Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 451 | 07.09.2009 | 8 Kj |
5608-2009 (101, 021, 022)
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n ja Turun opettajien ammattiyhdistys ry:n oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339, jolla on päätetty poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään henkilökunnan lomautuksia koskevaan päätökseen
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään lomautuksia koskevaan päätökseen. OAJ:n Turun paikallisyh-distys ry ja Turun opettajien ammattiyhdistys ry ovat kumpikin tehneet päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joissa on vaadittu em. päätöksen kumoamista niiltä osin kuin se koskee Turun kaupungin opetushenkilöstön ja lastentarhanopettajien lomaut-tamista, minkä lisäksi on vaadittu täytäntöönpanon välitöntä kieltämistä siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä. Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen on oikaisuvaatimuksista antamassaan lausunnossa katsonut, että niiden kohteena oleva päätös koskee vain asian valmistelua, ja esittänyt tällä pe-rusteella, että oikaisuvaatimukset tulee jättää tutkimatta.
Kh § 451
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry 30.6.2009:
Liite 1Oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339 koskien opetushenkilöstön, lastentarhanopettajien ja päiväkodinjohtajien lomautusta
Turun opettajien ammattiyhdistys ry on 30.6.2009 tehnyt oikaisuvaatimuksen, jonka sisältö on identtinen OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n liitteenä olevan oikaisuvaatimuksen kanssa.
Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen 12.8.2009:
Muutoksenhakijat
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry ja Turun opettajien ammattiyhdistys ry ovat tehneet oikaisuvaatimuksen Turun kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339.
Koska oikaisuvaatimukset ovat sisällöltään samanlaiset ja niissä esitetyt perusteet ovat siten samat, on perusteltua käsitellä oikaisuvaatimukset yhdessä.
Vaatimukset
Hakijat kumpikin vaativat, että Turun kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 339 tulee kumota niiltä osin kuin se koskee Turun kaupungin opetushenkilöstön ja lastentarhanopettajien sekä päiväkodinjohtajien lomauttamista, koska päätös ei ole tarkoituksenmukainen ja koska päätöksen täytäntöönpanoa ei voida toteuttaa lainsäädännön ja määräysten vaatimusten mukaisesti ja koska päätös on muutenkin lainvastainen.
Lisäksi he vaativat, että päätöksen täytäntöönpano tulee välittömästi kieltää siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä.
Kaupunginhallituksen päätös
Kaupunginhallitus päätti 27.4.2009 § 236 tietyistä lomautuksia koskevista periaatteista ja menettelytavoista kuten muun muassa lomautusten kestosta. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää).
Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista edellä mainittuun pääsääntöön.
Turun kaupungin opetushenkilöstön osalta on 8.6.2009 § 339 päätetty
1) opetuslautakunnan toimialalla, että opetuslautakunnan 6.5.2009 § 66 tekemä päätös kumotaan siltä osin kuin siinä on päätetty peruskoulun opettajien ja avustajien, lukioiden opettajien sekä muun opetuspalvelukeskuksen henkilökunnan lomautusten pituudesta ja että opetustoimen osalta vahvistetaan peruskoulun opettajien ja avustajien lomautusajaksi 4 vrk ja lukion opettajien ja avustajien lomautusajaksi 6 vrk ja että muu opetuspalvelukeskuksen henkilökunta lomautetaan 14 päiväksi;
2) ammattikorkeakoulun hallituksen toimialalla, että lomautuksen ulkopuolelle jätetään sellaiset virka- /työsuhteiset, joiden palvelussuhde perustuu ulkopuolisen tahon kanssa tehtyyn sopimukseen ja jonka työpanos kohdistuu 100 %:sti hankkeeseen.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös ei koske Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstöä.
Lastentarhanopettajien ja päiväkodinjohtajien osalta on 8.6.2009 § 339 päätetty, että varhaiskasvatuksessa työskentelevien osalta lomautus voi olla enintään 11 päivää ja toteutus ajalla 21.12.-31.12.2009.
Päätöksentekomenettely lomautuksissa
Hallintosäännön (kv 4.10.2004 § 255) 38 §:n mukaan palvelussuhteen päättymisestä ja lomauttamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan virkaan tai työntekijän työsopimussuhteeseen. Taloudellisten ja/tai tuotannollisten lomautus- ja irtisanomisperusteiden olemassaolo tulee todeta ennen irtisanomis- tai lomautuspäätöksen tekemistä lähinnä ylemmässä monijäsenisessä viranomaisessa, mikäli lomauttamisesta tai irtisanomisesta päättää viranhaltija.
Opetustoimen johtosäännön 5 §:ssä sekä ammattikorkeakoulun johtosäännön 4 ja 6 §:ssä ja peruspalvelulautakunnan johtosäännön 8 §:ssä on määrätty toimivallasta palvelussuhteeseen ottamista koskevassa asiassa oikaisuvaatimuksissa mainittujen henkilöstöryhmien osalta.
Toimivalta palvelussuhteeseen ottamisesta ja lomauttamisesta päättämisessä on muulla viranomaisella kuin kaupunginhallituksella. Turun kaupunginhallitus voi kuitenkin toimivaltansa puitteissa antaa hallintokunnille ohjeita ja määräyksiä. Kaupunginhallituksen tehtävänä on sen johtosäännön 6 §:n mukaan muun muassa vastata kaupungin henkilöstöpolitiikasta sekä valvoa sen toteuttamista ja henkilöstöasioita koskevan päätöksenteon yhtenäisyyttä sekä johtaa valvoa, että sen alaiset toimielimet sekä viranhaltijat suorittavat tehtävänsä voimassa olevia säädöksiä ja päätöksiä noudattaen sekä toimivat kaupungin edun mukaisesti.
Johtopäätökset
Kaupunginhallituksen päätöksessä 8.6.2009 § 339 ei ole päätetty, että työntekijöitä lomautetaan, vaan päätöksessä on käsitelty niitä periaatteita, joita Turun kaupungissa toteutettavissa lomautuksissa on tarkoitus noudattaa. Näin ollen päätös on ollut luonteeltaan valmisteluohje ja työnjohdollinen linjaus hallintokunnille.
Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Sanotusta säännöksestä johtuen oikaisuvaatimukset tulee jättää tutkimatta.
Lomautuksen perusteet
Vaikka edellä esitetyin perustein oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä on pidettävä vain valmistelua koskevana, on kuitenkin syytä kommentoida oikaisuvaatimuksessa esitettyä väitettä, jonka mukaan kaupungilla ei olisi ollut taloudellisia perusteita lomauttaa opetustoimen henkilökuntaa.
Väitteen johdosta voidaan todeta ensinnäkin, että kuntalain 65 §:n mukaan kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena, jos talousarvion laatimisvuoden taseeseen ei arvioida kertyvän ylijäämää.
Turun kaupungin vuoden 2008 tilinpäätöksen alijäämä oli n. 33,2 milj. euroa ja kaupunginvaltuuston 17.11.2008 vahvistama vuoden 2009 talousarvio oli laadittu n. 10,8 milj. euroa alijäämäiseksi. Valtuuston hyväksymän vuosia 2009-2011 koskevan taloussuunnitelman mukaan kaupungin on tarkoitus kuntalain 65 §:n velvoitteen mukaisesti saavuttaa talouden tasapaino ja tehdä ylijäämäinen tilinpäätös vuonna 2011. Yleisen taloudellisen tilanteen heikennyttyä nopeasti huomattiin kuitenkin varsin pian, että vuoden 2009 talousarvion eräät keskeiset perusteet eivät ole kestävällä pohjalla, mm. verotulojen kertymä on jäämässä selvästi ennakoitua pienemmäksi.
Taloudellisten näkymien yhä synkentyessä kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.3.2009 lisätalousarvion, jossa vuoden 2009 talousarvion nettomäärärahoja supistettiin yhteensä n. 35,9 milj. euroa verotulojen alenemisen kompensoimiseksi. Lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä tuotiin selvästi esiin se, että ilman puuttumista henkilöstökuluihin ei lisätalousarviossa edellytettyjä talouden tasapainottamisen kannalta välttämättömiä säästöjä ole mahdollista saavuttaa. Tämän takia ja kun järjestöt eivät käydyissä neuvotteluissa olleet suostuvaisia vapaaehtoisiin henkilöstökuluja pienentäviin järjestelyihin, jäi kaupungille työantajana ainoaksi mahdollisuudeksi tässä suhteessa suositus ns. talkoovapaiden käytöstä ja tätä täydentävät lomautukset.
Oikaisuvaatimuksessa on väitetty, että erityisesti opetustoimella ei olisi mitään taloudellista tarvetta lomauttaa henkilöstöään. Se seikka, että jonkin hallintokunnan taloudellinen tilanne mahdollisesti on parempi kuin muiden, ei estä myös tällaisen hallintokunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden lomauttamista, jos taloudelliset perusteet lomautuksille koko kaupungin kannalta asiaa tarkastellen ovat olemassa.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n ja Turun opettajien ammattiyhdistys ry:n oikaisuvaatimukset jätetään vain valmistelua koskevana tutkimatta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Randellin ehdotuksesta yksimielisesti.
Liitteet: