olennaisena lähteenä
Asukkaiden hyvinvointiohjelman haasteet kulttuurilautakunnalle (ltk käsitellyt 26.8.2009)
Lasten ja nuorten hyvinvointiohjelma
Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten lukumäärä on kasvussa. Tämä on johtanut kalliiden erityispalvelujen kasvuun ja kustannusten nousuun. Kulttuuritoimi ehkäisee tätä kehitystä omalla lapsiin ja nuoriin suuntautuvalla toiminnallaan laajassa yhteistyössä kaupungin muiden toimijoiden kanssa. lapsille tuotetaan palveluja laajasti kaupungin omissa ja vapaan kentän kulttuurilaitoksissa. Tavoitteena on saada kasvatettua lasten osallistumista ja sosiaalisia verkostoja. Kulttuuripolku tarjoaa peruspaketin kulttuuria jokaiselle turkulaiselle koululaiselle ja Taidekoulu mahdollisuuden harrastaa kulttuuria omassa koulussa koulupäivän jälkeen. Tavoitteena kulttuuripolussa on kattaa koko ikäpolvi kustakin luokka-asteesta ja taidekoulun osalta kasvattaa osallistujamäärää ja toisaalta laajentaa mukana olevien koulujen määrää. Kirjastopalvelut ovat ilmainen ja monipuolinen kulttuuripalvelu. Tavoitteena on lasten kirjastokorttien lukumäärän kasvattaminen ja lapsille ja nuorille tarjotun kirjastoaineiston pitäminen vähintään samalla tasolla.
SPS = Strategisessa palvelusopimuksessa seurattava, numero viittaa SPS:n numerointiin
Lasten ja nuorten ohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta:
-Lasten ja nuorten palvelujen määrä (SPS, 4)
-Lasten ja nuorten palveluiden käyttäjien lukumäärä (SPS, 5)
-Kulttuuripolkuun osallistuneiden lukumäärä (yläkoulu ja alakoulu) (SPS, 10.)
-Taidekasvatustoimintaan osallistuvien lukumäärä
-Lasten kirjastokorttien lukumäärä / lasten määrä
-Lapsille ja nuorille tarjottavien kirjastoaineistojen määrä
Työikäisten hyvinvointiohjelma
Työikäiset ovat kulttuurin suurin asiakasryhmä. Kulttuuritarjonnalla pyritään lisäämään viihtyvyyttä kaupungissa sekä sen vetovoimaa. Kulttuuripalvelut ovat myös olennaisessa osassa terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäjinä. Erityisen tärkeä tehtävä on aktivoida ei-aktiivisia kulttuurin käyttäjiä ja harrastajia osallistumaan.
Työikäisten hyvinvointiohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta
-Aktiivisten kulttuuritilaisuuksissa kävijöiden osuus väestöstä (SPS, 1)
-Aktiivisten kulttuuria itse harrastavien osuus väestöstä (SPS, 2)
-Terveysaiheisen aineiston esilläolo kaikissa toimipisteissä
-Kulttuurikuntoilun keskuspuisto -hankkeen toteuttaminen
Senioriohjelma
Kulttuuripalveluista kirjastopalvelut kattavat toimipisteineen lähes koko kaupungin alueen. Sen palveluverkkoa on mahdollista hyödyntää esimerkiksi ikääntyvän väestön palvelunohjauksen järjestämisessä niin, että ohjausta olisi saatavilla lähipalveluna. Kirjaston toimipisteitä on mahdollista käyttää myös sosiaalisen kanssakäymisen paikkoina erilaisten vapaamuotoisten ryhmien kokoontumiseen, joilla ehkäistään vanhusväestön kokemaa yksinäisyyttä. Tämän lisäksi tulee panostaa myös muiden kuin kirjastopalvelujen saavuttavuuteen kirjastoverkkoa apuna käyttäen, sekä hakeutuviin palveluihin.
Kulttuuriasiainkeskuksessa on syksyn 2009 alusta vastuutettu senioripalveluiden kehittäminen ja työtä on alettu tehdä selvitys- ja kartoitustyöllä sekä kokoamalla yhteen toimialan olemassa olevaosaajat ja palvelut.
Senioriohjelman tavoitteiden mittarit kulttuuriasiainkeskuksen osalta
-Seniorikansalaisille suunnattujen kulttuuripalvelujen käytön lisäämiseksi ensisijaisesti selvitetään kulttuuripalvelujen lisääminen liikuntakorttiin
-Erityisen senioritoiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen suunnitelmakauden aikana (SPS, 11)
Vetovoima-ohjelman haasteet lautakunnalle
Tähän voidaan ottaa kantaa, kun vetovoima-ohjelma valmistuu.
4. Lautakunnan ohjelmakortti (-kortisto) ja prioriteetit
Lautakunnan tavoitteet on jaettu viiteen eri näkökulmaan, joista kaksi kaupunkitasoista (yhteiskunnalliset vaikutukset ja välittömät vaikutukset) ja 3 lautakuntatasoista (asiakasnäkökulma, resurssien ja prosessien näkökulma ja henkilöstön näkökulma). Myös lautakuntatasoisista näkökulmista on nostettu joitakin edellä mainituista ohjelmissa painotettuja asioita kaupunkitasolla seurattavaksi.
Ohjelmakortin jokaiselle tavoitteelle on kunkin näkökulman kortissa määritelty mittari, mittarille tietolähde ja tavoitetila sekä konkreettisia keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi.
Liite 1 Kulttuurilautakunnan ohjelmakortiston viisi näkökulmaa
Ohjelmakortin alla kulttuuritoimen toiminta jakaantuu neljään tuottajapuolen palvelukokonaisuuteen ja kulttuuriasiainkeskuksen kansliaan, joka toimii tilaajapuolena.
Tuotanto
Tuottajapuolen palvelukokonaisuudet ovat:
-Tiedon ja kulttuurin jäsentäminen ja välittäminen
-Taide- ja kulttuuriperinnön tallentaminen, ylläpito ja välittäminen
-Esittävän taiteen tuottaminen ja mahdollistaminen
-Musiikki- ja säveltaiteen tuottaminen ja mahdollistaminen
Palvelukokonaisuudet jakaantuvat omaan tuotantoon ja avustuksilla tuettuun tuotantoon.
Tuottajapuolen asiakasnäkökulmat:
-Lapset ja nuoret
-Aikuiset
-Yhteisöt, yritykset, ryhmät, palvelulaitokset (myös maakunnassa) viranomaiset, tutkijat, taiteilijat
-Maahanmuuttajat
-Ruotsinkieliset
-Erikoispalveluja tarvitsevat esim. ikääntyvät
Palveluntuottajista ja asiakasnäkökulmista muodostuu palvelumatriisi, jossa ovat otsikkotasolla kuvattuna kaikki palvelutuotteet ja niiden hinnat. Jokaisesta oman palvelutuotannon palvelutuotteesta on tehty palvelutuotekortti. Vapaan kentän avustuksilla tuettavasta toiminnasta tehdään kustakin palvelutuotteesta yksi pääkortti, jonka alle tulee kultakin tuottajalta (vakiintuneelta avustuksensaajalta) oma korttinsa.
Liite 2 Palvelutuotematriisi
Liite 3 Tulosalueiden alustavat palvelutuotekortit (kulttuurilautakunta hyväksyy lopullisen version 27.1.2010)
Tilaaja- ja tukipalvelut
Kanslian palvelukokonaisuus:
Keskitetyt hallinto- koordinointi- ja tapahtumatuotantopalvelut
Kanslian palvelukokonaisuudet:
-Toiminnan ja talouden suunnittelu
-Kulttuuripalveluiden järjestäminen ja vapaan kentän tukeminen
-Kulttuuripalveluiden käyttämiseen aktivointi ja tiedon välittäminen
Kanslian asiakasnäkökulmat:
-Ulkoiset asiakkaat (kaupunkilaiset, toimittajat, ulkoiset palveluntuottajat)
-Sisäiset asiakkaat (omat tulosalueet, kv, kh, keskushallinto)
Liite 4 Kanslian palvelutuotematriisi
Kulttuurilautakunta on 9.9.2009 asettanut seuraavat prioriteetit toiminnassaan:
1. Avustusten tason pitäminen vähintään ennallaan
2. Kaikkien toimialojen (kirjasto, museo, teatteri, orkesteri) toiminnan ylläpitäminen
3. Lasten ja nuorten toiminnan pitäminen vähintään samalla tasolla
4. Tulonmuodostuksen varmistaminen ja lisääminen
5. Kaupunkitasolla sovittavat ja seurattavat tavoitteet eli strategisessa palvelusopimuksessa (SPS) sovittavat tavoitteet
Ryhmien välisestä sopimuksesta ja laadituista ohjelmista johdetut lautakunnan toiminnalliset tavoitteet taloussuunnitelmakaudelle:
I. Asukkaiden hyvinvointi – ennaltaehkäisevä työ
A) Väestön asumisviihtyvyyden ja koetun hyvinvoinnin lisääminen
B) Kulttuuripalvelujen kohdentuminen eri väestöryhmiin
C) Palvelujen asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutteisuus
II. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky
D) Kaupungin vetovoimaa kasvattavat kulttuuripalvelut
E) Moniarvoinen kulttuurikaupunki ja uutta luova kaupunkikulttuuri
III. Tasapainoinen talous ja resurssien tasapainoinen ohjaus
F) Tarpeiden mukaan muuntuva palveluverkko, -rakenteet ja tuotteet
IV. Rakenteelliset muutokset tuottavuuden tehostamiseksi
Kaupunkitasolla sovittavien tavoitteiden seurantataulukko (SPS:n seurantataulukko)
Valtuustolle raportoitavat merkitty sinisellä
Tavoitteiden toteutumista | Toteutumat | TAM | Taloussuunnitelman | ||||
| 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
I. Asukkaiden hyvinvointi – Ennaltaehkäisevä työ | |||||||
A) Väestön asumisviihtyvyyden ja koetun hyvinvoinnin lisääminen mittarina turkulaisten kulttuuriaktiivisuus (käyttö ja harrastaminen) | |||||||
1. Aktiivisten kulttuurilaitoksissa kävijöiden osuus kaikista vastaajista (ATH-kysely) | 67,5 % | 68,7 % | Kyselyä ei tehty | 68,1 % | 68,3 % | 68,6 % | 68,6 % |
2. Vastaajat, jotka harrastavat | 71 % | 70 % | Kyselyä ei tehty | 71,6 % | 71,8 % | 72,0 % | 72,0 % |
B) Kulttuuripalveluiden kohdentuminen eri väestöryhmiin | |||||||
4. Lasten tapahtumat, | 3 819 | 4 226 | 3 784 | 3 618 | 2 580 | 2 580 | 2 580 |
5. Lasten tapahtumissa | 163 613 | 106 727 | 98 348 | 86 340 | 69 205 | 69 205 | 69 205 |
6. Kirjastojen kävijämäärä (kaikki kävijät) | 1,56 milj | 1,8 milj. | 1,82 milj | 1,7 milj. | 1,7 milj. | 1,7 milj. | 1,7 milj. |
7. Kulttuurilaitosten (muiden kuin kirjastojen) yhteenlaskettu | 648 767 | 596 514 | 574 412 | 625 418 | 535 535 | 535 535 | 535 535 |
8. Vapaa kenttä, sopimuksen tehneet avustuksen saajat, aikuiset | Uusi mittari, tähän pohjaluku vuodelta 2009 |
|
|
| |||
9. Vapaa kenttä, sopimuksen tehneet avustuksen saajat, lapset | Uusi mittari, tähän pohjaluku vuodelta 2009 |
|
|
| |||
10. Kulttuuripolkuun osallistuneiden lukumäärä (yläkoulu ja alakoulu) (Asukkaiden hyvinvointiohjelmasta) | Uusi mittari |
|
|
| |||
11. Erityisen senioritoiminnan käynnistäminen ja vakiinnuttaminen suunnitelmakauden aikana (Asukkaiden hyvinvointiohjelmasta) | Uusi mittari |
|
|
| |||
C) Palvelujen asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutteisuus | |||||||
12. Asiakastyytyväisyys (asiakaskyselystä) | Uusi mittari | Lähtötaso ensimmäisestä kyselystä |
|
| |||
II. Vetovoimaisuus ja kilpailukyky | |||||||
D) Kaupungin vetovoimaisuuden lisääminen | |||||||
13. Matkailijoiden absoluuttinen määrä kulttuurilaitoksissa kasvaa (otanta asiakaskyselyssä) | Uusi mittari | Lähtötaso ensimmäisestä kyselystä |
|
| |||
E) Moniarvoinen kaupunkikulttuuri ja uutta luova kulttuurikaupunki | |||||||
14. Kulttuuripääkaupungin pitkäaikaisten vaikutusten ja kulttuuripääkaupungin perinnön siirtyminen osaksi kaupungin normaalia kulttuuritoimintaa ja kehittämään sitä edelleen | Uusi mittari | Erillinen raportti |
|
| |||
III. Tasapainoinen talous – Resurssien tasapainoinen ohjaus | |||||||
F) Tarpeiden mukaan muuntuva palveluverkko, -rakenteet ja -tuotteet | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
15. Asiakkaiden kokemukset palvelujen saavutettavuudesta ja laadusta (asiakaskyselystä) | Uusi mittari | Lähtötaso ensimmäisestä kyselystä |
|
| |||
16. Orkesterin ja konserttitalon | 102,5 | 100,7 | 86,6 | 102,7 | 97,8 | 97,8 | 100,7 |
17. Teatterin | 62,6 | 80,1 | 106,3 | 68,3 | 72,5 | 72,5 | 74,7 |
18. Kirjaston | 45,1 | 50,0 | 54,3 | 57,1 | 54,4 | 54,3 | 55,8 |
19. Museokeskuksen nettomenot / kävijä € | 12,3 | 12,2 | 13,0 | 12,6 | 14,4 | 14,4 | 14,9 |
20. Lautakunnan avustukset/vapaan kentän kävijät, katsojat (sopimuksen tehneet) € |
|
|
|
|
|
|
|
21. Omatoiminen tuotto/ulkoiset menot % |
|
|
|
|
|
|
|
22. Omatoiminen tuotto/kulttuurilaitosten (muut kuin kirjasto) kävijät |
|
|
|
|
|
|
|
IV. Rakenteelliset muutokset |
|
|
|
|
|
|
|
23. Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän uudistaminen ja yhdistäminen hallintokuntatasolla |
|
|
|
|
|
|
|
24. Matkailumarkkinoinnin kehittäminen (Yhteistyö Turku Tourigin ja 2011-säätiön kanssa) |
|
|
|
|
|
|
|
25. Kulttuuripalvelujen järjestämistapojen selvittäminen |
|
|
|
|
|
|
|
26. Lasten ja nuorten kulttuuripalvelujen päällekkäisyyksien selvittäminen |
|
|
|
|
|
|
|
27. Ennaltaehkäisevien kulttuuripalveluiden kehittämishanke (mahdollinen pilotti yhdessä THL:n kanssa) ja kulttuurireseptikokeilun selvittäminen (yhdessä SoTe:n kanssa) |
|
|
|
|
|
|
|
Raportointi tehdään kerran vuodessa mitattavista asioista vuosittain ja muista kaksi kertaa vuodessa talouden ja toiminnan raportoinnin yhteydessä.
Turussa xx.xx.2010
Kaupunginhallituksen puolesta:
________________________________ ___________________________________
________________________________ ____________________________________
Maija Kyttä
palvelutoimen apulaiskaupunginjohtaja
Kulttuurilautakunnan puolesta:
_________________________________ _____________________________________
Elina Rantanen Maija Perho
puheenjohtaja varapuheenjohtaja
_________________________________
Minna Sartes
kulttuurijohtaja