Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 208 | 06.04.2009 | Yj | |
Kaupunginhallitus | 661 | 07.12.2009 | 4 Yj |
4768-2009 (639, 033)
Vastaus kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksosen tiedusteluun koskien valtion rahoitusta tasoristeysten poistamiseen Turku-Toijala ja Turku-Karjaa radoilla Turun alueella
Tiivistelmä:
Kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksonen on 6.4.2009 § 208 tehnyt tiedustelun otsikolla "Valtion rahoitus tasoristeysten poistamiseen Turku-Toijala ja Turku-karjaa -radoilla Turun alueella". Kaupunginhallitukselle esitetään, että se merkitsisi asiaan liittyvän selvityksen tiedoksi ja tiedustelun käsitellyksi.
Kh § 208
Kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksonen 6.4.2009:
Meneillään olevan talouskriisin aikana tarvitaan valtion ja kuntien elvyttäviä rakennushankkeita. Elvytyshankkeilla tulisi tukea myös kestäviä liikennemuotoja, kuten rautatieliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä sekä parantaa liikenneturvallisuutta.
Turun alueella sijaitsevilla vilkasliikenteisillä sähköistetyillä pääradoilla on edelleen useita tasoristeyksiä. Tasoristeysten poistaminen lisäisi liikenneturvallisuutta sekä mahdollistaisi henkilöjunaliikenteen nopeuden nostamisen.
Turku-Karjaa –radalla, Helsinkiin suuntautuvalla Rantaradalla on edelleen vilkasliikenteinen Vaalantien tasoristeys. Lisäksi Aurajoen ylittävällä sillalla on RHK:n turvattomaksi arvioima vilkkaasti käytetty kävely-yhteys.
Turku-Toijala –radalla on Turun alueella edelleen tasoristeykset:
-Konsankuja
-Vanha Tampereentie
-Tengströminkatu
-Heikki Huhtamäen katu
-Vaistentie
-Niittykulmantie.
Ajoneuvoliikenteen yhteyksien lisäksi tasoristeyksiä poistettaessa voitaisiin parantaa kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä.
Tasoristeysten poiston yhteydessä voitaisiin samalla toteuttaa käynnistettävän paikallisjunaliikenteen pysäkkijärjestelyjä.
Osa kohteista voi kytkeytyä uusien asemakaavojen toteuttamiseen esimerkiksi Raunistulan ja Maarian alueilla.
Pyydän selvitettäväksi seuraavia asioita Turku-Karjaa ja Turku-Toijala rataosien osalta.
-Mikä on asemakaavallinen ja liikennesuunnittelun valmius kunkin tasoristeyksen poistamiseksi.
-Voidaanko kyseisten tasoristeysten korvaaminen eritasoratkaisuilla hankkeistaa niin, että hankkeisiin saataisiin valtion merkittävä osarahoitus.
-Mitkä eritasojärjestelyt voidaan toteuttaa paikallisjunaliikenteen pysäkkejä varten.
-Mitkä tasoristeysten korvaamiset voitaisiin toteuttaa meneillään olevan talouskriisin aikana elvytyshankkeina.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää lähettää tiedustelun asianmukaisesti valmisteltavaksi.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Kh § 661
Kiinteistöliikelaitos, Katu- ja viheralueet, Eila Kesti 19.11.2009:
Kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksonen on pyytänyt (Kh 6.4.2009 § 208) selvittämään Turun alueella Turku-Karjaa ja Turku-Toijala rataosilla olevien tasoristeysten poistamista elvytyshankkeena ja valtion rahoitusta tasoristeysten poistamiseksi.
Kiinteistöliikelaitos pyysi Mikko Laaksosen tiedustelun johdosta lausunnon Ratahallintokeskukselta. Lausunnossaan 19.10.2009 (liitteenä) Ratahallintokeskus kertoo, että Suomen valtion omistamalta rataverkolta pyritään vuosittain poistamaan noin 90 tasoristeystä yhteistyössä kuntien ja Tiehallinnon kanssa. Lausunnossa on luettelo Turun alueen tasoristeyksille aikaisemmin tehdyistä ja tulossa olevista toimenpiteistä.
Kiinteistöliikelaitos on yhteistyössä Ympäristö- ja kaavoitusviraston kanssa selvittänyt seuraavat tasoristeyksiin liittyvät asemakaavalliset valmiudet ja muut mahdolliset suunnitelmat.
Vaalantie (Itäkaari)
Kiinteistö- ja rakennustoimen lautakunta hyväksyi 5.11.1997 § 1324 Itäkaaren yleissuunnitelman yksityiskohtaisten liikennesuunnitelmien ja katusuunnitelmien sekä asemakaavan muuttamisen pohjaksi. Päätös on 12 vuotta vanha, joten suunnitelma tulisi päivittää nykytarpeita vastaavaksi yhdessä Kaarinan kaupungin kanssa.
Aurajoen ratasillan yhteydessä oleva kevyen liikenteen yhteys
Ratahallintokeskus on parantanut väliaikaista kevyen liikenteen väylän yhteyttä turvallisemmaksi, yhteys ei ole vielä käytössä. Ympäristö- ja kaavoitusvirastossa on vireillä uuden Aurajoen yli rakennettavan kevyen liikenteen sillan asemakaavoitusprosessi.
Konsankuja
Raunistulan ” Alfa Barker + Raunistulan siilot” -asemakaavassa on Konsankujan ylikäytävän korvaava uusi alikulku, joka toteutetaan kaava-alueen kunnallistekniikan rakentamisen yhteydessä. Turun hallinto-oikeus on hylännyt asemakaavan hyväksymispäätöksestä tehdyt valitukset. Asiassa ei ole haettu valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Mahdollisesta kustannusjaosta neuvotellaan Ratahallinnon kanssa myöhemmin.
Vanha Tampereentie
Ratahallintokeskuksen lausunnossa Vanha Tampereentien tasoristeysselvitys on Tampereentien nimen alla. Alueella on voimassa oleva asemakaava ja alikulkusiltaa suunnitellaan parhaillaan yhteistyössä Ratahallintokeskuksen kanssa. Kustannusjaosta neuvotellaan Ratahallinnon kanssa myöhemmin. Kaupunki on sopinut Ratahallintokeskuksen kanssa, että yhteishankkeen suunnittelussa pyritään ennakoimaan paikallisjunaliikenteen pysäkkitarpeet.
Tengströminkatu
Vanhoissa yleissuunnitelmaluonnoksissa on luonnoksia kevyen liikenteen alikulusta. Kaavallisesti alueella ei kuitenkaan ole riittävästi tilaa alikululle ja paikka on hankala toteutukselle. Tengströminkadulla on moottoriajoneuvoille läpiajokielto.
Heikki Huhtamäentie (Puustellinkatu)
Kyseessä on Puustellinkadun jatkeena oleva kaavoittamaton tonttiliittymä ja yhteys kevyen liikenteen väylälle.
Vaistentie
Vireillä olevan asemakaavaehdotuksen mukaan Vaistentien tasoylikäytävän kohdalle ehdotetaan kevyen liikenteen alikulkua. Mahdollisesta kustannusjaosta neuvotellaan Ratahallinnon kanssa myöhemmin.
Niittykulmantie
Niittykulmantie on yksityistie ja alue on kaavoittamaton.
Oheismateriaali 1 Ratahallintokeskuksen lausunto 19.10.2009
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää merkitä edellä olevan selvityksen tiedoksi ja kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksosen tekemän tiedustelun käsitellyksi.
PäätösKaupunginhallitus päätti merkitä edellä olevan selvityksen tiedoksi ja kaupunginhallituksen jäsen Mikko Laaksosen tekemän tiedustelun käsitellyksi.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että kaupunki pyrkii yhdessä ratahallintokeskuksen kanssa edistämään ko. tasoristeysten korvaamista eritasoratkaisuilla.
Päätös asiassa tehtiin ensimmäisen kappaleen osalta esittelijän ja toisen kappaleen osalta Laaksosen Arven kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.
Jakelu
tpvKiinteistöliikelaitos
tpvYmpäristö- ja kaavoitusvirasto
vastLaaksonen Mikko