Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta5315.05.2008
Kaupunginhallitus56802.11.20095 Kj

7065-2008 (014)

Varsinais-Suomen aluepelastustoimen johtosäännön muuttaminen

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta on esittänyt muutoksia johtosääntöönsä. Muutosten pääasiallisena sisältönä on lisätä lautakunnan itsenäisyyttä kaupunginhallitukseen nähden. Lautakunta esittää mm. , että kaupunginhallituksen otto-oikeudesta lautakunnan päätöksiin luovutaan, lautakunnalle annetaan suurempi toimivalta henkilöstöasioissa ja tilahankkeiden hyväksymisessä. Kaupunginvaltuustolle esitetään, että johtosääntöä muutetaan siten, että lautakunnan toimivaltaa lisätään tilahankkeiden ja henkilöstöasioiden suhteen. Kaupunginhallituksen otto-oikeutta ei esitetä poistettavaksi.

Vsaluelk § 53

Pelastusjohtaja Jari Sainio 15.5.2008:

Lailla pelastustoimen alueiden muodostamisesta (1214/2001) päätettiin, että pelastustoimi järjestetään alueellisena 1.1.2004 alkaen. Valtioneuvosto oikeutettiin päättämään alueista, joiden kuntien tuli 31.12.2002 mennessä tehdä sopimus pelastustoimen yhteistoiminnan järjestämisestä.

Valtioneuvosto päätti 7.12.2002 / 174 pelastustoimen alueista. Päätöksen mukaan Varsinais-Suomi muodostaa pelastustoimen alueen.

Koska Varsinais-Suomen kunnat eivät päässeet tarvittavaan yksimielisyyteen yhteistoiminnan järjestämisestä, määräsi valtioneuvosto 5.3.2003 alueiden muodostamisesta annetun lain (1214/2001) nojalla, että Varsinais-Suomen pelastustoimen alueella on noudatettava alueelle yhteisesti neuvotellun sopimusehdotuksen ehtoja. Sopimusehdotuksen mukaan alueellisen pelastustoimen hallinnosta vastaa Turun kaupunki, jonka ylläpitämä aluepelastuslaitos vastaa 1.1.2004 alkaen pelastuslain mukaisten tehtävien hoitamisesta Varsinais-Suomen alueella.

Varsinais-Suomen pelastuslaitos toimii siis 53 kunnan alueella ja alueen kunnat rahoittavat pelastustoimen kustannukset €/as-periaatteella. Toimintamallina on ns. isäntäkuntamalli, jossa isäntäkuntaa vastaa Turun kaupunki, ja jonka organisaatiossa pelastuslaitos toimii itsenäisenä taseyksikkönä. Em. sopimusehdotuksen mukaan Turun kaupunginvaltuusto vahvistaa pelastustoimen johtosäännön (kv 14.4.2003 § 79) ja nimeää Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunnan jäsenineen. Jäsenistössä on edustus koko maakunnasta.

Isäntäkuntamalli ei ole toiminut täysin ongelmattomasti. Ongelmia on syntynyt lähinnä siinä, että lautakunnan toimivalta ei mahdollista maakunnallisen palvelutason käytännön toteuttamista. Isäntäkunta mallissa tulisi omistajaohjauksen toteutua lautakunnan kautta, ei isäntäkunnan konserniohjauksen kautta. Strategiasuunnittelu, taloussuunnittelu ja henkilöstösuunnittelu yhden kunnan näkökulmasta ohjattuna ei tuota sellaista lopputulosta, jolla pystyttäisiin takaamaan yhdenmukainen ja tasapuolinen kohtelu ja palvelutaso Varsinais-Suomen kaikille kunnille (kuntalaisille). Tasapuolinen ja oikeudenmukainen palvelutaso on ensiarvoisen tärkeä, sillä pelastustoimen kustannukset jaetaan tasapuolisesti kaikkien omistajakuntien kesken €/asukas-periaatteella.

Aluepelastuslautakunta päättää kuntia kuultuaan alueensa pelastustoimen palvelutason (päätös sisältää mm. halutun operatiivisen valmiustason, paloasemien lukumäärän, tarvittavan henkilöstömäärän, VPK:n toimintavalmiuden, erikoistumisen, erityispalvelut, kaluston määrän, kaluston laadun, jne). Lautakunnan päätösvaltaan ei kuulu kuitenkaan päättää käytännön asioista, joilla palvelutaso toteutetaan, näitä ovat mm. budjettia, työsuhteita, palkkausta, virkanimikkeiden muutoksia, rakennusinvestointeja koskevat päätökset. Lisäksi Turun kaupungilla on otto-oikeus lautakunnan päätöksiin. Otto-oikeuden rajoittamista ei alueellisen pelastustoimen valmisteluvaiheessa pidetty tarpeellisena, sillä ei pidetty mahdollisena tai todennäköisenä, että isäntäkunta otto-oikeutta käyttäisi maakunnallisen lautakunnan päätöksiin, nyt näin on kuitenkin tapahtunut.

Nykyiseen toimintatapaan haluaa muutosta niin isäntäkunta kuin myös muut omistajakunnat. Isäntäkunnan Turun kaupunginvaltuusto päätti talousarviopäätöksen yhteydessä (§ 228 27.11.2006), että Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen osalta tulee vuoden 2007 aikana selvittää pelastuslaitoksen liikelaitostaminen. Valtuuston päätöksen tavoitteena on ollut selvittää nykyiset epäkohdat ja hakea toimiva ratkaisuvaihtoehto mm. yllämainittujen ongelmien ratkaisemiseksi sekä tehdä esitys tarvittavista toimenpiteistä. Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta päätti (12.12.2006 §110), että aluepelastuslaitoksen liikelaitostamista tulee laatia lautakunnalle selvitys toimenpide-esityksineen.

Aluepelastuslautakunta on käsitellyt asiaa eri seminaariensa yhteydessä ja ohjannut jatkovalmistelua. Pelastuslaitos on valmistellut asiaa tutkimalla eri ratkaisuvaihtoehtoja. Vaihtoehtoina on käyty läpi mm. liikelaitos -malli, liikelaitoskuntayhtymä -malli, kuntayhtymä -malli sekä nykyinen isäntäkunta -malli. Tavoitteena ei ole ollut pelkästään selvittää hallintomallin muutosta (liikelaitostaminen), vaan hakea käytännön ratkaisua, jolla nykyistä paremmin pystytään toteuttamaan tasapuolisia palveluja kaikkien omistajakuntien tarpeet huomioiden.

Lautakunta katsoo, että nykyisen hallintomallin muuttaminen esim. liikelaitokseksi tai liikelaitoskuntayhtymäksi edellyttäisi Valtioneuvoston päätöksen muuttamista (”on voimassa kunnes kunnat toisin sopivat”) ja tätä menettelyä pidetään turhan ”raskaana” (= perussopimuksen avaaminen ja uudelleen sopiminen, jolloin 2/3 kunnista, jotka edustavat vähintään 50 % asukasmäärästä, täytyy muutos hyväksyä). Lautakunta on päätynyt ratkaisuun, jossa hallintomallina jatketaan nykyistä isäntäkuntamallia kuitenkin siten, että aluepelastuslautakunnan toimivaltaa lisätään. Toimivallan muutos edellyttää johtosäännön muutosta. Uusi muutettu johtosääntö on liitteenä 2. Tehdyt muutokset koskevat lähinnä talouteen ja henkilöstöön liittyviä toimivaltakysymyksiä. Toimivaltaa edellä mainituissa asioissa on siirretty nykyistä enemmän lautakunnalle, lisäksi isäntäkunnan otto-oikeutta lautakunnan päätöksiin on rajoitettu.

Liite 1Nykyinen johtosääntö

Liite 2Uusi johtosääntö

Pelastusjohtaja Jari Sainio:

EhdotusVarsinais-Suomen aluepelastuslautakunta esittää Turun kaupunginvaltuustolle, että se päättää hyväksyä aluepelastuslautakunnan johtosäännön liitteen 2 mukaan. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 568

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen 27.10.2009

Varsinais-Suomen aluepelastuslautakunta on esittänyt muutoksia johtosääntöönsä. Muutosten pääasiallisena sisältönä on lisätä lautakunnan itsenäisyyttä kaupunginhallitukseen nähden. Lautakunta esittää mm. , että kaupunginhallituksen otto-oikeudesta lautakunnan päätöksiin luovutaan, lautakunnalle annetaan suurempi toimivalta henkilöstöasioissa, kuten viran perustamisen ja palkitsemisen suhteen, joista päättäminen on voimassaolevien johtosääntöjen mukaan kaupunginhallituksen hallintojaostolla. Lisäksi lautakunta esittää, että se voisi päättää itsenäisesti kiinteistöjen hankinnasta ja vuokrasopimuksista, jotka nykysääntöjen puitteissa kuuluvat osin kaupunginhallituksen ja osin valtuuston toimivaltaan hankesuunnisteluohjeen mukaisesti. 

Aluepelastuslautakunta käyttää omalla toimialallaan kaupungin puhevaltaa ja aluepelastuslautakunnan tekemät päätökset ja sitoumukset sitovat juridisesti Turun kaupunkia. Lautakunnan toimivaltaa on lisäksi tarkoitus laajentaa kiinteistöhankkeiden ja henkilöstöasioiden suhteen. Tämän vuoksi en pidä perusteltuna poistaa kaupunginhallituksen otto-oikeutta.

Henkilöstöasioiden osalta lautakunnalle voidaan myöntää sen esittämä toimivalta. Toimivalta vastaisi pitkälti tällöin liikelaitosten toimivaltaa henkilöstöasioissa. Voimassaolevan hankesuunnitteluohjeen mukaan lautakunta saa päättää tilahankkeista, joiden arvo tai vuokran pääomitettu arvo on alle miljoona euroa. Miljoonan – kahden miljoonan euron hankkeista päättää kaupunginhallitus ja yli kahden miljoonan hankkeista valtuusto.  Kiinteistöjen osalta katson, että lautakunnan toimivaltaa voidaan laajentaa siten, että se voi päättää itsenäisesti toimitilahankkeistaan silloin, kun toimitilat rakennetaan vuokrahankkeina muun kunnan kuin Turun kaupungin alueelle. Kaupungin toimivalta on perusteltua säilyttää myös silloin, kun hankkeet tehdään Turun kaupungin taseeseen.

Esitän, että kaupunginhallitus esittää valtuustolle johtosäännön muuttamista lautakunnan esityksen mukaisesti kuitenkin siten, että kaupunginhallituksen otto-oikeutta ei poisteta, eikä aluepelastuslautakunnalle anneta oikeutta tehdä kiinteistöinvestointeja poiketen voimassaolevasta hankesuunnitteluohjeesta silloin, kun kiinteistöt rakennetaan Turun kaupungin alueelle taikka Turun kaupungin taseeseen. Solmiessaan pitkäaikaisia vuokrasopimuksia kiinteistöihin, jotka sijaitsevat muiden kuntien alueella tai tehdessään hankintoja, aluepelastuslautakunnan tulee kuitenkin hyödyntää keskitettyjen konsernitoimintojen asiantuntemusta (mm. tilaliikelaitos, hankinta- ja logistiikkakeskus ja talouden vastuualue) kokonaistaloudellisesti parhaaseen lopputulokseen pääsemiseksi.

Liite 1Valtuuston hyväksyttäväksi esitettävä aluepelastuslautakunnan johtosääntö

EhdotusKaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että aluepelastuslautakunnan johtosääntöä muutetaan liitteen mukaisesti. Muutos tulee voimaan 1.1.2010. 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKeskushallinto, hallinto


Liitteet:

Vsaluelk § 53
Liite 1:Nykyinen johtosääntö
Liite 2:Uusi johtosääntö

Kh § 568
Liite 1:Valtuuston hyväksyttäväksi esitettävä aluepelastuslautakunnan johtosääntö