12.1.2010

 

 

 

Yhteenveto ”henkilöstöhallinnon palvelukeskusprojektista” annetuista lausunnoista

 

 

Jätteenpolttoliikelaitoksen johtokunta 20.10.2009:

 

Esitettyä toimintamallia pidetään hyvänä.

 

 

 

Kulttuurilautakunta 21.10.2009:

 

-Toimintaympäristön muutosten takia on tarkoituksenmukaista uudistaa ja uudelleen organisoida henkilöstöhallinnon toimintaa. Väestörakenteen muutokset yhdistettynä työvoiman vähenemiseen, ulkoisen rekrytoinnin haasteet, osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen ja työhyvinvointiin panostaminen voi edellyttää tiettyjen toimintojen keskittämistä.

-Varsinkin pienelle hallintokunnalle strategisen henkilöstöjohtamisen kautta saatava osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämis- ja konsultointipalvelu tulee tarpeeseen. Sähköinen rekrytointijärjestelmä, rekrytointiprosessin yhdenmukaistaminen edellyttää keskitettyä ratkaisua varsinkin, jotta erisuuruisten hallintokuntien käyttöön voidaan resursoida palvelua tasapuolisesti ja kohdennetusti.  

 

 

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta 22.10.2009:

 

- Henkilöstöhallinnon avaintoimintojen osaamista keskittävänä henkilöstöhallinnon palvelukeskus nähdään laitoksen toimintaa henkilöstöhallinnon tehtävissä tukevana. Toimintojen keskittämisen ja avaintoimintojen osaamisen osalta tulisi kuitenkin alueellisen pelastustoimen osalta huomioida

 

-pelastustoimen maakunnallisuus, joka edellyttää keskitettyjen palvelujen käyttömahdollisuuden turvaamista koko maakunnan alueella ja alueelta (tärkeää mm. rekrytoinnissa),

-pelastustoimen erityisyys esim. työaikajärjestelmien ja työvuorosuunnittelun (oma tietojärjestelmä) suhteen sekä alan kelpoisuusvaatimusten suhteen, ja

-pelastustoimen alueellistamisesta johtuneet rakenteelliset vinoutumat (mm. palkkojen eriarvoisuus), joiden korjaamiset eivät käy keskitetyin ratkaisuin, sekä toiminnan edellyttämä organisaatiorakenne (valmiusvaatimukset),

-edellä mainittuihin seikkoihin viitaten tulisi yleisestikin huomioida palvelukeskuksen toimintojen ja järjestelmien kehittäminen ja rakentaminen siten, että

- virastoilla ja laitoksilla on laadittavien sopimusten mukaan oikeus, ei velvollisuus, käyttää palvelukeskuksen palveluja ja

- virastoilla ja laitoksilla on sopimuksen mukaiset käyttöoikeudet ja –mahdollisuudet palvelukeskuksen ylläpitämiin tietojärjestelmiin (mm. raportit, tietojen syöttö tietojärjestelmiin virastojen toimesta).

 

Satamaliikelaitoksen johtokunta 27.10.2009:

 

-Varauksellisen myönteinen kanta. Sataman erityisluonne pitää ottaa huomioon.

 

 

Vesiliikelaitoksen johtokunta 28.10.2009:

 

-Palvelukeskuksen kanssa laadittava sopimus tulisi muotoilla siten, että sopimuksen perusteella ei synny velvoitetta palvelujen käyttöön, vaan siihen olisi mahdollisuus tarpeiden mukaan.

-Liikelaitosten osalta maksuttomuus ei kilpailullisista syistä ole ongelmatonta.

 

 

 

Nuorisolautakunta 29.10.2009:

 

- Nuorisotoimen näkemyksen mukaan on hyvin tärkeää, että henkilöstöasioiden vastuualueen toimintaa kehitetään asiakaslähtöisemmäksi, hallintokuntien tarpeita tukemaan.

-Nuorisotoimi suhtautuu varauksella rekrytoinnin keskittämiseen.

-Keskittäminen palvelussuhdeasioissa on tarkoituksenmukaista.

-Palveluiden on säilyttävä hallintokunnille maksuttomina.

 

 

 

Kiinteistöpalveluliikelaitoksen johtokunta 29.10.2009:

 

-Kiinteistöpalveluliikelaitos pitää esitettyä toimintamallia hyvänä.

 

 

 

Kansliapäällikkö Jouko K. Lehmusto 29.10.2009:

 

- Henkilöresurssien kokoaminen hallintokunnista ei vaikuta perustellulta.

- Strategisen henkilöstöjohtamisen työprosessien arvioinnin ja tarkistamisen jälkeen tulisi strategisen henkilöstötyön osalta voida päätyä esitettyä 14 vakanssia pienempään, esimerkiksi 8 vakanssin tiimiin.

- Rekrytoinnin osalta tulee harkita erityisesti suurten hallintokuntien ulkoisessa asiakaspalvelutoiminnassa työskentelevän henkilöstön rekrytoinnin säilyttämistä hallintokunnissa.

- Palvelussuhdeasioiden osalta puoltaa kaupungin henkilöstön yhtenäinen ja tasapuolinen kohtelu nykyistä laajempaa keskittämistä. Suurten hallintokuntien osalta on kuitenkin myös harkittava yhtenäisten käytäntöjen edistämistä keskittämisen sijaan ohjeistuksen sekä koulutuksen lisäämisellä.

- Tietojärjestelmien osalta tulee henkilöstöhallinnon järjestelmien omistus ja pääkäyttö keskittää henkilöstön vastuualueelle. Keskittämisesitys on näiltä osin perusteltu. Henkilömitoitus vaikuttaa kuitenkin suurelta.

- Toimistopalveluihin käytettäviä henkilöresursseja tulee vähentää nykyisestä tasosta.

- Henkilöresurssien osalta tavoitteena tulisi pitää edellä oleva huomioon ottaen suuruusluokaltaan 25–30 henkilötyövuoden suuruista keskitettyä henkilöstöhallintoa.

 

 

 

Kunnallistekniikkaliikelaitoksen johtokunta 3.11.2009:

 

-Kunnallistekniikkaliikelaitoksella ei ole huomauttamista ehdotuksesta organisoida henkilöstöasioiden hoitoa uudelleen.

 

 

 

Talotoimiliikelaitoksen johtokunta 4.11.2009:

 

-Talotoimiliikelaitos pitää esitettyä toimintamallia hyvänä.

 

 

Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 18.11.2009:

 

Uuden henkilöstön vastuualueen resursoinnissa tulee huomioida, että myös hallintokuntiin jää riittävästi henkilöstöasioihin perehtynyttä työvoimaa.

 

 

 

 

Peruspalvelulautakunta 18.11.2009:

 

 

- Palvelussuhdeasiat, kuten eläkeneuvonta, työtodistukset ja palveluaikalaskennat, voidaan hoitaa keskitetysti.

- Rekrytointi nähdään SoTe:ssa osana johtamista ja työpaikan imagon luomista. Rekrytointi tulee nostaa keskeiseksi kehitettäväksi hankkeeksi, koska osaavista työntekijöistä kilpaillaan. Sosiaali- ja terveystoimi katsoo, että rekrytoinnin osalta hallintokunnan intressit ovat niin suuret että ei voida puoltaa kokonaan keskitettyä ratkaisua. Työvoiman saanti erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa on vaikeutunut ja tästä syystä rekrytointia ei voi kokonaan ulkoistaa edes kaupungin sisäiseen toimintayksikköön.

- Loppuraportti sisältää suunnitelman henkilöstöasiantuntijoiden (sisäiset konsultit) nimeämisestä. Tältä osin esitystä pidetään hyvänä uudistuksena, joka lisäisi yhtenäistämistä mm. palvelussuhdeasioiden käsittelyssä ja työhyvinvoinnin kehittämisessä

- Sosiaali- ja terveystoimen kannalta kahden Personec-FK:n pääkäyttäjän siirtyminen keskushallinnon yhteyteen heikentäisi suuren hallintokunnan toimintaedellytyksiä.

- Lopuksi todettakoon, että kaikkien loppuraportin pohjalta toteutettavien muutosten ajankohta tulee harkita tarkoin. Ennen kuin mistään laajamittaisesta henkilöstöhallinnon keskittämishankkeesta tehdään päätöksiä, tulisi arvioida muut Turun kaupungissa viime vuosien aikana toteutetut keskittämishankkeet, mitä hyötyjä keskittämisellä on saavutettu ja mikä on ollut niiden vaikutus toiminnan laatuun/ kustannuksiin.

 

 

Viherliikelaitoksen johtokunta 18.11.2009:

 

Ei huomautettavaa.

 

 

Tilaliikelaitoksen johtokunta 24.11.2009:

 

Toimintamalli on pääsääntöisesti hyvä, mutta rekrytointitoimien osalta palvelujen tulisi olla konsultoivia ja eri hallintokuntien erityispiirteet huomioivaa.

 

 

Ammattiopetuslautakunta 2.12.2009:

 

- Henkilöstöhallinnollisten tehtävien keskittäminen on ammattiopetuksen näkökulmasta suotavaa strategisen henkilöstötyön sekä osaamisen, työhyvinvoinnin ja palvelussuhdeasioiden osalta.

- Rekrytoinnin osalta ei keskittämisellä saada hyötyä.

- Henkilöstöä ei voida siirtää keskitettyihin palveluihin toiminnan olennaisesti häiriintymättä.

 

Ammattikorkeakoulun hallitus 10.12.2009:

 

Ei huomautettavaa.

 

Lisäksi tarkastuslautakunta on päättänyt olla antamatta lausuntoa, sekä rakennuslautakunta ja joukkoliikennelautakunta todennet, ettei niiden alaisuudessa ole henkilökuntaa.

 

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta ja opetuslautakunnat eivät ole käsitelleet asiaa. Opetustoimi on antanut oman lausuntonsa:

 

Opetustoimi 8.12.2009

hallintopäällikkö Pentti Merta:

-henkilöstöhallinnon palvelukeskukseen liittyen opetustoimi ei pidä rekrytoinnin keskittämistä opetustoimen kannalta tarkoituksenmukaisena