Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Vesiliikelaitoksen johtokunta721.01.20107
Kaupunginhallitus9001.02.20103 Yj

15805-2009 (011, 001)

Seudullisen vesihuoltotyön jatkoselvitystyöhön osallistuminen

Tiivistelmä:

Teknisen sektorin seudullisen yhteistyön koordinointityöryhmä on tiedustellut kuntien halukkuutta osallistua seudullisen vesihuoltotyön jatkoselvitystyöhön. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Turun kaupunki osallistuisi jatkoselvitystyöhön siten, että ensisijaisena vaihtoehtona on verkostoyhtiömallin toteuttaminen. Lisäksi kaupunginhallitukselle esitetään, että selvitystyön kustannuksista vastaisi Vesiliikelaitos talousarvionsa puitteissa.

Vesijk § 7

Hallintopäällikkö Juha Heininen 11.1.2010:

 

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun puitelain (PARAS-laki) perusteella Turun kaupunkiseudulla on selvitetty vesihuollon yhteistyön syventämisen mahdollisuutta. Kuntien vesihuollosta vastaavien viranhaltijoiden alustavien kartoitusten jälkeen selvitystyötä on jatkettu konsulttitoimeksiantona.

 

Selvitystyön loppuunsaattamiseksi kuntien tulee sopia, mikä toimintavaihtoehto valitaan vesihuollon seudulliseksi yhteistyömalliksi. Teknisen sektorin seudullisen koordinointiryhmän esityksestä Turun seudun Paras ohjausryhmä on päättänyt 10.11.2009, että selvitystä jatketaan seudullisen vesihuoltoyhtiömallin pohjalta ja että kuntien halukkuutta osallistua selvitykseen ja sen kustannuksiin tiedustellaan kirjeitse. Vastausta on pyydetty tammikuun 2010 loppuun mennessä.

 

Kaupunginhallitus on pyytänyt vesiliikelaitoksen johtokunnan lausuntoa asiassa.

 

Oheismateriaali 1              Teknisen sektorin seudullisen yhteistyön koordinointiryhmän kirje 9.12.2009.

 

Ehdotus kaupunginhallitukselle annetavaksi lausunnoksi:

 

Seudullinen yhteistyö vesihuollossa on sekä kaupungin että alueellisen valvontaviranomaisen strategian mukaista.

 

Vesihuollon seudullisen yhteistyön toimintamallivaihtoehtoina on konsulttityönä tarkasteltu vesihuoltoyhtiötä, operointiyhtiötä, kuntayhtymämallia sekä liikelaitoskuntayhtymämallia. Selvityksen perusteella seudullisella vesihuoltoyhtiöllä olisi saavutettavissa eniten toiminnallisia hyötyjä.

 

Vesiliikelaitoksen johtokunnan näkemyksen mukaan esitetyistä vaihtoehdoista yhtiömalli on perusteltua asettaa jatkoselvitystyön perustaksi mm. seuraavin perustein:

 

·Vesihuoltolaitokselle ei vesihuoltolaissa ole asetettu viranomaistehtäviä. Asiakkaiden kanssa tehtävät sopimukset ja maksut perustuvat yksityisoikeudelliselle perustalle. Vesihuollon palveluiden järjestäminen on luonteeltaan liiketoimintaa, jonka harjoittaminen on tehokkaampaa ja luontevampaa yhtiömuotoisessa organisaatioissa kuin liikelaitoksena tai kuntayhtymänä.

 

·Verkosto ja sen hallinta on olennainen osa toimivaa vesihuoltoa. Asiakkuuden hallinnan ja verkoston omistamisen tulisi olla samassa organisaatiossa. Osakaskunnille voidaan säilyttää itsenäinen päätösvalta ja ohjauskeinot maapoliittisissa asioissa (verkoston laajentaminen), vaikka verkosto-omaisuus kuuluu yhtiölle.

 

Vesiliikelaitoksen johtokunta on tutustunut Kotkassa ja Hämeenlinnassa toteutettuihin osakeyhtiömalleihin. Osakeyhtiömallia voidaan pitää hyvänä ja tehokkaana toimintamallina seudullisen vesihuollon järjestämiseksi ja selvitystyötä tulisi jatkaa sen pohjalta.

 

Liikelaitosjohtaja Irina Nordman:

 

Ehdotus       Vesiliikelaitoksen johtokunta päättää antaa kaupunginhallitukselle edellä olevan lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 90

Oheismateriaali 1Teknisen sektorin seudullisen yhteistyön koordinointiryhmän kirje 9.12.2009 liitteineen

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että Turun kaupunki osallistuu seudullisen vesihuoltotyön jatkoselvitystyöhön siten, että ensisijaisena vaihtoehtona on verkostoyhtiömallin toteuttaminen ja

että selvitystyön kustannuksista vastaa Vesiliikelaitos talousarvionsa puitteissa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVesiliikelaitoksen johtokunta
tpvVesiliikelaitos