Liite 2
1. Kaupunginvaltuuston päätös
Kaupunginvaltuusto on päättänyt vuoden 2010 talousarvion ja vuosien 2010 ‑ 2012 taloussuunnitelman 30.11.2009 § 260. Kaupunginvaltuuston käsittelyn pohjana olleeseen kaupunginhallituksen ehdotukseen tehtiin joitakin muutoksia. Kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvio ja taloussuunnitelma sekä valtuuston siihen hyväksymät muutokset löytyvät kokonaisuudessaan internet osoitteesta: www.turku.fi \ Päätöksenteko ja talous \ Talousarviot ja -suunnitelmat.
2. Lauta- ja johtokunnilta edellytettävät toimenpiteet valtuuston päätöksen jälkeen
Lauta- ja johtokuntia pyydetään tarkistamaan hallintokunnan ehdotus kaupunginvaltuuston päätöksiä vastaavaksi sekä päättämään omalta osaltaan tehtävien toteuttamisesta ja määrärahojen tai liiketoiminnan tulojen käytöstä. Lauta- ja johtokuntien tulee ryhtyä välittömästi valtuuston päättämien sitovien toiminnallisten tavoitteiden sekä menojen ja tulojen kohdentamiseen siten, että kaupunginvaltuuston asettamat toiminnalliset tavoitteet toteutuvat, toiminta ylläpidetään talousarvioon merkittyjen määrärahojen sekä talousarvion mukaisten tulojen puitteissa.
Lautakuntien tulee määritellä sitovuustaso toimielimen sisällä. Lisäksi lauta- kuntien tulee määritellä, millaiset muutokset sen käyttöön osoitetun määrärahan sisällä edellyttävät lautakunnan hyväksymisen etukäteen sekä valvottava tämän päätöksen noudattamista.
Tarkemmat määräykset talousarvion noudattamisesta on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 30.11.2009 § 261.
3. Käyttösuunnitelma/liiketoimintasuunnitelma
Käyttösuunnitelman/liiketoimintasuunnitelman perustana on kaupunginvaltuuston vahvistama vuoden 2010 talousarvio ja vuosien 2010 - 2012 taloussuunnitelma, johon sisältyvät tavoitteet arviointikriteereineen ja tavoitetasoineen vuodelle 2010 sekä muut mahdollisesti kaupunginvaltuuston sitoviksi hyväksymät tekstit ja/tai tekstilisäykset. Kaupunginvaltuusto haluaa ohjata lautakuntien määrärahojen käyttöä ja lautakunnan palvelutoimintaan liittyvää valmistelua. Liikelaitosten johtokuntien tulee varmistaa että liiketoimintasuunnitelmat toteuttavat kaupunginvaltuuston tahtoa. Johtokuntien tulee varmistaa talousarvion hyväksymismenettelyn yhteydessä liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen edellytykset.
Käyttösuunnitelmalla toimielimet asettavat seuraavan tason yksiköille valtuuston hyväksymiä tavoitteita tarkentavat tavoitteet sekä jakavat määrärahat ja tuloarviot seuraavan tason yksiköille (käyttötalousosa) ja kohteille (investointiosa).
Tämän mukaisesti tulee tulosyksiköille osoittaa kokonaismäärärahat ja ‑tuloarviot, joiden puitteissa niiden tulee toimia ja joiden kertymisestä ne vastaavat sekä tehtävät, joista niiden tulee suoriutua käytössään olevilla resursseilla mahdollisimman tuloksellisesti ja taloudellisesti kaupungin kokonaistaloudellinen tilanne huomioon ottaen.
Käyttösuunnitelman laadinnan ja liiketoimintasuunnitelman päivittämisen pohjana tulee olla valtuuston hyväksymät päätökset toimielimelle ja ryhmien välisestä sopimuksesta ja laadituista ohjelmista johdetut lauta- ja johtokunnan omat tavoitteet.
4. Liikelaitosten talousarviot ja tuloskortit
Liikelaitosten talousarvio ja -suunnitelma tulee vielä hyväksyä johtokunnissa ottaen huomioon valtuuston päättämät sitovat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet (korvaus peruspääomasta sekä investointiosan rasteroidut menot ja tulot tai muut erät). Johtokunta tekee tarvittavat muutokset tuloskortteihin.
Liikelaitosten ja konserniyhtiöiden tuloskortit olivat kaupunginhallituksen käsittelyssä 22.10.2009 kaupungin talousarvioehdotuksen ensimmäisen käsittelyn yhteydessä. Lisäksi kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli em. tuloskortteja 13.10.2009 ja 27.10.2009, jolloin konsernijaosto päätti palauttaa asiaa koskeneen esityksen uudelleen valmisteltavaksi ja tuotavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Kaupungin hallitus päätti 9.11.2009 § 597 lähettää tuloskortistot liikelaitosten johtokuntien ja yhtiöiden hallitusten hyväksyttäviksi talousarvion uudelleenjakopäätösten yhteydessä siten, että kortistot liitetään kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että liikelaitosten johtokunnat uudistavat yhteistyössä kaupunginhallituksen konsernijaoston kanssa liikelaitosten tuloskortistot 1.5.2010 mennessä liitettäväksi osaksi liikelaitosten vuoden 2011 talousarvioprosessia.
5. Sopimusohjaus
Vuoden 2010 alusta lähtien peruspalvelulautakunta ja kulttuurilautakunta ovat siirtymässä sopimusohjaukseen. Hallintokunnat tulevat valmistelemaan tarvittavat hallintokunnan ja kaupunginhallituksen väliset strategiset ohjausasiakirjat kaupunginvaltuuston päättämien määrärahojen puitteissa. Sopimus ohjaus prosessi tuo hallintokunnan tavoitteisiin ja tavoitteiden toteutumista mittaaviin mittareihin muutoksia ja tarkennuksia vielä jatkovalmistelussa. Sopimuksia valmisteltaessa otetaan huomioon myös kaupunginvaltuuston hyväksymät ohjelmat. Mahdolliset tavoitteiden ja mittareiden muutokset tulee voida käsitellä kaupunginvaltuustossa helmikuun 2010 aika, jotta ne voivat olla toiminnan seurannan pohjana.
6. Jaottelut ja tilijärjestelmä
Käyttötalousosan jaottelu on suoritettava momenteittain ja alamomenteittain noudattaen käytössä olevaa meno- ja tulotilijaottelua (Säännöstö). Meno- ja tulotileihin 1.1.2010 tehdyt muutokset huomioidaan ohjelmallisesti Hansaan kaadettavassa siirtoajossa. Talousarviokirjaan sisällytetään tuloslaskelmakaavan muodossa toimielimien meno- ja tulotilit sekä tulosalueittaiset kokonaismenot ja -tulot.
Investointiosassa jaottelu on suoritettava työ- tai hankintakohteittain tai kohderyhmittäin.
Sisäiset erät otetaan huomioon velkovan hallintokunnan ilmoituksen mukaisina. Tilikauden aikana tapahtuvassa laskutuksessa noudatetaan taloussäännön perusteella annettavien taloudenpidon ohjeiden 17 §:ää (siirtohinnoittelun periaatteet).
Vuoden 2010 talousarviossa käyttöomaisuuden hankintaan tarvittavat varat ja niihin saatavat tulot sisältyvät osittain investointiosaan, osittain käyttötalousosaan leasingvuokrina. Kaupunginvaltuusto on vahvistanut investointiosaan varatut määrärahat ja tuloerät toimielimittäin. Lauta- ja johtokunnat päättävät hankintaluetteloihin tulevista muutoksista.
7. Henkilöstö
7. 1. Henkilöstökulut
Hallintokunnat varasivat keväisen ohjeen mukaan kuntasektorin sopimusten mukaisten palkkojen korotuksen vuosivaikutuksen muutoksena keskimäärin 1,87 %:a henkilöstön palkkoihin. Lisäksi tulevat vielä TEHY:lle erikseen sovitut korotukset sekä mahdolliset uudet sopimukset muille henkilöstöryhmille. Uudelleenjaossa käytetään tässä vaiheessa näitä samoja perusteita.
Sosiaaliturvamaksut ja lakisääteiset vakuutusmaksut sekä palkkaperusteinen KuEL-maksu lasketaan uudelleenjaossa palkkojen perusteella. Alamomenttitasoisissa excel-pohjissa on prosentit ja laskentakaavat.
Eläkemenoperusteiset ja varhaiseläkemenoperusteiset (Varhe-maksut) KuEL-maksut eivät perustu palkkasummaan. Ohjeet näiden erien varaamiseen annettiin jo keväällä vuoden 2010 talousarvioehdotuksen valmistelua koskevissa teknisissä ohjeissa. Kuntien eläkevakuutus on tehnyt ennusteen vuoden 2010 eläkemaksuista. Ennusteen summiin voi tulla muutoksia vuoden lopulla alkavien ja päättyvien eläkkeiden perusteella. Lisätietoja toimintayksikön ennustetuista eläkemaksuista antaa laskentapäällikkö Seija Liinoja. Tieto vuoden 2010 ennakkomaksuista saadaan tammikuussa 2010.
Hallintokunnat vastaavat omalta osaltaan riittävien henkilösivukulujen varaamisesta.
7.2. Henkilöstön tavoitetasot
Valtuusto päätti mm.
SITOVAT TAVOITTEET |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1.1.2009 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Kv: Kaupungin teettämät henkilötyövuodet. | 12 857,9 | - 200 htv | - 200 htv | - 200 htv | - 200 htv |
|
|
|
|
|
|
Kv (Kh) (Kj): Eläköitymisen tilalle hallintoon ja pääsääntöisesti tukipalveluihin sekä tuottajaliikelaitoksiin | |||||
ei palkata ulkopuolista henkilöstöä. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kv (Kh) (Kj): Tavoitetasot asetetaan virastoille ja laitoksille strategisten palvelusopimusten ja uudelleenjako- | |||||
päätösten yhteydessä |
|
|
|
|
|
Henkilöstösuunnitelmien päivittämisestä ja työvoiman käytön tavoitetasojen määrittämisestä henkilöstöasioiden vastuualue tulee lähettämään erillisen ohjeen. Talousarvion noudattamista koskevien määräysten mukaisesti kaupunginhallituksen hallintojaosto päättää tarvittaessa hallintokuntakohtaisista työvoimankäytön tavoitetasoista ja tavoitetasojen toteutumisen seurantatavasta.
8. Sisäiset vuokrat
Sisäiset tilavuokrat tulee ottaa huomioon vuoden 2008 alusta käyttöön otetun sisäisten vuokrien järjestelmämuutoksen mukaisina. Mahdolliset vuoden aikana tapahtuvat muutokset lauta- ja johtokuntien edellytetään kattavan määrärahoillaan tai liiketoiminnan tuloilla.
Lisäksi hallintokuntien, jotka ovat sisäisin sopimuksin vuokranneet maata kaupungin kiinteistöliikelaitokselta, ottavat ko. menoerät huomioon määrärahajaoissaan.
9. It-menot ja puhelinmenot
Vuoden 2010 aikana kohdennetaan toimialalle kohdistuvat perus-it-menot kerran kuukaudessa suoraan menolajille 050308 (Keskitetty perus-it). Kustannuspaikoista ja veloitusperusteista on sovittu virastojen ja laitosten kanssa vuoden 2009 syksyllä. Ulkopuolista rahoitusta saavat projektit saavat sisäisen laskun entisen mallin mukaan.
Keskitetyt puhelinmenot kohdennetaan kerran kuukaudessa toteutuneen käytön mukaan suoraan menolajille 0507 (Puhelin- ja tietoliikennepalvelut). Kustannuspaikat on määritetty virastojen ja laitosten antamien tietojen mukaan syksyllä 2009. Kustannuspaikat tarkistetaan yhden kerran vuodessa. Vuoden lopulla kohdennetaan erikseen jakamattomat puhelinmenot, esim. vaihdepalvelu.
10. Talouspalvelukeskuksen laskutus
Talouspalvelukeskus siirtyi vuoden 2009 alusta suoriteperusteiseen laskutukseen. Asiakasvirastoille on ilmoitettu laskutettavat summat. Vuoden 2010 laskutus tapahtuu kuukausittain tasaerin.
11. Poistot
Poistot on kohdistettava organisaatiotasoille alamomenteittain kokonais-euromäärinä ilman senttejä tai kaavoja. Toimielimelle merkityn kokonaispoistosumman tulee täsmätä kaupunginvaltuuston vahvistamaan talousarviosummaan ennen kuin tiedot toimitetaan tietotekniikan palvelukeskukseen määrärahojen ja tuloerien kirjanpitoaineiston siirtoerien muodostamista varten.
12. Tekoaika ja tiedottaminen
Lautakuntien tulee toimittaa pyydetyt määrärahajaottelut viimeistään 31.12.2009 mennessä. Johtokuntien tulee hyväksyä liikelaitoksensa talousarvio ja toimittaa talousarvio tuloskortteineen viimeistään 31.12.2009 mennessä.
Keskushallinnon talousasioihin toimitetaan ns. lyhyet eli talousarviokirjan mukaiset numeropohjat sekä toimielintasoinen alamomenteittainen taulukko Excel-työkirjoina.
Nämä tiedot toimitetaan osoitteeseen: talousasiat.keskushallinto@turku.fi.
Virastojen ja laitosten tulee huolehtia siitä, että Hansaan siirtoajona lähetettävät määrärahat ja tuloerät ovat samoja kuin talousarviokirjaa varten ilmoitetut tiedot ja että ne täsmäävät kaupunginvaltuuston toimielimelle päättämiin sitovuustasoisiin kokonaislukuihin. Talousarviotietojen lähettäjän tulee huolehtia siitä, että Excel-pohjissa luvut on syötetty kokonaiseuromäärinä ilman senttejä ja kaavoja. Koska talousarviopohja on määritelty näyttämään luvut kokonaislukuina, tulee tarkistaa alamomenteittain, ettei summissa ole käytetty desimaaleja.
Koko organisaation kattavat alamomenttitasoiset Excel-työkirjat toimitetaan talouspalvelukeskuksen kirjanpitoon ja tietotekniikan palvelukeskukseen, joka muodostaa määrärahoista ja tuloeristä Hansaan kaadettavat siirtoerät. Näiden lähettämisen tulee tapahtua välittömästi, kun jako on vahvistunut, koska siirtoerien muodostaminen avaa kirjanpitotilit, jolloin vältytään osittain manuaaliselta työltä. Lisäksi tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että pohjissa jo olemassa olevien keltaiseksi värjättyjen koontisivujen lisäksi merkitään vihreällä pohjavärillä ne organisaatiotasot, joiden seuranta tullaan kirjaamaan määrärahatasoa alemmalle tasolle.
Tietotekniikan palvelukeskukseen pyydetyt tiedot toimitetaan osoitteella: ismo.helenius@turku.fi
Talouspalvelukeskukseen pyydetyt tiedot toimitetaan osoitteella: servicedesk.kirjanpito@turku.fi