Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Joukkoliikennelautakunta8207.05.20094
Kaupunginhallitus29918.05.20092 Yj

5840-2009 (001, 633)

Neuvottelut mahdollisen seudullisen joukkoliikenneorganisaation perustamisesta

Tiivistelmä:

Joukkoliikennelautakunta on 7.5.2009 § 82 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle, että seutulippualueen kunnilta tiedusteltaisiin halukkuutta neuvotella yhteisestä seudullisesta organisaatiosta. Seutulippualueeseen kuuluu PARAS -hankkeen kuntien lisäksi Masku, Nousiainen, Mynämäki, Paimio, Sauvo ja Länsi-Turunmaa.

Jlk § 82

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte 28.4.2009:

Joukkoliikenteessä tehdään perinteisen seutulippuyhteistyön lisäksi aktiivista seudullista yhteistyötä PARAS-joukkoliikennetyöryhmässä, joka toimii teknisen sektorin ylikunnallisen yhteistyöryhmän alaisuudessa. Yhdessä on päädytty myös käytännön toimenpiteisiin seudun joukkoliikenteen kehittämiseksi. Turun seudun joukkoliikenne 2020 -niminen laaja joukkoliikennejärjestelmäselvitys on valmistumassa vielä kevään aikana, minkä lisäksi on selvitetty mahdollista seudullista joukkoliikenneorganisaatiota koskevia lähtökohtia.

PARAS-hankkeen kuntiin kuuluvat Turun seudulla Raisio, Kaarina, Naantali, Lieto, Rusko ja Aura sekä Turku. Turun seutulippualueen kuntia ovat lisäksi Masku, Nousiainen, Mynämäki, Paimio, Sauvo ja Länsi-Turunmaa. PARAS-kuntien alueella on noin 274.000 asukasta ja koko seutulippualueella kaikkiaan 325.000 asukasta.

PARAS-joukkoliikennetyöryhmä on 15.3.2007 todennut mm. että ”Joukkoliikenteen kehittämisestä seutukuntatasolla vallitsee virkamiehistössä yhteinen tahtotila. Joukkoliikenneyhteistyölle on tarve ja edellytykset riippumatta siitä, missä kuntarajat nyt tai tulevaisuudessa sijaitsevat. Tavoitteena on korkeatasoinen ja kilpailukykyinen joukkoliikenne, jossa kuntarajat eivät vaikuta asiakkaan liikkumiseen.”

Yhteinen joukkoliikennejärjestelmä on kaupunkiseudun kannalta tavoiteltava ratkaisu, sillä sen avulla voidaan merkittävästi lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja käyttöä kaupunkiseudulla ja siten mm. vähentää ruuhkautumista. Yhteisen organisaation ansiosta joukkoliikenteen lippujärjestelmä ja informaatiojärjestelmä saadaan yhdenmukaistettua organisaation toiminta-alueella, ja palvelutasoratkaisut voidaan tehdä koko alueen joukkoliikennepalvelun toimivuuden kannalta tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.  

Turun valtuustoryhmien välisessä sopimuksessa valtuustokaudelle 2009 – 2012 todetaan joukkoliikenteeseen liittyen seuraavaa: ”Kaupunkiympäristön kehittämisessä tavoitteena on tiivistää ja eheyttää kaupunkirakennetta sekä vähentää liikenteen tarvetta ja energian kulutusta. Keskeisiä hankkeita ovat ydinkeskustan kevyen liikenteen kehittäminen sekä päätös joukkoliikenneohjelmasta, johon kuuluu sekä seudullisen bussiliikenteen käynnistäminen naapurikuntien kanssa että pikaraitiotien vaikutusten, kustannusten ja toteuttamismahdollisuuksien arvioiminen ja päätöksenteko 2010 vuoden loppuun mennessä. ”

EU:n palvelusopimusasetus tulee voimaan 3.12.2009 ja aiheuttaa kymmenen vuoden siirtymäajan kuluessa seutuliikenteen muutoksen nykyisestä linjalupajärjestelmästä palvelusopimusasetuksen mukaiseen liikenteeseen. Tämä tarkoittaa että liikenne on joko markkinaehtoista tai kilpailutetaan tilaaja-tuottajamallilla tai käyttöoikeussopimuksina. Myös hankinta omalta tuottajalta on mahdollista. Seutulippukäytäntö muuttuu ilman siirtymäaikaa 3.12.2009, ja sen hallinnointi- ja rahoitustapa on valmisteilla liikenne- ja viestintäministeriössä. Myös uusi joukkoliikennelaki on ministeriön valmisteltavana.

Uuden, 3.12.2009 voimaan tulevan joukkoliikennelain sisältö on joiltain osin vielä tarkentumatta. Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole vielä linjannut uuden joukkoliikennelain ja sen lisäksi annettavien päätösten vaikutuksia esim. seutulippukäytäntöihin ja seutulippujen rahoitukseen. Myöskään mahdollisten seudullisten joukkoliikenneorganisaatioiden rahoituskysymystä ei ole ratkaistu. Näistä syistä seudullisesta joukkoliikenteen organisoinnista ei ole voitu käynnistää varsinaisia neuvotteluja. Turun kaupunki on antanut lausuntonsa joukkoliikennelain luonnoksesta 9.2.2009. Teknisen sektorin ylikunnallinen yhteistyöryhmä on antanut joukkoliikennelakiluonnoksesta samansisältöisen lausunnon.

Liikenne- ja viestintäministeriö määrittelee erilaisia rahoitukseen liittyviä kysymyksiä tämän kevään aikana. On syytä olettaa, että avoinna oleviin joukkoliikennelakia ja valtion rahoitusta koskeviin kysymyksiin saadaan vastaukset viimeistään syksyllä 2009. Tämä antaa loppusyksyllä 2009 riittävät tiedot ryhtyä neuvottelemaan yhteisen seudullisen joukkoliikenneorganisaation perustamisesta niiden kuntien kanssa, jotka ovat kiinnostuneita yhteisen joukkoliikenteen toteuttamisesta. Keskeinen kysymys neuvotteluissa tulee olemaan kustannusten muodostuminen sekä kustannusten ja tulojen jakaminen jäsenkuntien kesken. Myös päätäntävalta, toteutettava palvelutaso ja lippujärjestelmä ovat neuvoteltavia asioita.

Selvitysten perusteella Turun seudulla ensisijainen vaihtoehto yhteiseksi joukkoliikenneorganisaatioksi on vastuukuntamalli, koska se on hallinnoltaan kevyt ja nopeastikin toteutettavissa. Tällöin päätöksentekijänä on seudullinen joukkoliikennelautakunta, ja viranomaisorganisaatio perustuu Turun nykyiseen joukkoliikennetoimistoon.

Uusi joukkoliikennelaki tulee edellyttämään, että kunnat tekevät joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyt vuoden 2011 loppuun mennessä. Turun seudun kuntien on tarkoituksenmukaista tehdä palvelutasomäärittely yhdessä, jotta määrittelykriteerit ovat yhtenevät mahdollista yhteistä joukkoliikennejärjestelmää silmällä pitäen.

Projektisuunnittelija Mikko Laaksonen Varsinais-Suomen liitosta tulee kertomaan seudulliseen organisointiin liittyvistä näkökohdista lautakunnan kokoukseen. Laaksonen on selvittänyt aiemmin seudullista organisointia Turun, Tampereen ja Varsinais-Suomen liiton yhteisenä toimeksiantona. Lisäksi Raision kaupunki on edustanut työssä kaupunkiseudullista näkökulmaa.

EhdotusJoukkoliikennelautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus tiedustelee seutulippualueen kuntien halukkuutta neuvotella yhteisestä seudullisesta organisaatiosta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Projektisuunnittelija Mikko Laaksonen Varsinais-Suomen liitosta antoi alustuksen aiheesta ennen asiakohdan varsinaista käsittelyä.

Kh § 299

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen:

EhdotusKaupunginhallitus päättää, että seutulippualueen kunnilta tiedustellaan halukkuutta käynnistää neuvottelut yhteisestä seudullisesta organisaatiosta.

PäätösKaupunginhallitus päätti, että seutulippualueen kunnilta tiedustellaan 30.9.2009 mennessä halukkuutta käynnistää neuvottelut yhteisestä seudullisesta organisaatiosta.

Päätös asiassa tehtiin esittelijänä toimineen apulaiskaupunginjohtaja Tero Hirvilammin muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Laaksonen ilmoitti olevansa esteellinen eikä osallistunut asian käsittelyyn. Lintula tuli Laaksosen tilalle asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

tiedJoukkoliikennelautakunta
tpvJoukkoliikennetoimisto