Liite 1
Versio 14.8.2009
Liiketoiminta- ja elinkeinopoliittiset toiminta-alueet ja linjaukset
Liiketoiminta- ja elinkeinopoliittiset toiminta-alueet, joissa kaupungin tulee tietyin edellytyksin olla omistajana mukana, jaetaan toiminnan luonteen mukaan seuraaviin kokonaisuuksiin: Monopoliluonteinen liiketoiminta, asuntoliiketoiminta, elinkeinopoliittinen liiketoiminta ja muu liiketoiminta.
Monopoliluonteinen liiketoimint
VISIO
Monopoliluonteista liiketoimintaa harjoitetaan kaupungin toimialaan kuuluvassa strategisessa erityistehtävässä, jossa kaupungilla omistajana on ensisijaisesti yhteiskunnallisia toiminnallisia tavoitteita ja toissijaisesti kannattavuustavoitteita.
STRATEGISET VALINNAT
Monopoliluonteisissa toiminnoissa kaupungin tulee olla aktiivinen omistaja, joka määrittelee erityistehtävän sisällön ja merkityksen sekä asettaa toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet yhtiölle kaupungin talousarviossa. Yhtiön johto ja hallintoelimet määrittelevät yrityksen operatiivisen liiketoimintastrategian huomioiden mahdollisen lainsäädännöstä tulevan sääntelyn. Yhtiön liiketoimintastrategian ja kaupungin omistajapoliittisten tavoitteiden yhteensovittaminen edellyttää konsernijohdon ja yhtiön johdon yhteistoimintaa.
Määräävässä markkina-asemassa yritys tai tuote voi merkittävästi vaikuttaa kilpailuun, hintoihin ja toimitusehtoihin markkinoillaan. Omistajaohjauksen kannalta tämä edellyttää perehtymistä markkinoiden sääntelyyn ja viranomaisen ohjaus- ja valvontatoimenpiteisiin markkinahäiriöiden ehkäisemiseksi.
Yhteiskunnallisten tavoitteiden ja markkinoiden sääntelyn takia kaupungin erityistehtävää hoitavien yhtiöiden tulee säilyä kaupungin yksinomistuksessa tai määräysvallassa. Omistuspohjan laajentaminen tulee kysymykseen, kun erityistehtävän merkitys on vähenemässä tai poistumassa tai erityistehtävän voidaan arvioida tehostuvan muiden omistajien mukaantulon tai omistusosuuden kasvun myötä.
Turku konsernin yhtiöiden toiminnoista infrastruktuuriin perustuvia paikallisia ns. luonnollisia monopoleja tai niiden kaltaisia ovat kaukolämpö-, sähkönsiirto-, kaukokylmä, vesijohto- ja viemäriverkkotoiminnot sekä talousveden tuotanto ja jäteveden käsittely.
Toimenpiteet:
Vesiliikelaitos investoida tonttituotannon uudisrakentamiseen rahoitusalijää tekemällä vain kaupunginvaltuuston erillisellä päätöksellä.
Selvitetään yksityiskohtaisesti vesi- ja viemäriverkostojen omistukseen, hallintaan ja operointiin liittyvät toimintamallit osana mahdollisen seudullisen yhtiön valmistelua.
Tavoitteena on muodostaa Turun vesiliikelaitoksesta kuntien omistama vesihuoltoyhtiö, joka operoi vesihuoltoa ja hallitsee verkosto-omaisuutta.
Turun Seudun Vesi Oy:n aloittaessa tuotantotoimintansa puretaan rakentamisaikainen projektiorganisaatio ja resursoidaan yhtiön organisaatio uudelleen vastaamaan optimaalisesti tuotannollisia tarpeita.
Seudullisen vesihuoltokokonaisuuden tulee olla osa Turku konsernia ja kaupungin tulee varmistaa yhtiöistä vähintään nykytasoinen vesihuoltolain määrittämä kohtuullinen tuotto.
Asuntoliiketoiminta
VISIO
Kaupungin harjoittaman asuntoliiketoiminnan tavoitteena on huolehtia riittävän vuokra-asuntokannan olemassa olosta Turun kaupungin alueella. Asuntojen omistaminen ei ole itseisarvo vaan kaupunki toteuttaa asuntopoliittisia valintoja ensisijaisesti kaavoituksen ja markkinatoimijoiden avulla.
STRATEGISET VALINNAT
Kaupungin harjoittamaa asuntoliiketoimintaa selkiytetään. Kaupunki edellyttää kohtuullista tuottoa sijoittamalleen pääomalle asuntoliiketoiminnassa. TVT Asunnot Oy ja Kiinteistö Oy Lehtolaakso fuusioidaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Tästä kokonaisuudesta pyritään irrottamaan toimialakonsernin osiksi yhtiöiden omistamat lämpö- ja huoltoyhtiöiden osakkeet, yksittäiset vapaarahoitteiset asunnot, aravarajoitteiset asunnot, korkotuetut asunnot ja muut rajoituksista vapaat asunnot.
Kaupungin omistamat lämpö- ja huoltoyhtiöiden osakkeet sekä yksittäiset asunto-omistukset siirretään perustettavaan toimialakonserniin.
TOIMENPITEET YHTIÖITTÄIN
TVT Asunnot Oy (kaupungin omistus 100%) ja Kiinteistö Oy Lehtolaakso (kaupungin omistus 100%) fuusioidaan yhdeksi yhtiöksi.
Yhtiöihin sitoutuneen peruspääoman määrää alennetaan ja konvertoidaan kaupungin myöntämäksi lainaksi.
Asuntoyhtiölle myönnettävälle lainalle vaaditaan korko, joka vastaa omapääomaehtoisen sijoituksen tuottoa huomioiden mahdolliset aravasäännösten rajoitukset.
Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy (kaupungin omistus 56,67 %) yl-läpitää asumisoikeusasuntoja. Yhtiötä käytetään seudulliseen elinkeino-poliittiseen asuntotuotantoon. Konsernitaseen vieraan pääoman ja liike-toimintariskien keventämiseksi kaupungin omistusosuutta yhtiössä voidaan pienentää yhteistyössä naapurikuntien tai yleishyödyllisten asuntotoimijoiden kanssa.
Turun Ylioppilaskyläsäätiön (53,85 % hallituksen äänivallasta) äänival-lasta luopumista ei harkita. Säätiö huolehtii vain opiskelija-asumisesta ja huolehtii omalta osaltaan opiskelija-asuntojen rakennuttamisesta.
Y-Säätiö (kaupungilla edustus) keskittyy elämän hallinnallista tukea tarvitsevan ryhmän asumistarpeisiin muodostaen yhdessä sosiaalikes-kuksen, terveysviraston, TVT Asuntojen/Kunta-asuntojen ja kolmannen sektorin kanssa kaupungin elämänhallinnallisen asumisen verkoston.
Kaupungin omistamat asuntoyhtiöt eivät harjoita vuokra-asuntojen uudistuotantoa ilman erillistä konserniohjetta, joka voidaan antaa joko liiketaloudellisin perustein tai mahdollisissa markkinahäiriötilanteissa.
Asuntoliiketoiminnasta vaaditaan tuottona kaupungin sijoittamalle omalle pääomalle, kertyneet voittovarat ja aravasäännökset huomioituna, vähintään 12 kk Euriboria lisättynä 3 prosenttiyksiköllä. Vason osalta tämä tuottovaatimus asetetaan ainoastaan kaupungin sijoittamalle omalle pääomalle. Kaupungille tuloutettava osinko asuntoliiketoiminnasta päätetään yhtiöittäin talousarvion yhteydessä.
Elinkeinopoliittinen liiketoiminta
VISIO
Kaupunki kehittää elinkeinoja luomalla yritystoiminnan harjoittamiselle hyvät edellytykset osallistumatta itse satamatoimintaa lukuun ottamatta operatiiviseen kilpailtuun yritystoimintaan.
STRATEGISET VALINNAT
Elinkeinopoliittisten yhtiöiden ansaintalogiikkaa pyritään kehittämään, laajentamaan yhtiöiden osakaspohjaa ja pienentämään kaupungin omarahoitusosuutta. Tavoitteiden toteutumista seurataan talousarviossa. Turun seudun kehittämiskeskus toimii seudullisen elinkeinopolitiikan edistäjänä.
TOIMENPITEET YHTIÖITTÄIN
Turku Science Park – konserni (Turku konsernin omistus 96,1 %)
Turku Science Park Oy:n tehtävä on korkeakoulujen innovaatioiden kaupallistamisen ja liiketoiminnan kehittämisen valituilla korkean teknologian alueilla, painopisteenä bioteknologia, sovellettu ICT sekä materiaaliteknologia.
Science Park -konsernin kiinteistöomistukset myydään kokonaisuudessaan ja yhtiö sopeuttaa toimintansa uuden toimintamallinsa mukaisesti.
Kaupungin talousarviosta tuleva rahoitusosuus yhtiön toimintaan on ollut uuden toimintamallin myötä 50 % aiempaa pienempi. Kaupungin maksuosuus määritellään talousarviossa ja se sopeutetaan yhtiön tarjoamiin elinkeinopoliittisiin palveluihin. Jatkossa yhtiö sopii kaupungin kanssa sen tuottamista elinkeinopoliittisista palveluista ja niistä maksettavista korvauksista. Yhtiön rahoituspohjaa pyritään laajentamaan entisestään.
Pilot Turku Oy:n (kaupungin omistus 66,67 %) tehtävänä on lentoliikenteen edistäminen Turussa sekä Logicityalueen kehittäminen alueen houkuttelevuuden lisäämiseksi ja loppukäyttäjien hankkiminen alueen kiinteistöihin. Kaupunki luopuu yhtiön rahoittamisesta yleismarkkinointi- ja edunvalvontatehtävien osalta. Yhtiön on sopeutettava toimintonsa ja kulunsa sen mukaisesti. Yhtiön siirtämisestä yksityisvetoiseksi ja kaupungin enemmistöosuuden luopumisen tavasta päätetään 2009 aikana. (khkon 28.10.2008 § 75)
Koneteknologiakeskus Turku Oy:n (kaupungin omistusosuus 80 %). Yhtiön on perustettu ensisijaisesti koulutuskeskukseksi, jonka päätavoitteena on toimia oppimis- ja kehittämiskeskuksena. Mikäli yhtiön aito, kaupunkikonserniin nähden ulkoinen, liiketoiminta ei ole kehittynyt suunnitelmien mukaisesti vuoden 2010 vuoden loppuun mennessä, arvioidaan yhtiön olemassa olon edellytykset uudelleen.
Elinkeinopoliittiseen tarkoitukseen perustetuilta yhtiöiltä ei vaadita tuottoa sijoitetulle pääomalle. Hyödyt realisoituvat hyvänä työpaikka- ja väestökehityksenä. Yhtiöihin sijoitettu pääoma pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.
Satamatoiminta
Turun Satama yhtiöittämisen vaikutukset arvioidaan. Tavoitteena on seudullinen satamayhtiö. Joka voidaan rakentaa esimerkiksi erillisillä osakesarjoilla turvaten nykyisten omistajien vähintään nykyistä vastaavan tulomuodostuksin.
Sataman hallitsema maapohja pidetään pääosin kaupungin omistuksessa liiketoimintamuodosta riippumatta.
Energialiiketoiminta
VISIO
Energialiiketoiminta perustuu Turku Energia Oy:n strategian mukaiseen kasvuhakuisuuteen, johon pyritään yritysostoilla ja yhteistyöjärjestelyillä.
STRATEGISET VALINNAT
Turku Energia Oy:tä vahvistetaan alueellisena toimijana ostamalla toimialaa strategisesti tukevia liiketoimintoja ja tarvittaessa hakeutumalla yhteistyöhön strategialtaan yhteensopivien vahvojen kumppaneiden kanssa.
Turun kaupunki ei pidä omassa omistuksessaan erillistä jätteenpolttolaitosta.
Turku Energian Oy:n tuloutuksesta päätetään vuosittain viranomaisten sallimissa rajoissa vähintään alan keskiarvoisen tuoton mukaisesti verotukselliset seikat huomioiden.
Turku Energia panostaa uudistuviin energialähteisiin ja ympäristömyötäiseen energiaan sekä kehittää edelleen kaukokylmän tuotantoa.
TSME:n toiminta-ajatuksena on edelleen edistää maakaasun hankkimista alueelle.
Muu yhtiömuotoinen tai yhtiöitettävä liiketoiminta
VISIO
Kaupunki ei harjoita pitkällä aikavälillä liiketoimintaa sellaisilla toimialoilla, jossa on toimivat markkinat ja palvelua on laajasti saatavana.
STRATEGIA
Kaupungin tarvitsemat tukipalvelut hankitaan pitkällä ja keskipitkällä aikavälillä pääasiassa kilpailuttamalla ne markkinoilla. Liiketoiminnoista luovuttaessa tulee huolehtia siitä, että toimialalle ei synny yksityistä paikallista monopolia tai oligopolia.
Muun yhtiömuotoisen liiketoiminnan tuottovaateen pitää vastata kyseisen toimialan keskimääräistä tuottovaatimusta, mikäli markkinat toimivat tehokkaasti. Kaupungille tuloutettava osinko päätetään yhtiöittäin talousarvion yhteydessä.
TOIMENPITEET YHTIÖITTÄIN
Myllykoti Oy (kaupungin omistusosuus 100 %). Yhtiö on palveluasumista ja hoivasairaanhoitoa tuottava yhtiö. Kaupunki voi luopua omistuksestaan vähitellen kokonaan. Yhtiön kulurakenne vastaa suurelta osin kaupungin oman toiminnan kulurakennetta, eikä se näin ollen ole aito verrokki kaupungille.
Turun Tekstiilihuolto Oy (kaupungin omistusosuus 65,1 %) Kaupunki voi luopua omistuksestaan vähitellen kokonaan. Omistusta kehitetään tehostamalla ja laajentamalla toimintaa mahdollisuuksien mukaan. Pesulatoiminta kuuluu kaupungin tukitoimintoihin. Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirillä on etuosto-oikeus myytäviin osakkeisiin osakassopimuksen ehtojen mukaisesti. Mikäli omistuksesta luovutaan, tulee huolehtia siitä, että palvelun laatutaso tulee turvattua eikä pesulatoimintaan muodostu paikallista monopolia.
Turun kaupunkiliikenne Oy
Yhtiö tuottaa
Joukkoliikennelautakunnalle joukkoliikennepalvelua yhtiön ja kaupungin välisen sopimuksen mukaisesti. Yhtiötä koskevat omistajapoliittiset linjaukset tehtiin perustamisen yhteydessä (kv18.12. § 267).
Turkuhalliyhtiöt
Koy Turun monitoimihalli ja Oy Turkuhalli Åbohallen Ab fuusioidaan yhdeksi yhtiöksi ja yhtiön liiketoimintamalli arvioidaan kriittisesti sekä selvitetään mahdollisuudet tiiviimpään yhteistyöhön muiden alan toimijoiden kuten Messukeskuksen kanssa.