Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus44807.09.20095 Kj
Kaupunginhallitus47314.09.20095 Kj

5608-2009 (101, 021, 022)

Talentia Varsinais-Suomi ry:n oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339, jolla on päätetty poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään henkilökunnan lomautuksia koskeva

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään lomautuksia koskevaan päätökseen. Talentia Varsinais-Suomi ry on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jossa on vaadittu em. päätöksen kumoamista niiltä osin kuin se koskee sosiaalitoimen aikuissosiaalityön, lastensuojelun perhetyön, sijaishuollon ja jälkihuollon työntekijöitä sekä päivähoidon kasvatushenkilöstön lomauttamista ja että kaupunginhallitus päättäisi, että em. henkilöstöä ei lomauteta. Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen on oikaisuvaatimuksesta antamassaan lausunnossa katsonut, että sen kohteena oleva päätös koskee vain asian valmistelua, ja esittänyt tällä perusteella, että oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta.

Kh § 448

Sosiaalialan korkeakoulutetut Talentia Varsinais-Suomi ry 22.6.2009:

 

Asia:

 

Oikaisuvaatimus Turun kaupunginhallituksen päätökseen 8.6.2009, 339 § koskien kaupungin henkilökunnan lomauttamista siltä osin kuin se koskee sosiaalitoimen aikuissosiaalityön, lastensuojelun perhetyön, sijaishuollon ja jälkihuollon työntekijöitä sekä päivähoidon kasvatushenkilöstön lomauttamista.

 

Pöytäkirja päätöksestä on asetettu yleisesti nähtäväksi 16.6.2009.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijä:

 

Talentia Varsinais-Suomi ry

kotipaikka: Turku

os. Aurakatu 20 A, 20100 Turku

puh. 050-552 9505

e-mail: talentia.varsinaissuomi@turkulainen.com

 

Vaatimukset:

 

Talentia Varsinais-Suomi ry vaatii, että kaupunginhallitus kumoaa valituksenalaisen päätöksensä siltä osin kuin se koskee sosiaalityön aikuissosiaalityön, lastensuojelun perhetyön, sijaishuollon ja jälkihuollon työntekijöitä sekä päivähoidon kasvatushenkilöstön lomauttamista ja päättää, että em. henkilöstöä ei lomauteta.

 

Perustelut:

 

Mikäli Turun kaupunki lomauttaa em. henkilöstöään, kaupunki ei kykene täyttämään jäljempänä mainituissa laeissa säädettyjä velvoitteita.

 

Samaten vaarantuu sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000) säädetty asiakkaan oikeus hyvään ja laadukkaaseen sosiaalihuoltoon.

 

Aikuissosiaalityö:

 

Lainsäädäntö:

Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo (laki toimeentulotuesta 30.12.1997/1412). Toimeentulotukiasia on käsiteltävä kunnassa siten, ettei asiakkaan oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon vaarannu (14a§ 7.12.2007/1202). Toimeentulotukipäätös tulee saada viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen tekemisestä. Kiireellisissä tilanteissa päätös on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Päätös on pantava täytäntöön viivytyksettä. Asiakkaan tulee myös päästä keskustelemaan henkilökohtaisesti sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen kun asiakas on tätä pyytänyt. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa, että kun lastensuojelun tarve oleelliselta osin johtuu riittämättömästä toimeentulosta, kunnan on viivytyksettä järjestettävä riittävä taloudellinen tuki (35§).

 

Tilanne Turussa:

Turussa toimeentulotuen käsittelymääräaikoihin ei ole päästy lain edellyttämässä ajassa. Turun kaupungin sosiaalipalvelujen nettisivuilla on ilmoitus, että 17.6.2009 käsiteltiin 29.5.2009 saapuneita aikuisperheiden uusia toimeentulotukihakemuksia ja 28.5.2009 saapuneita lapsiperheiden uusia hakemuksia sekä aikuisperheiden 27.5.2009 saapuneita jatkohakemuksia ja lapsiperheiden 2.6.2009 saapuneita jatkohakemuksia. Toimeentulotuen käsittelyaika ko. päivänä oli siis lain vastaisesti enemmän kuin seitsemän arkipäivää. Tietojemme mukaan asiakkaat eivät pääse keskustelemaan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa laissa säädetyssä määräajassa seitsemän arkipäivän kuluessa. Toukokuussa asiakkaiksi tulleilla on vasta heinäkuussa aika sosiaalityöntekijän tapaamiseen.

 

Perusturvan palveluiden käyttö on kasvamassa Turun alueella tehtyjen ja suunniteltujen lomautusten ja irtisanomisten takia. Työttömyyskassoissa on tällä hetkellä jopa usean kuukauden jonot ja työttömyysturva on palkkatuloa pienempi. Taloudellisen tilanteen huononeminen vaikuttaa myös lainojen hoitokykyyn eikä omaisuuden realisointia toimeentulon turvaamiseksikaan ole. Lomautukset vaikuttavat myös opiskelijoiden kesätyöllistymisen mahdollisuuksiin. Lomauttavat työpaikat eivät saa palkata kesätyöntekijöitä. Turku on opiskelukaupunki, joten kesäaikaan monet opiskelijat normaalistikin tarvitsevat toimeentulotukea.

 

Vaikka lomautusten ulkopuolelle onkin jätetty etuuskäsittely, ei se poista sitä tosiseikkaa, että aikuissosiaalityön 31 työntekijän 7 vuorokauden lomautukset tulevat entisestään heikentämään kuntalaisten mahdollisuutta saada aika sosiaaliohjaajan tai sosiaalityöntekijän vastaanotolle 7 arkipäivän kuluessa. Talentian toukokuun alussa jäsenilleen 2009 tekemän tiedustelun mukaan ainoastaan 21 % vastanneista ilmoitti, että asiakkaalla on mahdollisuus saada aika sosiaalityöntekijälle tai sosiaaliohjaajalle seitsemän arkipäivän kuluessa.

 

Vammaispalvelun sosiaalityö

 

Lainsäädäntö:

Vammaispalvelulaki muuttuu 1.9.2009. Palveluiden saantiin tulevat käsittelymääräajat. Palveluiden sisältöön, käyttötarkoituksiin ja laajuuteen tulee pieniä muutoksia. Jokaiselle asiakkaalle edellytetään tehtävän myös palvelusuunnitelma, jot tulee tarkastaa tilanteen muuttuessa tai vähintään vuosittain.

 

Tilanne Turussa:

Vammaispalvelulain muutoksessa vammaispalvelujen potentiaalinen käyttäjäryhmä kasvaa ja palvelujen käyttäjäkunta tulee lisääntymään. Myös oikeudet saada tiettyjä palveluja muuttuvat (mm. oikeus henkilökohtaiseen avustajaan). Tämän takia päätösten valmistelu ja linjaus on tehtävä erityisen huolella, etteivät ratkaisut lisää tarpeettomasti palvelujen käyttöä ja täten kustannuksia. Palvelusuunnitelmat on tehty kaikille kehitysvammaisille asiakkaille sekä asiakkaille jotka käyttävät kahta tai useampaa palvelua tai joiden elämäntilanne on erityisen haasteellinen. Lisäksi on varattava aikaa suunnitelmien tarkistamiseen. Uuden lain perehtyminen vie aikaa, mikä pidentää päätösten valmisteluaikaa. Aikuissosiaalityön lomautukset vaarantavat vammaispalvelulain toteuttamista Turussa.

 

Lastensuojelu:

 

Lainsäädäntö:

Lastensuojelulain (13.4.2007/417) tarkoitus on turvata lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön, tasapainoiseen ja monipuoliseen kehitykseen sekä erityiseen suojeluun. Kunnan on huolehdittava siitä, että ehkäisevä lastensuojelu ja lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu järjestetään sisällöltään ja laajuudeltaan sellaiseksi kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää (11§). Lastensuojelun on oltava laadultaan sellaista, että se takaa lastensuojelun tarpeessa oleville lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen heidän tarvitsemansa avun ja tuen. Kun lastensuojeluilmoituksen saapuu, on välittömästi arvioitava lapsen mahdollinen kiireellinen lastensuojelun tarve ja viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä päätettävä onko sen johdosta ryhdyttävä lastensuojelutarpeen selvitykseen (26§). Lastensuojelutarpeen selvitys on tehtävä olosuhteiden edellyttämässä laajuudessa ilman aiheetonta viivytystä ja sen on valmistuttava viimeistään kolmen kuukauden kuluessa lastensuojeluilmoituksen tekemisestä (27§). Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle on tehtävä asiakassuunnitelma, joka on tarkastettava aina tilanteen muuttuessa ja vähintään kerran vuodessa (30§). Huostaanotetun lapsen vanhemmille on laadittava vanhemmuuden tukemiseksi erillinen asiakassuunnitelma. Asiakasasiakirjoihin tulee merkitä vireille tulosta lähtien kaikki lapsen tai nuoren tarvitsemien lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseen vaikuttavat tiedot sekä toimenpiteiden suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot (33§). Avohuollon toimenpiteisiin on velvollisuus ryhtyä viipymättä (34§).

 

Vastentahtoisista toimenpiteistä, kuten huostaanotosta ja sen lopettamisesta, sijaishuollosta, yhteydenpidon rajoittamisesta, erityisen huolenpidon aloittamisesta ja jatkamisesta voi päättää vain sosiaalityöntekijän kelpoisuusehdot täyttävä viranhaltija (13§). Lastensuojelun asiakkaana olevalle lapselle on nimettävä hänen asioistaan sosiaalityöntekijä, jonka tulee täyttää sosiaalityöntekijän kelpoisuusehdot (13§).

 

Tilanne Turussa: Uusi lastensuojelulaki tuli voimaan 1.1.2008. Turussa ei ole päästy laissa edellytettyihin määräaikoihin. Talentian toukokuun alussa jäsenilleen 2009 tekemän tiedustelun mukaan ainoastaan 25 % vastanneista ilmoitti, että lastensuojelun tarpeen selvittämistyö lastensuojelun ilmoituksen vastaanottamisesta voidaan aloittaa seitsemän arkipäivän kuluessa.

 

Lastensuojelun 35 perhetyön työntekijöiden lomauttaminen 7 päiväksi ja sijaishuollon ja jälkihuollon 5 ohjaajan lomauttaminen 7 päiväksi heikentävät vakavasti Turun kaupungin mahdollisuutta huolehtia siitä, että ehkäisevä lastensuojelu ja lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu järjestetään sisällöltään ja laajuudeltaan sellaiseksi kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää (Lastensuojelulaki 11§). Samoin vaarantuu se, että lastensuojelun on laadultaan sellaista, että se takaa lastensuojelun tarpeessa oleville lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen heidän tarvitsemansa avun ja tuen.

 

Päivähoito:

 

Päivähoidon kasvatushenkilöstön lomauttaminen ei vaikuta Turun kaupungin velvollisuuteen huolehtia siitä, että päivähoitopalvelua koskevaan lainsäädäntöön tai niiden nojalla annettuihin alempiasteisiin säännöksiin kirjatut subjektiiviset oikeudet tosiasiallisesti toteutuvat lomautuksesta huolimatta.

 

Mikäli lomautus tapahtuu lomakautena, henkilöstön lomauttamisen seurauksena vuosilomia joudutaan jättämään lomakauden ulkopuolelle enemmän kuin normaalitilanteessa. Tämä tulee merkitsemään sitä, että sijaisten tarve tulee oleman suuri. Todelliset säästöt jäävät olemattomiksi.

 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön lomautukset 11 päiväksi tulevat rikkomaan päivähoitolakia ja -asetusta. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon ei toteudu, päivähoitopaikan saamista koskevat lainkohdat eivät täyty, koska päivähoitopaikkaa on tarjottava sitä hakevalle viimeistään 4 kk:n kuluttua hakemuksen jättämisestä, joissakin tapauksissa paikka pitää tarjota 2 viikon sisällä. Henkilöstönmäärää ja -rakennetta koskeva asetus ei täyty. Lasten turvallisuus päivähoitopaikassa vaarantuu.

 

Oikeuskäytäntöä:

Korkeimman oikeuden syyskuussa 2001 (KKO: 2001:93) tekemän ratkaisun mukaan " alle kouluikäisten lasten päivähoidon osalta palvelun tarvitsijoiden asema on nimenomaisesti säännelty toisin kuin kunnan ns. yleisen järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien palvelujen ja etuuksien osalta". Tästä syystä kunta ei voi välttää velvollisuuttaan esimerkiksi sillä perusteella, että talousarvioon varatut määrärahat eivät riitä. Kyseisessä KKO:n käsittelemässä tapauksessa lakia rikkonut kaupunki tuomittiin vahingonkorvauksiin.

 

Vuonna 2002 tehtiin eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelu siitä, että yksi Helsingin sosiaaliviraston alaisista sosiaalikeskuksista päätti nostaa päiväkotien käyttöasteen 90 %:sta 95:een ja täyttöasteen 105 prosenttiin. Oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio katsoi elokuussa 2004 antamassaan päätöksessä, että lasten järjestelmällinen ottaminen päiväkoteihin 105 %:n täyttöasteella ei ollut päivähoitoasetuksen henkilöstömitoitusta koskevan säännöksen mukainen. Täyttöasteen ylittäminen johtaa helposti siihen, että päiväkodissa ei kaiken aikaa ole riittävästi koulutettua henkilökuntaa lasten lukumäärään nähden.

 

Lasten ja henkilöstön määrää kuvaavan suhdeluvun on oltava voimassa koko päiväkodin toiminta-ajan. Kyse on suhdeluvun mukaisesta kasvatus- ja ohjaushenkilöstön kokonaistyöpanoksesta, jota parhaimmalla mahdollisella tavalla käyttäen lasten hoito ja kasvatus toteutetaan. Suhdeluvun mukaisen henkilöstön tulee olla säännönmukaisesti käytettävissä päiväkodin ollessa toiminnassa, huomioon ottaen kokopäiväisen henkilöstön työaikasäännökset.

 

Henkilöstölle on oltava riittävät sijaisjärjestelyt mahdollisen sairauden tai muiden vastaavien poissaolojen varalta. Tähän asiaan on erityisesti kiinnittänyt huomiota eduskunnan apulaisoikeusasiamies ottaessaan kantaa henkilöstön riittävyyteen lasten päivähoitoa järjestettäessä.

 

Lomautusten epätarkoituksenmukaisuus:

 

Lomautuksen kohdistamista taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä koko kaupungin henkilöstöön ei voida pitää tarkoituksenmukaisena tai perusteltuna ottaen huomioon kunnan lakisääteiset tehtävät ja niihin liittyvä lainsäädäntö. Kuntalaisten oikeudet laadukkaisiin sosiaalipalveluihin ja erityisesti lastensuojelulain tuomat oikeudet kaikkein heikoimmassa asemassa olevien arjen turvaamiseksi tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kunnan tulee huomioida päätöksenteossa päätösten erityinen vaikutus lapsiin ja nuoriin. Kustannussäästön tulee olla merkittävä. Lomauttamalla kaupungin sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat siirretään asiakkaiden ongelmia tulevaisuuteen, jolloin ne muodostuvat yhä vaikeammiksi ja niiden ratkaisut tulevat yhä kalliimmiksi.

 

Lisäksi on syytä ottaa huomioon se, että jo nyt alkuvuonna on sosiaalitoimessa jouduttu tekemään varsin runsaasti ylitöitä (esim. etuuskäsittelyssä lisätyötä on tehty lähes 300 tuntia ja varsinaista ylityötä lähes 750 tuntia). Myös tilapäisellä palkkaamisluvalla on etuuskäsittelyssä ollut työntekijöitä tammi-maaliskuussa yhteensä 5 ja huhtikuussa 10 henkilöä.

 

Sosiaalitoimen lomautuksilla ei tule olemaan kaupungin tavoittelemia säästövaikutuksia, mikäli henkilöstö joutuu tekemään ylitöitä suoriutuakseen edes jotenkuten työtehtävistään, koska työnantaja on velvollinen maksamaan lisä- ja ylityöstä palkan (ylityöstä korotetun palkan) virka- ja työehtosopimuksen määräysten mukaisesti.

 

Lomautukset johtavat lainvastaisiin tilanteisiin:

 

Lomautukset toteutuessaan johtavat lastensuojelulain ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja toimeentulolain vastaiseen tilanteeseen ja ovat näin ollen lainvastaisia.

 

Lisäksi lomautukset eivät noudata viranhaltijoiden yhdenvertaisuuden periaatetta ja ovat yhdenvertaisuuslain vastaisia. Kaupungin eri palvelusektoreilla on erilaiset mahdollisuudet järjestellä palvelutoimintaansa siten, että edellytettyjä säästöjä syntyy mm. palveluiden hintoja korottamalla, realisoimalla omaisuutta tai luopumalla tulospalkkioista. Velvollisuutta tarjota ja järjestää sosiaalipalveluita kuntalaisten tarvetta vastaavasti säädellään runsaasti lainsäädännössä. Sosiaalitoimen palvelujen alibudjetointi ei saa johtaa lainvastaiseen tilanteeseen. Ellei palvelutarvetta ole budjetissa otettu riittävästi huomioon, henkilökuntamitoitus on nykyisen lainsäädännön velvoitteisiin alimitoitettu (lakisääteisiin käsittelymääräaikoihin ei päästä). Sosiaalitoimen mahdollisuudet löytää säästöjä eivät ole realistiset. Tämä asettaa sosiaalitoimen viranhaltijat ja työntekijät eriarvoiseen asemaan muihin toimialoihin nähden. Lisäksi on otettava huomioon kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen VIII luvun 4 §:n määräykset, joita sovelletaan myös lomautustilanteissa. Niiden mukaan on viimeksi lomautettava kunnan toiminnalle tärkeitä viranhaltijoita ja työntekijöitä.

 

Kaupunginhallitus on 6.4.2009, § 200, todennut, että viranhaltija- ja työntekijäkohtaisesti tarvittavan lomautusajan vähennyksenä otetaan viranhaltijan/työntekijän osalta huomioon hänen vuoden 2009 aikana pitämänsä talkoovapaat (kaupunginhallitus 16.3.2009, § 139) ja että talkoovapaaksi katsotaan harkinnanvaraisesti myönnetyt virkavapaat/työvapaat, jonka ajaksi ei palkata sijaista ja jonka ajalta ei synny muitakaan ylimääräisiä palkkakustannuksia.

 

Henkilöstöä ei tule lomautusten suhteen asettaa eriarvoiseen asemaan sen perusteella, ovatko he anoneet palkatonta virka-/ työvapaata tai muulla tavoin osallistuneet ”säästötalkoisiin”.

 

Kaikkiaan varautuminen kaupungin lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseen ja sosiaalitoimessa jo ilman lomautuksiakin vallitseva vaikea tilanne edellyttävät, että edellä mainittu henkilöstö rajataan lomautusten ulkopuolelle.

 

Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen 12.8.2009:

 

Muutoksenhakijat

 

Talentia Varsinais-Suomi ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen Turun kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339.

 

Vaatimukset

 

Hakija vaatii, että kaupunginhallitus kumoaa päätöksensä 8.6.2009 § 339 siltä osin kuin se koskee sosiaalityön aikuissosiaalityön, lastensuojelun perhetyön, sijaishuollon ja jälkihuollon työntekijöitä sekä päivähoidon kasvatushenkilöstön lomauttamista ja päättää, että em. henkilöstöä ei lomauteta.

 

Kaupunginhallituksen päätös

 

Kaupunginhallitus päätti 27.4.2009 § 236 tietyistä lomautuksia koskevista periaatteista ja menettelytavoista kuten muun muassa lomautusten kestosta. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää).

 

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista edellä mainittuun pääsääntöön. Kaupunginhallitus päätti muun muassa, että toimielinten ja virastopäälliköiden tekemät esitykset pääsääntöä lyhyemmistä lomautuksista ja lomautuksen ulkopuolelle jätettävistä henkilöstöryhmistä hyväksytään opetuslautakunnan tekemää esitystä lukuun ottamatta. Kaupunginhallitus on hyväksynyt myös peruspalvelulautakunnan 20.5.2009 § 254 tekemän esityksen, jonka mukaan aikuissosiaalityön, lastensuojelun perhetyön sekä sijaishuollon ja jälkihuollon ohjaajat lomautetaan enintään seitsemäksi päiväksi ja että varhaiskasvatuksen henkilökohta lomautetaan enintään 11 päiväksi ajalla 21.12. – 31.12.2009.

 

Päätöksentekomenettely peruspalvelulautakunnan toimialaan kuuluvissa lomautuksissa

 

Hallintosäännön (kv 4.10.2004 § 255) 38 §:n mukaan palvelussuhteen päättymisestä ja lomauttamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan virkaan tai työntekijän työsopimussuhteeseen. Taloudellisten ja/tai tuotannollisten lomautus- ja irtisanomisperusteiden olemassaolo tulee todeta ennen irtisanomis- tai lomautuspäätöksen tekemistä lähinnä ylemmässä monijäsenisessä viranomaisessa, mikäli lomauttamisesta tai irtisanomisesta päättää viranhaltija.

 

Peruspalvelulautakunnan johtosäännön 8 §:n mukaan peruspalvelujohtajan ja palvelutuotantojohtajan ottaa kaupunginhallitus kuultuaan peruspalvelulautakuntaa. Palvelujohtajat ottaa lautakunta peruspalvelujohtajan esittelystä. Palvelutuotannon tulosaluejohtajat ottaa lautakunta palvelutuotantojohtajan esittelystä. Muut sosiaali- ja terveysviraston virat täyttää ja työsopimussuhteisen henkilökunnan ottaa asianomaisen henkilön esimiehen esimies. Esittelijänä toimii valittavan henkilön esimies. Peruspalvelutoimialalla lomautuspäätöksiä tekevät siis pääsääntöisesti viranhaltijat.

 

Peruspalvelulautakunta on 29.4.2009 § 219 todennut hallintosäännön 38 §:ssä tarkoitettujen taloudellisten lomautusperusteiden olevan olemassa ja päättänyt käynnistää yhteistoimintaneuvottelut sosiaali- ja terveystoimessa.

 

Toimivalta palvelussuhteeseen ottamisesta ja lomauttamisesta päättämisessä on muulla viranomaisella kuin kaupunginhallituksella. Turun kaupunginhallitus voi kuitenkin toimivaltansa puitteissa antaa hallintokunnille ohjeita ja määräyksiä. Kaupunginhallituksen tehtävänä on sen johtosäännön 6 §:n mukaan muun muassa vastata kaupungin henkilöstöpolitiikasta sekä valvoa sen toteuttamista ja henkilöstöasioita koskevan päätöksenteon yhtenäisyyttä sekä johtaa valvoa, että sen alaiset toimielimet sekä viranhaltijat suorittavat tehtävänsä voimassa olevia säädöksiä ja päätöksiä noudattaen sekä toimivat kaupungin edun mukaisesti.

 

Johtopäätökset

 

Kaupunginhallituksen päätöksessä 8.6.2009 § 339 ei ole päätetty, että työntekijöitä lomautetaan, vaan päätöksessä on käsitelty niitä periaatteita, joita Turun kaupungissa toteutettavissa lomautuksissa on tarkoitus noudattaa. Näin ollen päätös on ollut luonteeltaan valmisteluohje ja työnjohdollinen linjaus hallintokunnille.

 

Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Sanotusta säännöksestä johtuen oikaisuvaatimus tulee jättää tutkimatta.

Johtava kaupunginsihteeri Reino Tiainen:

Asiassa on syytä todeta myös, että kaupunginhallitus on 24.8.2009 § 439 päättänyt mm., että sosiaali- ja terveystoimen osalta lomautukset peruutetaan muilta osin paitsi varhaiskasvatuksen osalta, jotta sosiaali- ja terveystoimen palvelut voidaan järjestää lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden mukaisesti influenssa A(H1N1)- pandemian aikana ja että varhaiskasvatuksen tulosalueen osalta lomautuksista päätetään viimeistään peruspalvelulautakunnan kokouksessa 30.9.2009.

Em. päätöksellä kaupunginhallitus on asiallisesti muuttanut oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstään.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää,

että Talentia Varsinais-Suomi ry:n oikaisuvaatimus jätetään vain valmistelua koskevana tutkimatta.

PäätösAsia pantiin pöydälle Randellin ehdotuksesta yksimielisesti.

Kh § 473

Pöydältä 7.9.209 § 448

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen on asiasta antamassaan lausunnossa päätynyt esittämään oikaisuvaatimuksen tutkimatta jättämistä sillä muodollisella perusteella, että lopulliset yksilökohtaiset lomautuspäätökset tehdään virastotasolla.

Em. kannanoton johdosta on todettava, että oikaisuvaatimuksen kohteena oleva kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 339 on tarkoitettu työnantajan sitovaksi ohjeeksi siitä, miten lomautusten suhteen on meneteltävä, ja päätös on myös kirjoitettu siten, että se ei ole käytännössä jättänyt yksittäisten lomautuspäätösten tekijöille harkintavaltaa asian suhteen. Tämän johdosta ja koska, kuten kaupunginlakimiehen lausunnossakin on todettu, lomautuksille on ollut laissa tarkoitetut taloudelliset perusteet, kaupunginhallituksen ei tulisi jättää oikaisuvaatimusta tutkimatta vaan hylätä se.

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Talentia Varsinais-Suomi ry:n oikaisuvaatimus hylätään perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoSosiaalialan korkeakoulutetut Talentia Varsinais-Suomi ry
ilmLehtonen Jaana