Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunginhallitus39623.06.20092 Kj

8563-2009 (001, 033)

Osallistuminen Varsinais-Suomen liiton kanssa toteutettavaan yhteismarkkinointihankkeeseen

Tiivistelmä: -

Kh § 396

Kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen:

Varsinais-Suomen liitto käynnisti 29.2.2008 “Varsinais-Suomen markkinoinnin Master Plan, toteutusvaihe I” –nimisen hankkeen osana Varsinais-Suomen maakuntaohjelmaa. Tähän liittyen maakuntahallitus päätti 23.6.2008 § 122 hankkia Varsinais-Suomen markkinoinnin Master Plan, toteutusvaiheen I Rientola Marketing Oy:ltä. Tavoitteena oli Varsinais-Suomen markkinointiyhteistyön toimintamallin luominen. Toteutusvaiheessa I suoritettiin seuraavat toimenpiteet:

 

1. Yhteismarkkinointia koskevat selvitykset

·Tutkimus Turun ja maakunnan päättäjien sekä markkinointiviestinnän ja viestinnän asiantuntijoiden keskuudessa marraskuussa 2008.

·Varsinais-Suomi/Turku –kuva ulkomailla. Tutkimusraportti marraskuussa 2008.

·Strategiatyöpajatyöskentelyn 5.11.2008 tulokset.

 

-2. Yhteismarkkinointia valmistelevat tilaisuudet

·Maakunnan viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten strategiatyöpaja 5.11.2008.

·Turun ja Varsinais-Suomen päättäjäseminaari 26.11.2008

 

3. Alustavat neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa

 

Syksyn 2008 aikana käytiin alustavia neuvotteluja noin 60 yritysjohtajan sekä yliopistojen ja korkeakoulujen, kaupunkien ja kuntien edustajien sekä muiden toimijoiden kanssa mahdollisesta osallistumisesta maakunnan yhteismarkkinointiin sekä yhteismarkkinoinnin sisällöstä.

 

Maakuntahallitus päätti 15.12.2008 § 248:

1. merkitä markkinointihankkeen raportit saaduiksi

2. perustaa yhteismarkkinoinnin toteuttamista varten hanke ajalle 1.2.2009 – 31.12.2012.

 

Yhteismarkkinoinnin onnistuminen edellyttää kaikkien avaintoimijoiden sitoutumista hankkeen toteuttamiseen. Tämän varmistamiseksi on käyty neuvotteluja Turun kaupungin johdon kanssa hankkeen toteuttamistavasta. Maakuntahallitus valtuutti maakuntajohtajan tekemään yhteismarkkinoinnin tuen hankintaan liittyvät päätökset ja sopimukset.

 

Käydyissä neuvotteluissa on valmisteltu Turun kaupungin ja maakunnan yhteismarkkinointi –hankkeen tarkempaa toteutussuunnitelmaa sekä toiminnan organisointia. Yhteismarkkinoinnin keskeisenä tavoitteena on toimijoiden markkinointiyhteistyön tehostaminen sekä paremman vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden edistäminen toteutettavissa markkinointitoimenpiteissä.

 

Hankkeen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on keskeisten markkinointiviestinnän prosessien tunnistaminen, yhteisistä brändeistä ja pääviesteistä sopiminen sekä hankkeessa edistettävien viestintäprosessien valinta.

 

Hankkeen toisessa vaiheessa edistetään yhteistyötä ja tehdään yhteismarkkinointia valituissa prosesseissa valituille kohderyhmille.

 

Yhteismarkkinoinnin ei tule kasvattaa Turun kaupunkikonsernin markkinointiviestintään käyttämiä resursseja ilman, että siitä erikseen sovitaan. Ensisijaisena tarkoituksena on kanavoida lisää ulkopuolisia resursseja kaupungin ja maakuntaliiton yhdessä päättämiin markkinointiviestinnän operaatioihin. Kehittämisen prosessikustannukset voidaan kattaa maakunnan kehittämisrahalla.

 

Maakuntaliitto hankkii sovittuihin operaatioihin alihankkijat ja yhteistyökumppanit yhteisesti määritetyllä tavalla hankintalainsäädäntöä noudattaen

 

Edellä esitetyllä tavalla voidaan varmistaa, ettei kaupungin vastuulla olevat paikalliset, seudulliset ja maakunnalliset markkinointiviestintätehtävät ja niihin sisältyvät varainhankinnan ja koordinaation vastuut sekoitu yhteismarkkinoinnin koordinoinnin kanssa.

 

Neuvotteluissa on sovittu, että hankkeella on tiivis, päätösvaltainen ohjausryhmä ja operatiivisempi, viestinnän monipuolista osaamista edustava markkinointiryhmä. Markkinointiryhmä valitsee elo-syyskuussa 2009 seuraavilta osa-alueilta (kuva 1) teemaryhmät ja kutsuu riittävän määrän eri alojen henkilöitä mukaan yhteismarkkinoinnin piiriin. Tämä joukko pidetään hyvin informoituna koko hankkeesta ja sen vaiheista sekä osallistetaan aina tarvittaessa dialogiin hankkeen kannalta keskeisiin asioihin. Näin varmistetaan mahdollisimman laajan joukon mielipiteiden kuuleminen ja sitoutuminen hankkeeseen.

 

Markkinointiryhmän tehtävänä on linjata hankkeen operatiiviset toimenpiteet ja varmistaa samalla, että prosessissa tulee huomioitua eri toimijoiden tarpeet ja näkökulmat.

 

Hankkeen määrittelyvaiheesta aiheutuvat kokonaiskustannukset ovat 75.000 euroa ja ne esitetään katettavaksi maakunnan kehittämisrahalla. Ensimmäisen vaiheen toteuttamisaika on 1.7.2009 – 31.3.2010.

Liite 1"Rahoitushakemus"

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Turun kaupunki osallistuu Varsinais-Suomen liiton kanssa toteutettavaan yhteismarkkinointihankkeeseen ja hakee maakunnan kehittämisrahaa hankkeen ensimmäisestä vaiheesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmVarsinais-Suomen liitto
tpvKirkkola Antti


Liitteet:

Kh § 396
Liite 1:"Rahoitushakemus"