Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta31612.08.200917
Kaupunginhallitus45907.09.20092 Pj

7916-2009 (001)

Lausunnon antaminen Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän vuosien 2010-2012 toimintasuunnitelmasta

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta on esittänyt, että Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymälle annetaan lausunto, jossa todetaan mm., että tiukka taloudellinen tilanne ei mahdollista menojen kasvua vuodelle 2010. Lisäksi lausunnossa todetaan, että suunnitelmat laitospaikkojen vähentämisestä vastaavat kaupungin kehittämistarpeita palvelutuotannossa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että peruspalvelulautakunnan esittämä lausunto annetaan kuntayhtymälle.

Perla § 316

Palvelujohtaja Maisa Kuusela, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen, vammaispalvelusuunnittelija Birgitta Huurre 3.8.2009:

 

Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymä on kuntalain mukaisesti pyytänyt jäsenkunniltaan lausuntoa toimintasuunnitelmastaan vuosille 2010 – 2012.

 

Liite 1                                 Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän kirje 28.5.2009

 

Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymän kirjeessä todetaan yhteenvetona muun muassa:

 

”Kuntayhtymä haluaa palvella jäsenkuntiaan niistä lähtevien erityishuollon tarpeiden pohjalta. Suhteessa jäsenkuntaansa kuntayhtymä on aina toissijainen palvelun tuottaja.

 

Kuntayhtymä suunnittelee ympärivuorokautisesti valvottujen asumispalveluiden lisäämistä Varsinais-Suomessa. Ympärivuorokautisesti valvottujen asumispalveluiden puute on kuluvan vuosikymmen aikana johtanut laitosasumisen kasvamiseen.

 

Laitosasumisen määrää tulee Varsinais-Suomessa vähentää, koska kehitysvammahuollon valtakunnallinen suuntaus ohjaa tällä hetkellä laitosasumisen vähentämiseen ja vastaavasti yksilöllisempien asumispalveluiden lisäämiseen. Palveluvarustuksen lisäämiseen pakottaa jatkuvasti kasvava jonotilanne, jota kuntayhtymä ei tämän hetkisen palveluvarustuksena puitteissa pysty purkamaan. Tässä tilanteessa kuntayhtymälle on tärkeää saada tietoonsa jäsenkuntiensa suunnitelmat, jotka vaikuttavat kuntayhtymän toimintaan suunnittelukautena 2010 – 2012.

 

Vuonna 2010 tullaan aloittamaan 18-paikkaisen vahvasti varustellun ympärivuorokautisen asumisyksikön rakentaminen.

 

Henkilöstö saatavuuteen vaikuttavia toimenpiteitä on tarkoitus edelleen kehittää.

 

Kiinteistöhuollon ja investoinnin osalta kirjeessä todetaan, että investointimääräraha vuodelle 2010 on 950.000 euroa. Kunnossapitotyö priorisoidaan vuonna 2009 teettävän rakennusten kuntoarvion ja pitkäntähtäimen kunnossapitosuunnitelman perusteella

 

Kuntayhtymä pyrkii rakentamaan budjettia niin, että olemassa olevilla resursseilla järjestetään nykyiset toiminnot. Tämän lisäksi budjetissa on otettava huomioon yleisen kustannustason kehityksen (arvio 1 %, kuntaliitto) ja sopimusten mukaisten palkankorotuksien (arvio 3,2 %, kuntaliitto) aiheuttama lisäys.

 

Kuntien kannanottoja / ehdotuksia 2010 – 2012 toiminnan suunnitteluun pyydetään toimittamaan 17.8.2009 mennessä.”

 

Turun peruspalvelulautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:

 

Asumispalvelut

 

Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymä on tuonut esille tarve lisätä asumispaikkoja, koska palveluja jonotetaan ja koska laitospaikkoja tulisi valtakunnallisten suositusten mukaan vähentää.

 

Turun osuus Varsinais-Suomen erityishuollon asumispalvelujen käyttöpäivistä on 62 %. Autetun, eli ympärivuorokautisen käytön osuus on 66 % ja tuetun asumisen osuus 68 %.

 

Turussa tarvitaan kiireellisesti lisää asumispalveluja kehitysvammaisille henkilöille. Vanhempiensa luona asuu noin 220 kehitysvammaista aikuista. Kolmen vuoden sisällä tulee 65 henkilöä tarvitsemaan asumispalveluja. Näistä yli puolet tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Palveluja jonottavien asiakkaiden toimintakyky vaihtelee ja tämä edellyttää että asumispalvelut ja osaaminen on laaja ja moninainen. Turku tarvitsee lisää erilaisia asumispaikkoja, voidakseen toteuttaa lain edellyttämiä ja asiakkaiden tarvitsemia palveluja.

 

Kuntayhtymän suunnittelee 18-paikkaisen vahvasti varustellun ympärivuorokautisen asumisyksikön rakentamisen ja käynnistämisen. Silloin kun palvelut on tarkoitettu määrällisesti pienelle, erityisosaamista tarvitsevalle käyttäjäryhmälle, laajapohjainen yhteistyö on tarkoituksenmukainen. Erityispalvelujen toteuttaminen soveltuu kuntayhtymän tehtäväksi.

 

Laitoshoito

 

Valtakunnan tasolla sekä kuntayhtymän että Turun kaupungin tavoitteena on pitkällä tähtäimellä vähentää laitoshoidon käyttöä.

Kehitysvammaisten yksiköllinen asuminen - selvityksen (sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2007:73) suosituksissa ehdotetaan mm: laitoshoitopaikkojen merkittävä supistaminen sekä laitoshoidosta siirtyminen yhteisöpohjaisiin lähipalveluihin, palvelusuunnitelmien hyödyntäminen asumis- ja palvelutarpeiden selvittämisessä. Suosituksen mukaan ehdotetaan perustettavaksi sekä valtakunnallinen ohjelma että alueellisia hankkeita ja ohjaus- ja koordinaatioryhmiä ohjaamaan ja tukemaan kehitysvammaisten henkilöiden asumisen ja laitostoiminnan kehittämistä.

 

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin palvelukeskuksessa asuu pitkäaikaisessa laitoshoidossa 130 turkulaista. Lyhytaikaista laitoshoitoa käyttää vuositasolla 40 - 50 asiakasta. Turun osuus kuntayhtymän laitoshoidon käytöstä on noin 51 %.

Turun peruspalvelulautakunta on toukokuussa 2009 käsitellyt PricewaterhouseCoopers Oy:n valmistamaa Kehitysvammahuollon asumispalveluiden ja laitoshoidon selvityshanke – raporttia. Selvityksen tarkoituksena oli muun muassa tarkastella, mitkä heijastevaikutukset Turun laitoshoidon vähentämisellä olisi Varsinais-Suomen erityishuollon palvelu- ja kustannusrakenteisiin. Raportin mukaan Varsinais-Suomen erityishuollon menosopeutuksen ainoana vaihtoehtona on henkilöstökustannuksiin kohdistuva sopeuttaminen. Muiden menoerien kuten, vuokrien, palveluosastojen ja tarvikemenojen osuudet talousarvion kokonaismenoista ovat liian pieniä mahdollistaakseen sopeuttamisen kohdistamisen näihin eriin. Toisaalta palveluihin olisi V-S erityishuollon selvityksen mukaan tulossa uusia asiakkaita. Laitoshoidon käytön vähentäminen edellyttää huolellista suunnittelua kaupungin ja Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymän välillä. Päätöksenteon lähtökohtana tulee olla asiakasnäkökulma. Lisäksi on huomioitava, että erityishuollon kiinteistö Naskarlassa ovat melko vanhoja. Kiinteistöjen kuntotarkoitus käynnistyy raportin mukaan kevään 2009 aikana.

Kuntayhtymä on pyytänyt saada tietoonsa jäsenkuntiensa suunnitelmat, jotka vaikuttavat toimintaa suunnittelukautena. Vammaispalvelutoimistossa valmistellaan pitkän aikavälin kehitysvammahuollon strategia, jossa tarkoituksena on ottaa kantaa siihen, miten laitoshoidon vähentäminen toteutetaan ja miten tulevaisuudessa järjestetään kehitysvammaisille tarkoitetut asumispalvelut.

Suunniteltu käyttö vuodelle 2010

Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin palveluja käyttää vuosittain 230 - 240 turkulaista kehitysvammaista. Turun erityishuollon maksuosuudet olivat vuonna 2008 yhteensä 10,0 milj. euroa ja ovat noin 51 % erityishuollon jäsenkuntien kuntaosuuksista. Lisäksi Turun terveydenhuolto ja lastensuojelu ovat sijoittaneet asiakkaita laitoshoitoon.

Erityishuollon kuntayhtymän ja vammaispalvelutoimiston edustajat ovat keväällä 2009 yhdessä arvioineet vuoden 2010 käyttöpäivät.

 

Alla olevassa taulukossa on vuoden 2008 toteutuneet käyttöpäivät/käynti­kerrat sekä arvio vuoden 2010 käyttöpäivistä / käyntikerroista.

 

 

Palvelu

Toteutuneet käyttö-

päivät /käyntikerrat

vuonna 2008

Käyttöpäivät/käynti-kerrat. Arvio vuodelle 2010

Asiakasmäärä:

pysyväisluont. /lyhyt-aikaish. Arvio 2010

Erityishoito-palvelut

45.546

45.546

 

126 / 47

Asumis-

palvelut

22.414

22.785

 

62 / 6

Työ- ja päivätoiminta, jat-

ko-ope­tus

6.344

6.775

32

Erityis-

perhetyö

169

129

5

Tutkimus-käynnit

46

46

10

 

Asumispalvelujen käyttö­päivät lisääntyvät jonkin verran. Asumispalvelujen käyttö tulee jatkossa lisääntymään tarvetta vastaavasti, kun kuntayhtymän suunnittelema vaativan autetun asumisen yksikkö valmistuu.

 

Arvioidun käytön kokonaiskustannukset olisivat vuoden 2009 suoritehinnoilla yhteensä 10.099.000 euroa, josta laitoshoidon osuus on noin 80 % ja asumispalvelujen noin 16 %. Kuntayhtymän kirjeessä arvioima korotustarpeen vaikutus olisi noin 420.000 euroa.

 

Yleisen taloustilanteen heikkeneminen asettaa kuntasektorille vuoden 2010 talousarviolle erityisiä vaatimuksia. Talouden tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousarviota. Vuoden 2010 talousarvio ei saa nousta vuoden 2009 tasosta.

 

Laki- ja rakennemuutokset ja toimiva asiakaspalvelu edellyttää kunnan ja kuntayhtymän hyvää yhteistyötä monella taholla. Suunnitelmat laitoshoidon vähentämiseksi sekä asumispalvelujen kehittäminen vastaavat Turun kehittämistarpeita. Suunnitelmien valmistelu edellyttää tiivistä yhteistyötä jäsenkuntien kanssa.

 

Kuntoutumispalvelut, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen 3.8.2009:

 

Esitän, että peruspalvelulautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2010 - 2012.

 

Palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen erityishuollon kuntayhtymän toimintasuunnitelmaan vuosille 2010 - 2012.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Kh § 459

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 31.8.2009:

Kesän aikana taloudellinen ennuste vuodelle 2010 on heikentynyt entisestään ja peruspalvelulautakunnalle on annettu ohjeluku laatia vuoden 2010 budjetti - 2,6% vuoden 2009 tasoon verrattuna. Edellä lausutun perusteella katson, että myös ostopalveluyhteistyökumppaneille ja kuntayhtymille on asetettava samat tavoitteet.

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Varsinais-Suomen erityishuotopiirin kuntayhtymälle annetaan edellä oleva peruspalvelulautakunnan esittämä lausunto kuitenkin siten, että kaupunginhallitus toteaa, että Turun kaupungin vuoden 2010 maksuosuuksien tulee pienentyä vuoden 2009 tasosta 2,6%.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä


Liitteet:

Perla § 316
Liite 1:Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymän kirje