Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallitus | 450 | 07.09.2009 | 7 Kj |
5608-2009 (101, 021, 022)
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n ja Turun hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen opettajayhdistys ry:n oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339, jolla on päätetty poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään henkilökunnan lomautuksia koskevaan päätökseen
Tiivistelmä:
Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista kaupunginhallituksen 27.4.2009 tekemään lomautuksia koskevaan päätökseen. OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry ja Turun hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen opettajayhdistys ry ovat kumpikin tehneet päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joissa on vaadittu em. päätöksen kumoamista niiltä osin kuin se koskee Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstön lomauttamista, minkä lisäksi on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon välitöntä kieltämistä siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä. Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen on oikaisuvaatimuksista antamassaan lausunnossa katsonut, että niiden kohteena oleva päätös koskee vain asian valmistelua, ja esittänyt tällä perusteella, että oikaisuvaatimukset tulee jättää tutkimatta.
Kh § 450
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry 16.6.2009:
Asia:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n oikaisuvaatimus
Turun kaupunginhallituksen päätöksestä 08.06.2009 § 339
niiltä osin, kuin lomautus koskee Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstöä.
Oikaisuvaatimuksen tekijä:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry.
Prosessiosoite:
OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry, puheenjohtaja Marja-Leena Knuutinen. Aurakatu
Päätöksen tiedoksianto:
15.6.2009
Vaatimukset:
1) Turun kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 339 tulee kumota niiltä osin kuin se koskee Turun kaupungin ylläpitämän Turun ammatti-instituutin opetushenkilökunnan lomauttamista, koska päätös ei ole tarkoituksenmukainen ja koska päätöksen täytäntöönpanoa ei voida toteuttaa lainsäädännön ja määräysten vaatimusten mukaisesti.
2) Päätöksen täytäntöönpano tulee välittömästi kieltää siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä.
Perustelu
Turun kaupunki ammatillisen opetuksen järjestämisluvan saaneena saa opetusministeriöltä opiskelijaluvun mukaisen yksikköhinnan opetuksen järjestämistä varten. Turun kaupunki on velvollinen kohdistamaan ammatilliseen opetukseen osoitetun ja tarvittavan euromäärän Turun ammatti-instituutille ammatillisen opetuksen opetussuunnitelmien toteutumiseksi sillä tasolla, millä ne on opiskelijoille luvattu opintojen alkaessa. Ammatillisesta opetuksesta annetun lain 630/1998 29 §:n mukaan opiskelijoilla on oikeus saada opetusta ja opinto-ohjausta.
Kunnallisen viranhaltijalain 304/2003, 7luku, 30§ kertoo, että työnantajalla on oikeus lomauttaa työntekijä, jos viranhaltijalain 37§:n mukaiset irtisanomisperusteet ovat olemassa. Viranhaltija voidaan irtisanoa tuotannollisin ja taloudellisin perustein, kun viranhaltijan tehtävät ovat vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi taloudellisista syistä, työnantajan tai asianomaisen yksikön tehtävien uudelleen järjestelyjen vuoksi taikka muista niihin verrattavista syistä. Irtisanominen edellyttää lisäksi, ettei viranhaltijaa voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin tehtäviin.
Turun ammatti-instituutissa opiskelijoiden määrä ei ole vähentynyt. Hakijoita on useille aloille enemmän kuin aloituspaikkoja. Opetusministeriö on korottanut toisen asteen ammatillisen koulutuksen yksikköhintaa vuosittain, näin myös vuonna 2009. Ammatti-instituutissa opetus on mahdollista toteuttaa opetusministeriön määrittämällä yksikköhinnalla tämän hetkisellä tasolla, kun Turun kaupunki siirtää Turun ammatti-instituutin käyttöön laskennallisen yksikköhinnan kutakin kirjoilla olevaa opiskelijaa kohden.
Irtisanomisperustetta ei katsota olevan (viranhaltijalaki 37§), kun 1) irtisanomista on edeltänyt tai seurannut henkilön ottaminen samankaltaisiin tehtäviin 2) eivätkä irtisanomisen syyksi ilmoitetut tehtävät tosiasiallisesti vähennä työnantajan tarjolla olevien tehtäviä tai muuta tehtävien laatua.
Turun ammatti-instituutissa on palkattu 1.8.2009 alkaen useita uusia henkilöitä opetustehtäviin, joista vakinaista henkilökuntaa lomautetaan. Näitä määräajaksi palkattuja työntekijöitä ei voida kunnallisen yleisen virkaehtosopimuksen (VIII luvun, 1§:n ,1 mom ) mukaan lomauttaa ennen kuin heidän palvelussuhteensa on kestänyt vähintään kuusi kuukautta.
Opetustehtävien määrä ei ole ammatti-instituutissa vähentynyt eikä opetustehtävien laatu ole muuttunut. Opettajan työtä tulisi päinvastoin lisätä, sillä opiskelijoiden itsenäisen opiskelun varaan jää Turun ammatti-instituutissa noin 40 opintoviikon verran opetussuunnitelman mukaisia opintoja kussakin tutkinnossa.
Ammatillinen perustutkinto
Opetushenkilökunnan lomautus aiheuttaa Turun ammatti-instituutissa kahden viikon katkoksen opetuksessa. Opiskelijat jäävät paitsi 56 tunnin mukaista opetusta, mikä varmasti vaikuttaa kursseista suoriutumiseen, opiskelijoiden valmistumiseen ja mahdollisesti opiskelijoiden yhden kuukauden opintotukeen. Ammattiopetuslautakannun vuonna 2002 tekemän päätöksen mukaisesti opettajan johdolla tapahtuvaa opiskelua Turun ammatti-instituutissa on 28 tuntia viikossa, 1.064 tuntia vuodessa. Opiskelijoiden vastuulle on jätetty itsenäisesti opiskeltavaksi 12 tuntia viikossa. Kahden viikon lomautus tietää opiskelijoille itsenäistä opiskelua 1,5 tuntia lisää jokaiselle viikolle. Opetussuunnitelmissa opiskelijan vuotuiseksi työtuntimääräksi määritellään 1.520 tuntia vuodessa, 40 tuntia viikossa. Näin ollen opiskelijat saavat itsenäisesti opiskella tulevaan ammattiinsa liittyviä aineita 456 tuntia vuodessa. Kolmen vuoden aikana kertyy itsenäisesti opiskeltavia tunteja yhteensä 1.368. Nuorisoasteen koulutuksessa opettajien opetusta ja ohjausta on aivan liian vähän ilman lomautuksiakin. Oppimistavoitteiden saavuttaminen ja näytöistä selviäminen tuottavat jo nyt vaikeuksia. Lomautukset vaikeuttavat näitä asioita entisestään.
Työelämä tarvitsee kipeästi ammattinsa osaavia ja omaa alaansa kehittäviä työntekijöitä kokeneiden työntekijöiden jäädessä eläkkeelle. Ammatilliseen koulutukseen on hakijoita enemmän kuin aloituspaikkoja. Opiskelijat odottavat opettajilta oman alansa asiantuntemusta, opetukselta täsmällisyyttä, tehokkuutta sekä työskentelyssään opettajien ohjausta ja opintoja tukevaa palautetta. Nämä odotukset ja tarpeet edellyttävät opetuksen ja etenkin ohjauksen lisäämistä, päinvastoin mitä nyt ollaan Turun kaupungissa tekemässä.
Aikuiskoulutus
Aikuiskoulutuksen henkilökunnan lomauttaminen aiheuttaa huomattavia taloudellisia menetyksiä ammatti-instituutille. Vaikutukset ulottuvat kuluvan vuoden lisäksi tuleville vuosille. Aikuiskoulutuksessa on tehty sopimuksia TE-keskuksen, työvoimahallinnon ja yritysten kanssa. Koulutukset kilpailutetaan ennen hankintapäätöstä ja – sopimusta. Sopimukset ovat sitovia, Lomautukset aiheuttavat sopimusrikkomuksia, joista aiheutuu ammatti-instituutin aikuiskoulutukselle huomattavia taloudellisia menetyksiä.
Lomautusten tuoma säästö aikuiskoulutuksessa on 145.000 €. Muutenkin aikuiskoulutuksen tulosalue on vähentänyt henkilöstöä syksylle 7 henkilöllä, pääsääntöisesti eläköitymisten ja virkavapauksien kautta, joiden kustannussäästö n. 150.000 syksylle 2009.
Kahden viikon lomautuksen kokonaisvaikutus vähentää tuloja 160.000 €, sillä rahoittajat vaativat tulojen takaisinmaksuja tai vähentävät ne sovituista myyntihinnoista sekä aikuisopiskelijat edellyttävät omavastuuosuuksien takaisinmaksuja lomautusviikkojen osalta. Työ- ja elinkeinoministeriön kautta alueelle tulevien rahoituksien vaikutukset ovat 4 ryhmän väheneminen syksylle 09.
Oppisopimuskoulutusta ostavat Turun, Raision ja Salon oppisopimustoimistot, joiden kanssa tehdään sopimus opetuksesta ja ohjauksesta. Oppisopimusopiskelijoilla on oikeus sopimuksen mukaiseen opetukseen, ohjaukseen ja näyttöjen antamiseen. Valtionosuuskoulutuksessa toteutettava ammatillinen lisäkoulutus sisältää opiskelijan maksuosuuden, jota opiskelijat eivät maksa, jos opetus ei toteudu. Aikuiskoulutuksena tapahtuva opetus ja opiskelu ovat erityisosaamista vaativaa ja usein kapea-alaista asiantuntemusta vaativaa, että poissa olevaa opettajaa korvaavia opettajia ei löydy instituutin sisältä.
Tutkintotilaisuuksien jääminen lomautusten alle ja opiskelijoiden tutkintosuoritusten viivästyminen johtavat valituksiin tutkintotoimikunnille ja mahdolliseen tutkintojen järjestämisoikeuksien menettämiseen, sillä näyttötutkintotoiminta on luvanvaraista toimintaa. Näyttötutkinnot ja niihin valmistavat koulutukset ovat Turun ammatti-instituutin aikuiskoulutuksen päätuote, noin 80 eri tutkintoon, joissa useissa olemme alueen ainoa tutkintojen tarjoaja.
Täytäntöönpanon keskeyttäminen
Opetushenkilöstön lomauttaminen ei vaikuta Turun kaupungin velvollisuuteen huolehtia siitä, että ammatillista opetusta koskevaan lainsäädäntöön tai niiden nojalla annettuihin alempiasteisiin säännöksiin kirjatut opetukseen osallistuvan subjektiiviset oikeudet tosiasiallisesti toteutuvat lomautuksesta huolimatta. Turun kaupunki ei ole esittänyt sellaisia suunnitelmia lomautusten aikaisista opetusjärjestelyistä, joilla se voisi toteuttaa velvollisuutensa huolehtia velvoitteistaan ammatillisen toisen asteen opetuksen osalta.
Lomautusperuste
Turun kaupungilla ei ole taloudellisia perusteita lomauttaa Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstöä, sillä lomautukset aiheuttavat huomattavia taloudellisia menetyksiä paitsi kaupungille myös ammatti-instituutille. Eri puolilta tulevia tuloeriä jää kaupungilta saamatta lomautusten vuoksi.
Lomautuksella saadaan huomattavasti vähäisemmät säästöt aikaiseksi kuin mitä perusteluina esitetyillä laskelmilla pyritään osoittamaan.
Monialaisia yhden kunnan ylläpitämiä ammatillisia oppilaitoksia on Helsingissä, Vantaalla ja Tampereella. Turun ammatti-instituutin kulut ovat verrannollisia edellä esitettyjen kaupunkien ammatillisen toisen asteen koulutusten kuluihin.
Lomautus ei voi olla keino pitää Turun kaupungin talous tasapainossa. Huomio tulee kiinnittää Turun kaupungin talouden hoitoon ja talouden hoidosta päättäviin monijäsenisiin toimielimiin. Kaupungin tulee huolehtia riittävistä verotuloista toteuttaakseen lakisääteiset palvelut eikä rahastaa sosiaali- ja terveystoimen ylityksiä opetukseen osoitetuista valtionavusta.
Lomautusten toteuttaminen
Laki ammatillisesta opetuksesta (630/1998, 36 §) edellyttää, että koulutuksen järjestäjä kuulee opiskelijoita ennen opintoihin tai muihin opiskelijoiden asemaan olennaisesti vaikuttavien päätösten tekemistä.
Opiskelijoiden huoltajia ei ole kuultu eikä heille tai muille kuntalaisille ole varattu hallintolain mukaista vaikuttamismahdollisuutta (HaL 41 §).
Kannanotot lomautuksia vastaan
Vaikka itsenäinen opiskelu on lainsäädännön mukaan lukiossa mahdollista, sivistysvaliokunta on mietinnössään (SiVM 24/93) todennut, että opiskelijan itsenäisen työskentelyn voimakas lisääminen säästösyistä voi heikentää työmuodon pedagogista vaikuttavuutta. Valiokunta pitikin tärkeänä, ettei itseopiskelun lisäämistä lukioissa pidetä vain uutena keinona vähentää kustannuksia. Lisäksi valiokunta on korostanut sitä, että opiskelijoiden itsenäisen opiskelun ohjaukseen sekä oppilaanohjaukseen varataan riittävät voimavarat oppilaitoksissa.
Entinen opetusministeri Sarkomaa otti julkisesti kantaa siihen, että nykyinen lainsäädäntömme estää lomautukset, jos sitä kirjaimellisesti noudatetaan. (mm. HS 2.10.2008). Opetusministeri Virkkunen on useaan otteeseen korostanut, ettei kuntien tule kohdistaa säästötoimia opetuksen laatuun taloudellisesta tilanteesta huolimatta. (mm. 5.2.2009 Keskisuomalainen, HS, Uutispäivä Demari)
Opetussuunnitelman mukaisen opetuksen antaminen
Lomauttaessaan Turun ammatti-instituutin henkilökunnan Turun kaupunginhallitus lomauttaa myös 400 nuorta opiskelijaa. Lomautuksen aikainen opetus jää opiskelijoiden itsenäisen / omaehtoisen opiskelun varaan. Opiskelijoiden työssäoppimisjaksot jäävät vajaiksi ja näytöt antamatta. Kahden viikon opintojen siirtäminen toiseen ajankohtaan lukujärjestyksissä ei onnistu.
Työssäoppimisen paikoista on kova kilpailu oppilaitosten kesken, joten työssäoppimisen paikkoja voidaan myös menettää koko lukuvuodelta lomautusten vuoksi.
Opettajien vuotuista työtä leikataan kahden viikon osalta. Opettajilla ei ole mitään velvollisuutta laatia ylimääräisiä tehtäviä tai harjoituksia opiskelijoille lomautusjaksolle. Kokeista ja näytöistä selviytyminen vaikeutuu useiden opiskelijoiden osalta, joten opiskelijoiden valmistuminen viivästyy.
Nuorten, vasta opiskelunsa aloittaneiden, opiskelijoiden opiskelumotivaatio saattaa kärsiä pitkästä katkoksesta opiskeluissa niin, että keskeyttämiset lisääntyvät.
Jo vuodesta huhtikuusta 2002 alkaen on Turun ammatti-instituutissa toteutettu opetussuunnitelmaa heikoin resurssein. Opetuksen määrä vaihtelee koulutusaloittain ja oppiaineittain 20 -30 tunnin välillä. Keskimääräinen tuntimäärä on 28 tuntia / viikko, vaikka opetussuunnitelma määrittelee opiskelijan viikoittaisiksi työtunneiksi 40 tuntia. Toisen asteen koulutuksessa lukioissa opetusta on keskimäärin 38 tuntia oppikurssia kohden. Tässä kohden ammatillisen toisen asteen koulutuksessa Turussa on tehty talkootyötä jo pitkään.
Yhteenvetona
Kuten edellä on todettu Turun ammatti-instituutissa opetustunteja on vähennetty ja opettajien palkkaukseen on kohdistettu leikkauksia jo useita vuosia. Turun kaupunginhallitus on yksipuolisesti tehnyt päätöksen (KH 8.6.2009, 339§) leikata koko henkilöstöltä kahden viikon palkan kunnan vastuulla olevien palvelujen toteuttamisesta. Ammattiopetuslautakunta teki lomautuksia koskevan esityksen varhain, jo ennen henkilöstölle järjestettyjä työpaikkakokouksia
Ennen lomautuspäätöksen tekoa Turun kaupungissa ei ole kuultu henkilöstöä siitä, millaisia vaikutuksia lomautuksilla on palvelujen laatuun ja miten palvelujen heikkeneminen ja keskeytyminen vaikuttavat palvelujen käyttäjien elämään nyt ja tulevaisuudessa.
Turun kaupungin lomautusvalmistelut ovat edenneet niin poukkoilevasti, että uskomme, että yksikään virkamies tai kaupungin luottamusmies ei ole tietoinen missä kaupunginhallituksen tai valtuuston kokouksessa lopullinen lomautuspäätös tehdään tai on tehty. Sekavampaa päätöksentekoprosessia selkeässä asiassa on tuskin kuntatasolla koettu. Demokraattinen päätöksenteko edellyttää avoimuutta, kuulemista ja vaihtoehtojen harkintaa, mitä Turun kaupungin lomautusvalmisteluissa ei ole koettu.
Yhteistoimintalain säädösten mukaisesti on toimittu vain osittain. Millään tasolla ei ole lomautusten tuomiin muutoksiin ja työjärjestelyihin perehdytty kokonaisvaltaisesti ja asiantuntemuksella. Tietoa on tihkunut vähitellen ja aikaisempia päätöksiä on jouduttu korjailemaan uuden tiedon varassa.
Kaiken edellä lausutun johdosta OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry. katsoo, että Turun kaupungin toteuttamat opetushenkilöstön lomautusjärjestelyt eivät ole edellä mainittujen perustuslaissa, ammatillisesta opetuksesta annetussa laissa ja - asetuksessa säädettyjen velvoitteiden ja määräysten mukaisia, joten Turun kaupunginhallituksen Iomautuspäätös 27.4.2009 § 236 on näin ollen syntynyt virheellisessä järjestyksessä ja päätös on muutenkin lainvastainen, joten päätös tulee kumota.
Lopuksi paikallisyhdistys toteaa, että se on huolissaan jäsentensä puolesta, jotka ovat vastuussa lomautuksen välillisenä kohteena olevien nuorten oikeuksista. Paikallisyhdistys ilmoittaa, että kaiken edellä esitetyn johdosta se tulee ohjeistamaan jäseniään ilmoittamaan kirjallisesti työnantajalle näkemyksensä niistä toimista, joissa jäsen ei katso voivansa toimia siten kuin lainsäädäntö edellyttää, jotta vastuu selkeämmin siirtyisi lomautuksesta päättäneelle taholle.
Turun hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen opettajayhdistys ry on 23.6.2009 tehnyt oikaisuvaatimuksen, jonka sisältö on identtinen OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n edellä olevan oikaisuvaatimuksen kanssa.
Kaupunginlakimies Jaana Lehtonen 12.8.2009:
Muutoksenhakijat
Turun hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen opettajayhdistys ry ja OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry ovat tehneet oikaisuvaatimuksen Turun kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 339 niiltä osin kuin lomautus koskee Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstöä.
Koska oikaisuvaatimukset ovat sisällöltään samanlaiset ja niissä esitetyt perusteet ovat siten samat, on perusteltua käsitellä oikaisuvaatimukset yhdessä.
Vaatimukset
Hakijat kumpikin vaativat, että Turun kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 339 tulee kumota niiltä osin kuin se koskee Turun kaupungin ylläpitämän Turun ammatti-instituutin opetushenkilökunnan lomauttamista, koska päätös ei ole tarkoituksenmukainen ja koska päätöksen täytäntöönpanoa ei voida toteuttaa lainsäädännön ja määräysten vaatimusten mukaisesti.
Lisäksi he vaativat, että päätöksen täytäntöönpano tulee välittömästi kieltää siihen saakka, kunnes asia on ratkaistu lainvoimaisella päätöksellä.
Kaupunginhallituksen päätös
Kaupunginhallitus päätti 27.4.2009 § 236 tietyistä lomautuksia koskevista periaatteista ja menettelytavoista kuten muun muassa lomautusten kestosta. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan kunkin viraston ja liikelaitoksen henkilökunta lomautetaan siten, että viranhaltija- ja työntekijäkohtainen lomautusaika on virastoissa/liikelaitoksissa vähintään 14 kalenteripäivää / lomautettava (TTES 10 työpäivää).
Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 339 poikkeuksista edellä mainittuun pääsääntöön. Kaupunginhallitus päätti muun muassa, että toimielinten ja virastopäälliköiden tekemät esitykset pääsääntöä lyhyemmistä lomautuksista ja lomautuksen ulkopuolelle jätettävistä henkilöstöryhmistä hyväksytään opetuslautakunnan tekemää esitystä lukuun ottamatta. Selvyyden vuoksi todettakoon, että ammattiopetuslautakunta ei ole tehnyt esitystä pääsääntöä lyhyemmistä lomautuksista, eikä tästä johtuen kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 339 koske lainkaan Turun ammatti-instituutin henkilöstöä.
Päätöksentekomenettely Turun ammatti-instituutin lomautuksissa
Hallintosäännön (kv 4.10.2004 § 255) 38 §:n mukaan palvelussuhteen päättymisestä ja lomauttamisesta päättää se viranomainen, joka ottaa viranhaltijan virkaan tai työntekijän työsopimussuhteeseen. Taloudellisten ja/tai tuotannollisten lomautus- ja irtisanomisperusteiden olemassaolo tulee todeta ennen irtisanomis- tai lomautuspäätöksen tekemistä lähinnä ylemmässä monijäsenisessä viranomaisessa, mikäli lomauttamisesta tai irtisanomisesta päättää viranhaltija.
Ammatillisen opetustoimen johtosäännön 7 §:n mukaan opettajat ja muun henkilökunnan valitsee johtavaa rehtoria lukuun ottamatta toistaiseksi voimassa olevaan tai määräaikaiseen palvelussuhteeseen lautakunta, ellei toimivaltaa ole toimintasäännöllä määrätty viranhaltijalle. Johtavan rehtorin ottaa kaupunginhallitus. Ammatillisen opetuksen tulosalueiden toimintasäännön 10 §:n mukaan rehtorit palkkaavat määräaikaiseen, enintään yhden vuoden kestävään palvelussuhteeseen tulevan opetushenkilökunnan. Toimintasäännön 11 §:n mukaan aikuiskoulutusjohtaja palkkaa määräaikaiseen, kerrallaan enintään yhden vuoden kestävään palvelussuhteeseen tulevan opetushenkilökunnan.
Toimivalta palvelussuhteeseen ottamisesta ja lomauttamisesta päättämisessä on muulla viranomaisella kuin kaupunginhallituksella. Turun kaupunginhallitus voi kuitenkin toimivaltansa puitteissa antaa hallintokunnille ohjeita ja määräyksiä. Kaupunginhallituksen tehtävänä on sen johtosäännön 6 §:n mukaan muun muassa vastata kaupungin henkilöstöpolitiikasta sekä valvoa sen toteuttamista ja henkilöstöasioita koskevan päätöksenteon yhtenäisyyttä sekä johtaa valvoa, että sen alaiset toimielimet sekä viranhaltijat suorittavat tehtävänsä voimassa olevia säädöksiä ja päätöksiä noudattaen sekä toimivat kaupungin edun mukaisesti.
Ammattiopetuslautakunta päätti 29.4.2009 § 94 (dnro 5006-2009), että Turun ammatti-instituutti pidetään suljettuna kaksi viikkoa ja henkilöstö lomautetaan huomioiden kh:n tekemä päätös talkoovapaista alustavasti ajalla 9.12. – 22.12.2009. Lautakunta päätti, että virastopäällikön asettama työryhmä tarkentaa vielä lomautusjakson ajankohtaa joidenkin tulosalueiden osalta ja että päätös tuodaan ammattiopetuslautakunnalle tiedoksi. Päätös on lomautuksen keston osalta kaupunginhallituksen 27.4.2009 § 236 antaman ohjeen mukainen. Kaupunginjohtaja käytti otto-oikeutta sanottuun päätökseen (kj, sarja 10 18.5.2009 § 120). Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 333 (dnro 3399-2009) pysyttää lautakunnan päätöksen.
Johtopäätökset
Kaupunginhallituksen päätöksessä 8.6.2009 § 339 ei ole päätetty, että työntekijöitä lomautetaan, vaan päätöksessä on käsitelty niitä periaatteita, joita Turun kaupungissa toteutettavissa lomautuksissa on tarkoitus noudattaa. Näin ollen päätös on ollut luonteeltaan valmisteluohje ja työnjohdollinen linjaus hallintokunnille.
Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta. Sanotusta säännöksestä johtuen oikaisuvaatimukset tulee jättää tutkimatta.
Lisäksi todettakoon, että kaupunginhallituksen päätöksessä, johon oikaisuvaatimukset kohdistuvat ei ole ratkaistu Turun ammatti-instituutin opetushenkilöstöön kohdistuvia asioita.
Lomautuksen perusteet
Vaikka edellä esitetyin perustein oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä on pidettävä vain valmistelua koskevana, on kuitenkin syytä kommentoida oikaisuvaatimuksessa esitettyä väitettä, jonka mukaan kaupungilla ei olisi ollut taloudellisia perusteita lomauttaa opetushenkilökuntaa.
Väitteen johdosta voidaan todeta ensinnäkin, että kuntalain 65 §:n mukaan kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena, jos talousarvion laatimisvuoden taseeseen ei arvioida kertyvän ylijäämää.
Turun kaupungin vuoden 2008 tilinpäätöksen alijäämä oli n. 33,2 milj. euroa ja kaupunginvaltuuston 17.11.2008 vahvistama vuoden 2009 talousarvio oli laadittu n. 10,8 milj. euroa alijäämäiseksi. Valtuuston hyväksymän vuosia 2009-2011 koskevan taloussuunnitelman mukaan kaupungin on tarkoitus kuntalain 65 §:n velvoitteen mukaisesti saavuttaa talouden tasapaino ja tehdä ylijäämäinen tilinpäätös vuonna 2011. Yleisen taloudellisen tilanteen heikennyttyä nopeasti huomattiin kuitenkin varsin pian, että vuoden 2009 talousarvion eräät keskeiset perusteet eivät ole kestävällä pohjalla, mm. verotulojen kertymä on jäämässä selvästi ennakoitua pienemmäksi.
Taloudellisten näkymien yhä synkentyessä kaupunginvaltuusto hyväksyi 30.3.2009 lisätalousarvion, jossa vuoden 2009 talousarvion nettomäärärahoja supistettiin yhteensä n. 35,9 milj. euroa verotulojen alenemisen kompensoimiseksi. Lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä tuotiin selvästi esiin se, että ilman puuttumista henkilöstökuluihin ei lisätalousarviossa edellytettyjä talouden tasapainottamisen kannalta välttämättömiä säästöjä ole mahdollista saavuttaa. Tämän takia ja kun järjestöt eivät käydyissä neuvotteluissa olleet suostuvaisia vapaaehtoisiin henkilöstökuluja pienentäviin järjestelyihin, jäi kaupungille työantajana ainoaksi mahdollisuudeksi tässä suhteessa suositus ns. talkoovapaiden käytöstä ja tätä täydentävät lomautukset.
Oikaisuvaatimuksessa on väitetty, että erityisesti ammatti-instituutilla ei olisi mitään taloudellista tarvetta lomauttaa henkilöstöään. Se seikka, että jonkin hallintokunnan taloudellinen tilanne mahdollisesti on parempi kuin muiden, ei estä myös tällaisen hallintokunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden lomauttamista, jos taloudelliset perusteet lomautuksille koko kaupungin kannalta asiaa tarkastellen ovat olemassa.
Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:
EhdotusKaupunginhallitus päättää,
että OAJ:n Turun paikallisyhdistys ry:n ja Turun hotelli- ja ravintolaoppilaitoksen opettajayhdistys ry:n oikaisuvaatimukset jätetään vain valmistelua koskevana tutkimatta.
PäätösAsia pantiin pöydälle Randellin ehdotuksesta yksimielisesti.