Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 674 | 15.12.2009 | 12 Kj |
15355-2009 (060)
Tavara-, palvelu- ja IT -hankinnoissa noudatettavat yleiset sopimusehdot
Tiivistelmä:
Hankinta- ja logistiikkakeskus on 7.12.2009 esittänyt, että kaupungin tavara- ja palveluhankinnoissa käytettäisiin 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti uusia JYSE 2009 TAVARAT- ja JYSE 2009 PALVELUT -ehtoja ja että IT-hankinnoissa käytettäisiin IT-hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JIT 2007). Samalla tulisi kumota kaupunginhallituksen 28.11.1994 § 1324 tekemä päätös hankinnoissa noudatettavista yleisistä sopimusehdoista.
Kh § 674
Hankintalakimies Jukka Vanto 2.12.2009:
Kaupunginhallitus on 28.11.1994 § 1324 päättänyt seuraavaa:
Päätetään, että kaupungin hankinnoissa käytetään 1.1.1995 alkaen pääsääntöisesti julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja 1994, jotka ovat saman sisältöiset kuin kauppa- ja teollisuusministeriön 22.12.1993 vahvistamat julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 94).
Päätetään, että maksuehtona on käytettävä 30 päivää/netto, mikäli ei voida käyttää sitä edullisempia maksuehtoja.
Päätetään kumota 9.1.1990 § 162 tehty päätös kaupunkien yleisten hankintaehtojen uusimisesta.
Silloinen kauppa- ja teollisuusministeriö vahvisti kyseiset julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 1994) valtion hankinnoista annetun asetuksen (1416/93) perusteella, joka kumottiin voimassaolevan julkisista hankinnoista annetun lain tultua voimaan 1.6.2007. Siitä huolimatta JYSE 1994 -ehtoja sovelletaan edelleen laajasti kunnallis- ja valtionhallinnon hankinnoissa.
Julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 1994) ei ole aiemmin muutettu tai tarkistettu. JYSE 1994 -ehtojen suurimpana puutteena on pidetty sitä, että ehdoissa ei juurikaan huomioida palveluhankintoja, joiden rooli hankintojen joukossa on viime vuosina voimakkaasti kasvanut sekä se, että ehdot ovat joiltakin osin vanhentuneita, eivätkä näin ollen kaikilta osin vastaa nykyajan tarpeisiin.
Osana hankintatoimen yleistä ohjausta ja siihen liittyvää kehittämistä valtiovarainministeriön budjettiosasto asetti päätöksellään 18.11.2008 julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen uudistamistyöryhmän, jonka tehtäväksi asetettiin päivittää ja uudistaa vuonna 1994 käyttöön otetut julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot. Tavoitteeksi asetettiin saada julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot vastaamaan toimintaympäristössä tapahtunutta ja tapahtuvaksi ennakoitua kehitystä. Uudistamistyöryhmässä oli mukana valtionhallinnon sekä kuntasektorin edustajia. Työryhmä kuuli myös eri asiantuntijoita.
Edellä mainittu kaupunginhallituksen päätös 28.11.1994 § 1324 olisi syytä kumota, koska liitteenä olevat ja uudistetut julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot ovat ilmestyneet 1.12.2009. Tavara- ja palveluhankinnoille on laadittu erilliset sopimusehdot: JYSE 2009 TAVARAT ja JYSE 2009 PALVELUT. Päätöksen 28.11.1994 § 1324 kumoamisella ei olisi vaikutusta jo tehtyihin sopimuksiin tai jo aloitettuihin hankintamenettelyihin, vaan niissä sovellettaisiin edelleenkin kussakin tarjouspyynnössä ja hankintasopimuksessa mainittuja ehtoja.
Julkisen hallinnon yleisillä sopimusehdoilla on katsottu olevan hankintojen avoimuutta lisäävä luonne. Ehtojen laajamittainen käyttö johtaa siihen, että julkisissa hankinnoissa palvelujen tai tavaroiden tarjoajilla on yleisesti tiedossa ne ehdot, joita julkisten hankintojen osalta hankintasopimuksissa noudatetaan. Julkisen hallinnon yleisille sopimusehdoille on siis edelleen tarvetta. Nyt ehdot on päivitetty vastaamaan paremmin nykyisiä hankinnan tarpeita.
Julkisen hallinnon yleisten sopimusehtojen käyttöön liittyy merkittäviä etuja. Ilman vakioituja sopimuskäytäntöjä yksittäisten sopimusten sisällöstä käytävät neuvottelut tekisivät tarjouspyyntöjen ja sopimuskokonaisuuden valmistelusta liian hidasta. Samoin lukuisia hankintasopimuksia tekevän kaupungin sopimushallinto kävisi varsin työlääksi, jos yksittäiset sopimukset olisivat sisällöltään kovin erilaisia. Yleisten sopimusehtojen käyttämistä voidaankin pitää välttämättömänä laajamittaisessa hankintatoiminnassa. Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot voivat myös vähentää mahdollisiin sopimusneuvotteluihin liittyviä hankintayksikön omia hallinnollisia kustannuksia sekä muutoin tarjoushintoihin sisällytettyjä tarjoajapuolen omia sopimusneuvottelukustannuksia. Lisäksi yleiset sopimusehtojen käyttö yhtenäistää toimintoja, lisää eri tarjoajien tasavertaista asemaa ja ovat omiaan tuomaan ennakoitavuutta sopimuksen toimeenpanon vaiheeseen.
Yhtenäisten sopimusehtojen käyttöön on pyritty julkisissa hankinnoissa muutoinkin. Julkisen hallinnon IT -hankintojen yleiset sopimusehdot (JIT 2007) on otettu käyttöön niin sanottuna JHS -suosituksena, jotka koskevat valtion- ja kunnallishallinnon tietohallintoa. Suosituksilla pyritään muun ohella myös saamaan aikaan hyviä ja yhdenmukaisia käytäntöjä julkishallintoon ja erityisesti julkisten organisaatioiden tietohallintoon. Suositukset hyväksyy julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA ja niiden laatimista ohjaa JUHTAn alainen JHS- jaosto. JIT 2007 on laadittu valtiovarainministeriön asettamassa hankkeessa, jossa on ollut mukana valtionhallinnon, tieto- ja viestintätekniikan palvelutoimittajien, valtion hankintayksiköiden sekä kuntasektorin edustajia. Kunnille suositellaan JIT 2007 -ehtojen käyttämistä sopimuksen pohjana, kun tehdään IT -hankintoja. JIT 2007 -ehdot on tarkoitettu käytettäväksi aina siten, että julkisen hallinnon IT- hankintojen yleisten sopimusehtojen (JIT 2007 – Yleiset ehdot) lisäksi käytetään soveltuvia JIT 2007 erityisehtoja, joita ovat erityisehdot tilaajan sovellushankinnoista (JIT 2007 – Sovellukset), palveluista (JIT 2007 – Palvelut), konsultointipalveluista (JIT 2007 – Konsultointi) ja valmisohjelmistohankinnoista (JIT 2007 – Valmisohjelmistot) sekä laitehankinnoista (JIT 2007 – Laitteet). Erityisehdoista valitaan ne, jotka soveltuvat kulloinkin kysymyksessä olevaan hankintaan.
Näin ollen olisi syytä päättää siitä, että kaupungin hankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti JYSE 2009 TAVARAT -ehtoja, kun tehdään tavarahankintoja ja JYSE 2009 PALVELUT -ehtoja, kun tehdään palveluhankintoja. Lisäksi voitaisiin päättää siitä, että kaupungin hankinnoissa käytetään pääsääntöisesti Julkisen hallinnon IT -hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JIT 2007), kun tehdään IT -hankintoja siten, että JIT 2007 – Yleiset ehdot lisäksi käytetään soveltuvia JIT 2007 -erityisehtoja.
Vielä voitaisiin päättää siitä, että maksuehtona on edelleen käytettävä pääsääntöisesti 30 päivää netto. Koska kyseinen maksuehto on kuitenkin varsin pitkä ja poikkeaa JYSE 2009 TAVARAT ja JYSE 2009 PALVELUT mukaisesta maksuehdosta, joka on 21 päivää netto (JIT 2007 -ehdoissa kuitenkin 30 päivää netto), olisi syytä jatkossa tarkkailla sitä, voitaisiinko kaupungin laskunmaksuprosesseissa verkkolaskutuksen kasvattamisen myötä jatkossa siirtyä JYSE 2009 ehtojen mukaiseen 21 päivän maksuehtoon. Erityisesti pienille yrityksille 30 päivän maksuehto voi käytännössä muodostua taloudellisesti haastavaksi. Lisäksi pitkät maksuehdot saattavat nostaa jonkin verran tarjoushintoja.
Vaikka yleiset sopimusehdot on pyritty laatimaan siten, että ne olisivat mahdollisimman laajasti sovellettavissa erilaisiin hankintoihin, yleisissä sopimusehdoissa ei voida kattavasti määritellä kaikkiin hankintatyyppeihin ja -tilanteisiin liittyviä sopimusehtoja. Siksi noudatettavia yleisiä sopimusehtoja koskevassa päätöksessä on syytä mainita, että päätöksessä mainittuja sopimusehtoja käytetään pääsääntöisesti.
Kaupungin hankintaohjeistus on tarkoituksenmukaista kokonaisuudistaa keväällä 2010 voimaan tulevan hankintalainsäädännön uudistamisen myötä. Uudistus mahdollisesti eduskuntakäsittelyssä tarkentuvine sisältöineen on edelleen eduskunnan käsiteltävänä. Toistaiseksi voimassa olevat Turun kaupungin hankintaohjeet eivät olisi ristiriidassa nyt käsillä olevan päätösehdotuksen kanssa, koska hankintaohjeiden 1.2 kohdassa todetaan yksiselitteisesti, että ”Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot tai muut hankinnan laadun edellyttämät yleiset sopimusehdot on mainittava tarjouspyynnössä ja lisättävä tarjouspyynnön liitteeksi” ja että ”Hankintasopimukset tulee laatia käyttäen hyväksi julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja tai hankinnan laadun edellyttämiä muita sopimusehtoja.” Ohjeiden mukaisesti kaupungin IT -hankinnoissa on viimeisen kahden vuoden aikana käytetty pääsääntöisesti niiden laadun edellyttämiä JIT 2007 -ehtoja. Toistaiseksi voimassa olevassa Turun kaupungin pienhankintaohjeissa ei ole noudatettavia sopimusehtoja koskevia säännöksiä.
Hankinta- ja logistiikkajohtaja
Kaupunginhallitus päättänee, että
-kaupunginhallituksen 28.11.1994 § 1324 tekemä päätös hankinnoissa noudatettavista yleisistä sopimusehdoista kumotaan;
-kaupungin hankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti JYSE 2009 TAVARAT -ehtoja, kun tehdään tavarahankintoja;
-kaupungin hankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti JYSE 2009 PALVELUT -ehtoja, kun tehdään palveluhankintoja;
-kaupungin hankinnoissa käytetään pääsääntöisesti Julkisen hallinnon IT -hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JIT 2007), kun tehdään IT -hankintoja siten, että JIT 2007 – Yleiset ehdot lisäksi käytetään soveltuvia JIT 2007 -erityisehtoja; sekä, että
-kaupungin hankinnoissa maksuehtona on käytettävä pääsääntöisesti 30 päivää netto.
Liite 1JYSE 2009 TAVARAT- ehdot
Liite 2JYSE 2009 PALVELUT- ehdot
Liite 3JIT 2007- ehdot
Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että kaupungin tavarahankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti JYSE 2009 TAVARAT- ehtoja,
että kaupungin palveluhankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti JYSE 2009 PALVELUT- ehtoja,
että kaupungin IT- hankinnoissa käytetään 1.1.2010 alkaen pääsääntöisesti IT- hankintojen yleisiä sopimusehtoja (JIT 2007) siten, että näiden ehtojen lisäksi käytetään soveltuvia JIT 2007- erityisehtoja,
että kaupungin hankinnoissa on käytettävä pääsääntöisesti maksuehtoa 30 päivää netto ja
että kaupunginhallituksen 28.11.1994 § 1324 tekemä päätös hankinnoissa noudatettavista yleisistä sopimusehdoista kumotaan 1.1.2010 lukien.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
noudJoukkoliikennetoimisto
noudJätteenpolttoliikelaitos
noudKaupunginkirjasto
noudKaupunginorkesteri
noudKaupunginteatteri
noudKeskushallinto
noudKeskushallinto, hankinta- ja logistiikkakeskus
tiedKeskushallinto, lakiasiat
noudKeskushallinto, sisäinen tarkastus
noudKeskushallinto, talouspalvelukeskus
noudKiinteistöliikelaitos
noudKiinteistöpalveluliikelaitos
noudKulttuuriasiainkeskus
noudKunnallistekniikkaliikelaitos
noudLiikuntapalvelukeskus
noudMuseokeskus
noudNuorisoasiainkeskus
noudOpetuspalvelukeskus
noudRakennusvalvontatoimisto
noudRevisiotoimisto
noudRuokapalvelukeskus Katerinki
noudRuotsinkielinen työväenopisto
noudSosiaali- ja terveystoimi
noudSosiaali- ja terveystoimi, työterveyshuollon palvelut
noudTalotoimiliikelaitos
noudTilaliikelaitos
noudTurun ammatti-instituutti - Åbo yrkesinstitut
noudTurun ammattikorkeakoulu
noudTurun Satama
noudTurun Seudun Kehittämiskeskus
noudTurun suomenkielinen työväenopisto
noudVarsinais-Suomen aluepelastuslaitos
noudVesiliikelaitos
noudViherliikelaitos
noudYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
noudYmpäristönsuojelutoimisto
tiedPursiainen Sari
Liitteet:
Kh § 674
Liite 1:JYSE 2009 TAVARAT
Liite 2:JYSE 2009 PALVELUT
Liite 3:JIT 2007