Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta24113.05.20092
Peruspalvelulautakunta25120.05.20094
Kaupunginhallitus34808.06.20091 Pj

5810-2009 (001, 041)

Lausunnon antaminen Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin 2010 talousarviosta

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa 2010 talousarvion laatimista varten. Sairaanhoitopiirille esitetään lausuttavaksi, että kuntayhtymän on pyrittävä 2010 talousarvioissaan nolla-kasvuun.

Perla § 241

Sosiaali- ja terveystoimi, erikoissairaanhoidon tulosaluejohtaja Hilkka Virtanen, palvelutuotantojohtaja Riitta Liuksa, palvelujohtaja Maisa Kuusela, resurssijohtaja Max Lönnqvist ja suunnittelusihteeri Pekka Paatonen 12.5.2009:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä on pyytänyt 27.4.2009 päivätyllä kirjeellä jäsenkunnilta ja Turun yliopistolta 31.5.2009 mennessä esityksiä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2010 – 2012. Kuntien ja yliopiston esityksiä hyödynnetään suunnitteluprosessissa ja kuntakohtaiset palvelusuunnitelmat valmistellaan kesäkuun aikana ja toimitetaan kunnille elokuussa 2009. Varsinaiset palvelusuunnitelmia koskevat neuvottelut on ajoitettu ajalle 8. - 16.9.2009.

Liite 1Esitys Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2010 – 2012

Peruspalvelulautakunta esittää otsikkoasiasta seuraavaa:

Nollakasvulle perustuva taloussuunnitelma vuodelle 2010 on realistinen ja vastaa Turun näkemyksiä vaativan erikoissairaanhoidon todellisesta tarpeesta lukuun ottamatta poistomenettelyn muutosta. Taloudellisten reunaehtojen niukkuus korostaa hyvän kliinisen yhteistyön merkitystä koko sairaanhoitopiirin alueella, jotta potilaat tulevat hoidetuksi mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti sellaisin resurssein, joita heidän kliininen tilanteensa edellyttää.

Sairaanhoitopiiri esittää muutosta poistomenettelyynsä lyhentämällä sairaalarakennusten poistoaikoja nykyisestä 40–50 vuodesta 30–40 vuoteen ja lyhentämällä U-sairaalan poistoaikaa nykyisestä turvatakseen taloutensa riittävän terveen pohjaan ja välttyäkseen nykyisessä raskaassa investointivaiheessa (T2-sairaala) ylivelkaantumiselta. Yleisen taloustilanteen äkillinen ja jyrkkä heikkeneminen asettaa kuntasektorille vuoden 2010 talousarviosuunnittelulle aivan erityisiä vaatimuksia, joita ei vielä vuosi sitten osattu ennakoida. Talouden synkkä tilanne edellyttää paitsi peruskunnilta myös kuntayhtymiltä tiukkaa talousarviota. Tähän sopii kovin huonosti poistomenettelyn muuttaminen poistoaikoja lyhentämällä, mikä merkitsee kustannuspaineita sairaanhoidon hintoihin ja sitä kautta peruskuntien maksuosuuksiin sairaanhoitopiirille. Lisäksi on otettava huomioon korkojen alentuminen kuluvana vuonna, jolloin sitä kautta voidaan saada enemmän lainanottokykyä.

Sosiaali- ja terveystoimen yhdistymisen myötä sairaanhoitopiirin vaativan erikoissairaanhoidon palveluiden koordinoiminen perustason ja kaupungin oman erikoissairaanhoidon palveluiden kanssa samoin kuin sairaanhoitopiiristä tapahtuvien ostojen hallinnoiminen on keskitetty erikoissairaanhoidon tulosalueelle. Alkuvuoden perusteella näyttää siltä, että parantamalla oman perusterveydenhuollon reaaliaikaisten ja laadukkaiden erikoislääkärikonsultaatioiden saatavuutta voidaan rajata lähetteitä vaativaan erikoissairaanhoitoon kliinisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Toinen avainkohta sairaanhoitopiirin tarkoituksenmukaisessa käytössä on ollut hakea tehokkaita keinoja viiveettömän siirtymisen vauhdittamiseksi, kun vaativan erikoissairaanhoidon tarve loppuu.

Lähetteiden tarkoituksenmukainen rajaaminen ja viiveetön vaativasta erikoissairaanhoidosta kaupungin omien palveluiden piiriin siirtyminen tarkoittaa sairaanhoitopiirin palveluiden vähenevää käyttöä. Taloussuunnitelmassaan sairaanhoitopiirin tulisi ottaa huomioon tästä johtuva kaupungin maksuosuuden selkeä väheneminen. Kliinisessä toiminnan suunnittelussaan sairaanhoitopiirin tulisi suunnitella toiminnan leikkauksia ja supistamisia hyvässä vastavuoroisessa yhteistyössä alueen peruserikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kanssa, jotta toiminnan taloudellisen tehokkuuden lisääntyminen voisi toteutua hoitoketjun kaikilla tasoilla.

Kuluvana vuonna Turun kaupungin ja sairaanhoitopiirin välistä yhteistyötä on tiivistetty siten, että molempien virkamiesjohdot tapaavat vähintään kolme kertaa vuodessa ulkopuolella palvelusuunnitelmia koskevien kuntaneuvottelujen. Ylimmän johdon yhteistyötä tukee talouden ja operatiivisen talon yhteistyöryhmä, jonka toiminnan koordinoinnista vastaavat molemmat talousjohtajat. (Kh 23.3.2009 § 180.)

Peruspalvelujohtaja Markku Suokas 13.5.2009:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän talousarviosta vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2010 – 2012.

PäätösPeruspalvelulautakunta pani asian puheenjohtajan ehdotuksesta yksimielisesti pöydälle.

Perla § 251

Pöydältä 13.5.2009 § 241.

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti antaa edellä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän talousarviosta vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2010 - 2012.

Kh § 348

Talouden vastuualue; Talousjohtaja Ari Mäkinen ja vs. controller Valtteri Mikkola 2.6.2009:

 

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on perussopimuksen mukaisesti pyytänyt talousarvion ja –suunnitelman valmisteluvaiheessa jäsenkunnilta esityksiä kuntayhtymän toiminnan kehittämiseen. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kuntayhtymän toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja määrärahat.

 

Sairaanhoitopiiri toteaa, että äkillisesti heikentynyt taloustilanne edellyttää tiukkaa talousarviota. Sairaanhoitopiiri suunnittelee laativansa vuoden 2010 talousarvion nollakasvulla lukuun ottamatta poistojen kasvua ja varmuudella tiedossa olevista palkankorotuksista johtuvaa palkkamenojen kasvua.

 

Sairaanhoitopiirin mukaan nykyinen rakennusten ja laitteiden poistomenettely on osoittautunut riittämättömäksi. Turvatakseen taloutensa riittävän terveen pohjan ja välttyäkseen ylivelkaantumiselta tulee sairaanhoitopiirin saattaa poistomenettely ajan tasalle. U-sairaalan osalta jäännösarvon poistamista esitetään vastaamaa ulkopuolisen arvioijan näkemystä sairaalan jäljellä olevasta käyttöiästä. Investointisuunnitelmassa U-sairaalan korvaava rakentamista on hahmoteltu vuosille 2013-2016.

 

Sairaanhoitopiirin hallitus on 19.5.2009 pitämässään kokouksessa päättänyt muuttaa U-sairaalan poistosuunnitelmaa siten, että jäännösarvo poistetaan seuraavan 10 vuoden aikana kokonaan.

 

Talouden vastuualueen näkemyksen mukaan poistosuunnitelman muutos olisi ollut perusteltua vasta silloin, kun rakennusta koskevien toimintojen tulevaisuutta koskeva suunnitelma on valmis ja rakennuksen tuleva käyttötarkoitus tiedossa. Rakennusvaiheessa liian pitkäksi tehtyä poistosuunnitelman oikaiseminen vastaamaan nykytilaa olisi ollut perusteltua, mutta se ei tarkoita jäännösarvon poistamista kokonaisuudessaan.

 

Poistosuunnitelman muutos ei aiheuta kassavirtavaikutusta sairaanhoitopiirille, vaan vaikuttaa ainoastaan tuloslaskelman alijäämää lisäävästi. Muutoksesta aiheutuva alijäämä aiotaan sairaanhoitopiirin esityksen mukaan kattaa hintojen korotuksella. Esityksen mukaisella toiminnalla voidaan katsoa poistosuunnitelman muutoksella olevan positiivinen kassavirtavaikutus. Kasvaneet tulot tulee kuitenkin kohdistaa suoraan investointimenojen kattamiseen eikä käyttötalousmenoihin. Sairaanhoitopiirin tulee selkeästi osoittaa miten ja miltä osin poistosuunnitelman muutoksesta aiheutuva tulojen kasvu kohdistetaan lainarahoitustarpeeseen ja sen vähentämiseen.

 

Vallitsevassa, kuntien näkökulmasta edelleen heikentyvässä taloustilanteessa sairaanhoitopiirin hallituksen tekemä päätös U-sairaalan poistosuunnitelman muutoksesta ilman suunnitelmaa rakennuksen jatkokäytöstä on hyvin kyseenalainen.

 

Viime vuoteen verrattuna sairaanhoitopiiriin saapuneiden lähetteiden määrä on laskenut alkuvuonna 1,3 % (1.1.–30.4.). Turun osalta lähetteet ovat vähentyneet 2,2 %. On mielenkiintoista havaita, että samana ajanjaksona sisäiset lähetteet ovat kasvaneet 8,2 %. Turun osuus kaikista lähetteistä on 31 %. Kaupunginvaltuuston päättämän lisätalousarvion ja peruspalvelulautakunnalle kohdistetun menojen vähennystavoitteen johdosta tehtävät toimenpiteet saattavat kasvattaa lähetteiden määrää.

 

TYKS:n käyttö on Turun osalta vähentynyt alkuvuonna (1.1.–30.4.) avohoitokäyntien (-4,2%), vuodeosastohoitopäivien (-6,9%) sekä hoitojaksojen (-6,0%) osalta merkittävästi. Suurta vähennystä selittää kaupungin viime syksynä tekemät toimenpiteet siirtoviivemaksujen välttämiseksi. Luvut tulevat varmasti tasoittumaan loppuvuotta kohden.

 

Yllämainitut mittarit indikoivat selkeästi rakenteellisten muutosten tarpeesta sairaanhoitopiirin sisällä. Kaupungin syksyllä 2008 tekemät toimenpiteet nopeuttavat hoitoketjua ja vähentävät hoitopäivien lukumäärää. Ketju on saatu toimimaan kiitettävästi ja sairaanhoitopiirin tulee huomioida tästä johtuva kaupungin maksuosuuden selkeä väheneminen. Sairaanhoitopiirin tulee suunnitella käytön vähentymiseen vastaavat rakenteelliset muutokset. Jäsenkunnat tulee saattaa tietoisiksi suunnitelmista sekä ottaa mukaan työhön jo suunnitteluvaiheessa.

 

Talouden vastuualueen näkemyksen mukaan heikentyvästä taloustilanteesta johtuen Turun kaupungin maksuosuuteen saattaa kohdistua vähentämispainetta. Kuntien maksuosuuksiin vaikuttava poistoaikojen muutos ja palkankorotuksista aiheutuva menojen kasvu ei saa vaikuttaa palveluiden hintoihin vaan vähentyneestä käytöstä johtuen ne tulee kattaa rakenteellisilla muutoksilla.

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kyttä 3.6.2009:

Sairaanhoitopiirin lausuntopyynnössä on esitetty, että vuoden 2010 talousarvion lähtökohtana on nollakasvu lukuun ottamatta poisto-ohjelman muutoksesta johtuvaa kustannusta ja palkkojen korotuksen aiheuttamaa vaikutusta.

Sen lisäksi mitä peruspalvelulautakunta ja talouden vastuualue ovat todenneet lausunnoissaan, haluan kiinnittää erityistä huomiota siihen, että sairaanhoitopiirin poisto-ohjelman muutos ei lisää sairaanhoitopiirin kassaperusteisia menoja mutta sairaanhoitopiirin suunnitelman mukaan poistojen lisäystä vastaava määrä kerätään jäsenkunnilta hinnan korotuksina. Mikäli tässä yhteydessä ei voida riittävällä tavalla varmistaa sitä, että sairaanhoitopiiri käyttää poistolisäyksen määrän tulevan lainoitustarpeen pienentämiseen, on olemassa riski, että kunnilta tähän tarkoitukseen kerätty raha käytetään käyttömenojen kasvuun.

Sairaanhoitopiirin hallituksen 19.5.2009 päättämä poisto-ohjelman muutos, jossa U-sairaalan poistoja aikaistetaan niin, että se poistetaan kokonaan 31.1.2019 mennessä, perustuu siihen ajatukseen, ettei rakennusta voi käyttää lainkaan erikoissairaanhoidon tarkoituksiin 2017 jälkeen. Poisto-ohjelman muutoksen hyväksymisen yhteydessä ei ole tarkasteltu U-sairaalan muita mahdollisia käyttötarkoituksia ja sen jäännösarvoa tilanteessa, jossa kiinteistöä voitaisiin käyttää muuhun tarkoitukseen vaan poisto-ohjelmassa on lähdetty oletuksesta, että rakennuksen arvo on nolla, kun sairaalakäyttö päättyy. Sairaanhoitopiirin hallituksen tulee arvioida poisto-ohjelman muutos uudelleen sen jälkeen kun rakennuksen käyttömahdollisuudet on arvioitu laajemmin.

Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on oletettavaa, että kaupunki joutuu laatimaan talousarvionsa perustuen negatiiviseen kasvuun. Tämän vuoksi myös sairaanhoitopiirin on kyettävä vastaamaan tilanteeseen rakenteellisilla muutoksilla ja lisäämällä tuottavuutta siten, että nollakasvu toteutuu sisältäen palkankorotukset ja poistojen lisäykset.

Liite 1Esitys Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2010 – 2012

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille annetaan vuoden 2010 talousarvon laatimista varten edellä olevat lausunnot ja sairaanhoitopiirille ilmoitetaan, että

PäätösKaupunginhallitus päätti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille annetaan vuoden 2010 talousarvon laatimista varten edellä olevat lausunnot ja sairaanhoitopiirille ilmoitetaan, että

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin hallituksen turkulaisille jäsenille annetaan tarvittaessa konserniohje kaupunginhallituksen lausunnossa mainittujen asioiden toteuttamisesta Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiirin hallituksessa.

Päätös tehtiin Lehtisen Randellin kannattamana tekemästä muutosehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
ilmKeskushallinto, talousasiat
tiedPeruspalvelulautakunta
tpvKyttä Maija


Liitteet:

Perla § 241
Liite 1:Esitys Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2010 - 2012

Kh § 348
Liite 1:Esitys Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioon vuodelle 2010 ja taloussuunnitelmaan vuosille 2010 - 2012