Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunginhallituksen hallintojaosto | 122 | 07.04.2009 | 12 | |
Kaupunginhallituksen hallintojaosto | 161 | 12.05.2009 | 8 | |
Kaupunginhallituksen hallintojaosto | 188 | 16.06.2009 | 9 | |
Kaupunginhallitus | 421 | 17.08.2009 | 8 Kj |
4352-2009 (100)
Turun kaupungin henkilöstöraportti - henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutuminen vuonna 2008
Tiivistelmä:
Kaupunginhallituksen hallintojaosto on 16.6.2009 § 188 käsitellyt otsikossa mainittua asiaa ja tehnyt esityksen kaupunginhallitukselle mm. henkilöstöstrategian toteutumista tukevista toimenpidetavoitteista vuodelle 2009.
Khhal § 122
vs. henkilöstösuunnittelija Anne Kujanpää 25.3.2009:
Vuoden 2008 aikana Turun kaupungin henkilöstötyössä oli keskeistä kaupunginvaltuuston 28.11.2005 § 253 hyväksymän henkilöstöstrategian 2006–2009 ja strategian tasapainotettuun tuloskortistoon vuodelle 2008 kirjattujen toimenpiteiden käynnistäminen ja toteuttaminen.
Henkilöstöstrategia kostuu neljästä painopistealueesta, joissa onnistuminen on nostettu keskeiseksi. Painopistealueet ovat:
§johtaminen
§osaaminen
§henkilöstön saatavuus ja hyvinvointi
§toimintatapa
Henkilöstöstrategiassa strategiset painopisteet on jaettu kriittisiksi menestystekijöiksi, joille on määritelty arviointikriteerit, tavoitetasot ja toimenpiteet joiden avulla tavoitteita lähestytään.
Seuraavassa käydään läpi kaikki strategian kriittiset menestystekijät ja arvioidaan asetettujen tavoitteiden toteutumista.
JOHTAMINEN
Henkilöstösuunnittelulla varaudutaan palvelutoiminnan
haasteisiin ja palvelurakenteen muutostarpeisiin
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Henkilöstösuunnittelu
| Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita | Hallintokuntakohtaiset henkilöstösuunnitelmat päivitetään kaupunginvaltuuston päätöksen 27.11.2007 § 242 mukaiseksi
| Työvoiman käytölle määriteltiin tavoitetasot, joita seurattiin säännöllisesti. Henkilöstösuunnitelmien päivittämistä jatkettu. |
| Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut | Tarpeettomien vakanssien lakkauttamisen jatkaminen
| Käyttämättä olleiden vakanssien lakkauttamista jatkettu. (v. 2008 lakkautettu 83 vakanssia) |
|
|
| Henkilötyövuosina mitattu työvoiman käyttö (ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita) kasvoi vuodesta 2007 8,3 htv. Henkilötyövuosina mitattu koko henkilöstön työvoiman käyttö, (sisältää työllistetyt ja harjoittelijat) aleni vuodesta 2007 37,3 htv. Yhden päivän poikkileikkaustilanteessa 31.12. henkilöstön määrä (koko henkilöstö) oli 99 henkilöä suurempi kuin 31.12.2007. |
|
| Osaamisen johtamisen käyttöönottomalli jatkuu. Hallintokuntakohtaiset osaamisen kehittämisen toimenpideohjelmat pitää toimittaa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä.
| Osaamisen kehittämisen toimenpideohjelmat tehty; 20 virastoa toimitti ohjelmansa henkilöstökeskukseen. |
Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:
§Vakinaisen henkilöstön keski-ikä, keskimääräinen palveluaika ja yli viisi vuotta palvelleiden osuus henkilöstömäärästä 31.12.2008 (liite 1)
§Henkilötyövoiman kehitys (liitteet 2a ja 2b)
§Kaupungin henkilöstömäärä 31.12.2008 (liite 3)
§Kuukausipalkkaisten vakanssien lukumäärä 31.12.2008 (liite 4)
§Eläketapahtumat 2008 ja ennuste vanhuuseläkkeelle siirtyvistä (liite 5)
§Palkkamenot vuodelta 2008 (liite 8)
JOHTAMINEN
Esimiestyö on oikeudenmukaista ja kannustavaa
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Osaava johtaminen | Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus)
|
| Esimiestuki: pysynyt ennallaan Kohtelun oikeudenmukaisuus: koettu tilanne huonontunut hiukan (v. 2006 3,64, v. 2008 3,62) Päätöksenteon oikeudenmukaisuus: tulos parantunut (v. 2006 2,98, v. 2008 3,02) Kunta 10-tuloksissa 0,02 suuruinen muutos on merkitsevä.
|
| Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon | Keskitetty esimieskoulutus jatkuu erillisen koulutussuunnitelman mukaisesti ja henkilöstötyön ”näyttötutkinto”/verkkokoulutus käynnistyy. | Palvelussuhdeasioiden verkkokoulutus kilpailutettu ja 1 koulutus toteutettu. Osallistujia 25 henk.
|
|
|
| Järjestetty keskitettyä koulutusta esimiehille ja muille henkilöstöasioita hoitaville:
- 2 koulutusta osaamisen kehittämisen perusteista ja hyvistä käytännöistä Osallistujia yht. 58 henk.
- TVA/TSA –arvioinnin kehittämistilaisuuksia järjestetty keskitetysti 3 kpl. Osallistujia 296 henk.
|
|
| Arvioidaan yhteisen kehityskeskustelujen toimintamallin käyttökelpoisuutta. | Käsitelty kehityskeskustelukoulutusten yhteydessä.
|
Kehityskeskustelut | Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain | Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain | Kehityskeskustelut: tulos huonontunut (v. 2006 58,9 % käynyt kehityskeskustelun viim. 12 kk:n aikana , v. 2008 54,9 %)
|
| Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (kunta-10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä |
| Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi: tulos hieman huonontunut (v. 2006 41,0 % kokenut hyödyllisiksi, v. 2008 39,5 %) Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.
Toimiva kehityskeskustelu koulutusta järjestetty keskitetysti esimiehille (10 tilaisuutta). Osallistujia yht. 244 henk.
|
OSAAMINEN
Henkilöstöllä on taito ja tahto kehittää osaamistaan, osaamista kehitetään
suunnitelmallisesti ja osaamisen kehittämiseen on riittävät ja monipuoliset resurssit
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Osaamisen kehittämisessä käytetään monipuolisesti eri tapoja ja varataan riittävät resurssit | Kunta-10 tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta |
| Täydennyskoulutus riittävää (%): tulos hieman huonontunut (v. 2006 62,8%, v. 2008 61,6%) Kunta 10-tuloksissa 1 % suuruinen muutos on merkitsevä.
Työn hallinta: tilanne ennallaan (v. 2006 3,61, v. 2008 3,62)
|
|
| Uusien henkilöstön kehittämismallien (mentorointi ja muu hiljaisen tiedon siirtäminen) valmistelu aloitetaan yhteistyönä henkilöstöverkoston kanssa. | Uusia henkilöstön kehittämismalleja valmisteltu, jatkotyöstäminen v. 2009 |
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
Kaupunki on kilpailukykyinen, joustava ja turvallinen työnantaja
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Kaupungin kilpailukyky työnantajana | Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa | Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan | Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista on jatkettu. Vuonna 2008 vakinaistettiin 486 määräaikaisessa työsuhteessa ollutta työntekijää. |
| Työnantajan suositteleminen, tulokset kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet. | Talousarvion laadinnan yhteydessä esitetään suurten kaupunkien palkkavertailun pohjalta tarvittavat toimenpiteet | Kiristynyt taloustilanne ei ole mahdollistanut ylimääräisiä palkankorotuksia. |
|
| Vertailuasema suurten kaupunkien palkkavertailussa säilyy (3-5/10) | Tavoite ei ole toteutunut, asema laskenut vuodesta 2006. Suurten kaupunkien palkkavertailussa Turku oli sijalla 6 v. 2007 |
|
| Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmä kilpailutetaan ja hankitaan.
| Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmä hankittu.
|
|
| Hallintokuntien tulee laatia ja toimittaa rekrytointisuunnitelmansa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä. | Hallintokuntakohtaiset rekrytointisuunnitelmat laadittu: 22 virastoa toimitti suunnitelmansa henkilöstökeskukseen. |
Työsuhteen pysyvyys | Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä | Työntekijöitä ei irtisanota tuotannollisista ja taloudellisista syistä | Työntekijöitä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. |
| Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla | Työkiertomalli valmistellaan ja otetaan käyttöön | V. 2007 hyväksytty ja käyttöön otettu työkierto malli ei toimi riittävän hyvin. Uuden ohjeen valmistelu aloitettu.
|
|
| Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle. Hallintokuntien tulee laatia ja toimittaa työhyvinvointiohjelmansa henkilöstökeskukseen 31.5.2008 mennessä. | Hallintokuntakohtaiset työhyvinvointiohjelmat tehty: 21 virastoa toimitti ohjelmansa henkilöstökeskukseen. |
Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:
§Suurten kaupunkien palkkavertailu (liite 6)
§Kannustavat lisät (liite 7)
§Palkkamenojen erittely kirjanpidon mukaan (liite 8)
§Sukupuolten väliset palkkaerot (liite 9)
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
Työhyvinvointia edistetään monipuolisesti ja siihen on riittävät resurssit
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Työperäiset sairauspoissaolot | Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt |
| Tällä hetkellä työperäisten sairauspoissaolojen seurantaa ei ole mahdollista tehdä tietojärjestelmästä johtuvasta syystä. |
Henkilöstön hyvinvointia vahvistetaan työkykytoimintaa tehostamalla
| Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset
| Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmän valmistelu yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa
| Seurantajärjestelmää on valmisteltu, järjestelmää ja sen käyttöönottoa jatketaan v. 2009
|
Kriittiseen menestystekijään liittyviä mittareita:
§Sairaus- ja tapaturmapoissaoloprosentit (liite 10)
§Sairauspoissaolojen jakautuma (liite 11)
§Sairauspoissaolot työterveyslaitoksen Kunta-10 seurannassa (liite 12)
§Poissaolojen luokitukset (liite 13)
TOIMINTATAPA
Yhteistyö on toimivaa ja henkilöstötyön prosessit ovat sujuvat ja selkeät
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Yhteistoiminnan kehittäminen | Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla | Yhteistoimintasopimuksen menettelytapaohje hyväksytään ja järjestetään koulutusta yhteistoimintalaeista. | Menettelytapaohjeen käsittely kesken. |
|
| Pääluottamusmiesten ja henken säännöllisten tapaamisten jatkaminen | Tapaamiset ovat jatkuneet säännöllisesti |
TOIMINTATAPA
Tietojärjestelmät tukevat henkilöstötyötä ja sähköinen toimintatapa on omaksuttu
Arviointikriteerit | Tavoitetaso 2009 | Tavoitteet 2008 | Toteutuneet toimenpiteet v. 2008 |
Personec HR –ohjelman käyttö | HR:n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla | Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutus jatkuvana prosessina (henke ja tietotekniikka) | Koulutusta on jatkettu suunnitelman mukaisesti. |
Sähköinen rekrytointi | Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet | Uuden ohjelman hankinta. | Uusi ohjelma (Nexstaff) hankittu ja valmisteltu käyttöönottoa varten. |
Sähköinen asiointi | Itsepalvelut käytössä | Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K.:n ESS– käyttöliittymä pilotoidaan | Personec F.K: ESS-käyttöliittymä pilotoitu henkilöstökeskuksessa, talouspalvelukeskuksessa, osassa opetuspalvelukeskusta ja osassa ammatti-instituuttia.
|
Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi | Johtamista tukeva henkilöstö-asioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista | Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen | Työvoiman käytön seurannassa käytettäviä raportteja on kehitetty yhdessä järjestelmän toimittajan ja virastojen edustajien kanssa. |
|
| Henkilöstöhallinnon palvelukeskusprojektin käynnistäminen. | Henkilöstöhallinnon palvelukeskusprojekti käynnistetty maaliskuussa 2008, projekti päättyy 30.4.2008. |
Kunta 10
Kunta10-tutkimus on Työterveyslaitoksen kärkitutkimusyksikön johtama laaja kansainvälinen ja monitieteinen seurantatutkimus, jossa kerätään tietoa kuntahenkilöstön työstä ja hyvinvoinnista sekä niissä tapahtuneista muutoksista.
Tutkimus käynnistyi vuonna 1997 ja sen aineisto muodostuu kymmenen kunnan (Espoo, Vantaa, Turku, Tampere, Oulu, Raisio, Naantali, Nokia, Valkeakoski ja Virrat) palveluksessa olevasta noin 50 000 työntekijästä.
Tutkimusaineistoa kerätään toistettujen lomakekyselyjen ja rekisteritietojen avulla.
Kunta 10-tutkimuksen vastausprosenttien kehitys Turussa ja Kunta 10-tutkimuksessa yhteensä:
Kunta 10-tutkimus, vastausprosentit: %(vastaajamäärä) | |||||
Kunta | 1997 (otos) | 2000-2001 | 2004 | 2006 | 2008 |
Turku | 70 (1134) | 64 (6303) | 62 (5637) | 68 (6480) | 68 (7716) |
KUNTA10 | 67 (6442) | 67 (32299) | 65 (32322) | 69 (34393) | 70 (38727) |
V. 2008 toteutetussa Kunta 10-tutkimuksessa Turun tulokset olivat parantuneet kysyttäessä työaikojen hallintaa, työn hallintaa, työn palkitsevuutta ja päätöksenteon oikeudenmukaisuutta.
Sen sijaan muissa tutkimuksen käsittelemissä asiakokonaisuuksissa Turun vastaukset ovat joko pysyneet samana (työpaikan ilmapiiri, esimiestuki) tai huonontuneet (työn vaatimukset/aikapaine, työyhteisön toimivuus, sosiaalinen pääoma, työhön panostaminen, kohtelun oikeudenmukaisuus) suhteessa edelliseen tutkimukseen (v. 2006)
Kehityskeskustelun oli käynyt viimeisen 12 kuukauden aikana 54,9 % (v. 2006 58,9 %) työntekijöistä. Hyödyllisenä keskustelua piti 39,5 % (v. 2006 41,0 %). Mahdollista mielipiteeseen, etniseen taustaan, asemaan tai ikään perustuvaa syrjintää koettuna tai havaittuna tutkimuksessa ilmeni hyvin vähän. Työntekijöiden kokemukset omasta terveydentilastaan olivat jonkin verran parantuneet. 45,6 % ilmoitti haluavansa jatkaa omassa työssään, ja 67,3 % ilmoitti suosittelevansa työnantajaansa muille.
Henkilöstöhallinnon palvelukeskus –projekti (HPK)
Kaupunginhallitus päätti 6.8.2007 § 454 henkilöstöhallinnon palvelujen kehittämistä ja keskittämistä valmistelevan projektin käynnistämisestä. Projektin tavoitteeksi asetettiin henkilöstöasioiden hoitamisen nykytilan analysointi ja keskitetysti hoidettavien henkilöstöhallinnon asiakokonaisuuksien määrittely. Lisäksi projektin tehtäväksi asetettiin kannanotto kaupungin henkilöstöhallinnon palvelujen tuottamisen malliin. Todettiin, että toiminnot tulisi jakaa kaupungin johdon strategiseen tukemiseen ja toiminnon ohjaukseen ja kaupungin virastojen palvelutoimintaan.
HPK-projekti käynnistyi 1.3.2008. Projektin vetäjien, ohjausryhmän ja projektiryhmän lisäksi vuoden 2008 aikana työskenteli neljä teemoittain (rekrytointi, osaaminen, palvelussuhdeasiat ja työhyvinvointi) muodostettua työryhmää, joissa oli edustettuina virastojen ja henkilöstökeskuksen/ henkilöstöasioiden vastuualueen edustajia.
Kaupunginhallitus päättää projektissa kehitetystä uudesta toimintamallista ja sen käyttöönotosta v. 2009.
Henkilöstöraportti ja henkilöstöstrategian tavoitteiden toteutuminen 2008 esitellään pääsopijajärjestöjen pääluottamusmiehille 3.4.2008
Liite 1 Henkilöstöraportin 2008 liitemateriaali
Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen:
Ehdotus Kaupunginhallituksen hallintojaosto merkitsee raportin tiedoksi ja lähettää sen edelleen yhteistyötoimikunnan ja kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ja esittää kaupunginhallitukselle, että
- esitetyn raportin pohjalta henkilöstöasioiden vastuualue tekee erillisen julkaisun keväällä 2009, joka toimitetaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen hallintojaoston jäsenille sekä virastoille ja laitoksille
- henkilöstöstrategian toteutumista tukemaan asetetaan vuodelle 2009 seuraavat toimenpidetavoitteet v. 2005 henkilöstöstrategiapäätöksen (Kv 28.11.2005) mukaisesti:
JOHTAMINEN
·Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita
·Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut
·Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä
·Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety HR:ään
·Kunta-10 tulokset parantuneet (esimiestuki, kohtelun oikeudenmukaisuus ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus
·Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä suorittanut näyttötutkinnon
·Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain
·Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (kunta 10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä
OSAAMINEN
·Kunta-10 tulokset parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta
·Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
·Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa
·Työnantajan suositteleminen, tulokset kunta 10 -tutkimuksessa parantuneet.
·Kunta 10-tulokset parantuneet (työn palkitsevuus)
·Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä
·Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla
·Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut
·Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt
·Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty
·Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset
TOIMINTATAPA
·Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla
·Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista
·Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen
·HR-n eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla
·Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet
·Itsepalvelut käytössä
·Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista
Yllämainittujen lisäksi asetetaan seuraavat toimenpidetavoitteet v. 2009
JOHTAMINEN
·Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen.
·Kunta 10-tutkimuksessa esiintulleet epäkohdat korjataan
·Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan
OSAAMINEN
·”Ikävoimaa työhön” – valmennusohjelman toteuttaminen. Osallistujia n. 16-20 henkilöä.
·Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen
·Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
·Kunta-10 tutkimuksen tulosten läpikäyminen koko organisaatiossa, tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat.
· Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli.
·Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä.
·Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle.
·Kaupungin työpaikkojen vaarojen – ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan v. 2009 loppuun mennessä.
·Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan
·Rekrytointi – ja sijaishankintatietojärjestelmän pilotointi alkaa sosiaali- ja terveystoimessa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.
TOIMINTATAPA
·Henkilöstöhallinnon palvelukeskus – projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan
·Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan
·Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina
·Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K.:n ESS– käyttöliittymä ja Populus matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa v. 2009 loppuun mennessä.
·Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen jatkuu
- henkilöstöasioiden vastuualueen tehtävänä on vastata asetettujen toimenpiteiden toteuttamisesta ja tarvittaessa vastuuttaa muut kaupungin toimijat tarvittaviin toimenpiteisiin.
PäätösAsia pantiin pöydälle Hovirinnan ehdotuksesta yksimielisesti.
Khhal § 161
Pöydältä 7.4.2009 § 122
Liite 2Henkilöstöraportti-esitys
PäätösAsia pantiin pöydälle Lehtisen ehdotuksesta yksimielisesti.
Khhal § 188
Pöydältä 12.5.2009 § 161
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi hallintojaosto päätti puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti, että asia lähetetään hallintokunnille, jotka käsittelevät jaoston päätökseen sisältyvät kohdat ja ottavat kantaa kunkin kohdan soveltumisesta ao. hallintokunnan toimintaan ja toimenpiteiden toteuttamistavoista.
Hallintokuntien selvitykset tulee toimittaa hallintojaostolle vuoden 2009 loppuun mennessä.
Asian esitteli palvelussuhdepäällikkö, henkilöstöjohtajan varahenkilö Seppo Hänninen.
Kokouksessa oli asiaa selostamassa asiantuntijana henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen.
Kh § 421
Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:
Ehdotus Kaupunginhallitus merkitsee raportin tiedokseen ja päättää,
että henkilöstön vastuualue tekee esitetyn raportin pohjalta erillisen julkaisun, joka toimitetaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen hallintojaoston jäsenille sekä virastoille ja laitoksille,
että henkilöstöstrategian toteutumista tukemaan asetetaan seuraavat toimenpidetavoitteet vuodelle 2009:
JOHTAMINEN
-Henkilöstön määrä ja rakenne on mitoitettu vastaamaan palvelustrategiaan perustuvia tavoitteita.
-Kaupungin henkilöstön kokonaismäärä ei ole kasvanut.
-Kaupungissa on toimiva osaamisen arviointijärjestelmä.
-Tehtävien vaatimat osaamiset on määritelty koko kaupungin osalta ja viety Personec HR henkilöstötietojärjestelmään.
-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (esimiestuki, kohtelun ja päätöksenteon oikeudenmukaisuus).
-Vähintään 30 henkilöstöasioita hoitavaa/esimiestä on suorittanut näyttötutkinnon.
-Kaikki esimiesasemassa olevat käyvät kehityskeskustelun alaistensa kanssa vuosittain
-Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi (Kunta 10) ja kehityskeskustelut ovat oleellinen osa esimiestyötä.
-Henkilöstösuunnitelmien päivittäminen jatkuu tavoitteena valtuustokauden aikainen pysyvä taloudellinen tasapaino ja kaupunginvaltuuston asettamien kaupungin henkilöstön alenematavoitteiden toteuttaminen.
-Kunta 10 -tutkimuksessa esiin tulleet epäkohdat korjataan.
-Tarpeettomien vakanssien lakkauttamista jatketaan.
OSAAMINEN
-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (täydennyskoulutuksen riittävyys, mahdollisuudet itsensä kehittämiseen työssä ja työn hallinta).
-Työkiertoa hyödynnetään aktiivisesti.
-”Ikävoimaa työhön” -valmennusohjelman toteuttaminen (osallistujia n. 16-20 henkilöä).
-Kehityskeskustelukoulutusten jatkaminen.
-Esimies- ja johtamiskoulutuksen päivittäminen.
HENKILÖSTÖN SAATAVUUS JA HYVINVOINTI
-Turku on suurten kaupunkien välisessä palkkavertailussa kolmen parhaan joukossa.
-Kunta 10 -tulokset ovat parantuneet (työantajan suositteleminen, työn palkitsevuus).
-Henkilöstöä ei ole irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
-Henkilöstön työkierto sekä henkilökohtaisista että toiminnallisista syistä on käytössä koko kaupungilla.
-Työterveyshuollon asiakastyytyväisyys on parantunut.
-Työperäisten sairauspoissaolojen määrä on vähentynyt.
-Vaarojen arvioinnin aiheuttamat johtopäätökset ja tarvittavat korjaavat toimenpiteet on tehty.
-Työkykyä ylläpitävä toiminta on kaikissa yksiköissä tavoitteellista ja suunnitelmallista ja toimintaan on riittävät määrärahavaraukset.
-Kunta 10 -tutkimuksen tulosten läpikäyminen koko organisaatiossa. Tulosten läpikäynnin jälkeen tehdään tarvittavat johtopäätökset ja kehittämissuunnitelmat.
-Vuoden 2009 loppuun mennessä laaditaan työhyvinvointitoimenpiteiden seurantamalli ja hyvien käytäntöjen jakamismalli.
-Työkykyä ylläpitävän toiminnan seurantajärjestelmä valmistellaan yhteistyössä henkilöstöverkoston kanssa vuoden 2009 loppuun mennessä.
-Yhteisten tavoitteiden ja keinojen vahvistaminen työhyvinvointia edistävälle toiminnalle.
-Kaupungin työpaikkojen vaarojen ja haittojen selvitys- ja arviointityön (Vaarojen arviointi-ohjelma) toinen kaupunginlaajuinen kierros toteutetaan vuoden 2009 loppuun mennessä.
-Määräaikaisten työntekijöiden vakinaistamista jatketaan.
-Rekrytointi- ja sijaishankintatietojärjestelmän pilotointi alkaa sosiaali- ja terveystoimessa ja opetustoimessa toukokuussa 2009. Järjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa vuoden 2009 loppuun mennessä.
TOIMINTATAPA
-Yhteistoiminta johtamisen välineenä kaikilla tasoilla.
-Verkoston toiminta on vakiintunutta ja tuloksellista.
-Oikeat päätöksentekotavat turvaavat joustavan ja sujuvan päätöksenteon sekä henkilöstösuunnittelussa hyväksyttyjen virasto- ja kaupunkitasoisten tavoitteiden toteutumisen.
-Personec HR henkilöstötietojärjestelmän eri moduulit aktiivisessa hyötykäytössä koko kaupungilla.
-Osataan käyttää ja hyödyntää sähköisen rekrytoinnin mahdollisuudet.
-Itsepalvelut käytössä.
-Johtamista tukeva henkilöstöasioiden raportointi on yhdenmukaista ja tukee sekä strategista johtamista että päivittäisjohtamista.
-Henkilöstöhallinnon palvelukeskus -projektin päätösten mukaiset toimenpiteet toteutetaan.
-Pääluottamusmiesten ja henkilöstöasioiden vastuualueen säännöllisiä tapaamisia jatketaan.
-Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien koulutusta järjestetään jatkuvana prosessina.
-Sähköisen asioinnin käyttömahdollisuuksien selvittämistä jatketaan ja henkilöstöhallinnon itsepalvelujen määrittely jatkuu. Personec F.K:n ESS-käyttöliittymä ja Populus-matkanhallintajärjestelmä otetaan käyttöön koko kaupungissa vuoden 2009 loppuun mennessä.
-Henkilöstöhallinnon tietojärjestelmien raporttien sisällön kehittäminen jatkuu, ja
että henkilöstöasioiden vastuualueen tehtävänä on vastata asetettujen toimenpiteiden toteuttamisesta ja tarvittaessa vastuuttaa muut kaupungin toimijat tarvittaviin toimenpiteisiin.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tpvKeskushallinto, henkilöstöasiat
Liitteet:
Khhal § 122
Liite 1:Henkilöstöraportin 2008 liitemateriaali
Khhal § 161
Liite 2:Henkilöstöraportti-esitys