Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus41817.08.20095 Kj

4449-2009 (011)

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevasta kaupunginhallituksen päätöksestä tehdyt oikaisuvaatimukset

Tiivistelmä:

Kaupunginhallitus päätti 8.6.2009 § 332 IT-palvelujen yhtenäistämisestä. JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmä, Turun yhteisjärjestö JHL ry, Tehy ry ja Jyty Turku ry ovat tehneet päätöksestä yhteisen oikaisuvaatimuksen. Lisäksi KTN Turun paikallisyhdistys ry on tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Molemmissa oikaisuvaatimuksissa on väitetty, että päätöstä ei ole valmisteltu yhteistoimintaa koskevien säännösten mukaisesti ja vaadittu tällä perusteella päätöksen kumoamista. Henkilöstöasioiden vastuualue on 6.8.2009 antanut oikaisuvaatimusten johdosta lausunnon, jossa oikaisuvaatimuksia pidetään perusteettomina.

Kh § 418

JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmä, Turun yhteisjärjestö JHL ry, Tehy ry ja Jyty Turku ry 18.6.2009:

 

Asia:

 

Oikaisuvaatimus Turun kaupunginhallituksen päätökseen 8.6.2009 § 332 koskien IT-palvelujen yhtenäistämistä.

 

Oikaisuvaatimuksen tekijät:

 

Paula Johansson, Sirpa Suomi/JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmä

Turun yhteisjärjestö JHL ry

Tehy ry

Jyty Turku ry

 

Vaatimukset:

 

Paula Johansson, Sirpa Suomi/JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmä, Turun yhteisjärjestö JHL ry, Tehy ry ja Jyty Turku ry vaativat, että kaupunginhallitus kumoaa päätöksensä IT-palvelujen yhtenäistämisestä.

 

Perustelut:

 

IT-palvelujen yhtenäistämisasiaa ei ole valmisteltu kaupungin hallintojaoston 23.2.2005 hyväksymien yhteistoimintaa koskevien hallinnollisten ohjeiden mukaisesti. Hallinnollisissa ohjeissa todetaan, että ”Yhteistoimintamenettelyn tarkoituksena on kunnallisen palvelutuotannon tuloksellisuuden edistäminen ja henkilöstön työelämän laadun parantaminen antamalla henkilöstölle todelliset vaikutusmahdollisuudet omaa työtään ja työyhteisöään koskevien päätösten valmisteluun. Lisäksi hallinnollisissa ohjeissa todetaan hallintokuntatasoisen yhteistoiminnan tehtäväksi erityisesti käsitellä muun muassa: ”Hallintokunnan talousarviot, toiminta- ja taloussuunnitelmat, organisaatiomuutokset, johto- ja toimintasäännöt sekä henkilöstön kannalta merkittävät laitehankinnat ja hankkeet.” Hallinnollisissa ohjeissa määritellään myös ne asiat, jotka on käsiteltävä työpaikkakokouksissa. Näitä asioita ovat muun muassa: ”Henkilöstön asemaan vaikuttavat toiminnan muutokset ja henkilöstöä koskevat suunnitelmat.

 

Yhteistoimintalaissa (1.9.2007) on määritelty ne asiat, jotka yhteistoiminnassa käsitellään. Näihin kuuluvat muun muassa henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavat muutokset työn organisoinnissa, kunnan palvelurakenteessa jne (§ 4). Lisäksi yhteistoimintalain § 5 todetaan, että: ”Ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista.”

 

IT-palvelujen yhtenäistämisasian esittelytekstissä todetaan yhteistoimintamenettelystä muun muassa, että IT-toiminnan henkilöstölle on asiasta järjestetty tiedotustilaisuus 8.4.2009 ja keskustelutilaisuus 7.5.2009.

 

IT-palvelujen yhtenäistämisasiaa käsiteltiin kaupunginhallituksessa ensimmäisen kerran 6.4.200 ( §197), eli ennen kuin henkilöstölle oli järjestetty tiedotustilaisuus. Tiedotustilaisuus ei ole hallinnollisten ohjeiden mukainen yhteistoimintaneuvottelu. Samaten 7.5.2009 henkilöstön itse itselleen järjestämä keskustelutilaisuus ei täytä yhteistoiminnan kriteerejä. Turun kaupungin yhteistyötoimikuntaan asia tuotiin 29.4.2009 ja 13.5.2009, mutta IT-palvelujen yhtenäistämisasia olisi kuulunut käsitellä ennen asian tuomista kaupunginhallitukselle IT-palvelujen työpaikkakokouksessa sekä keskushallinnon yhteistyöryhmässä.

KTN Turun paikallisyhdistys ry 19.6.2009:

 

Turun kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen toi kaupunginhallituksen kokoukseen 6.4.2009 § 197 kohdalla IT- johtaja Matti Franck'in ja talousjohtaja Ari Mäkisen valmisteleman ja 30.3.09 päivätyn esityksen; IT- palvelujen yhtenäistäminen , josta laadittua yhteenvetoa ei ollut sitä ennen käsitelty missään toimielimessä eikä millään yhteistoiminnallisella tavalla kyseisen IT- henkilöstön kanssa. Asia tuli näin kuvaannollisesti sanoen ”puskista” ja siitä oli tarkoitus tehdä suoraan päätös ilman muuta käsittelyä ! Yhteenvedossa oli ”valmisteltu” kolme erilaista teoreettista vaihtoehtoa, mutta ilman sen tarkempia selvityksiä riskeistä taikka vaikutuksista esim. henkilöstöön. Kuitenkin esityksessä ehdotettiin suoraan vaihtoehtoa 1, eli koko perus- IT: n ulkoistamista. Sitä perusteltiin lähinnä tehdyillä vertailulaskelmilla, joissa oli ”arvioitu”, että yksityinen hoitaisi nämä tehtävät vuositasolla ehkä noin puoli miljoonaa euroa halvemmalla kuin kaupungin oma henkilökunta. Perusteluissa viitattiin myös 26.5.08 esiteltyyn ”Tietty” - projektissa valmisteltuun uuteen toimintamalliin [ Liite-1.]. Asia jätettiin tässä vaiheessa pöydälle..

 

IT- johtaja Matti Franck oli kutsunut IT- Toiminnan henkilöstön ”tiedotustilaisuuteen” 8.4.09 Alabaman auditorioon, jossa henkilökunnalle kerrottiin, että heistä arviolta 60 henkeä ollaan ”ulkoistamassa” !! Henkilöstö oli kutsunut ammattijärjestöjensä luottamusmiehet myös paikalle kuulemaan mitä tästä asiasta oikein tiedotetaan. Aikaa tilaisuudelle oli varattu yksi tunti, jonka aikana esiteltiin M. Franck'in ”powerpointteja” sekä A. Mäkisen esitys kaupungin taloudesta, joka edellyttää tämänlaisia säästöjä ! Näihin esityksiin kuluikin jo 50 minuuttia, joten aikaa asian tarkemmille perusteluille ei jäänyt eikä näin ollen saatu mitään tarkempia vastauksiakaan ns. ”vertailu-laskelmille”, vaikka niitä vaadittiin. Sittemmin olemme kuulleet, että valmistelussa mukana olleita on kielletty paljastamasta laskelmia.

 

Asia oli taas esillä pääsiäisen jälkeen 14.4.2009 § 213, jolloin se palautettiin uudelleenvalmisteluun. Seuraavaksi kaupunginjohtaja toi asian koko kaupungin yhteistyötoimikuntaan 29.4.09, jossa asiaa esittelivät Matti Franck ja Auli Kainulainen. He esittelivät suunnilleen saman aineiston kuin tiedotustilaisuudessakin, mutta ”liikelaitos/yhtiö”- kohdalla viitattiin lähinnä ”Tietty” -projektin yhteenvetoon. Keskustelun kuluessa pöytäkirjaan merkittiin KTN ry:n pääluottamusmies Tarmo Järvisen kirjelmä Kaupunginjohtaja lyö tahallaan laimin yhteistoiminnan (Iiitteineen), jossa todettiin mm. että; ”... Kaupunginhallituksessa on nyt ollut jo kahteen kertaan kaupunginjohtajan esitys IT- toiminnan ns. yhtenäistämisestä, jolla kaupungin talousjohto tarkoittaa koko IT- infrastruktuurin ulkoistamista ilman lähtökohtien asianmukaista selvittämistä niille, joiden työtä ja työpaikkaa asia koskee.... Tämä kirjelmä muine asiapapereineen on Liite-2. [ IT- esitys YTT:Ile (AM-MF) oli päivätty 4.5.09 !? ]

 

Tein kokouksen kuluessa kannatetun esityksen; ”... Ehdotan, että kaupungin yhteistyötoimikunta toteaa kantanaan, ettei IT- toiminnan yhtenäistämis-esitystä ole valmisteltu kaupunginhallituksen hallintojaoston hyväksymien periaatteiden mukaisesti.. [ Tätä ei kuitenkaan kirjattu pöytäkirjaan !? ] Tästä syystä tein korjausesityksen sihteerille, mutta hän ei muuttanut pöytäkirjaa, joten jätin tältä osin sekä Keskushallinnon YT- asiasta eriävän mielipiteen seuraavassa kokouksessa ( 13.5.09 ).

 

Kaupunginjohtaia Mikko Pukkinen totesi itsekin perusteluissaan 29.4. mm, että; ”...ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian (mm. palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteet, jos asialla voi olla olennaisia henkilöstövaikutuksia, kuten ulkopuolisen työvoiman käyttöä tai liikkeen luovutusta sekä henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavat muutokset työn organisoinnissa ), hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee... [ Miksi näin ei sitten ole kuitenkaan menetelty ?? TJ ] Koska yhteistoiminnan menettelytavoista ei löydetty yhteistä näkemystä, niin asia jätettiin pöydälle. Todettiin, että kaupunginhallitus ei ole vielä ratkaissut IT- palvelujen yhtenäistämistä koskevaa asiaa.

 

IT- henkilökunta järjesti itselleen ”ulkoistamista” koskevan keskustelutilaisuuden 7.5.09 Alabaman auditoriossa, jonka tarkoituksena oli saada vastauksia epävarmaan tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Tilaisuuteen oli kutsuttu myös järjestöjen luottamusmiehiä vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin ja paikalla oli myös eräitä esimiehiä selvittämässä alustavia näkemyksiä kilpailuttamisesta yms. asioista. Tarkoituksena oli lähinnä ”purkaa tuntoja” aivan epämuodollisesti ilman ”johtajien valvovaa silmää” ... Keskustelutilaisuudessa selvisi, että ”yksityisen sektorin hinnoittelut” eivät olleetkaan vertailukelpoisia ja myöhemmin selvisi lisäksi, että ne ovatkin pääosin kaupungille IT- töitä tekevän tuottajan laskelmia !

 

IT- asia oli toisen kerran YTT:ssä 13.5.09, jolloin kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen totesi heti aluksi, että tämä toinen kokous on hänen mielestään aivan turha ja että yksikin YT- kokoontuminen olisi riittänyt !! Laadin YTT: n kokousta varten uuden kannanoton PM -II, joka on tässä muine asiapapereineen, Liite-3.

 

Tämä liitettiin myös Yhteistyötoimikunnan pöytäkirjaan, johon kirjattiin myös tekemäni päätösesitys ! Kannanotossa viitataan mm. siihen, että YTT:ssa 7.8.2008 esitellyssä ”Tietty” -projektissa nimenomaan ”hylättiin” tilaaja-tuottaja-malli ja päädyttiin perustamaan ”keskitetty” IT- toiminta vuoden 2009 alusta !! Kaupunginjohtaja esitti pöytäkirjaluonnoksessa toteamusta, että YT- menettely on päättynyt, mutta tämä kohta poistettiin yksimielisesti pöytäkirjasta, koska sehän ei ollut kokouksen kulun mukaista !!

 

Laadin YTT: n kokouksen jälkeen ”täsmennetyn” muistion kokouksen kulusta, koska asiasta ei haluttu tehdä ns. keskustelupöytäkirjaa. Tähän sisältyi myös kannanotto IT- asioiden ”tapahtumain kulkuun”. PM - Ill / 14.5.09 ”Kannanotto kaupunginjohtajan esitykseen KH:IIe 18.5.09 ?” / KTN -TJ [ Liite-4 ] Loppuyhteenvetona kannanotossa oli ajatelma että; ” Ensin selvitetään ja sitten vasta päätetään ”. Näin tehdään esimerkiksi Tampereella, jota on käytetty IT- tuotannon jonkinlaisena mallikaupunkina.

 

IT: n ulkoistamis-asia vietiin uudelleen 25.5.09 kaupunginhallituksen kokoukseen, mutta 20.5. (AM-MF) päivättyyn esitykseen ei oltu tehty mitään olennaisia muutoksia. Lähinnä matkan varrella oli pudonnut pois maininta, että ”työssä on mukana vahvasti eri toimialojen näkemys”, kun sitä ei ole juuri ollutkaan ! Sen sijaan esittelyyn ei ollut korjattu sitä tosiasiaa, että TeliaSoneran sijasta IT- tuotantoa hoitaa Logica !!

 

Asia jäi KH: n kokouksessa pöydälle, ilmeisesti odottamaan Keskushallinnon YT-ryhmän käsittelyä, jolle oli varattu kokousaika 26.5.09. IT- asiaa esittelivät kokouksessa Matti Frank ja Ari Mäkinen, mutta ainakin kokouspöytäkirjan liitteen mukaan ”vanhentuneen” (4.5.09) materiaalin mukaan !? En tiedä miten se on mahdollista, kun molemmat asian valmistelijat olivat paikalla ? Tämä ei osoita suurtakaan yhteistoiminnan arvostusta. Kokouksessa todettiin mm., että IT- palvelujen yhtenäistämisasia käsitellään yhteistoimintaa koskevien säännösten mukaisesti keskushallinnon yhteistyöryhmässä. Asian valmistelua ja etenemistä koskevan tiedottamisen ja henkilöstön kanssa käytävän vuoropuhelun tärkeyttä korostettiin henkilöstön motivoimiseksi mahdolliseen muutokseen. [ Aivan, juuri nämä näkökulmat olisi tullut ottaa huomioon ! TJ ]

 

Kun IT- asia oli neljännen kerran kaupunginhallituksessa 8.6.09, niin silloinkaan esityslistalla ei ollut mitään mainintaa näiden aikaisemmin yllä mainittujen yhteistoimintaelimien kokouksissa esille tulleista näkemyksistä. Edelleenkään asiasta ei ole pidetty ainoatakaan virallista työpaikkakokousta, vaikka aikaa on kulunut tässä jo yli kaksi kuukautta. Tällaisella toiminnalla estetään ko. IT- henkilöstön tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus sanoa mielipiteensä asian valmistelussa ! Tämä on henkilöstön mielestä sovittujen yhteistoimintakäytäntöjen laiminlyöntiä ja koko YT- menettelyn mitätöimistä. Henkilökunnalla on oikeus odottaa kaupungin johdolta sitä, että yhteisesti sovittuja ja luottamuselimissä hyväksyttyjä yhteistoiminnan menettelytapoja noudatetaan !

------------------------------------------------------------------------------‑

Turun kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 8.6.2009 § 332 kohdalla äänin 11- 2, että:

 

”– että kaupungin it- toiminta lähtee valmistelemaan perus -it- toimintojen kilpailuttamista esitetyn vaihtoehto 1:n mukaisesti,

että kilpailuttamisen valmistelun aikana vaihtoehdot käydään läpi

it- toiminnan henkilöstön kanssa sekä kaupungin yt- menettelyssä,

että palvelujen kilpailutuksen yhteydessä suunnitellaan ja toteutetaan omien toimintojen liikkeenluovutus, mikä tarkoittaa arviolta 60 henkilön siirtymistä kaupungin ulkopuolisen tuottajan organisaatioon

että hankintailmoitus ja tarjouspyyntö, joka sisältää nykyisen toiminnan liikkeenluovutuksen periaatteet, tuodaan ennen julkaisemista kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.

että avointen ohjelmistojen käytön pilotointi otetaan huomioon kilpailutuksessa ja

että kilpailutuksessa tulee huomioida henkilökunnan työsuhdeturvakysymykset ...”.

--------------------------------------------------------------------------------‑

 

Tässä yllä olevassa päätösluettelossa tehdään ensin päätös ”palvelujen uudelleen järjestämisestä” ja sitten vasta selvitellään henkilöstön kanssa heihin vaikuttavia asioita, jotka olisi tullut olla valmisteltuna jo esitystä tehtäessä. Tämä on sellaista yhteistoimintasäännöstön vastaista menettelyä, että niiden kanssa joita asia koskee ei neuvotella.

 

Esitän yllä olevilla perusteilla, että Turun kaupunginhallitus kumoaa IT- päätöksensä yhteistoimintasäännöstöjen vastaisesti valmisteltuna ja palauttaa asian käsiteltäväksi asiallisesti IT- toiminnan omiin työpaikkakokouksiin.

Henkilöstöjohtaja Marja Salmi-Tuominen 6.8.2009:

 

Asiassa pyydettynä lausuntona henkilöstöasioiden vastuualue toteaa seuraavaa:

 

Paula Johansson, Sirpa Suomi/JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmä, Turun yhteisjärjestö JHL ry, Tehy ry ja Jyty Turku ry vaativat 18.6.2009 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan, että kaupunginhallitus kumoaa päätöksensä 8.6.2009 § 332 koskien IT-palvelujen yhtenäistämisestä. Samoin KTN Turun paikallisyhdistys ry vaatii 19.6.2009 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan, Turun kaupunginhallitus kumoaa IT- päätöksensä yhteistoimintasäännöstöjen vastaisesti valmisteltuna ja palauttaa asian käsiteltäväksi asiallisesti IT- toiminnan omiin työpaikkakokouksiin.

 

JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmän ym. oikaisuvaatimusta on perusteltu mm. sillä, että IT-palvelujen yhtenäistämisasiaa ei ole valmisteltu kaupungin hallintojaoston 23.2.2005 hyväksymien yhteistoimintaa koskevien hallinnollisten ohjeiden mukaisesti. Edelleen oikaisuvaatimusta perustellaan sillä, että Turun kaupungin yhteistyötoimikuntaan asia tuotiin 29.4.2009 ja 13.5.2009, mutta IT-palvelujen yhtenäistämisasia olisi kuulunut käsitellä ennen asian tuomista kaupunginhallitukselle IT-palvelujen työpaikkakokouksessa sekä keskushallinnon yhteistyöryhmässä.

 

KTN Turun paikallisyhdistys ry perustelee oikaisuvaatimustaan mm. sillä, etIT-palvelujen yhtenäistämistä koskeva asia on valmisteltu yhteistoimintasäännöstöjen vastaisesti.

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevan asian käsittely:

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevaa asiaa käsiteltiin kaupunginhallituksessa ensimmäisen kerran 6.4.2009 § 197, ja tuolloin asia jätettiin pöydälle. Kaupunginhallituksen kokouksessa 14.4.2009 § 213 asia palautettiin tuotavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi uudestaan viimeistään 18.5.2009.

 

Kaupungin yhteistyötoimikunnassa IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevaa käsiteltiin kokouksissa 29.4.2009 § 39 ja 13.5.2009 § 47.

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevaa asiaa käsiteltiin keskushallinnon yhteisötyöryhmässä 26.5.2009 § 6. Perus-IT-toiminnan henkilöstö sijoittuu IT-toiminnasta saatujen tietojen mukaan kokonaisuudessaan keskushallinnon talouden vastuualueen organisaatioon.

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevasta asiasta on myös järjestetty henkilöstölle tiedotustilaisuus 8.4.2009. Tämän lisäksi asiasta on järjestetty keskustelutilaisuus 7.5.2009, jonka kokoonpanon voidaan saadun selvityksen perusteella käytännössä katsoa vastaavan työpaikkakokouksen kokoonpanoa.

 

Kaupunginhallitus käsitteli IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevaa asiaa uudelleen 25.5.2009 § 310, jolloin asia jäi pöydälle ja 8.6.2009 § 332, jolloin kaupunginhallitus mm. päätti, että kaupungin it-toiminta lähtee valmistelemaan perus-it-toimintojen kilpailuttamista esitetyn vaihtoehto 1:n mukaisesti, ja että kilpailuttamisen valmistelun aikana vaihtoehdot käydään läpi it-toiminnan henkilöstön kanssa sekä kaupungin yt-menettelyssä.

 

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa säännökset

 

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (jäljempänä yhteistoimintalaki) 4 §:n 1 momentin mukaan työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat mm. henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien välisessä yhteistyössä sekä palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla olennaisia henkilöstövaikutuksia, kuten ulkopuolisen työvoiman käyttöä tai liikkeen luovutusta.

 

Yhteistoimintalain 5 §:n 1 momentin mukaan ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista. Hallituksen esityksen mukaan työnantajan ratkaistavaksi jää, missä vaiheessa yt-neuvottelut käynnistetään (Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (267/2006)).

 

Yhteistoimintalain 5 §:n 2 momentin mukaan yksittäistä työntekijää koskeva asia käsitellään ensisijaisesti tämän ja työnantajan välillä. Työntekijän pyynnöstä asian käsittelyyn voi osallistua myös 3 §:ssä tarkoitettu henkilöstön edustaja. Jos asia koskee vain osaa henkilöstöstä, voidaan asia käsitellä asianomaisten henkilöiden kanssa tai henkilöstön osan edustajien kanssa. Laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään 14 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä. Turun kaupungissa tämä yhteistoimintaelin on kaupungin yhteistyötoimikunta. Em. hallituksen esityksen mukaan yhteistoimintalain 5 §:n 2 momentti sisältäisi säännöksen yhteistoiminnassa käsiteltävän asian vaihtoehtoisista käsittelytavoista. Jos asiaa on käsitelty esimerkiksi sen työyksikön kesken, jota kyseinen asia koskee, asiaa ei sen lisäksi enää tarvitsisi käsitellä yhteistoimintaelimessä. Tai jos asiaa on käsitelty yhteistoimintaelimessä, ei sitä tarvitse sen jälkeen käsitellä enää erikseen yksittäisten työntekijöiden kanssa.

 

Yhteistoimintalain 6 §:n 1 momentin mukaan ennen yhteistoimintamenettelyn aloittamista työnantajan tulee antaa asianomaisille työntekijöille sekä heidän edustajilleen yhteistoimintamenettelyssä käsiteltävän asian käsittelyn kannalta tarpeelliset tiedot siten, että he voivat riittävästi perehtyä ja valmistautua käsiteltävään asiaan.

 

Yhteistoimintalain 13 §:n 1 momentin mukaan yhteistoimintavelvoite on täytetty, kun asiassa on menetelty 5 §:ssä ja 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Eli yhteistoimintavelvoite on täytetty, kun työnantaja on neuvotellut valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ja antanut asian käsittelyn kannalta tarpeelliset tiedot henkilöstön edustajille.

 

Yhteistoimintalain 16 §:n mukaan työnantajan on pyynnöstä huolehdittava siitä, että yhteistoimintaneuvotteluista laaditaan pöytäkirja, josta käy ilmi ainakin neuvottelujen ajankohta, neuvotteluihin osallistuneet henkilöt, neuvottelujen tulos ja mahdolliset osapuolten eriävät kannanotot. Neuvotteluissa läsnä olleet tarkastavat pöytäkirjan ja varmentavat sen allekirjoituksillaan, jollei pöytäkirjan tarkastamisesta ja varmentamisesta ole sovittu toisin.

 

Turun kaupungissa voimassa oleva hallinnollinen ohje yhteistoiminta-asioissa

 

Kaupunginhallituksen hallintojaosto hyväksyi 5.4.2005 § 87 yhteistoimintasopimusluonnoksen yhteistoiminnan toteuttamista koskevaksi hallinnolliseksi ohjeeksi. Yhteistoimintasopimusluonnoksessa on ohjeistus mm. siitä, miten hallintokuntakohtainen edustuksellinen yhteistoimintajärjestelmä voi rakentua ja miten yhteistoimintajärjestelmän muutokset käynnistetään ja käsitellään.

 

Yhteistoimintasopimusluonnoksessa yhteistoimintaorganisaatio on Turun kaupungissa määritelty seuraavasti: koko kaupungin tason yhteistoimintaelimenä toimii yhteistyötoimikunta, hallintokuntatason yhteistoimintaelimenä toimii edustuksellinen toimielin, esim. yhteistyöelin ja työpaikkatason yhteistoimintaelimenä toimii työpaikkakokous.

 

Yhteistoimintasopimusluonnoksen 16 §:n mukaan hallintokuntakohtaisissa yhteistoimintaelimissä tulee käsitellä mm. hallintokunnan talousarviot, toiminta- ja taloussuunnitelmat, organisaatiomuutokset, johto- ja toimintasäännöt sekä henkilöstön kannalta merkittävät laitehankinnat ja hankkeet.

 

Yhteistoimintasopimusluonnoksen 22 §:n mukaan työpaikkakokouksessa tulee käsitellä mm. henkilöstön asemaan vaikuttavat toiminnan muutokset ja henkilöstöä koskevat suunnitelmat.

 

Johtopäätöksiä yhteistoiminnan toteutumisesta IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevassa asiassa

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevassa asiassa yhteistoimintamenettely on käyty kaupungin yhteistyötoimikunnassa 29.4.2009 § 39 ja 13.5.2009 § 47 ja keskushallinnon yhteistyöryhmässä, sen ensimmäisessä kokouksessa 26.5.2009 § 6 ennen kuin asiasta on tehty päätös kaupunginhallituksessa 8.6.2009 § 332. Merkitystä ei ole sillä, missä järjestyksessä asiaa on käsitelty yhteistyötoimikunnassa ja keskushallinnon yhteistyöryhmässä. Toisaalta huomioon tulee ottaa se, että yhteistoimintalain mukaan laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat tulee käsitellä kaupungin yhteistyötoimikunnassa.

 

Yhteistoimintalain mukaan yhteistoimintamenettelyssä tavoitteena on yksimielisyyden saavuttaminen, mutta Kunnallisen työmarkkinalaitoksen yhteistoimintalakia koskevan muistion 2.5.2007 mukaan yhteistoimintaneuvottelut voivat päättyä myös erimielisinä. Muistion mukaan käsiteltävänä olevasta asiasta päättää yhteistoimintamenettelyn jälkeen asianomainen viranomainen.

 

IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevassa asiassa yhteistoimintamenettely on käyty sekä kaupungin yhteistyötoimikunnassa että keskushallinnon yhteistyöryhmässä. Yhteistoimintamenettelyistä on laadittu yhteistoimintalain säännösten mukaisesti pöytäkirja. Yhteistyötoimikunnan pöytäkirjaan on merkitty pääsopijajärjestöjen eriävät kannanotot asiasta.

 

Ottaen huomioon kaikki edellä mainitut seikat huomioon ottaen henkilöstöasioiden vastuualue toteaa, että IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevassa asiassa voidaan katsoa yhteistoimintalain edellyttämän yhteistoimintavelvoitteen tulleen täytetyksi, minkä lisäksi asiaa on vielä käsitelty hallinnollisten ohjeiden mukaisesti keskushallinnon yhteistyöryhmässä ja henkilöstölle järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että IT-palvelujen yhtenäistämistä koskevasta kaupunginhallituksen päätöksestä 8.6.2009 § 332 tehdyt JUKO ry:n Turun yhteistyöryhmän, Turun yhteisjärjestö ry:n, Tehy ry:n ja Jyty Turku ry:n sekä KTN Turun paikallisyhdistys ry:n oikaisuvaatimukset hylätään perusteettomina henkilöstöasioiden vastuualueen lausunnosta ilmenevillä perusteilla.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että kaupunginhallituksen päätös 8.6.2009 § 332 saadaan panna täytäntöön odottamatta sen tuloa lainvoimaiseksi.

PäätösAsia pantiin pöydälle Lundahnin ehdotuksesta yksimielisesti.