Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallituksen hallintojaosto12207.04.200912
Kaupunginhallituksen hallintojaosto16112.05.20098
Kaupunginhallituksen hallintojaosto18816.06.20099
Kaupunginhallitus42117.08.20098 Kj

4352-2009 (100)

Turun kaupungin henkilöstöraportti - henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutuminen vuonna 2008

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen hallintojaosto on 16.6.2009 § 188 käsitellyt otsikossa mainittua asiaa ja tehnyt esityksen kaupunginhallitukselle mm. henkilöstöstrategian toteutumista tukevista toimenpidetavoitteista vuodelle 2009.

Khhal § 122

vs. henkilöstösuunnittelija Anne Kujanpää 25.3.2009:

 

Vuoden 2008 aikana Turun kaupungin henkilöstötyössä oli keskeistä kaupunginvaltuuston 28.11.2005 § 253 hyväksymän henkilöstöstrategian 2006–2009 ja strategian tasapainotettuun tuloskortistoon vuodelle 2008 kirjattujen toimenpiteiden käynnistäminen ja toteuttaminen.

 

Henkilöstöstrategia kostuu neljästä painopistealueesta, joissa onnistuminen on nostettu keskeiseksi. Painopistealueet ovat:

§johtaminen

§osaaminen

§henkilöstön saatavuus ja hyvinvointi

§toimintatapa

 

Henkilöstöstrategiassa strategiset painopisteet on jaettu kriittisiksi menestystekijöiksi, joille on määritelty arviointikriteerit, tavoitetasot ja toimenpiteet joiden avulla tavoitteita lähestytään.

 

Seuraavassa käydään läpi kaikki strategian kriittiset menestystekijät ja arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista.

 

JOHTAMINEN

Henkilöstösuunnittelulla varaudutaan palvelutoiminnan

haasteisiin ja palvelurakenteen muutostarpeisiin

 

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Henkilöstösuunnittelu
pitkällä ja lyhyellä

aikavälillä

 

Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita

Hallintokuntakohtaiset henkilöstösuunnitelmat päivitetään kaupunginvaltuuston päätöksen 27.11.2007 § 242 mukaiseksi

 

Työvoiman käytölle määriteltiin tavoitetasot, joita seurattiin säännöllisesti. Henkilöstösuunnitelmien päivittämistä jatkettu.

 

Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut

Tarpeettomien vakanssien lakkauttamisen jatkaminen

 

Käyttämättä olleiden vakanssien lakkauttamista jatkettu. (v. 2008 lakkautettu 83 vakanssia)

 

 

 

Henkilötyövuosina mitattu työvoiman käyttö (ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) kasvoi vuodesta 2007 8,3 htv. Henkilötyövuosina mitattu koko henkilöstön työvoiman käyttö, (sisältää työllistetyt ja harjoittelijat) aleni vuodesta 2007 37,3 htv. Yhden päivän poikkileikkaustilanteessa 31.12. henkilöstön määrä (koko henkilöstö) oli 99 henkilöä suurempi kuin 31.12.2007.

 

 

Osaamisen johtamisen käyttöönottomalli jatkuu. Hallintokuntakohtaiset osaamisen kehittämisen toimenpideohjelmat pitää toimittaa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä.

 

Osaamisen kehittämisen toimenpideohjelmat tehty; 20 virastoa toimitti ohjelmansa henkilöstökeskukseen.

 

Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:

§Vakinaisen henkilöstön keski-ikä, keskimääräinen palveluaika ja yli viisi vuotta palvelleiden osuus henkilöstömäärästä 31.12.2008 (liite 1)

§Henkilötyövoiman kehitys (liitteet 2a ja 2b)

§Kaupungin henkilöstömäärä 31.12.2008 (liite 3)

§Kuukausipalkkaisten vakanssien lukumäärä 31.12.2008 (liite 4)

§Eläketapahtumat 2008 ja ennuste vanhuuseläkkeelle siirtyvistä (liite 5)

§Palkkamenot vuodelta 2008 (liite 8)

 

JOHTAMINEN

Esimiestyö on oikeudenmukaista ja kannustavaa

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Osaava johtaminen

Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus)

 

 

Esimiestuki: pysynyt ennallaan

Kohtelun oikeudenmukaisuus: koettu tilanne huonontunut hiukan (v. 2006 3,64, v. 2008 3,62)

Päätöksenteon oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006 2,98, v. 2008 3,02)

Kunta 10-tuloksissa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä.

 

 

Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon

Keskitetty esimieskoulutus jatkuu erillisen koulutussuunnitelman mukaisesti ja henkilöstötyön ”näyttötutkinto”/verkkokoulutus käynnistyy.

Palvelussuhdeasioiden verkkokoulutus kilpailutettu ja 1 koulutus toteutettu. Osallistujia 25 henk.

 

 

 


”Osaamisen ja työsuor
ituksen arviointi kehityskeskusteluissa” –koulutus käynnistyy.

Järjestetty keskitettyä koulutusta esimiehille ja muille henkilöstöasioita hoitaville:

 

- 2 koulutusta osaamisen kehittämisen perusteista ja hyvistä käytännöistä Osallistujia yht. 58 henk.

 

- TVA/TSA –arvioinnin kehittämistilaisuuksia järjestetty keskitetysti 3 kpl. Osallistujia 296 henk.

 

 

 

Arvioidaan yhteisen kehityskeskustelujen toimintamallin käyttökelpoisuutta.

Käsitelty kehityskeskustelukoulutusten yhteydessä.

 

Kehityskeskustelut

Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain

Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain

Kehityskeskustelut: tulos huonontunut (v. 2006 58,9 % käynyt kehityskeskustelun viim. 12 kk:n aikana , v. 2008 54,9 %)

 

 

Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (kunta-10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä

 

Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi: tulos hieman huonontunut (v. 2006 41,0 % kokenut hyödyllisiksi, v. 2008 39,5 %)

Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Toimiva kehityskeskustelu koulutusta järjestetty keskitetysti esimiehille (10 tilaisuutta). Osallistujia yht. 244 henk.

 

 

 

OSAAMINEN

Henkilöstöllä on taito ja tahto kehittää osaamistaan, osaamista kehitetään

suunnitelmallisesti ja osaamisen kehittämiseen on riittävät ja monipuoliset resurssit

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Osaamisen kehittämisessä käytetään monipuolisesti eri tapoja ja varataan riittävät resurssit

Kunta-10 tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta

 

Täydennyskoulutus riittävää (%): tulos hieman huonontunut (v. 2006 62,8%, v. 2008 61,6%)

Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.

 

Työn hallinta: tilanne ennallaan (v. 2006 3,61, v. 2008 3,62)

 

 

 

Uusien henkilöstön kehittämismallien (mentorointi ja muu hiljaisen tiedon siirtäminen) valmistelu aloitetaan yhteistyönä henkilöstöverkoston kanssa.

Uusia henkilöstön kehittämismalleja valmisteltu, jatkotyöstäminen v. 2009

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

Kaupunki on kilpailukykyinen, joustava ja turvallinen työnantaja

 

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Kaupungin kilpailukyky työnantajana

Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa

Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan

Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista on jatkettu. Vuonna 2008 vakinaistettiin 486 määräaikaisessa työsuhteessa ollutta työntekijää.

 

Työnantajan suositteleminen, tulokset kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet.

Talousarvion laadinnan yhteydessä esitetään suurten kaupunkien palkkavertailun pohjalta tarvittavat toimenpiteet

Kiristynyt taloustilanne ei ole mahdollistanut ylimääräisiä palkankorotuksia.

 

 

Vertailuasema suurten kaupunkien palkkavertailussa säilyy (3-5/10)

Tavoite ei ole toteutunut, asema laskenut vuodesta 2006. Suurten kaupunkien palkkavertailussa Turku oli sijalla 6 v. 2007

 

 

Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmä kilpailutetaan ja hankitaan.

 

Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmä hankittu.

 

 

 

Hallintokuntien tulee laatia ja toimittaa rekrytointisuunnitelmansa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä.

Hallintokuntakohtaiset rekrytointisuunnitelmat laadittu: 22 virastoa toimitti suunnitelmansa henkilöstökeskukseen.

Työsuhteen pysyvyys

Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä

Työntekijöitä ei irtisanota tuotannollisista ja taloudellisista syistä

Työntekijöitä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

 

Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla

Työkiertomalli valmistellaan ja otetaan käyttöön

V. 2007 hyväksytty ja käyttöön otettu työkierto malli ei toimi riittävän hyvin. Uuden ohjeen valmistelu aloitettu.

 

 

 

Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle. Hallintokuntien tulee laatia ja toimittaa työhyvinvointiohjelmansa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä.

Hallintokuntakohtaiset työhyvinvointiohjelmat tehty: 21 virastoa toimitti ohjelmansa henkilöstökeskukseen.

 

 

Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:

§Suurten kaupunkien palkkavertailu (liite 6)

§Kannustavat lisät (liite 7)

§Palkkamenojen erittely kirjanpidon mukaan (liite 8)

§Sukupuolten väliset palkkaerot (liite 9)

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

Työhyvinvointia edistetään monipuolisesti ja siihen on riittävät resurssit

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Työperäiset sairauspoissaolot

Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt

 

Tällä hetkellä työperäisten sairauspoissaolojen seurantaa ei ole mahdollista tehdä tietojärjestelmästä johtuvasta syystä.

Henkilöstön hyvinvointia vahvistetaan työkykytoimintaa tehostamalla

 

Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset

 

Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmän valmistelu yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa

 

Seurantajärjestelmää on valmisteltu, järjestelmää ja sen käyttöönottoa jatketaan v. 2009

 

 

 

Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:

§Sairaus- ja tapaturmapoissaoloprosentit (liite 10)

§Sairauspoissaolojen jakautuma (liite 11)

§Sairauspoissaolot työterveyslaitoksen Kunta-10 seurannassa (liite 12)

§Poissaolojen luokitukset (liite 13)

 

TOIMINTATAPA

Yhteistyö on toimivaa ja henkilöstötyön prosessit ovat sujuvat ja selkeät

 

Arviointikriteerit

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Yhteistoiminnan kehittäminen

Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla

Yhteistoimintasopimuksen menettelytapaohje hyväksytään ja järjestetään koulutusta yhteistoimintalaeista.

Menettelytapaohjeen käsittely kesken.

 

 

Pääluottamusmiesten ja henken säännöllisten tapaamisten jatkaminen

Tapaamiset ovat jatkuneet säännöllisesti

 

TOIMINTATAPA

Tietojärjestelmät tukevat henkilöstötyötä ja sähköinen toimintatapa on omaksuttu

 

 

Arviointikriteerit            

Tavoitetaso 2009

Tavoitteet 2008

Toteutuneet toimenpiteet v. 2008

Personec HR ohjelman käyttö

HR:n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla

Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutus jatkuvana prosessina (henke ja tietotekniikka)

Koulutusta on jatkettu suunnitelman mukaisesti.

Sähköinen rekrytointi

Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet

Uuden ohjelman hankinta.

Uusi ohjelma (Nexstaff) hankittu ja valmisteltu käyttöönottoa varten.

Sähköinen asiointi

Itsepalvelut käytössä

Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K.:n ESS– käyttöliittymä pilotoidaan


Personec F.K: ESS-käyttöliittymä pilotoitu henkilöstökeskuksessa, talouspalvelukeskuksessa, osassa opetuspalvelukeskusta ja osassa ammatti-instituuttia.

 

Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi

Johtamista tukeva henkilöstö-asioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista

Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen

Työvoiman käytön seurannassa käytettäviä raportteja on kehitetty yhdessä järjestelmän toimittajan ja virastojen edustajien kanssa.

 

 

Henkilöstöhallinnon  palvelukeskusprojektin käynnistäminen.

Henkilöstöhallinnon palvelukeskusprojekti käynnistetty maaliskuussa 2008, projekti päättyy 30.4.2008.

 

 

Kunta 10

Kunta10-tutkimus on Työterveyslaitoksen kärkitutkimusyksikön johtama laaja kansainvälinen ja monitieteinen seurantatutkimus, jossa kerätään tietoa kuntahenkilöstön työstä ja hyvinvoinnista sekä niissä tapahtuneista muutoksista.

 

Tutkimus käynnistyi vuonna 1997 ja sen aineisto muodostuu kymmenen kunnan (Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Oulu, Raisio, Naantali, Nokia, Valkeakoski ja Virrat) palveluksessa olevasta noin 50 000 työntekijästä. 

Tutkimusaineistoa kerätään toistettujen lomakekyselyjen ja rekisteritietojen avulla. 

 

Kunta 10-tutkimuksen vastausprosenttien kehitys Turussa ja Kunta 10-tutkimuksessa yhteensä:

 

 

Kunta 10-tutkimus, vastausprosentit: %(vastaajamäärä)

Kunta

1997 (otos)

2000-2001

2004

2006

2008

Turku

70 (1134)

64 (6303)

62 (5637)

68 (6480)

68 (7716)

KUNTA10 

67 (6442)

67 (32299)

65 (32322)

69 (34393)

70 (38727)

 

 

V. 2008 toteutetussa Kunta 10-tutkimuksessa Turun tulokset olivat parantuneet kysyttäessä työaikojen hallintaa, työn hallintaa, työn palkitsevuutta ja päätöksenteon oikeudenmukaisuutta.

 

Sen sijaan muissa tutkimuksen käsittelemissä asiakokonaisuuksissa Turun vastaukset ovat joko pysyneet samana (työpaikan ilmapiiri, esimiestuki) tai huonontuneet (työn vaatimukset/aikapaine, työyhteisön toimivuus, sosiaalinen pääoma, työhön panostaminen, kohtelun oikeudenmukaisuus) suhteessa edelliseen tutkimukseen (v. 2006)

 

Kehityskeskustelun oli käynyt viimeisen 12 kuukauden aikana 54,9 % (v. 2006 58,9 %) työntekijöistä. Hyödyllisenä keskustelua piti 39,5 % (v. 2006 41,0 %). Mahdollista mielipiteeseen, etniseen taustaan, asemaan tai ikään perustuvaa syrjintää koettuna tai havaittuna tutkimuksessa ilmeni hyvin vähän. Työntekijöiden kokemukset omasta terveydentilastaan olivat jonkin verran parantuneet. 45,6 % ilmoitti haluavansa jatkaa omassa työssään, ja 67,3 % ilmoitti suosittelevansa työnantajaansa muille.

 

Henkilöstöhallinnon palvelukeskus projekti (HPK)

 

Kaupunginhallitus päätti 6.8.2007 § 454 henkilöstöhallinnon palvelujen kehittämistä ja keskittämistä valmistelevan projektin käynnistämisestä. Projektin tavoitteeksi asetettiin henkilöstöasioiden hoitamisen nykytilan analysointi ja keskitetysti hoidettavien henkilöstöhallinnon asiakokonaisuuksien määrittely. Lisäksi projektin tehtäväksi asetettiin kannanotto kaupungin henkilöstöhallinnon palvelujen tuottamisen malliin. Todettiin, että toiminnot tulisi jakaa kaupungin johdon strategiseen tukemiseen ja toiminnon ohjaukseen ja kaupungin virastojen palvelutoimintaan.

 

HPK-projekti käynnistyi 1.3.2008. Projektin vetäjien, ohjausryhmän ja projektiryhmän lisäksi vuoden 2008 aikana työskenteli neljä teemoittain (rekrytointi, osaaminen, palvelussuhdeasiat ja työhyvinvointi) muodostettua työryhmää, joissa oli edustettuina virastojen ja henkilöstökeskuksen/ henkilöstöasioiden vastuualueen edustajia.

 

Kaupunginhallitus päättää projektissa kehitetystä uudesta toimintamallista ja sen käyttöönotosta v. 2009.

 

Henkilöstöraportti ja henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutuminen 2008 esitellään pääsopijajärjestöjen pääluottamusmiehille 3.4.2008

 

Liite 1                                 Henkilöstöraportin 2008 liitemateriaali

 

Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen:

 

Ehdotus       Kaupunginhallituksen hallintojaosto merkitsee raportin tiedoksi ja lähettää sen edelleen yhteistyötoimikunnan ja kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ja esittää kaupunginhallitukselle, että

 

- esitetyn raportin pohjalta henkilöstöasioiden vastuualue tekee erillisen julkaisun keväällä 2009, joka toimitetaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen hallintojaoston jäsenille sekä virastoille ja laitoksille

 

- henkilöstöstrategian toteutumista tukemaan asetetaan  vuodelle 2009 seuraavat toimenpidetavoitteet v. 2005 henkilöstöstrategiapäätöksen (Kv 28.11.2005) mukaisesti:

 

JOHTAMINEN

 

·Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita

·Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut

·Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä

·Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety HR:ään

·Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus

·Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon

·Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain

·Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (kunta 10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä

 

 

OSAAMINEN

                                          

·Kunta-10 tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta

·Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI


·Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa

·Työnantajan suositteleminen, tulokset kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet.

·Kunta 10-tulokset parantuneet (työn palkitsevuus)

·Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä

·Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla

·Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut

·Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt

·Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty

·Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset

 

TOIMINTATAPA

·Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla

·Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista

·Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen

·HR-n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla

·Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet

·Itsepalvelut käytössä

·Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista

 

 

                                          Yllämainittujen lisäksi asetetaan seuraavat toimenpidetavoitteet v. 2009

 

                                          JOHTAMINEN

·Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen.

·Kunta 10-tutkimuksessa esiintulleet epäkohdat korjataan

·Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan

 

                                          OSAAMINEN

·”Ikävoimaa työhön” – valmennusohjelman toteuttaminen. Osallistujia n. 16-20 henkilöä.

·Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen

·Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen

 

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

 

·Kunta-10 tutkimuksen tulosten läpikäyminen koko organisaatiossa, tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat.

· Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli.

·Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä.

·Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle.

·Kaupungin työpaikkojen vaarojen – ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan v. 2009 loppuun mennessä.

·Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan

·Rekrytointi – ja sijaishankintatietojärjestelmän pilotointi alkaa sosiaali- ja terveystoimessa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.

 

 

TOIMINTATAPA

·Henkilöstöhallinnon palvelukeskus – projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan

·Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan

·Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina

·Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K.:n ESS– käyttöliittymä ja Populus matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.

·Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen jatkuu

 

- henkilöstöasioiden vastuualueen tehtävänä on vastata asetettujen toimenpiteiden toteuttamisesta ja tarvittaessa vastuuttaa muut kaupungin toimijat tarvittaviin toimenpiteisiin.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hovirinnan ehdotuksesta yksimielisesti.

Khhal § 161

Pöydältä 7.4.2009 § 122

Liite 2Henkilöstöraportti-esitys

PäätösAsia pantiin pöydälle Lehtisen ehdotuksesta yksimielisesti.

Khhal § 188

Pöydältä 12.5.2009 § 161

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi hallintojaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti, että asia lähetetään hallintokunnille, jotka käsittelevät jaoston päätökseen sisältyvät kohdat ja ottavat kantaa kunkin kohdan soveltumisesta ao. hallintokunnan toimintaan ja toimenpiteiden toteuttamistavoista.

Hallintokuntien selvitykset tulee toimittaa hallintojaostolle vuoden 2009 loppuun mennessä.

Asian esitteli palvelussuhdepäällikkö, henkilöstöjohtajan varahenkilö Seppo Hänninen.

Kokouksessa oli asiaa selostamassa asiantuntijana henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen.

Kh § 421

                                          Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

 

Ehdotus       Kaupunginhallitus merkitsee raportin tiedokseen ja päättää,

 

että henkilöstön vastuualue tekee esitetyn raportin pohjalta erillisen julkaisun, joka toimitetaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen hallintojaoston jäsenille sekä virastoille ja laitoksille,

 

että henkilöstöstrategian toteutumista tukemaan asetetaan seuraavat toimenpidetavoitteet vuodelle 2009:

 

JOHTAMINEN

-Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita.

-Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut.

-Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä.

-Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety Personec HR henkilöstötietojärjestelmään.

-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (esimiestuki, kohtelun ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus).

-Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä on suorittanut näyttötutkinnon.

-Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain

-Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (Kunta 10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä.

-Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen.

-Kunta 10 -tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat korjataan.

-Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan.

 

OSAAMINEN

-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta).

-Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti.

-”Ikävoimaa työhön” -valmennusohjelman toteuttaminen (osallistujia n. 16-20 henkilöä).

-Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen.

-Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen.

 

HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI

-Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa.

-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (työantajan suositteleminen, työn palkitsevuus).

-Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

-Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla.

-Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut.

-Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt.

-Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty.

-Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset.

-Kunta 10 -tutkimuksen tulosten läpikäyminen koko organisaatiossa. Tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat.

-Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli.

-Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä.

-Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle.

-Kaupungin työpaikkojen vaarojen ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan vuoden 2009 loppuun mennessä.

-Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan.

-Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmän pilotointi alkaa sosiaali- ja terveystoimessa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa vuoden 2009 loppuun mennessä.

 

TOIMINTATAPA

-Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla.

-Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista.

-Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen.

-Personec HR henkilöstötietojärjestelmän eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla.

-Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet.

-Itsepalvelut käytössä.

-Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista.

-Henkilöstöhallinnon palvelukeskus -projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan.

-Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan.

-Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina.

-Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K:n ESS-käyttöliittymä ja Populus-matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa vuoden 2009 loppuun mennessä.

-Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen jatkuu, ja

 

että henkilöstöasioiden vastuualueen tehtävänä on vastata asetettujen toimenpiteiden toteuttamisesta ja tarvittaessa vastuuttaa muut kaupungin toimijat tarvittaviin toimenpiteisiin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKeskushallinto, henkilöstöasiat


Liitteet:

Khhal § 122
Liite 1:Henkilöstöraportin 2008 liitemateriaali

Khhal § 161
Liite 2:Henkilöstöraportti-esitys